Etikettarkiv: Konstakademien

Kungliga Konsthögskolans vårutställning 2018

Kungl. Konsthögskolan, gemenligen kallad Mejan, är tillbaka i Konstakademiens lokaler för årets examensutställning i fri konst (frånsett en handfull kandidater som valt att ställa ut på ABF-huset). Årets Vårutställning mönstrar i det närmaste femtio master- och kandidatstudenter som visar prov på en mängd olika stilar, media och tekniker; från ljud- och videoverk, performances och installationer till skulptur och oljor på duk. Experimentellt och traditionellt, sida vid sida.

Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien

Adèle Essle Zeiss – Statolit, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Adèle Essle Zeiss balansakt Statolit – både en performance och en installation på Konsthögskolans vårutställning
Anton Brolin / Roger Smeby, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
En av Anton Brolins skulpturer framför Roger Smebys målningar
Filip Klintner, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Filip Klintners installation väcker intresse
Red Cow – Needle in a forced identity, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Needle in a forced identity har konstnären Red Cow kallat fotografiet

Alexander Hult, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien

Alexander Hult, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Geometriska mönster utmärker Alexander Hults målningar

Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien

Ola Bandola – Memory, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
På spelhumör? Ola Bandola har gjort ett jätte-Memory
Anna Pajak – Imago, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Anna Pajaks akrylmålning heter Imago
Johannes Hägglund, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
En av Johannes Hägglunds oljemålningar
Valentine Isæus-Berlin – Furniture of a young man, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Valentine Isæus-Berlins installation Furniture of a young man

Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien

Olivia Petterson Fleur – Digi Matter Super Touch, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Olivia Petterson Fleurs färggranna collagetriptyk Digi Matter Super Touch missar man inte på Kungl. Konsthögskolans vårutställning
Anna Engver, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Anna Engver använder kol, pigment och lim på sina dukar
Filippa Wikner – I see no God up here, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
I see no God up here – glaskonst av Filippa Wikner
Ida-Johanna Lundqvist – Sörjd saknad / Filippa Wikner – I understand you, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
I förgrunden Ida-Johanna Lundqvists Sörjd saknad i bly, porslin och jesmonite / i bakgrunden Filippa Wikners fresk I understand you
Fredrik Eriksson – Recyclable, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Recyclable av Fredrik Eriksson
Axel Versteegh – The smile that hides the soul, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Tre av Axel Versteeghs sju målningar, som alla heter The smile that hides the soul
Ida Idaida – Black Hole, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Black Hole, ett statement/performance(?) av Ida Idaida
Anna Sakura Larsson – One Tale Told, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
One Tale Told kallar Anna Sakura Larssons sina målningar
Izabel Lind Färnstrand – Separate Entities, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Video, lerskulpturer och grus – Izabel Lind Färnstrands Separate Entities
Anton Brolin, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Ännu en av Anton Brolins skulpturer

Samtidigt på ABF-huset…

 

Adam Gustafsson/Astrid Eriksson/Eli Mai Huang Nesse/Tora Schultz Larsen, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, ABF-huset
De fyra kandidaternas utställning på ABF-huset: Adam Gustafsson, Astrid Eriksson, Eli Mai Huang Nesse och Tora Schultz Larsen


Kungl. Konsthögskolans vårutställning
 2018 på Konstakademien (Fredsg.12) samt ABF-huset (Sveav. 62) t.o.m. 7 juni

Hampus Wernemyr – To be titled M and E, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Toppbilden repriserad: Hampus Wernemyr målar små och stora porträtt av sina döttrar

 

I föregående inlägg: Konstfacks vårutställning

 

Konsthelg I: En face

Valborg, 1:a maj samt en högst vanlig lördag/söndag… Den första av vårens täta följetong av helg- och röda dagar. Meteorologerna spår ostadigt (april)väder för innevarande helg, vilket ju gör den högst lämplig för litet förströelse inomhus, exempelvis genom ett par stimulerande – och sista chansen – utställningsbesök…

Konstakademien visas utställningen En face, 55 verk av fotografen Denise Grünstein. En tredjedel av bilderna kommer från den nytagna bildsviten 1866 från Nationalmuseum, vars tomma salar Grünstein fick exklusiv tillgång till inför den renovering som just nu pågår.

I minutiöst iscensatta storbildsfotografier möter konsthistorien samtiden. Stämningsfulla rum och trapphus i roströd sepia. Bortvända gamla tavlor. Och statuariska kvinnor i krinoliner med dolda ansiktsuttryck, som om modellerna var gengångare eller kanske övergivna statyer från museets byggår 1866 då salarna stod lika tomma. Vackert, surrealistiskt och fantasieggande.

Storbildsfotografen låter sig fotograferas av småbildsditon

Vid sidan av de nya bilderna presenteras också ett urval ur Denise Grünsteins tidigare produktion: landskap, stilleben och porträtt…

Denise Grünstein En face på Nationalmuseum c/o Konstakademien t.o.m. 3 maj.

Bästa nordiska samtidskonsten

Carnegie Art Award är ett av världens större konstpriser och delas vartannat år ut i Norden. Konstnärerna får bidra med fem verk från de senaste två åren. Syftet med priset är att främja samtida nordiskt måleri. Av de nominerade konstnärerna utses tre pristagare jämte en yngre stipendiat. Förutom äran och en skulptur i diabas belönas de med 1 Mkr, 600 000, 400 000 resp. 100 000 kr.

