Snart släcks ljuset på Artipelag

Mario Merz "Light Me Black" på utställningen Upplyst – Det elektriska ljuset som konstens fé, Artipelag

I samband med att det naturliga ljuset återvänder allt starkare och längre så mörknar det över Hålludden på Värmdö… På söndag drar man nämligen ut kontakten för Artipelags utställning Upplyst – Det elektriska ljuset som konstens fé. Glödlampor, lysrör, neon samt den nya, mångsidiga LED-belysningen utgör denna gång inte bara konsthallens allmänbelysning utan ljuskällorna i sig är konsten. Detta genom ett antal mer eller mindre ljusstarka verk av tjugotalet av samtidskonstens mer kända namn.

För att utställningen inte bara ska bli något av en slags märklig belysningsmässa bör man tillgodogöra sig konstnärernas tankar jämte bakgrundssammanhang. Den guidningen, exempelvis i katalogtexten, tar fram helt andra värden av verken än de vid första anblicken dekorativa.

Monica Bonvicini ”Light Me Black” (2009)
Liggande i förgrunden, Hans Haacke ”Vandrande högspänningsurladdning” / ”High Voltage Discharge Travelling” (1968)
Christian Andersson ”F For Fake” (2002)
Jason Rhoades ”Chadelier #6 (Fancy Bit, Between, Amulet)” (2005)
Spencer Finch ”The Four Seasons” (2012)
Mona Hatoum ”Undercurrent” (2004)
Otto Piene ”Corona Borealis” (1965)
Mario Merz ”Fibonacci” (1996)
Günter Uecker ”Lichtregen” (1966/2006)
Monica Bonvicini ”Light Me Black” (2009)

Upplyst – Det elektriska ljuset som konstens fé, Artipelag t.o.m. 17 feb.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *