Etikettarkiv: Liljevalchs konsthall

Stockholm Art Week 2018: Market Art Fair

I veckan intar konsten på bred front huvudstaden igen då Stockholm Art Week proklameras. För sjätte gången förevisas konsten ymnigt bland gallerier, museer, konsthallar, auktionshus och andra institutioner. Men ingalunda endast i dessa rum, utan konsten poppar även upp i för konstsammanhang mer otippade platser: som i en ruffig lokal i restaurangen Hillenbergs inre köksregioner, utplacerad bland alla uppkopplade laptops i det nya ”digitala innovationshuset” Epicenter i city eller sobert iscensatt på en höskulle i ett gammalt stall på Östermalm. Jo, konsten är ju gränslös!

Bella Rune, Galleri Magnus Karlsson / Market Art Fair 2018
Bella Runes eteriska – och hopfällbara – skulpturer i färgat mohairgarn, Vertical Network Performance, fångar ögat där de svävar invid entrén i Liljevalchs stora utställningssal, Galleri Magnus Karlsson
Amalie Jakobsen & Zane Lewis, Gether Contemporary (DK) / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Gul/grön målning av Amalie Jakobsen och blå skulpturer av Zane Lewis, Gether Contemporary (DK)

De givna konstanterna under Stockholms konstvecka är de stora konstmässorna: den städade ”finmässan” Market och den mer ostyriga ”fulmässan” Supermarket.

Förvisso inte lätt att hinna med att se allt ur det digra utbudet av konst, men jag snodde runt efter bästa förmåga bland utställningarnas vernissager och specialvisningar jämte ett och annat evenemang. Följaktligen kommer de nästkommande inläggen bli en samling Art Watching-bilder från mina nedslag under Stockholm Art Week. Inledningsvis:

Market Art Fair

James Aldridge, David Risley Gallery / Katja Larsson, Cecilia Hillström Gallery / Alvar Gullichsen, Galleria Heino / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Tre konstnärer representerade av tre av gallerierna på årets Market Art Fair: Målning av James Aldridge, David Risley Gallery (DK) / Silikonskulptur av Katja Larsson, Cecilia Hillström Gallery / Målning av Alvar Gullichsen, Galleria Heino (SF)

Efter två års utflykt till Brunkebergstorg och Färgfabriken har Market Art Fair hittat tillbaka till Djurgården och nyrenoverade Liljevalchs för ändamålet perfekta, stiliga salar. Högt i tak, ljust och luftigt – som gjorda för att visa god konst i. Och den goda konst som visas på Market är handplockad av ett trettiotal av Nordens (*) mest inflytelserika gallerier. En alternativt två konstnärer, såväl nordiska som internationella, ställs ut per galleri vilket koncentrerar uppmärksamheten.

Lena Johansson, Andréhn-Schiptjenko / Market Art Fair 2018

Lena Johansson, Andréhn-Schiptjenko / Market Art Fair 2018
Lena Johansson målar i olja, på såväl plywood som t-shirts (à 45’ kr). Här är hon själv (i svart) med The Red Dress, Andréhn-Schiptjenko.
Matt Saunders, Martin Asbæk Gallery (DK) / Market Art Fair 2018
Martin Asbæk Gallery (DK) ställer ut Matt Saunders stora målning/foto-hybridporträtt
va Mag, Galleri Riis / Market Art Fair 2018
Kroppslig textilkonst signerad Éva Mag: skulpturen On all four och förlagan Embossment, Galleri Riis (N)
Andreas Eriksson / Kirsten Ortwed, Galleri Susanne Ottesen / Market Art Fair 2018
Andreas Erikssons abstrakta naturmålningar och danskan Kirsten Ortseds okynniga skulpturer samsas på Galleri Susanne Ottesen (DK)
Black Folds – Alyson Shotz, Galleri Andersson/Sandström / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Black Folds – handvikt, svartmålad aluminiumplåt av Alyson Shotz (US), Galleri Andersson/Sandström
Kristina Matousch, Cecilia Hillström Gallery / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Sex uppåt väggarna! Sex kallar Kristina Matousch sina bilor i stål, som Cecilia Hillström Gallery visar.

