Kungl. Konsthögskolan, gemenligen kallad Mejan, är tillbaka i Konstakademiens lokaler för årets examensutställning i fri konst (frånsett en handfull kandidater som valt att ställa ut på ABF-huset). Årets Vårutställning mönstrar i det närmaste femtio master- och kandidatstudenter som visar prov på en mängd olika stilar, media och tekniker; från ljud- och videoverk, performances och installationer till skulptur och oljor på duk. Experimentellt och traditionellt, sida vid sida.
Adèle Essle Zeiss balansakt Statolit – både en performance och en installation på Konsthögskolans vårutställningEn av Anton Brolins skulpturer framför Roger Smebys målningarFilip Klintners installation väcker intresseNeedle in a forced identity har konstnären Red Cow kallat fotografiet
Geometriska mönster utmärker Alexander Hults målningar
På spelhumör? Ola Bandola har gjort ett jätte-MemoryAnna Pajaks akrylmålning heter ImagoEn av Johannes Hägglunds oljemålningarValentine Isæus-Berlins installation Furniture of a young man
Olivia Petterson Fleurs färggranna collagetriptyk Digi Matter Super Touch missar man inte på Kungl. Konsthögskolans vårutställningAnna Engver använder kol, pigment och lim på sina dukarI see no God up here – glaskonst av Filippa WiknerI förgrunden Ida-Johanna Lundqvists Sörjd saknad i bly, porslin och jesmonite / i bakgrunden Filippa Wikners fresk I understand youRecyclable av Fredrik ErikssonTre av Axel Versteeghs sju målningar, som alla heter The smile that hides the soulBlack Hole, ett statement/performance(?) av Ida IdaidaOne Tale Told kallar Anna Sakura Larssons sina målningarVideo, lerskulpturer och grus – Izabel Lind Färnstrands Separate EntitiesÄnnu en av Anton Brolins skulpturer
Samtidigt på ABF-huset…
De fyra kandidaternas utställning på ABF-huset: Adam Gustafsson, Astrid Eriksson, Eli Mai Huang Nesse och Tora Schultz Larsen
Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018 på Konstakademien (Fredsg.12) samt ABF-huset (Sveav. 62) t.o.m. 7 juni
Toppbilden repriserad: Hampus Wernemyr målar små och stora porträtt av sina döttrar
Det är examenstider i skolvärlden och som vanligt visar avgångseleverna vid de kreativa högskoleutbildningarna inom konst, konsthantverk, form och mode sina examensarbeten. På landets största konstnärliga högskola, Konstfacks vårutställning ställer 160 master- och kandidatstudenter ut sina verk i en mängd discipliner, som keramik och glas, textil, ädellab (= metallformgivning), konst, grafisk formgivning, industridesign och inredningsarkitektur… Desto mindre disciplin visade (för) många av utställarna genom sin ofärdighet i tid, vilket gjorde press-/förhandsvisningen till ett ännu pågående arbete, tyvärr. Nåväl. Mycket att kolla in och ett litet urval av mångfalden tog jag med mig…
Som en flätad orm slingrar sig Rakel Amanda Stefansdotter Åkermos It’s in the genesDen lever! Anna Ting Möllers installation The Baby Bucha Project, en hudliknande skulptur av bakteriekulturen kombucha och som hon under utställningsperioden matar med socker och te.En antonym mot den måttfulla koloriten på bilderna ovan: brittiska Amy Worralls muntert grälla, Britneybesatta tjejgäng Not A Girl Not Yet A WomanOm att översätta språk till keramik handlar Sofi Gunnstedts verkSacred and Profane – det heliga och profana är temat för Sara Gewalts figurer på Konstfacks vårutställning 2018Mathias Miriam Nirstedt jobbar på sin installation Lipgloss Melt / Scrambled GenderFrån skogen till 3D-printern – Hannes Tennberg utforskar möjligheterna med att ersätta plast med biobaserade material (Wooden in Other Forms)Tjeckiskan Anna Slamovas installation Den spöklika tjänsten utspelar sig i mörkerAdam Ytterberg drar i trådarna (bakom skynket) i sin lekfulla marionettskulptur Surfaces Beyond The Body ZoneLök, bivax, majsblad och papper är bärande element i mexikanskan Lourdes González Osnayas eteriska installation Ausencia (Frånvaro)Vårutställningens vackraste verk: lettiskan Nina Salalaikos installation i porslin och stengods, Grå blommor. Samma motiv som toppbilden, här dock flankerad av konstnärinnan själv.
