Kategoriarkiv: Art Watching

Kungliga Konsthögskolans vårutställning 2018

Kungl. Konsthögskolan, gemenligen kallad Mejan, är tillbaka i Konstakademiens lokaler för årets examensutställning i fri konst (frånsett en handfull kandidater som valt att ställa ut på ABF-huset). Årets Vårutställning mönstrar i det närmaste femtio master- och kandidatstudenter som visar prov på en mängd olika stilar, media och tekniker; från ljud- och videoverk, performances och installationer till skulptur och oljor på duk. Experimentellt och traditionellt, sida vid sida.

Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien

Adèle Essle Zeiss – Statolit, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Adèle Essle Zeiss balansakt Statolit – både en performance och en installation på Konsthögskolans vårutställning
Anton Brolin / Roger Smeby, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
En av Anton Brolins skulpturer framför Roger Smebys målningar
Filip Klintner, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Filip Klintners installation väcker intresse
Red Cow – Needle in a forced identity, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Needle in a forced identity har konstnären Red Cow kallat fotografiet

Alexander Hult, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien

Alexander Hult, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Geometriska mönster utmärker Alexander Hults målningar

Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien

Ola Bandola – Memory, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
På spelhumör? Ola Bandola har gjort ett jätte-Memory
Anna Pajak – Imago, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Anna Pajaks akrylmålning heter Imago
Johannes Hägglund, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
En av Johannes Hägglunds oljemålningar
Valentine Isæus-Berlin – Furniture of a young man, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Valentine Isæus-Berlins installation Furniture of a young man

Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien

Olivia Petterson Fleur – Digi Matter Super Touch, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Olivia Petterson Fleurs färggranna collagetriptyk Digi Matter Super Touch missar man inte på Kungl. Konsthögskolans vårutställning
Anna Engver, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Anna Engver använder kol, pigment och lim på sina dukar
Filippa Wikner – I see no God up here, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
I see no God up here – glaskonst av Filippa Wikner
Ida-Johanna Lundqvist – Sörjd saknad / Filippa Wikner – I understand you, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
I förgrunden Ida-Johanna Lundqvists Sörjd saknad i bly, porslin och jesmonite / i bakgrunden Filippa Wikners fresk I understand you
Fredrik Eriksson – Recyclable, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Recyclable av Fredrik Eriksson
Axel Versteegh – The smile that hides the soul, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Tre av Axel Versteeghs sju målningar, som alla heter The smile that hides the soul
Ida Idaida – Black Hole, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Black Hole, ett statement/performance(?) av Ida Idaida
Anna Sakura Larsson – One Tale Told, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
One Tale Told kallar Anna Sakura Larssons sina målningar
Izabel Lind Färnstrand – Separate Entities, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Video, lerskulpturer och grus – Izabel Lind Färnstrands Separate Entities
Anton Brolin, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Ännu en av Anton Brolins skulpturer

Samtidigt på ABF-huset…

 

Adam Gustafsson/Astrid Eriksson/Eli Mai Huang Nesse/Tora Schultz Larsen, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, ABF-huset
De fyra kandidaternas utställning på ABF-huset: Adam Gustafsson, Astrid Eriksson, Eli Mai Huang Nesse och Tora Schultz Larsen


Kungl. Konsthögskolans vårutställning
 2018 på Konstakademien (Fredsg.12) samt ABF-huset (Sveav. 62) t.o.m. 7 juni

Hampus Wernemyr – To be titled M and E, Kungl. Konsthögskolans vårutställning 2018, Konstakademien
Toppbilden repriserad: Hampus Wernemyr målar små och stora porträtt av sina döttrar

 

I föregående inlägg: Konstfacks vårutställning

 

Konstfacks vårutställning 2018

Det är examenstider i skolvärlden och som vanligt visar avgångseleverna vid de kreativa högskoleutbildningarna inom konst, konsthantverk, form och mode sina examensarbeten. På landets största konstnärliga högskola, Konstfacks vårutställning ställer 160 master- och kandidatstudenter ut sina verk i en mängd discipliner, som keramik och glas, textil, ädellab (= metallformgivning), konst, grafisk formgivning, industridesign och inredningsarkitektur… Desto mindre disciplin visade (för) många av utställarna genom sin ofärdighet i tid, vilket gjorde press-/förhandsvisningen till ett ännu pågående arbete, tyvärr. Nåväl. Mycket att kolla in och ett litet urval av mångfalden tog jag med mig…