John E Franzén, Stene Projects / Market Art Fair 2018, Liljevalchs

John E Franzén, Stene Projects / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Drygt ett halvsekel av John E Franzéns verk i papper är vad Stene Projects presenterar på Market, inklusive ett självporträtt i akvarell från 1974.
Pauliina Pietilä, Galleri Flach / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Pauliina Pietiläs målningar på Galleri Flach
Anton Alvarez, Christian Larsen / Market Art Fair 2018
Christian Larsen ställer ut Anton Alvarez originella keramik

Johan Nobell, AnnaElleGallery / Market Art Fair 2018 / Ellen Frie

Johan Nobell, AnnaElleGallery / Market Art Fair 2018
Inte bara en hel vägg av Johan Nobells akvareller visar AnnaElleGallery utan även ett par av hans oljor samt en liten, liten skulptur
Alvar Gullichsen, Galleria Heino (SF) / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Iögonfallande är Alvar Gullichsens stora geometriska akrylmålningar, Galleria Heino (SF)

Det tål att upprepas att ett besök på Market Art Fair ger ett bra tillfälle att vidga perspektivet från det (bekanta) stockholmska galleriutbudet till att få bekanta sig med somt av den mest betydande samtidskonsten bland våra nordiska nabor. All konst på Market är till salu (fast det kostar!). Att bara titta kostar dock inget… förutom 145 kr i entréavgift.

Eva Beierheimer, Galleri Fagerstedt / Iñaki Bonillas, Galerie Nordenhake / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Eva Beierheimers imposanta, gyllene målning missar man inte, Galleri Fagerstedt t.v. / Mexikanen Iñaki Bonillas konceptuella fotografier och andra verk fyller väggarna och golvet på Galerie Nordenhake t.h.
Eva Steen Christensen, Galleri SPECTA / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Songs for PenelopeEva Steen Christensen har inspirerats av den grekiska mytologin i sina pappersverk med vävda guldtrådar, Galleri SPECTA (DK)

Riitta Eerola, Helsinki Contemporary / Market Art Fair 2018, Liljevalchs

Eeva-Riitta Eerola, Helsinki Contemporary / Market Art Fair 2018, Liljevalchs / Mikaela Lostedt
Helsinki Contemporary (SF) presenterar två namn: Sanna Kannistos pregnanta fågelfotografier och Eeva-Riitta Eerolas sparsmakade målningar
Elis Eriksson / Bohman-Knäpper / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Typiska typografiska text- och bildcollage av modernisten Elis Eriksson visas på Bohman-Knäpper
Emma Bernhard, Erik Nordenhake / Elina Merenmies, Galerie Anhava (SF) / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Två konstnärer med varsitt uttryck: Elina Merenmies, Galerie Anhava (SF) t.h. / Emma Bernhard, Erik Nordenhake t.v., som även skapat diptyken högst upp på sidan
Anders Knutsson, Knight Webb Gallery / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
(*) Det enda utomnordiska galleriet på Market, Knight Webb Gallery (UK) visar Anders Knutssons monokromer (konstnären själv, 80 år, t.v.)
Tal R, Galleri Bo Bjerggaard / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Galleri Bo Bjerggaards (DK) monter går i blått och bär namnet svensk matematik och är en dansks kärleksfulla(?) betraktelse på landet på andra sidan Sundet. Montern är inredd av konstnären Tal R(osenzweig) vars stora verk på kartong täcker väggarna. Den stora, handmålade, inbjudande soffan går inte bara att sitta skönt i utan är även den till salu (DKK 230’).
Thomas Campbell / Richard Colman, V1 Gallery / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Thomas Campbells skulpturer frontar V1 Gallerys (DK) monter. Fonden utgörs av Richard Colmans målningar.
James Aldridge, David Risley Gallery / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
James Aldridge målar storskaligt naturalistiskt, David Risley Gallery (DK)

Market Art Fair på Liljevalchs t.o.m. söndag

Carolina Falkholt, Galleri Thomassen / Market Art Fair 2018Carolina Falkholt, Galleri Thomassen / Market Art Fair 2018

Carolina Falkholt, Galleri Thomassen / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Inte bara en blå jättesnopp på en husgavel på Kungsholmen utan Carolina Falkholt ställer även ut i det mindre formatet: häftiga, högglanslackerade, anatomiska collage som eggar besökarna i Galleri Thomassens monter.