Till årets upplaga nominerade 113 konstnärer. 17 av dem visas nu på Konstakademien i Stockholm. Presentation är fördelad på två våningsplan och något splittrad. Anledningen är att Nationalmuseum har lagt beslag på de bästa salarna under pågående renovering av sitt klassiska hus på Blasieholmen.

På Carnegie Art Award 2014 får man en minst sagt blandad provkarta över samtida nordisk konst, med betoning på måleri. Här ställs konceptuella verk mot figurativa, jättebilder mot små kvadrater, det avskalat minimala mot vild kolorism, originalitet mot konventionellt.

En hel vägg täcks av förstapristagaren, norrmannen Dag Erik Elgins omfattande verk, Balance of Painters. 48 målningar med betygssiffror efter ett system för att bedöma konst som konstruerades av den franske konstnären och kritikern Roger de Piles (1635-1709). RdP skapade fyra kategorier, komposition, teckning, färg och uttryck, och satte betyg i en skala från 0 till 18 på verk av de mest betydande konstnärerna under renässansen och barocken.

Sophie Tottie & Dag Erik Elgin

Svenska Sophie Tottie, belönas med årets andrapris för sitt projekt White Lines. 2×4 vertikala målningar, vid första anblick monokromt gråa, men som mångfacetterat reflekterar ljuset helt olika beroende på betraktarens rörelse i rummet. 50 nyanser av grått… Läcker lek med ljus!

A Kassen: ”Kayak”
A Kassen: ”Chair”, ”Cactus”

Tredjepristagaren, den danska konstnärsgruppen A Kassen arbetar såväl konceptuellt som konkret. Deras bilder, The Colour of Things, tar sin början i hur man en gång tillverkade färg, med material från naturen. Här är dock färgen framställd av material från kulturen. Varje verk består av ett fotografi som presenterar ett ordinärt vardagsföremål. Ett föremål som sedan malts ned och sedan målats upp på väggen bredvid fotografiet. Avväpnande absurt!

Davið Örn Halldórsson

Islänningen Davið Örn Halldórsson, 37 år ung(?), heter årets stipendiat. Hans färgglada lager-på-lager-expressionism rör sig mellan psykedelika, folk- och gatukonst.

De fyra vinnarna således. Men ytterligare 13 konstnärer finns representerade på Konstakademiens väggar, nedan ett urval…

Högst upp norrmannen Børre Sæthres skimrande scenografiska lamellinstallation mot speglande vägg. / Danska Mette Winckelmanns framför sina geometrisk uppbyggda höga collage, med referenser till olika kulturers hantverkstraditioner. / LG Lundberg utforskar existensens grunder med landskap i sepia och ett staffli med tom duk. / En av mina favoriter: Marika Mäkeläs vackert ornamentfyllda, glimrande målningar på varsamt bearbetad träyta. Intagande originellt. (Rafflande skuggbild längst till höger!)

Max Book

Först dansken Ib Monrad Hansen med händerna lyfta mot moder jord, som ett landskapsmåleri sedd ur ett kosmiskt perspektiv./ Alexander Tovborg, även han från Danmark, är omgiven av några av sina inalles 21 små målningar med ram, Teenage Jesus, där han visualiserar sin föreställning om den tonårige Guds son, med inspiration från persiska och indiska miniatyrmålningar. / Riiko Sakkinens presenterar en vägg av kvadrater i 57 nyanser av rött. Titeln 57 Varieties, refererar till Heinz ketchups klassiska slogan. / Längst ned i denna bildrad, en annan favorit: Max Book. Stora dukar med suggestivt dunkla naturmotiv. Och där naturen bokstavligen är en del av målningen. Spännande!

Bilderna tagna vid pressvisningen, då flera av konstnärerna var närvarande. Nu är utställningen inne på sin sista helg i Stockholm, den visas t.o.m. söndag. Se! (om du inte redan gjort det)

Dag Erik Elgin: ”Balance of Painters”

Carnegie Art Awards instiftades 1998 av investmentbanken Carnegie. Syftet är att stödja framstående konstnärer i Norden och samtida måleri. Bland tidigare pristagare finns Karin Mamma Andersson, Torsten Andersson, Tal R, Clay Ketter, Kristján Guðmundsson, Jan Håfström och Lena Cronqvist.

Först konstsamtal – sedan musik utan samtal

Bokrelease av De ou par Marcel Duchamp par Ulf Linde på Konstakademien. Konstkritikern Ulf Lindes unika förhållande till Marcel Duchamp och dennes epokgörande konstnärskap utmynnade i repliker (kopior) utförda av den förre efter den senares originalverk. Kopiorna signerades dock av Duchamp själv! Resultatet av denna högst speciella relation resulterade i det som är stommen i Moderna Museets anmärkningsvärda Duchampsamling, och som under 2013 också visas (”i dialog” med ett gäng surrealister).

Linde, Duchamp och den nya, tungt vägande (engelskspråkiga) boken podiepresenterades/penetrerades först av redaktörerna Daniel Birnbaum och Jan Åman. Därefter satte sig Andreas Kleerup vid flygeln (readymade!) och bjöd på en annan slags replik. Med bubbel.

Marcel Duchamps Cykelhjulet (1913). Eller en skuggreplik därav. På en vägg på Moderna Museet.