Rakel Amanda Stefansdotter Åkermo – It’s in the genes, Konstfacks vårutställning 2018
Som en flätad orm slingrar sig Rakel Amanda Stefansdotter Åkermos It’s in the genes
Anna Ting Möller – The Baby Bucha Project, Konstfacks vårutställning 2018
Den lever! Anna Ting Möllers installation The Baby Bucha Project, en hudliknande skulptur av bakteriekulturen kombucha och som hon under utställningsperioden matar med socker och te.
Amy Worrall – Not A Girl Not Yet A Woman, Konstfacks vårutställning 2018
En antonym mot den måttfulla koloriten på bilderna ovan: brittiska Amy Worralls muntert grälla, Britneybesatta tjejgäng Not A Girl Not Yet A Woman
Sofi Gunnstedt, Konstfacks vårutställning 2018
Om att översätta språk till keramik handlar Sofi Gunnstedts verk
Sara Gewalt – Sacred and Profane, Konstfacks vårutställning 2018
Sacred and Profane – det heliga och profana är temat för Sara Gewalts figurer på Konstfacks vårutställning 2018
Mathias Miriam Norstedt – Lipgloss Melt / Scrambled Gender, Konstfacks vårutställning 2018
Mathias Miriam Nirstedt jobbar på sin installation Lipgloss Melt / Scrambled Gender
Hannes Tennberg – Wooden in Other Forms, Konstfacks vårutställning 2018
Från skogen till 3D-printern – Hannes Tennberg utforskar möjligheterna med att ersätta plast med biobaserade material (Wooden in Other Forms)
Anna Slamova – Den spöklika tjänsten, Konstfacks vårutställning 2018
Tjeckiskan Anna Slamovas installation Den spöklika tjänsten utspelar sig i mörker
Adam Ytterberg - Surfaces Beyond The Body Zone, Konstfacks vårutställning 2018
Adam Ytterberg drar i trådarna (bakom skynket) i sin lekfulla marionettskulptur Surfaces Beyond The Body Zone
Lourdes González Osnaya – Ausencia, Konstfacks vårutställning 2018
Lök, bivax, majsblad och papper är bärande element i mexikanskan Lourdes González Osnayas eteriska installation Ausencia (Frånvaro)
Nina Salalaiko – Grå blommor, Konstfacks vårutställning 2018
Vårutställningens vackraste verk: lettiskan Nina Salalaikos installation i porslin och stengods, Grå blommor. Samma motiv som toppbilden, här dock flankerad av konstnärinnan själv.

 

Konstfacks vårutställning 2018, vid Telefonplan, t.o.m. 27 maj

Visst gör det ont? – Konstfacks vårutställning 2018

 

I nästa inlägg: Kungl. Konsthögskolans vårutställning

 

Stockholm Art Week 2018: Stockholm Gallery District

En handfull av de gallerier som ställer ut på Market Art Fair håller till vardags hus i Stockholm Gallery District. Som en programpunkt under Stockholm Art Week höll dessa vernissage denna lördag och jag begav mig följaktligen mot norra Vasastan för en titt…

 

Elisabeth Frieberg / Andréhn-Schiptjenko

Elisabeth Frieberg – Island Highway, Andréhn-Schiptjenko

Abstrakta landskapsmålningar i det större formatet visar Andréhn-Schiptjenko. Island Highway är namnet på utställningen och refererar till kustvägen längs Vancouver Island på Kanadas västkust. Vistelsen i dess prärielandskap med ändlösa fält av vete har inspirerat Elisabeth Frieberg till bildernas minimalism av mönster, rörelser och mjuka kolorit.

Elisabeth Frieberg – Island Highway, Andréhn-SchiptjenkoElisabeth Frieberg – Island Highway, Andréhn-Schiptjenko

Glänsande inramning har Elisabeth Friebergs nya verk, med sina ramar i koppar – influerad av hur indianerna i British Columbia smyckar sig och sin konst.

Elisabeth Frieberg – Island Highway, Andréhn-Schiptjenko

 

Kolla även in Elisabeth Friebergs originella naturen-inomhus-installation Dawn, Naten.

Torsten Andersson / Nordenhake

Torsten Andersson – Ny tyngdkraft, ny epok, Galerie Nordenhake

Kan måleri ses som språk? Det var frågan som Torsten Andersson (1926-2009) envist återkom till. Förhållandet mellan färg, form och text återkommer i hans målningar; tredimensionella former, såväl abstrakta som realistiska.

Torsten Andersson – Ny tyngdkraft, ny epok, Galerie Nordenhake

Ett dussin målningar ur Torsten Anderssons kvarlåtenskap visas på Galerie Nordenhake. De har titlar som Pinnaskulptur, Kansersjuk skulptur och Porträtt av en målning – Bild av skulptur… Utställningens namn är Ny tyngdkraft, ny epok.