Konstfacks vårutställning 2018, vid Telefonplan, t.o.m. 27 maj
En höskulle i ett gammalt stall anno 1818 på Östermalm visar sig hysa av de vackraste inslagen under Stockholm Art Week. Här har C/O Stockholm flyttat in under ett par dagar. Ett dussin interiörer har iscensatts av arkitekten Nina Kummelstedt i en hybridutställning där konsten, antikviteterna och inredningsdesignen förenas med grace. Allt snyggt belyst och inramat på ett intagande vis av den gamla byggnadens unika atmosfär.
Frida Fjellmans imposanta kristallkrona kräver viss takhöjd
Alexander Talléns rokokoiga självporträttsfiguriner livar upp vilken bordsplateau som helst
C/O Stockholm arrangeras av gallerierna Björkholmen och Stene Projects i samverkan med antikvitetshandlarna Modernity, Stockholmmodern, Skajs och Thunér. Föregående år har ambulerande C/O Stockholm varit en tilldragelse enbart för inbjudna, men denna gång visas den även för en större publik, i f.d. Livgardets lokaler Västra Stallet. Alla (lösa) inventarier, från Vandra Rugs härliga mattor till taklamporna, är till salu. Priserna rör sig mellan 7 500 och 500 000 kr. Missa inte!
C/O Stockholm i Västra Stallet, Storg. 41, t.o.m. lördag
Under Stockholm Art Week i fjol anordnade Östermalmsgallerierna Belenius och Elastic en grupputställning betitlad Biotop i det numera igenbommade Biologiska Museet. En rätt misslyckad idé med att knö in konsten bland dioramor och prång, tyckte jag då. Nu återkommer dessa båda gallerier jämte ett tredje, Johan Berggren, med en ny gemensam grupputställning, denna gång på Spritmuseum. Monopol är namnet och den är glädjande nog en avsevärt mer väldisponerad presentation än fjolårets.
Tre av konstnärerna på Monopol: Andreas Mangiones poetiska installation av funna objekt, Elastic / Catrin Anderssons kol- och guldpastellkrita på papper, Elastic / Johanna Gustafsson Fürsts hästskor och värjklingor, BeleniusEn kroppsdel eller två? SooZee av Seth Price, Johan Berggren GallerySkulptur av Johanna Gustafsson Fürst och textilkonst, Pictorial Weaving, av Inez Jönsson, Belenius
Teckningar och objekt av mexikanen Rodolfo Diaz Cervantes, ElasticEn av Willem Anderssons smarta ”cut up”-porträtt, Belenius
Ett dussintal svenska och internationella konstnärers verk delar utrymmet i Spritmuseums stora, öppna utställningshall, och de umgås väl med varandra. All konst är till salu och entrén är gratis. Vid sidan av Market Art Fair på Liljevalchs, blott ett stenkast bort, är Monopol en av konstveckans mer givande besök!