 

I kommande Stockholm Art Week-inlägg: Supermarket, Monopol, C/O Stockholm och Stockholm Gallery District

 

Art Watching fjolårets upplaga av Market Art Fair

 

Salongen på taket

Sedan 1921 har Vårsalongen lockat såväl utställare som publik till Liljevalchs konsthall. I år är det dock inte till Djurgården som konstentusiaster vallfärdar till. Eftersom Liljevalchs ska renoveras och byggas till har Salongen flyttat till City. 1800 kvm på två plan högst upp i det framväxande Urban Escape-kvarteret vid Brunkebergstorg. För att ta sig dit får man åka (täckt) bygghiss, bara det ett litet äventyr. Väl uppe kan man konstatera att utsikten från terrasserna inte skäms för sig, speciellt inte söderut.

Vårsalongen2016-1 | © LEX 2016Vårsalongen2016-2 | © LEX 2016

Annars är Vårsalongen 2016 sig lik – fattas bara annat för Sveriges äldsta utställningsformat, där både etablerade och mindre etablerade konstnärer har möjlighet att sända in bidrag som bedöms av en jury. I år fick Liljevalchs in 2 318 ansökningar. 114 av dessa valdes ut för att visa sammanlagt 214 verk. Om dem finns väl inte så mycket att orda om annat än att här finns något för alla konstsmaker och av alla konstarter. Måleriet dominerar, skulpturer finns det gott om, fotografierna är få.

Ann-Sofie Claessons oljemålning "Modern och barnet" kostar 26 000 kr / I fönsterfonden Inga Hjohlmans träskulpturer / "Vi" och "Katten", 43 000 resp. 15 000 kr / Björn Carmenius olja "Gömställe", 21 500
Ann-Sofie Claessons oljemålning ”Modern och barnet” kostar 26 000 kr / I fönsterfonden Inga Hjohlmans träskulpturer / ”Vi” och ”Katten”, 43 000 resp. 15 000 kr / Björn Carmenius olja ”Gömställe”, 21 500
Anna Tedestam med sin keramik "Är detta vad vi lämnar?", 37 600 för 8 delar
Anna Tedestam med sin keramik ”Är detta vad vi lämnar?”, 37 600 för 8 delar
Alena Törnbergs poetiska "State of Transience", tovning och broderi (2 800-/st.)
Alena Törnbergs poetiska ”State of Transience”, tovning och broderi (2 800-/st.)
Olle Bolmströms finurliga fruktskulpturer "Bara skrutt I-IV" (600-1 100 kr) t.v.
Olle Bolmströms finurliga fruktskulpturer ”Bara skrutt I-IV” (600-1 100 kr) t.v.
Susanne Larssons verk i glaserad keramik ”Yttersta domen” (60 000 kr) / t.h. Två akvareller av Sven Tenglund à 12 000 kr resp. Hlif Thorisdottirs broderi ”Svartvit med flätor”, 3 800 kr
Desirée Burenstrands oljemålning kostar 12 000 kr, ovan t.v. / Marie Sjölins linoleumtryck (22 800-32 000) ovan t.h. / Elisabeth Ödmann har använt blandteknik för sina två bilder à 9 000- / Martin Holms fem oljor kostar 12 000/st. nedan t.h.
Desirée Burenstrands oljemålning kostar 12 000 kr, ovan t.v. / Marie Sjölins linoleumtryck (22 800-32 000) ovan t.h. / Elisabeth Ödmann har använt blandteknik för sina två bilder à 9 000- / Martin Holms fem oljor kostar 12 000/st. nedan t.h.
fr. v: Josefin Lindskogs blyertsteckning "Julia", 24 000 kr / Skulpturen "Manticore" av Maja Orrkvists och Samuel Palmquist (Ung Vårsalong) / Lilja Silins teckning med svart penna "Ett streck i taget", 6 000 kr
fr.v: Josefin Lindskogs blyertsteckning ”Julia”, 24 000 kr / Skulpturen ”Manticore” av Maja Orrkvists och Samuel Palmquist (Ung Vårsalong) / Lilja Silins teckning med svart penna ”Ett streck i taget”, 6 000 kr
Ulf Nilssons "Stående modell 1-5" i blandteknik kostar 5 000 kr/st / Alexander Creutz' strumpben kostar 16 000 kr/st. / Fotografiet t.h. är Savva Ernst Günthers, 2 500-
Ulf Nilssons ”Stående modell 1-5” i blandteknik kostar 5 000 kr/st / Alexander Creutz’ strumpben kostar 16 000 kr/st. / Fotografiet t.h. är Savva Ernst Günthers, 2 500-
Simon Blanck har klippt i många tidningar för sin anslagstavla "De kursiva orden". Tål att titta närmare på, 10 000 kr
Simon Blanck har klippt i många tidningar för sin anslagstavla ”De kursiva orden”. Tål att titta närmare på, 10 000 kr
Nick Alms oljor kostar 134 000 resp. 180 000 / Pris för Ulrika Lundbergs akrylmålning "Repeated Symmetry" 72 000-
Nick Alms oljor kostar 134 000 resp. 180 000 / Pris för Ulrika Lundbergs akrylmålning ”Repeated Symmetry” 72 000-
"Stygn & Synd" kallar Saligia sitt stafettbroderi på temat de sju dödssynderna. 21 000 kr / Cecilia Pfaffs handstickade skulptur "Mikaela", är till salu för 450 000 kr
”Stygn & Synd” kallar Saligia sitt stafettbroderi på temat de sju dödssynderna. 21 000 kr / Cecilia Pfaffs handstickade skulptur ”Mikaela”, är till salu för 450 000 kr
Eva Olanders väv "Saknaden" i flossateknik betingar 50 000 kr / Kafé kan man stava på många vis… fast inte nödvändigtvis med rättvända accenter.
Eva Olanders väv ”Saknaden” i flossateknik betingar 50 000 kr / Kafé kan man stava på många vis… fast inte nödvändigtvis med rättvända accenter.