Torsten Andersson – Ny tyngdkraft, ny epok, Galerie Nordenhake

Ross Taylor / Christian Larsen

Ross Taylor – A spicy migraine grease, Christian Larsen

Olja, pastell och kolpulver är de bärande elementen i britten Ross Taylors illusoriska collage. Samt tiden. Linnedukarna får hopvikta ligga till sig i hans studio i månader så att vecken och rynkorna etsas in innan Taylor sätter penseln, pennan och målarkniven till.


Ross Taylor – A spicy migraine grease, Christian LarsenRoss Taylor – A spicy migraine grease, Christian Larsen

A spicy migraine grease heter Ross Taylors solodebut på Christian Larsen.

Fredrik Söderberg / Cecilia Hillström

Fredrik Söderberg – Sol och stål – krigarens väg, Cecilia Hillström

Det ockulta och esoteriska är stående temata i Fredrik Söderbergs kulturhistoriskt forskande konstnärskap och utgör även något av en fond för hans verk. I sin nya utställning vänder Söderberg blicken mot Japan och till Gamla Testamentet.

Fredrik Söderberg – Sol och stål – krigarens väg, Cecilia Hillström

Strofer ur Jobs bok har givit titlarna till de två storskaliga, stramt symmetriska oljemålningarna medan den japanske författaren Yukio Mishimas självbiografiska bok Sol och stål har fått ge namn till hela utställningen.

Fredrik Söderberg – Sol och stål – krigarens väg, Cecilia Hillström

Snarlika mangagrotesker på högsta konstnärliga nivå uppenbaras i Fredrik Söderbergs detaljerade, apokalyptiska splatterakvareller med japanska träsnitt som förlagor. Sol och stål – krigarens väg Cecilia Hillström.

Fredrik Söderberg – Sol och stål – krigarens väg, Cecilia Hillström

 

Kolla även in Fredrik Söderbergs Völkisch-utställning.

 

Utställningarna ovan i Stockholm Gallery District pågår t.o.m. 19 maj

 

I föregående Stockholm Art Week-inlägg: Market Art Fair, Supermarket, Monopol och ℅ Stockholm

 

Stockholm Art Week 2018: Monopol

Under Stockholm Art Week i fjol anordnade Östermalmsgallerierna Belenius och Elastic en grupputställning betitlad Biotop i det numera igenbommade Biologiska Museet. En rätt misslyckad idé med att knö in konsten bland dioramor och prång, tyckte jag då. Nu återkommer dessa båda gallerier jämte ett tredje, Johan Berggren, med en ny gemensam grupputställning, denna gång på Spritmuseum. Monopol är namnet och den är glädjande nog en avsevärt mer väldisponerad presentation än fjolårets.

Catrin Andersson, Elastic Gallery / Monopol 2018, Spritmuseum

Andreas Mangione / Catrin Andersson, Elastic Gallery / Johanna Gustafsson Fürst, Belenius / Monopol 2018, Spritmuseum
Tre av konstnärerna på Monopol: Andreas Mangiones poetiska installation av funna objekt, Elastic / Catrin Anderssons kol- och guldpastellkrita på papper, Elastic / Johanna Gustafsson Fürsts hästskor och värjklingor, Belenius
Seth Price – SooZee, Johan Berggren Gallery / Monopol 2018, Spritmuseum
En kroppsdel eller två? SooZee av Seth Price, Johan Berggren Gallery
Inez Jönsson / Johanna Gustafsson Fürst, Belenius / Monopol 2018, Spritmuseum
Skulptur av Johanna Gustafsson Fürst och textilkonst, Pictorial Weaving, av Inez Jönsson, Belenius

Rodolfo Diaz Cervantes, Elastic Gallery / Monopol 2018, Spritmuseum

Rodolfo Diaz Cervantes, Elastic Gallery / Monopol 2018, Spritmuseum
Teckningar och objekt av mexikanen Rodolfo Diaz Cervantes, Elastic
Willem Andersson, Belenius / Monopol 2018, Spritmuseum
En av Willem Anderssons smarta ”cut up”-porträtt, Belenius

Ett dussintal svenska och internationella konstnärers verk delar utrymmet i Spritmuseums stora, öppna utställningshall, och de umgås väl med varandra. All konst är till salu och entrén är gratis. Vid sidan av Market Art Fair på Liljevalchs, blott ett stenkast bort, är Monopol en av konstveckans mer givande besök!

