Kategoriarkiv: Mode

Fotografi på modet

Fashion ­­– det är exakt detta det handlar om. Den amerikanske mästerfotografen Irving Penn (1917–2009) blev känd för inåtvända, fenomenala porträtt av konstnärer, artister, författare och andra världskända ansikten (Grace Kelly, Miles Davis, Truman Capote, Marcel Duchamp, Igor Stravinsky, …) som han med sina verk gjorde ännu mer berömda. Samma dignitet gav han åt anonyma gestalter från de ursprungsbefolkningar som han fotograferade i sin portabla ateljé i Peru, Nya Guinea och Marocko bl.a. Irving Penn kunde till och med göra cigarettfimpar vackra när hans kamera riktades mot dem. 1985 fick han Hasselbladspriset.

Modebilder på utställningen ”Irving Penn – Fashion” på ÅmellsModebilder på utställningen ”Irving Penn – Fashion” på Åmells

Det är dock den stilbildande modefotografin som han skrev fotohistorien med. Hans bilder från haute couturens Paris (för magasinet Vogue) blev en genre i sig. Sagolikt vacker design fångade han i ikoniska bilder som i sin tur hjälpte modehusen att etableras världen över. Penns bilder förändrade synen på fotografi som ett konstnärligt medium. På Åmells sparsmakade utställning är det lätt att förstå varför. Hans känsla för stil och elegans är absolut enastående och lyser från varje bild som visas här. Kläderna blir inte bara exklusiva tygplagg utan förvandlas till ett av människans möjliga uttryckssätt. Mode och konst följs åt. Den direkta kopplingen till modevärlden hade Penn genom sin svenskfödda hustru modellen Lisa Fonssagrives-Penn (1911–92). Hon återkommer självfallet i ett flertal av hans bilder.

Modebilder på utställningen ”Irving Penn – Fashion” på ÅmellsModebilder på utställningen ”Irving Penn – Fashion” på Åmells

Fotografierna här är exempel på Penns resa från de tidlöst mondäna modereportagen på 40–50-talen till senare decenniers mer ystra kompositioner, inte minst i samarbetet med Issey Miyake. Han fångade bl.a. eleganta, skulpturala kreationer från de klassiska modehusen Vionnet, Callot och Balenciaga. Alla bilderna bär Penns omisskännliga signum.

Modebilder på utställningen ”Irving Penn – Fashion” på ÅmellsVionnet-klänning med fjädrar samt hund på Irving Penn – Fashion på Åmells

I år är det således 100 år sedan mäster Penn föddes. Har man vägarna förbi New York City i vår så visar The Metropolitan Museum of Art en bred retrospektiv med drygt 200 av jubilarens fotografier. Åmells utställning, med ett 40-tal (mode)bilder är något modestare, men likväl tilltalande presenterad. Urvalet kommer från Irving Penns egen studio genom The Irving Penn Foundation i NY. Bilderna är till salu – men billigt är det inte. Priserna är sexsiffriga!

Modebilder på utställningen ”Irving Penn – Fashion” på ÅmellsVionnet-klänning med fjädrar samt hund på Irving Penn – Fashion på Åmells

 

Irving Penn – Fashion, Åmells Konsthandel t.o.m. 7 april

Utställningen Irving Penn – Fashion på Åmells

 

 

Kolla även in Sir Cecil Beatons förnämliga societetsporträtt

 

Gallerirond februari II

Modeillustrationer från förr och nu, dokumentärfotografi, geometriska collage, jättelika vegetabiliska sköldar… Samt heltäckningsmattor – fast inte som golvbeläggning utan limmade på plywood. Allt detta visas i utställningen Utopins arkeologi CFHill, där den Tel Aviv-baserade curatorn Sandra Weil har fört samman sex konstnärer från skilda delar av världen och med olika uttryckssätt.

Mats Gustafson och Siri Derkert

Hundra år i tid skiljer Mats Gustafsons eteriskt betagande och Siri Derkerts aningens mer betonade modeillustrationer. Desto mer förenar, inte bara vattenfärgen.