Samtliga verk på Vårsalongen är som vanligt till salu, prissatta av konstnärerna själva. Billigast är en fyndig fågel av fruktskrutt för 600 kr, dyrast är en rörlig skulptur för 590 000 kr. Entréavgiften är en tjuga, vilket bara utsikten är värd!

Stenkul installation av Hannah Streefkeerk: "To Conserve", stenar med stickat överdrag. 110 000 kr.
Stenkul installation av Hannah Streefkeerk: ”To Conserve”, stenar med stickat överdrag. 110 000 kr.

Vårsalongen2016-15 | © LEX 2016

Vårsalongen, Malmtorgsgatan 8, t.o.m. 10 april.

Vårsalongen2016-3 | © LEX 2016

 

Vårsalongen 2015 resp. 2014

Fashion här och där och everywhere

Idag inleds ännu en, eller för att vara exakt, två(!) parallella modeveckor i huvudstaden: Stockholm Fashion Week respektive Fashion Week Stockholm. Den svenska branschen presenterar sina kollektioner för kommande höst/vinter. Detta innebär för den intresserade – och inbjudna! – fashionistan (av bägge könen) mycket spring från en visningslokal till nästa samt, inte minst, ett evinnerligt upprepat köande, trängande och väntande för att slutligen i bästa fall få slå sig ned och mer eller mindre skymd bese några få minuter av catwalkande. Själv har jag ledsnat på den rutinen; för mycket tidsspillan och alldeles för lite action. Det känns dessutom något otidsenligt när visningarna nu för tiden live-streamas och där datorn erbjuder bekvämaste och bästa front row-vy, härtill med ofördröjlig möjlighet till både reprisering jämte detaljerade närbilder. Teknikens under! Även om jag visst kan sakna något av atmosfären av närvarons förväntan i luften.

Utopian_Bodies-2 | © LEX 2016

I stället för att slösa tid på ovanstående stafett kan man ju besöka Liljevalchs där den ambitiösa och påkostat extravaganta modeexposén Utopian Bodies visas sista veckan. Gör det! (Om du inte redan gjort det.) OBS! Oanständigt njutbart även för en måttligt klädroad.

Utopian_Bodies-4 | © LEX 2016

Vackraste rummet, Solidaritet, där väggarna blommar i träflis
Vackraste rummet, Solidaritet, där väggarna blommar i träflis

Utställningen Utopian Bodies tar fasta på modets inneboende kraft och möjligheter samt strävar även efter att sia om hur man klär sig i framtiden. Liljevalchs elva olika gallerier är inredda efter teman: Hållbarhet, Förändring, Teknologi, Hantverk & Form, Hantverk & Färg, Solidaritet, Motstånd & Samhälle, Motstånd & Skönhet, Minnen, Genusidentitet och Kärlek. De utställda plaggen och accessoarerna är i huvudsak från de senaste 25 åren. Vid sidan av alla inlånade objekt från några av världens främsta modeskapare har Liljevalchs specialbeställt kreationer från 16 svenska designers.