Öyvind Fahlström, Belenius
Utställningens dyrgrip: Öyvind Fahlströms intensiva temperamålning I sista timmen (1959) – din för 1,3 Mkr, Belenius

 

Monopol på Spritmuseum, t.o.m. söndag

Camilla Løw, Elastic Gallery / Monopol 2018, Spritmuseum
Monopol 2018 på Spritmuseum sedd genom Camilla Løws Time and Again, Elastic // På bilden högst upp på sidan – konst på golvet, väggen och på piedestal: Julia Bondessons trägubbe och tyskorna Charline von Heyls akrylmålning respektive Rosemarie Trockels skulptur, Johan Berggren Gallery

 

I föregående Stockholm Art Week-inlägg: Market Art Fair och Supermarket, i kommande: ℅ Stockholm och Stockholm Gallery District

 

Art Watching fjolårets upplaga av Biotop

 

Stockholm Art Week 2018: Supermarket

Liksom Market Art Fair har Supermarket för årets mässa bytt lokal. Efter tre år i Svarta Huset vid Telefonplan har man nu flyttat in ett utrangerat slakthus vid Globen. 53 gallerier från 23 länder finns representerade i år, flertalet från Sverige/Norden och Öst-/Centraleuropa. Eljest är det mesta sig likt från tidigare upplagor av denna konstnärsdrivna konstmässa, dvs. det är experimentellt och alternativt. Gott så. Dessvärre är det även rörigt, hafsigt och trångt. En labyrint av små montrar där konsten, som i sanning är av skiftande natur och kvalitet, alltför ofta presenteras på ett sätt som näppeligen underlättar för besökaren att tillgodogöra sig den. Kan det vara så att Supermarket är viktigare som en mötesplats för konstnärerna själva och deras nätverkande än som engagerande konstutställning? En något professionellare, för att inte säga kommersiellare, inställning skulle i alla fall inte skada…

Christopher Landin, Land404 / Supermarket – Stockholm Independent Art Fair 2018, Slakthus 5
Svävande stenar i luften… Christopher Landins finurligt gravitationstrotsande installation Line Describing Change – bäst på årets Supermarket! Land404 (Jämjö, Blekinge)
Steinunn Gunnlaugsdottír / Freyja Eilíf, Ekkicens Art Space / Supermarket – Stockholm Independent Art Fair 2018, Slakthus 5
Luktkonst! En omisskännlig doft (nåja) av ketchup och senap omger isländskan Steinunn Gunnlaugsdottírs al fresco Democracy is a hot dog – Rainbow of choices. En installation som måhända anknyter till mässlokalens förflutna som slakthus? Ours heter Freyja Eilífs draperade textilverk. Ekkicens Art Space (IS)
Marius Engan Johansen & Semen Platonov, Terminal B / Supermarket – Stockholm Independent Art Fair 2018, Slakthus 5
I lera kan man skulptera… I Terminal B:s (N) monter pågår en skulpturduell med Marius Engan Johansen & Semen Platonov
Ida Karlsson, Galleri Lokomotiv / Supermarket – Stockholm Independent Art Fair 2018, Slakthus 5
… Medan keramikern Ida Karlsson visar sitt examensarbete från Konstfack, videoverket Creating Oneself, Galleri Lokomotiv (Örnsköldsvik)

Supermarket – Stockholm Independent Art Fair på Slakthus 5, Slakthusområdet, t.o.m. söndag. 150 kr i entré.

 

I nästa inlägg: Monopol,  ℅ Stockholm och Stockholm Gallery District, i föregående inlägg: Market Art Fair

 

Art Watching fjolårets upplaga av Supermarket Art Fair

 

Stockholm Art Week 2018: Market Art Fair

I veckan intar konsten på bred front huvudstaden igen då Stockholm Art Week proklameras. För sjätte gången förevisas konsten ymnigt bland gallerier, museer, konsthallar, auktionshus och andra institutioner. Men ingalunda endast i dessa rum, utan konsten poppar även upp i för konstsammanhang mer otippade platser: som i en ruffig lokal i restaurangen Hillenbergs inre köksregioner, utplacerad bland alla uppkopplade laptops i det nya ”digitala innovationshuset” Epicenter i city eller sobert iscensatt på en höskulle i ett gammalt stall på Östermalm. Jo, konsten är ju gränslös!

