Kungl. Konsthögskolan, gemenligen kallad Mejan, är tillbaka i Konstakademiens lokaler för årets examensutställning i fri konst (frånsett en handfull kandidater som valt att ställa ut på ABF-huset). Årets Vårutställning mönstrar i det närmaste femtio master- och kandidatstudenter som visar prov på en mängd olika stilar, media och tekniker; från ljud- och videoverk, performances och installationer till skulptur och oljor på duk. Experimentellt och traditionellt, sida vid sida.
Samtidigt på ABF-huset…
Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018 på Konstakademien (Fredsg.12) samt ABF-huset (Sveav. 62) t.o.m. 7 juni
Valborg, 1:a maj samt en högst vanlig lördag/söndag… Den första av vårens täta följetong av helg- och röda dagar. Meteorologerna spår ostadigt (april)väder för innevarande helg, vilket ju gör den högst lämplig för litet förströelse inomhus, exempelvis genom ett par stimulerande – och sista chansen – utställningsbesök…
På Konstakademien visas utställningen En face, 55 verk av fotografen Denise Grünstein. En tredjedel av bilderna kommer från den nytagna bildsviten 1866 från Nationalmuseum, vars tomma salar Grünstein fick exklusiv tillgång till inför den renovering som just nu pågår.
I minutiöst iscensatta storbildsfotografier möter konsthistorien samtiden. Stämningsfulla rum och trapphus i roströd sepia. Bortvända gamla tavlor. Och statuariska kvinnor i krinoliner med dolda ansiktsuttryck, som om modellerna var gengångare eller kanske övergivna statyer från museets byggår 1866 då salarna stod lika tomma. Vackert, surrealistiskt och fantasieggande.
Vid sidan av de nya bilderna presenteras också ett urval ur Denise Grünsteins tidigare produktion: landskap, stilleben och porträtt…
Denise Grünstein –En face på Nationalmuseum c/o Konstakademien t.o.m. 3 maj.
Carnegie Art Award är ett av världens större konstpriser och delas vartannat år ut i Norden. Konstnärerna får bidra med fem verk från de senaste två åren. Syftet med priset är att främja samtida nordiskt måleri. Av de nominerade konstnärerna utses tre pristagare jämte en yngre stipendiat. Förutom äran och en skulptur i diabas belönas de med 1 Mkr, 600 000, 400 000 resp. 100 000 kr.
Till årets upplaga nominerade 113 konstnärer. 17 av dem visas nu på Konstakademien i Stockholm. Presentation är fördelad på två våningsplan och något splittrad. Anledningen är att Nationalmuseum har lagt beslag på de bästa salarna under pågående renovering av sitt klassiska hus på Blasieholmen.
På Carnegie Art Award 2014 får man en minst sagt blandad provkarta över samtida nordisk konst, med betoning på måleri. Här ställs konceptuella verk mot figurativa, jättebilder mot små kvadrater, det avskalat minimala mot vild kolorism, originalitet mot konventionellt.
En hel vägg täcks av förstapristagaren, norrmannen Dag Erik Elgins omfattande verk, Balance of Painters. 48 målningar med betygssiffror efter ett system för att bedöma konst som konstruerades av den franske konstnären och kritikern Roger de Piles (1635-1709). RdP skapade fyra kategorier, komposition, teckning, färg och uttryck, och satte betyg i en skala från 0 till 18 på verk av de mest betydande konstnärerna under renässansen och barocken.
Svenska Sophie Tottie, belönas med årets andrapris för sitt projekt White Lines. 2×4 vertikala målningar, vid första anblick monokromt gråa, men som mångfacetterat reflekterar ljuset helt olika beroende på betraktarens rörelse i rummet. 50 nyanser av grått… Läcker lek med ljus!
Tredjepristagaren, den danska konstnärsgruppen A Kassen arbetar såväl konceptuellt som konkret.Deras bilder, The Colour of Things, tar sin början i hur man en gång tillverkade färg, med material från naturen.Här är dock färgen framställd av material från kulturen. Varje verk består av ett fotografi som presenterar ett ordinärt vardagsföremål. Ett föremål som sedan malts ned och sedan målats upp på väggen bredvid fotografiet. Avväpnande absurt!
Islänningen Davið Örn Halldórsson, 37 år ung(?), heter årets stipendiat. Hans färgglada lager-på-lager-expressionism rör sig mellan psykedelika, folk- och gatukonst.
De fyra vinnarna således. Men ytterligare 13 konstnärer finns representerade på Konstakademiens väggar, nedan ett urval…
Högst upp norrmannen Børre Sæthres skimrande scenografiska lamellinstallation mot speglande vägg. / Danska Mette Winckelmanns framför sina geometrisk uppbyggda höga collage, med referenser till olika kulturers hantverkstraditioner. / LG Lundberg utforskar existensens grunder med landskap i sepia och ett staffli med tom duk. / En av mina favoriter: Marika Mäkeläs vackert ornamentfyllda, glimrande målningar på varsamt bearbetad träyta. Intagande originellt. (Rafflande skuggbild längst till höger!)
Först dansken Ib Monrad Hansen med händerna lyfta mot moder jord, som ett landskapsmåleri sedd ur ett kosmiskt perspektiv./ Alexander Tovborg, även han från Danmark, är omgiven av några av sina inalles 21 små målningar med ram, Teenage Jesus, där han visualiserar sin föreställning om den tonårige Guds son, med inspiration från persiska och indiska miniatyrmålningar. / Riiko Sakkinens presenterar en vägg av kvadrater i 57 nyanser av rött. Titeln 57 Varieties, refererar till Heinz ketchups klassiska slogan. / Längst ned i denna bildrad, en annan favorit: Max Book. Stora dukar med suggestivt dunkla naturmotiv. Och där naturen bokstavligen är en del av målningen. Spännande!
Bilderna tagna vid pressvisningen, då flera av konstnärerna var närvarande. Nu är utställningen inne på sin sista helg i Stockholm, den visas t.o.m. söndag. Se! (om du inte redan gjort det)
Carnegie Art Awards instiftades 1998 av investmentbanken Carnegie. Syftet är att stödja framstående konstnärer i Norden och samtida måleri. Bland tidigare pristagare finns Karin Mamma Andersson, Torsten Andersson, Tal R, Clay Ketter, Kristján Guðmundsson, Jan Håfström och Lena Cronqvist.
Bokrelease av De ou par Marcel Duchamp par Ulf Linde på Konstakademien. Konstkritikern UlfLindes unika förhållande till Marcel Duchamp och dennes epokgörande konstnärskap utmynnade i repliker (kopior) utförda av den förre efter den senares originalverk. Kopiorna signerades dock av Duchamp själv! Resultatet av denna högst speciella relation resulterade i det som är stommen i Moderna Museets anmärkningsvärda Duchampsamling, och som under 2013 också visas (”i dialog” med ett gäng surrealister).
Linde, Duchamp och den nya, tungt vägande (engelskspråkiga) boken podiepresenterades/penetrerades först av redaktörerna Daniel Birnbaum och Jan Åman. Därefter satte sig Andreas Kleerup vid flygeln (readymade!) och bjöd på en annan slags replik. Med bubbel.