Utopian_Bodies-15 / © LEX 2016Utopian_Bodies-6 | © LEX 2016Utopian_Bodies-3 / © LEX 2016Utopian_Bodies-9 | © LEX 2016Utopian_Bodies-7 / © LEX 2016Utopian_Bodies-12 | © LEX 2016Utopian_Bodies-8 / © LEX 2015

Väggtexternas truismer kan man nog ha en och annan synpunkt på, men strunt i det – ge dig hän och låt ögonen förföras av all konstnärlig, kreativ fägring som här undfägnas. Vilket även inkluderar den (på platsbyggda) scenografin. Mode som konst och kulturyttring. Bara att applådera Liljevalchs samt Sofia Hedman & Serge Martynov, som kurerat utställningen!

Utopian_Bodies-11 | © LEX 2016

Utopian Bodies – Fashion looks forward på Liljevalchs konsthall t.o.m. 7 feb. (Sedan stängs Liljevalchs för om/tillbyggnad under något eller ett par år.)

Konstminne IV: Hertha Hillfon

Hennes skulpturer står på Hötorget, i Filmstaden Råsunda och tunnelbanestationen Danderyds sjukhus, utanför Junibacken samt på många andra offentliga platser. I oktober 2013 avled keramikern Hertha Hillfon, 92 år gammal. Halvannat år senare presenterades hennes gedigna livsverk i en omfattande retrospektiv på Liljevalchs, där konstnärens hem och ateljé i Mälarhöjden återskapades i utställningssalarna på Djurgården.

I Liljevalchs många rum avspeglades olika sidor av Hillfons produktion: krukor, urnor, fat och bruksföremål för en vackrare vardag, stora pjäser i rödbrun terrakotta och svarta, gåtfulla skapelser med suggestiv kraft.

Hertha Hillfons skapande handlade aldrig om diskreta gester. Hon kämpade ständigt med leran som skulle modelleras och sen brännas. Verken kollapsade inte sällan under sin egen tyngd. Det var bara att börja om, göra rätt, limma ihop, aldrig ge upp… Motiven kom från den närmaste omgivningen. En brödlimpa, ett par byxor, en trädgårdsstol – allt var bra nog för att förevigas. Barn och barnbarn, nära och kära var hennes modeller. Herha Hillfon skulpterade även beställningsverk, exempelvis avporträtterades Astrid Lindgren i lera.

Mest kända, ja Hertha Hillfons signum, är de stiliserade solarna och ansiktena med karaktäristiska, fylliga läppar och stora ögon med blickar som fångar. Dessa masker återkom hon ständigt till och varierade i olika färger och format. De slutar aldrig att göra intryck på mig.

Hertha Hillfon visades på Liljevalchs under juni-aug.

Fågelperspektiv!

 

Vårsalongen 2015

Ett av de första – och välkomna – vårtecknen brukar vara att Vårsalongen på Liljevalchs öppnar i slutet av januari. När den sedan stänger ett par månader senare brukar – i bästa fall – våren ha hunnit i kapp. I år var ju våren extra tidig och nu är det också bara en vecka kvar innan Salongen slår igen för denna gång.

Två verk med frigolit som gemensam nämnare: Simon Anunds ”Fragile”, en stad av 430 betongskulpturer gjutet av kasserade förpackningar. Din för 430′ kr. Tungt. / Niki Lindroth von Bahrs ”Ghost Cat” får du för 18′. Lätt.
Metalliskt: Elisabeth Perssons häftiga bilskrotskonst ”Recycled Sfär 1&2” (6 500 resp. 5′) / Ossian Gustavssons vertikala stålskulptur kostar 35′ kr / Nycklar gjutna i tenn som överfallskydd – en påminnelse om kvinnors utsatthet. Anna Bergmark Lodins ”Amoliri” har ett styckepris på 3′ kr.

Trähantverk x 2: Bakom kvinnan i hatten, Fredrik Anderssons bord #Au 79″ (50′) / Medan paret ägnar sin uppmärksamhet åt Thomas Temptes fina intarisatavla ”Lejonet från Münster”. 104′ kr kostar den.
Världen är upp-och-ned, särskilt generalers huvuden, menar Charlotte Sachs med sina akrylmålningar ”För fäderneslandet”. 8′ per skalle.
Simon Anunds ”Fragile” / Erik Söderholms fyra akvareller, ca 22′-/st. / Josefin Lindskogs blyertstriptyk ”Selfie”, styckepris 10′ / För 45′ kr blir man ägare till Bengt Jahnsson-Wennbergs kul perspektivvridna oljemålning ”Ödehuset”