Bella Rune, Galleri Magnus Karlsson / Market Art Fair 2018
Bella Runes eteriska – och hopfällbara – skulpturer i färgat mohairgarn, Vertical Network Performance, fångar ögat där de svävar invid entrén i Liljevalchs stora utställningssal, Galleri Magnus Karlsson
Amalie Jakobsen & Zane Lewis, Gether Contemporary (DK) / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Gul/grön målning av Amalie Jakobsen och blå skulpturer av Zane Lewis, Gether Contemporary (DK)

De givna konstanterna under Stockholms konstvecka är de stora konstmässorna: den städade ”finmässan” Market och den mer ostyriga ”fulmässan” Supermarket.

Förvisso inte lätt att hinna med att se allt ur det digra utbudet av konst, men jag snodde runt efter bästa förmåga bland utställningarnas vernissager och specialvisningar jämte ett och annat evenemang. Följaktligen kommer de nästkommande inläggen bli en samling Art Watching-bilder från mina nedslag under Stockholm Art Week. Inledningsvis:

Market Art Fair

James Aldridge, David Risley Gallery / Katja Larsson, Cecilia Hillström Gallery / Alvar Gullichsen, Galleria Heino / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Tre konstnärer representerade av tre av gallerierna på årets Market Art Fair: Målning av James Aldridge, David Risley Gallery (DK) / Silikonskulptur av Katja Larsson, Cecilia Hillström Gallery / Målning av Alvar Gullichsen, Galleria Heino (SF)

Efter två års utflykt till Brunkebergstorg och Färgfabriken har Market Art Fair hittat tillbaka till Djurgården och nyrenoverade Liljevalchs för ändamålet perfekta, stiliga salar. Högt i tak, ljust och luftigt – som gjorda för att visa god konst i. Och den goda konst som visas på Market är handplockad av ett trettiotal av Nordens (*) mest inflytelserika gallerier. En alternativt två konstnärer, såväl nordiska som internationella, ställs ut per galleri vilket koncentrerar uppmärksamheten.

Lena Johansson, Andréhn-Schiptjenko / Market Art Fair 2018

Lena Johansson, Andréhn-Schiptjenko / Market Art Fair 2018
Lena Johansson målar i olja, på såväl plywood som t-shirts (à 45’ kr). Här är hon själv (i svart) med The Red Dress, Andréhn-Schiptjenko.
Matt Saunders, Martin Asbæk Gallery (DK) / Market Art Fair 2018
Martin Asbæk Gallery (DK) ställer ut Matt Saunders stora målning/foto-hybridporträtt
va Mag, Galleri Riis / Market Art Fair 2018
Kroppslig textilkonst signerad Éva Mag: skulpturen On all four och förlagan Embossment, Galleri Riis (N)
Andreas Eriksson / Kirsten Ortwed, Galleri Susanne Ottesen / Market Art Fair 2018
Andreas Erikssons abstrakta naturmålningar och danskan Kirsten Ortseds okynniga skulpturer samsas på Galleri Susanne Ottesen (DK)
Black Folds – Alyson Shotz, Galleri Andersson/Sandström / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Black Folds – handvikt, svartmålad aluminiumplåt av Alyson Shotz (US), Galleri Andersson/Sandström
Kristina Matousch, Cecilia Hillström Gallery / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Sex uppåt väggarna! Sex kallar Kristina Matousch sina bilor i stål, som Cecilia Hillström Gallery visar.

John E Franzén, Stene Projects / Market Art Fair 2018, Liljevalchs

John E Franzén, Stene Projects / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Drygt ett halvsekel av John E Franzéns verk i papper är vad Stene Projects presenterar på Market, inklusive ett självporträtt i akvarell från 1974.
Pauliina Pietilä, Galleri Flach / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Pauliina Pietiläs målningar på Galleri Flach
Anton Alvarez, Christian Larsen / Market Art Fair 2018
Christian Larsen ställer ut Anton Alvarez originella keramik

Johan Nobell, AnnaElleGallery / Market Art Fair 2018 / Ellen Frie

Johan Nobell, AnnaElleGallery / Market Art Fair 2018
Inte bara en hel vägg av Johan Nobells akvareller visar AnnaElleGallery utan även ett par av hans oljor samt en liten, liten skulptur
Alvar Gullichsen, Galleria Heino (SF) / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Iögonfallande är Alvar Gullichsens stora geometriska akrylmålningar, Galleria Heino (SF)

Det tål att upprepas att ett besök på Market Art Fair ger ett bra tillfälle att vidga perspektivet från det (bekanta) stockholmska galleriutbudet till att få bekanta sig med somt av den mest betydande samtidskonsten bland våra nordiska nabor. All konst på Market är till salu (fast det kostar!). Att bara titta kostar dock inget… förutom 145 kr i entréavgift.