Utställningens dyrgrip: Öyvind Fahlströms intensiva temperamålning I sista timmen (1959) – din för 1,3 Mkr, Belenius
Monopol på Spritmuseum, t.o.m. söndag
Monopol 2018 på Spritmuseum sedd genom Camilla Løws Time and Again, Elastic // På bilden högst upp på sidan – konst på golvet, väggen och på piedestal: Julia Bondessons trägubbe och tyskorna Charline von Heyls akrylmålning respektive Rosemarie Trockels skulptur, Johan Berggren Gallery
Liksom Market Art Fair har Supermarket för årets mässa bytt lokal. Efter tre år i Svarta Huset vid Telefonplan har man nu flyttat in ett utrangerat slakthus vid Globen. 53 gallerier från 23 länder finns representerade i år, flertalet från Sverige/Norden och Öst-/Centraleuropa. Eljest är det mesta sig likt från tidigare upplagor av denna konstnärsdrivna konstmässa, dvs. det är experimentellt och alternativt. Gott så. Dessvärre är det även rörigt, hafsigt och trångt. En labyrint av små montrar där konsten, som i sanning är av skiftande natur och kvalitet, alltför ofta presenteras på ett sätt som näppeligen underlättar för besökaren att tillgodogöra sig den. Kan det vara så att Supermarket är viktigare som en mötesplats för konstnärerna själva och deras nätverkande än som engagerande konstutställning? En något professionellare, för att inte säga kommersiellare, inställning skulle i alla fall inte skada…
Svävande stenar i luften… Christopher Landins finurligt gravitationstrotsande installation Line Describing Change – bäst på årets Supermarket! Land404 (Jämjö, Blekinge)Luktkonst! En omisskännlig doft (nåja) av ketchup och senap omger isländskan Steinunn Gunnlaugsdottírs al fresco Democracy is a hot dog – Rainbow of choices. En installation som måhända anknyter till mässlokalens förflutna som slakthus? Ours heter Freyja Eilífs draperade textilverk. Ekkicens Art Space (IS)I lera kan man skulptera… I Terminal B:s (N) monter pågår en skulpturduell med Marius Engan Johansen & Semen Platonov…… Medan keramikern Ida Karlsson visar sitt examensarbete från Konstfack, videoverket Creating Oneself, Galleri Lokomotiv (Örnsköldsvik)
Supermarket – Stockholm Independent Art Fairpå Slakthus 5, Slakthusområdet, t.o.m. söndag. 150 kr i entré.
I veckan intar konsten på bred front huvudstaden igen då Stockholm Art Week proklameras. För sjätte gången förevisas konsten ymnigt bland gallerier, museer, konsthallar, auktionshus och andra institutioner. Men ingalunda endast i dessa rum, utan konsten poppar även upp i för konstsammanhang mer otippade platser: som i en ruffig lokal i restaurangen Hillenbergs inre köksregioner, utplacerad bland alla uppkopplade laptops i det nya ”digitala innovationshuset” Epicenter i city eller sobert iscensatt på en höskulle i ett gammalt stall på Östermalm. Jo, konsten är ju gränslös!
Bella Runes eteriska – och hopfällbara – skulpturer i färgat mohairgarn, Vertical Network Performance, fångar ögat där de svävar invid entrén i Liljevalchs stora utställningssal, Galleri Magnus KarlssonGul/grön målning av Amalie Jakobsen och blå skulpturer av Zane Lewis, Gether Contemporary (DK)
De givna konstanterna under Stockholms konstvecka är de stora konstmässorna: den städade ”finmässan” Market och den mer ostyriga ”fulmässan” Supermarket.
Förvisso inte lätt att hinna med att se allt ur det digra utbudet av konst, men jag snodde runt efter bästa förmåga bland utställningarnas vernissager och specialvisningar jämte ett och annat evenemang. Följaktligen kommer de nästkommande inläggen bli en samling Art Watching-bilder från mina nedslag under Stockholm Art Week. Inledningsvis:
Market Art Fair
Tre konstnärer representerade av tre av gallerierna på årets Market Art Fair: Målning av James Aldridge, David Risley Gallery (DK) / Silikonskulptur av Katja Larsson, Cecilia Hillström Gallery / Målning av Alvar Gullichsen, Galleria Heino (SF)
Efter två års utflykt till Brunkebergstorg och Färgfabriken har Market Art Fair hittat tillbaka till Djurgården och nyrenoverade Liljevalchs för ändamålet perfekta, stiliga salar. Högt i tak, ljust och luftigt – som gjorda för att visa god konst i. Och den goda konst som visas på Market är handplockad av ett trettiotal av Nordens (*) mest inflytelserika gallerier. En alternativt två konstnärer, såväl nordiska som internationella, ställs ut per galleri vilket koncentrerar uppmärksamheten.
Lena Johansson målar i olja, på såväl plywood som t-shirts (à 45’ kr). Här är hon själv (i svart) med The Red Dress, Andréhn-Schiptjenko.Martin Asbæk Gallery (DK) ställer ut Matt Saunders stora målning/foto-hybridporträttKroppslig textilkonst signerad Éva Mag: skulpturen On allfour och förlagan Embossment, Galleri Riis (N)Andreas Erikssons abstrakta naturmålningar och danskan Kirsten Ortseds okynniga skulpturer samsas på Galleri Susanne Ottesen (DK)Black Folds – handvikt, svartmålad aluminiumplåt av Alyson Shotz (US), Galleri Andersson/SandströmSex uppåt väggarna! Sex kallar Kristina Matousch sina bilor i stål, som Cecilia Hillström Gallery visar.
Drygt ett halvsekel av John E Franzéns verk i papper är vad Stene Projects presenterar på Market, inklusive ett självporträtt i akvarell från 1974.Pauliina Pietiläs målningar på Galleri FlachChristian Larsen ställer ut Anton Alvarez originella keramik
Inte bara en hel vägg av Johan Nobells akvareller visar AnnaElleGallery utan även ett par av hans oljor samt en liten, liten skulpturIögonfallande är Alvar Gullichsens stora geometriska akrylmålningar, Galleria Heino (SF)
Det tål att upprepas att ett besök på Market Art Fair ger ett bra tillfälle att vidga perspektivet från det (bekanta) stockholmska galleriutbudet till att få bekanta sig med somt av den mest betydande samtidskonsten bland våra nordiska nabor. All konst på Market är till salu (fast det kostar!). Att bara titta kostar dock inget… förutom 145 kr i entréavgift.
Eva Beierheimers imposanta, gyllene målning missar man inte, Galleri Fagerstedt t.v. / Mexikanen Iñaki Bonillas konceptuella fotografier och andra verk fyller väggarna och golvet på Galerie Nordenhake t.h.Songs for Penelope – Eva Steen Christensen har inspirerats av den grekiska mytologin i sina pappersverk med vävda guldtrådar, Galleri SPECTA (DK)
Helsinki Contemporary (SF) presenterar två namn: Sanna Kannistos pregnanta fågelfotografier och Eeva-Riitta Eerolas sparsmakade målningarTypiska typografiska text- och bildcollage av modernisten Elis Eriksson visas på Bohman-KnäpperTvå konstnärer med varsitt uttryck: Elina Merenmies, Galerie Anhava (SF) t.h. / Emma Bernhard, Erik Nordenhake t.v., som även skapat diptyken högst upp på sidan(*) Det enda utomnordiska galleriet på Market, Knight Webb Gallery (UK) visar Anders Knutssons monokromer (konstnären själv, 80 år, t.v.)Galleri Bo Bjerggaards (DK) monter går i blått och bär namnet svensk matematik och är en dansks kärleksfulla(?) betraktelse på landet på andra sidan Sundet. Montern är inredd av konstnären Tal R(osenzweig) vars stora verk på kartong täcker väggarna. Den stora, handmålade, inbjudande soffan går inte bara att sitta skönt i utan är även den till salu (DKK 230’).Thomas Campbells skulpturer frontar V1 Gallerys (DK) monter. Fonden utgörs av Richard Colmans målningar.James Aldridge målar storskaligt naturalistiskt, David Risley Gallery (DK)
Market Art Fair på Liljevalchs t.o.m. söndag
Inte bara en blå jättesnopp på en husgavel på Kungsholmen utan Carolina Falkholt ställer även ut i det mindre formatet: häftiga, högglanslackerade, anatomiska collage som eggar besökarna i Galleri Thomassens monter.