Att bilder säger mer än ord är väl Vårsalongen ett bra bevis på. Den låter sig knappast beskrivas, annat än möjligtvis med smörgåsbordsklichén, i sitt mångskiftande utbud av material, teknik, uttryck och kvalitet jämte åldrar och ambitioner hos utställarna…

Bänkade ben: Marie Eklunds. 27′ kr för dem alla
Joel Danielssons skulptur ”Portal”, skapad av gamla lastpallar. Köp den för 50′ kr / Henrik Eriksson målar hus: ”California Beach Houses” med vattenfärg (à 4 500) och hans 12 tidigare bostäder i olja (36′ kr)
Nina Lindgren och hennes spektakulära kartongskulptur ”Floating City”. 45′ kr vill hon ha för den (konstnären själv ingår ej)
Anders Edsbergers grafitteckningar t.v. ca 3′-/st. / Ingela Sand Arenanders underfundiga hundbilder i blyerts t.h. Även dessa betingar 3′ kr vardera.
Stefan Bennedahls skulpturgrupp ”Kung Ubus hov” är onekligen iögonenfallande. Stengods, trä och tyg. 75′ kr. Konstnären själv med på ett hörn.

Om inte ord förmår beskriva Vårsalongen kan lite statistik åtminstone ge en ram: 2 335 personer kände sig kallade till att söka, 119 av dessa antogs av juryn och de visar sammanlagt 230 verk.

Alla är till salu, från 500 kr (en 3 min:s-video) till 600 000 (en gigantisk oljemålning). Entréavgiften är dock bara 10 kr.

Njuta Malin Erixons 12 min. långa animation ”But You Are a Dog” måste man bara göra!
Ur Malin Erixons ”But You Are a Dog”
Elektriska stolen? Joakim Allgulanders neonupplysta solstol ”Burned”. 45′ kr / Motsatsen t.h.: Vit och mjuk är Alena Törnbergs ulliga (ljud)skulptur ”Dimman” för 20′ kr. Swarovskikristaller inkluderade.

Vårsalongen på Liljevalchs Konsthall t.o.m. 29 mars.

 

Vårsalongen ifjol? Här!

Mellandagskonst II: Lena Cronqvist

Lena Cronqvist, som fyller 75 på nyårsafton, har tagit Liljevalchs stora salar på Djurgården i besittning. Hennes skruvade, för att inte säga bisarra, barndomsvärld befolkar hela konsthallen; flickor som badar med pappa, flickor som tvättar katter, flickor som dissekerar sina föräldradockor, flickor i glasbubblor, grimaserande flickor… samt döda måsar, änglar och självporträtt. En mängd färgstarkt expressiva målningar och fina skulpturer i brons. Ja, man vet just inte vad man ska tro eller tänka, associationer får man i alla fall i överflöd! Ett förvrängt perspektiv där det otäcka i barndomens oskuld ersätts av barnens hämnd och där de vuxna blir små leksaker i barnens kalla värld. Fast mest fascinerande är nog ändå att denna ofärdskonst har kommit att bli så folkkär!

Lena Cronqvist på Liljevalchs Konsthall t.o.m. 6 jan.

En konstpaus med vinnande multnade bilder

Vid en presslunch på Liljevalchs konsthall idag offentliggjordes årets vinnare av utomhusreklamjätten JCDecaux konstpris The Art Break. Och mottagaren blev den 51-årige öländske konstnären Hans Jörgen Johansen som belönades för sina ödsligt suggestiva och vackert iscensatta fotografiska makrolandskap. Meterstora bilder där en främmande värld öppnar sig som ett stilleben, det märkliga resultatet av omsorgsfullt arrangerade livsmedel stadda i förruttnelse.
Förutom äran erhåller den prisade konstnären 50 000 kr och så kommer hans verk att visas på JCDecaux utomhustavlor över hela landet.

Tanken med The Art Break är att lyfta ut konsten till det offentliga rummet för att erbjuda allmänheten en konstpaus i vardagen,

Dessutom hänger också tre av HJJ:s två meter höga och 90 cm breda lysrörsljuskronor i Liljevalchs tak, armaturer där form och funktion förenas.

Hans Jörgen Johansens bilder (& lampor) hänger på Liljevalchs 19-23 sep. Gratis inträde. Gå och se!

Lunchen (från F12): Rôtistekt kalventrecôtes med sensommargrönsaker och tryffelsky