Eva Beierheimer, Galleri Fagerstedt / Iñaki Bonillas, Galerie Nordenhake / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Eva Beierheimers imposanta, gyllene målning missar man inte, Galleri Fagerstedt t.v. / Mexikanen Iñaki Bonillas konceptuella fotografier och andra verk fyller väggarna och golvet på Galerie Nordenhake t.h.
Eva Steen Christensen, Galleri SPECTA / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Songs for PenelopeEva Steen Christensen har inspirerats av den grekiska mytologin i sina pappersverk med vävda guldtrådar, Galleri SPECTA (DK)

Riitta Eerola, Helsinki Contemporary / Market Art Fair 2018, Liljevalchs

Eeva-Riitta Eerola, Helsinki Contemporary / Market Art Fair 2018, Liljevalchs / Mikaela Lostedt
Helsinki Contemporary (SF) presenterar två namn: Sanna Kannistos pregnanta fågelfotografier och Eeva-Riitta Eerolas sparsmakade målningar
Elis Eriksson / Bohman-Knäpper / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Typiska typografiska text- och bildcollage av modernisten Elis Eriksson visas på Bohman-Knäpper
Emma Bernhard, Erik Nordenhake / Elina Merenmies, Galerie Anhava (SF) / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Två konstnärer med varsitt uttryck: Elina Merenmies, Galerie Anhava (SF) t.h. / Emma Bernhard, Erik Nordenhake t.v., som även skapat diptyken högst upp på sidan
Anders Knutsson, Knight Webb Gallery / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
(*) Det enda utomnordiska galleriet på Market, Knight Webb Gallery (UK) visar Anders Knutssons monokromer (konstnären själv, 80 år, t.v.)
Tal R, Galleri Bo Bjerggaard / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Galleri Bo Bjerggaards (DK) monter går i blått och bär namnet svensk matematik och är en dansks kärleksfulla(?) betraktelse på landet på andra sidan Sundet. Montern är inredd av konstnären Tal R(osenzweig) vars stora verk på kartong täcker väggarna. Den stora, handmålade, inbjudande soffan går inte bara att sitta skönt i utan är även den till salu (DKK 230’).
Thomas Campbell / Richard Colman, V1 Gallery / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Thomas Campbells skulpturer frontar V1 Gallerys (DK) monter. Fonden utgörs av Richard Colmans målningar.
James Aldridge, David Risley Gallery / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
James Aldridge målar storskaligt naturalistiskt, David Risley Gallery (DK)

Market Art Fair på Liljevalchs t.o.m. söndag

Carolina Falkholt, Galleri Thomassen / Market Art Fair 2018Carolina Falkholt, Galleri Thomassen / Market Art Fair 2018

Carolina Falkholt, Galleri Thomassen / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Inte bara en blå jättesnopp på en husgavel på Kungsholmen utan Carolina Falkholt ställer även ut i det mindre formatet: häftiga, högglanslackerade, anatomiska collage som eggar besökarna i Galleri Thomassens monter.

 

I kommande Stockholm Art Week-inlägg: Supermarket, Monopol, C/O Stockholm och Stockholm Gallery District

 

Art Watching fjolårets upplaga av Market Art Fair

 

SEART 2017

För sjätte gången gör samtidskonsten några dagars tillfälligt nedslag på Östermalm när SEART (Sweden’s Emerging Art) presenterar årets grupputställning. 19 yngre och – än så länge! – mindre etablerade konstnärer med examen från de olika konsthögskolorna i landet visar sina verk i industridesignbyrån No Picnics lokaler. Några av konstnärerna har deltagit vid tidigare upplagor av SEART men återkommer nu med nya verk. Som vanligt varierar såväl materialen som tekniken: textil, trä, keramik, glas(fiber), plast och diverse metaller, collage och assemblage, skulpturer, installation, foto och video samt, självfallet, en och annan oljemålning. Alla de utställda verken är som vanligt till salu; billigast är ett litet huvud i frigolit för 500 kr (Johan Berglund), kostsammast är Kyung-Jin Chos ljudande installation (ovan) för 250 000 kr.

Högt och lågt – konsten fyller No Picnic från golv till tak. Theodor Anders knutna skulptur Gigi t.v. och Cecilia Rinertz hängande Tripping t.h.
Emma Brålander, SEART 2017
Illusion, färg och komposition är vad inredningsarkitekten Emma Brålander vill fånga betraktarens uppmärksamhet med.
Martina Skyttberg ”Över isen” / Kasper Nordenström Jung ”Paynes Gray” / Gabriella Loeb / SEART 2017
Martina Skyttberg använder sig av färgade textilier, skärmdumpar och broderi i sin polyptik Över isen / Paynes Gray heter Kasper Nordenström Jungs målning / Gabriella Loeb har denna gång övergivit de skulpturala tygkropparna för att i stället skulptera i glasfiber och polyester.