För sjätte gången gör samtidskonsten några dagars tillfälligt nedslag på Östermalm när SEART (Sweden’s Emerging Art) presenterar årets grupputställning. 19 yngre och – än så länge! – mindre etablerade konstnärer med examen från de olika konsthögskolorna i landet visar sina verk i industridesignbyrån No Picnics lokaler. Några av konstnärerna har deltagit vid tidigare upplagor av SEART men återkommer nu med nya verk. Som vanligt varierar såväl materialen som tekniken: textil, trä, keramik, glas(fiber), plast och diverse metaller, collage och assemblage, skulpturer, installation, foto och video samt, självfallet, en och annan oljemålning. Alla de utställda verken är som vanligt till salu; billigast är ett litet huvud i frigolit för 500 kr (Johan Berglund), kostsammast är Kyung-Jin Chos ljudande installation (ovan) för 250 000 kr.
Högt och lågt – konsten fyller No Picnic från golv till tak. Theodor Anders knutna skulptur Gigi t.v. och Cecilia Rinertz hängande Tripping t.h.Illusion, färg och komposition är vad inredningsarkitekten Emma Brålander vill fånga betraktarens uppmärksamhet med.Martina Skyttberg använder sig av färgade textilier, skärmdumpar och broderi i sin polyptik Över isen / Paynes Gray heter Kasper Nordenström Jungs målning / Gabriella Loeb har denna gång övergivit de skulpturala tygkropparna för att i stället skulptera i glasfiber och polyester.
Skulptrisen Alvina Jakobsson bidrar med två mjuka verk i hård lera: Organ och The Sick. Den senare ligger på golvet.Upplevelsen av en jordbävning i Seoul ifjol är uppkomsten till Kyung-Jin Chos klangfulla skapelse Swing Jam – årets centralverk på SEART. En poetisk installation om människans och naturens förbundenhet.Canvas i upplösningstillstånd… Sara Nielsen Bondes installation Transition leker finurligt med målardukens själva beskaffenhet.
En trädstam i vinterlandskap står centrum för Susanna Jablonskis videoinstallation.Med hjälp av en spegel, ett rött penseldrag som prisma och med betraktaren i centrum framkallar Camilo Matiz konkav reflektion genom sin Strokes.Två av tre av Ludmila Hrachovinovás stora oljor (varav en repriseras från SEART ifjol).Ett foto av en obestämd urban skyline visar J o b. Den bär namnet Sfumato (efter renässanstekniken där man låter formerna framträda ”som sedda genom rök”).Som en ond kraftmätning mellan historia och modern design, karakteriserar Johan Berglund sin målning/digitala print Deus Ex Machina, omgiven av skallar i frigolit.
På vernissagen för SEART 2017 minglade konstnärerna med närmaste anhöriga och vänner, allmänt konstintresserade jämte en och annan gallerist på jakt efter talang att ställa ut i framtiden.
SEART på No Picnic, Storgatan 23 C. Fre-sö kl. 12-18. (Fri entré)
En är keramiker, den andre avbildade keramik. Den yngre arrangerar sina drejade porslinsföremål i formsköna tredimensionella installationer. Den äldre målade närmast maniskt av sina krukor och bägare i stilleben efter stilleben i skenet av en glödlampa. På Artipelag möts nu deras verk för första gången; nyskapade cylinderformer, grupperade innanför glas och gamla oljemålningar av hushållskärl i återhållen mild kolorit.