Alvina Jakobsson "The Sick", SEART 2017

Alvina Jakobsson "Organ", SEART 2017
Skulptrisen Alvina Jakobsson bidrar med två mjuka verk i hård lera: Organ och The Sick. Den senare ligger på golvet.
Swing Jam, installation av Kyung-Jin Cho, SEART 2017
Upplevelsen av en jordbävning i Seoul ifjol är uppkomsten till Kyung-Jin Chos klangfulla skapelse Swing Jam – årets centralverk på SEART. En poetisk installation om människans och naturens förbundenhet.
Sara Nielsen Bonde "Transition", SEART 2017
Canvas i upplösningstillstånd… Sara Nielsen Bondes installation Transition leker finurligt med målardukens själva beskaffenhet.

Sara Nielsen Bonde "Transition", SEART 2017

Susanna Jablonski, SEART 2017
En trädstam i vinterlandskap står centrum för Susanna Jablonskis videoinstallation.
Camilo Matiz, SEART 2017
Med hjälp av en spegel, ett rött penseldrag som prisma och med betraktaren i centrum framkallar Camilo Matiz konkav reflektion genom sin Strokes.
Målningar av Ludmila Hrachovinová, SEART 2017
Två av tre av Ludmila Hrachovinovás stora oljor (varav en repriseras från SEART ifjol).
J o b "Sfumato", SEART 2017
Ett foto av en obestämd urban skyline visar J o b. Den bär namnet Sfumato (efter renässanstekniken där man låter formerna framträda ”som sedda genom rök”).
Johan Berglund "Deus Ex Machina" & "Heads", SEART 2017
Som en ond kraftmätning mellan historia och modern design, karakteriserar Johan Berglund sin målning/digitala print Deus Ex Machina, omgiven av skallar i frigolit.

 

På vernissagen för SEART 2017 minglade konstnärerna med närmaste anhöriga och vänner, allmänt konstintresserade jämte en och annan gallerist på jakt efter talang att ställa ut i framtiden.

SEART 2017

 

SEART på No Picnic, Storgatan 23 C. Fre-sö kl. 12-18. (Fri entré)

 

Nyfiken på tidigare års SEART?

 

Tycke för keramik

En är keramiker, den andre avbildade keramik. Den yngre arrangerar sina drejade porslinsföremål i formsköna tredimensionella installationer. Den äldre målade närmast maniskt av sina krukor och bägare i stilleben efter stilleben i skenet av en glödlampa. På Artipelag möts nu deras verk för första gången; nyskapade cylinderformer, grupperade innanför glas och gamla oljemålningar av hushållskärl i återhållen mild kolorit.

Giorgio Morandi / Edmund de Waal

Utställningen Morandi / Edmund de Waal, ArtipelagUtställningen Morandi / Edmund de Waal, ArtipelagUtställningen Morandi / Edmund de Waal, ArtipelagUtställningen Morandi / Edmund de Waal, Artipelag

Den engelske författaren och keramikern Edmund de Waal föddes samma år som den italienske konstnären Giorgio Morandi avled, 1964 och den äldre mästaren är en av de Waals största inspirationskällor. Morandis omisskännliga konstnärskap grundar sig på ett ständigt upprepande och ändå varierad återgivning av enkla vardagsföremål i keramik.

Morandi

Utställningen Morandi / Edmund de Waal, ArtipelagUtställningen Morandi / Edmund de Waal, ArtipelagUtställningen Morandi / Edmund de Waal, ArtipelagUtställningen Morandi / Edmund de Waal, ArtipelagUtställningen Morandi / Edmund de Waal, ArtipelagUtställningen Morandi / Edmund de Waal, Artipelag

de Waal

De Waals sparsmakade estetik i gränslandet mellan konsthantverk, design och den moderna konstens formspråk är av ett annat slag: minimalistiskt stramt, keramik i vitt och svart visas mot en fond av marmor eller alabaster. Både Morandi och de Waal inbjuder till eftertanke. Båda skapar konst som är stillsam, meditativ och lämpar sig för långsamt betraktande.

Utställningen Morandi / Edmund de Waal, ArtipelagUtställningen Morandi / Edmund de Waal, ArtipelagUtställningen Morandi / Edmund de Waal, ArtipelagUtställningen Morandi / Edmund de Waal, ArtipelagUtställningen Morandi / Edmund de Waal, ArtipelagUtställningen Morandi / Edmund de Waal, ArtipelagUtställningen Morandi / Edmund de Waal, ArtipelagUtställningen Morandi / Edmund de Waal, ArtipelagUtställningen Morandi / Edmund de Waal, ArtipelagUtställningen Morandi / Edmund de Waal, Artipelag

Det finns en tredje variabel som utöver utställningens huvudaktörer de Waal och Morandi bör nämnas: Johan Nyréns arkitektur, som borgar för ljusets överflöd på strategiska platser i Artipelags spatiösa salar. De generösa fönsterpartierna låter skärgårdsnaturen kliva in innanför murarna och samspela med konsten. Så uppstår ännu en sällsynt vacker presentation.

Utställningen Morandi / Edmund de Waal, Artipelag Utställningen Morandi / Edmund de Waal, Artipelag

 

Morandi / Edmund de Waal, Artipelag t.o.m. 1 oktober (entréavgift 150 kr)

 

I nästa inlägg: sopplunch och de Waal – bakelsen!

 

Några tidigare Artipelagbesök…

 

Stockholm Art Week: Biotop

För tre år sedan, under Stockholms konstvecka 2014, visades en grupputställning betitlad BiotopBiologiska Museet. I och utanför de tre dioramornas halvdunkel och bland uppstoppade, nötta fåglar och djur flyttade samtidskonsten in under några dagar. En intressant idé som tyvärr varken gjorde konsten synligare eller fick den att interagera med museets unika miljö.

Christo / Biotop 2017

Nu återkommer Biotop, arrangerad av gallerierna Belenius och Elastic samt Stockholms Auktionsverk. Ännu en gång visas således konst i denna illa medfarna och stängningshotade stavkyrkliknande byggnad från förra sekelskiftet på Djurgården. Varför kan man fråga sig?

Biotop 2017 / Biologiska Museet

Redan 2011 under Möbelmässan/Stockholm Furniture Fair användes Biologiska Museet som fond för utställningen Internationell design i den svenska naturen. Inte heller då uppstod det något direkt tycke mellan de utställda designföremålen och museets interiör, fastän idén var avsevärd mer genomtänkt och objekten utplacerade med mer av estetisk känsla än de efterapade Biotop-utställningarna.

Biotop 2017 / Biologiska Museet
Kärleken till konsten tar sig olika uttryck

 

Biotop, Biologiska Museet, t.o.m. söndag

Besöken på Market Art Fair respektive Supermarket under Stockholm Art Week 2017

 

Stockholm Art Week: Supermarket

Om Market på Färgfabriken är en prydlig, tydlig och professionell presentation av den nordiska samtidskonstens största namn är indiemässan Supermarket dess diametrala motpol. Denna konstnärsdrivna konstmässa, lokaliserad invid Konstfack vid Telefonplan, är desto spretigare för att inte säga rörigare med sina över 74 utställare och 200 utställda konstnärer från hela världen.

Tobias Sternberg / HibertRaum / Supermarket 2017
Tobias Sternbergs alternativa vapensköld, HilbertRaum (D)
Mats Wikström / Lokomotiv / Supermarket 2017
Mats Wikströms träskulptur sticker ut, Galleri Lokomotiv, Örnsköldsvik
Kunstverein Familie Montez / Supermarket 2017
Sitter i Kunstverein Familie Montez monter
Intimnoe mesto / Supermarket 2017
Ryska Intimnoe mestos monter var inte överlastad…
Pim Tieland/Club Solo / Mnky Bizz Group / Supermarket 2017
Skulptur av Pim Tieland, Club Solo (NL) / Konstkommers av Mnky Bizz Group (PA)
Andrej Zverev / Red Salt / Supermarket 2017
Konstnären själv upplyst

Den monter på Supermarket som definitivt utmärkte sig från mängden som ett bearbetat helhetskoncept skapades av Andrej Zverev/Red Salt. Den trånga pälsklädda entrén väckte många associationer. I den mörka interiören väntade ytterligare överraskningar. Vasst och hårt gestaltades som mjukt och hårigt. Tankarna går självfallet till Meret Oppenheims surrealistiska pälsklädda tekopp. Oppenheim använde sig av gasellpäls. Zverevs överdimensionerade objekt är däremot utförda i fuskpäls.

Wojciech Pindur / Red Salt / Supermarket 2017
Också i Red Salts monter: Wojciech Pindurs lilla ljusinstallation ”Reflections of Time”

 

Supermarket, Svarta Huset vid Telefonplan, t.o.m. söndag.

I nästa inlägg: Biotop, i föregående Market Art Fair