Giorgio Morandi / Edmund de Waal
Den engelske författaren och keramikern Edmund de Waal föddes samma år som den italienske konstnären Giorgio Morandi avled, 1964 och den äldre mästaren är en av de Waals största inspirationskällor. Morandis omisskännliga konstnärskap grundar sig på ett ständigt upprepande och ändå varierad återgivning av enkla vardagsföremål i keramik.
Morandi
de Waal
De Waals sparsmakade estetik i gränslandet mellan konsthantverk, design och den moderna konstens formspråk är av ett annat slag: minimalistiskt stramt, keramik i vitt och svart visas mot en fond av marmor eller alabaster. Både Morandi och de Waal inbjuder till eftertanke. Båda skapar konst som är stillsam, meditativ och lämpar sig för långsamt betraktande.
Det finns en tredje variabel som utöver utställningens huvudaktörer de Waal och Morandi bör nämnas: Johan Nyréns arkitektur, som borgar för ljusets överflöd på strategiska platser i Artipelags spatiösa salar. De generösa fönsterpartierna låter skärgårdsnaturen kliva in innanför murarna och samspela med konsten. Så uppstår ännu en sällsynt vacker presentation.
Morandi / Edmund de Waal, Artipelag t.o.m. 1 oktober (entréavgift 150 kr)
För tre år sedan, under Stockholms konstvecka 2014, visades en grupputställning betitlad Biotop på Biologiska Museet. I och utanför de tre dioramornas halvdunkel och bland uppstoppade, nötta fåglar och djur flyttade samtidskonsten in under några dagar. En intressant idé som tyvärr varken gjorde konsten synligare eller fick den att interagera med museets unika miljö.
Nu återkommer Biotop, arrangerad av gallerierna Belenius och Elastic samt Stockholms Auktionsverk. Ännu en gång visas således konst i denna illa medfarna och stängningshotade stavkyrkliknande byggnad från förra sekelskiftet på Djurgården. Varför kan man fråga sig?
Redan 2011 under Möbelmässan/Stockholm Furniture Fair användes Biologiska Museet som fond för utställningen Internationell design i den svenska naturen. Inte heller då uppstod det något direkt tycke mellan de utställda designföremålen och museets interiör, fastän idén var avsevärd mer genomtänkt och objekten utplacerade med mer av estetisk känsla än de efterapade Biotop-utställningarna.
Om Market på Färgfabriken är en prydlig, tydlig och professionell presentation av den nordiska samtidskonstens största namn är indiemässan Supermarket dess diametrala motpol. Denna konstnärsdrivna konstmässa, lokaliserad invid Konstfack vid Telefonplan, är desto spretigare för att inte säga rörigare med sina över 74 utställare och 200 utställda konstnärer från hela världen.
Tobias Sternbergs alternativa vapensköld, HilbertRaum (D)Mats Wikströms träskulptur sticker ut, Galleri Lokomotiv, ÖrnsköldsvikSitter i Kunstverein Familie Montez monterRyska Intimnoe mestos monter var inte överlastad…Skulptur av Pim Tieland, Club Solo (NL) / Konstkommers av Mnky Bizz Group (PA)Konstnären själv upplyst
Den monter på Supermarket som definitivt utmärkte sig från mängden som ett bearbetat helhetskoncept skapades av Andrej Zverev/Red Salt. Den trånga pälsklädda entrén väckte många associationer. I den mörka interiören väntade ytterligare överraskningar. Vasst och hårt gestaltades som mjukt och hårigt. Tankarna går självfallet till Meret Oppenheims surrealistiska pälsklädda tekopp. Oppenheim använde sig av gasellpäls. Zverevs överdimensionerade objekt är däremot utförda i fuskpäls.
Också i Red Salts monter: Wojciech Pindurs lilla ljusinstallation ”Reflections of Time”
Supermarket, Svarta Huset vid Telefonplan, t.o.m. söndag.