(60 000 (MG) resp. 80 000 (SD) kr/st.)

Ohad Meromi

Lekfulla, färggranna geometriska former är genomgående tema i israelen Ohad Meromis collage. Skapade i en nostalgisk återblickande, modernistisk estetik med påtagligt släktskap med konstruktivismen. Politisk konst, inte utan dekorativa värden.

(Priser: 40 000–60 000 kr)

Malin Fezehai

Dokumentärfotografi är vad den eritreanska-svenska fotografen Malin Fezehai framgångsrikt ägnar sig åt. Ett halvdussin av hennes bilder från bl.a. Afrika och Sri Lanka presenteras här. Bilden ovan föreställer ett eritreanskt bröllop i Haifa, Israel. (Priser: 12 000–18 000 kr)

Christine Ödlund

Växter är något som Christine Ödlund återkommande använder i sin konst, som installationer med levande växter eller utforskandet av brännässlors kommunikation. Här visas hennes nya två meter höga, ståtliga diptyk, Plant Armour, som hon målat med växtpigment! Sköldarna består av brännässla, jordgubbe, älggräs, johannesört, getapel, krapprot, mahogny och indigo. (400 000 kr)

 

Utopins arkeologi, CFHill t.o.m. 10 mars

 

Mucker – en ny skokompis

Mucker – så kallas en kompis irländare emellan. Mucker är också namnet för ett nytt skomärke som lanserades i går. En trio mockasneakers med rågummisula och som först släpps i färgerna svart, vitt respektive rosa.

Mucker-1 | © LEX 2016

Designern bakom Mucker är Robban Berggren, grundare av det svenska modemärket Pour, ett av flera som har försvunnit från marknaden de senaste åren. Nu gör han sålunda comeback med skor och en streetwear-kollektion med t- och sweatshirts samt knästrumpor, allt med markant logotyp.

Mucker-3 | © LEX 2016

Vid gårdagens lanseringsevent, i butiken JUS, kunde man både doppa jordgubbar i choklad och gulla med frallor.

Mucker-5 | © LEX 2016

Ett par Mucker Rubber Sole Sneakers kostar 2 000 kr, så när som på en femma. Säljs på JUS samt i webbshopen.

Mucker-4 | © LEX 2016

 

Även Brand-Fyrs bondageflirtande skinnaccessoarer premiärvisades på JUS

 

Det våras för vintage, igen

Med våren kommer Stockholms Auktionsverks och Bukowskis vintageauktioner, Fashion, som de båda kallar sig denna gång. Auktionsverket har 600 objekt till salu, med ett totalt utrop om 3 Mkr, medan Bukowskis begränsar sig till 400 och 2 Mkr i utropsvärde. Det satta genomsnittsvärdet är således ca 5 000 kr per föremål och det är de många (Hermès/Chanel/…)väskorna som drar upp värdet.

Bukowskis

Fashion_Bukowskis_Vår_2016-3 | © LEX 2016

Presentationerna av plaggen hos auktionshusen skiljde sig märkbart åt. Bukowskis hade fyndigt omstylat sina lokaler till något som var tänkt att påminna om en modevisning, med sminkspeglar backstage, mörklagd catwalk och effektfull belysning. En rökmaskin bidrog också till den iscensatta klubbatmosfären.

Fashion_Bukowskis_Vår_2016-1 / © LEX 2016

 

Stockholms Auktionsverk

Auktionsverkets presentation i sin tur var desto tråkigare och tyvärr sig lik från tidigare visningar (minus väggtexterna). Att de många plaggen hänger fritt gör dem avsevärt åskådligare än konkurrentens packade klädhästar. Att man inte förmår belysa dem bättre är faktiskt anmärkningsvärt. Synd på en sådan fin exponeringsyta som den flotta lokalen vid Östermalmstorg utgör. Och synd på kläderna, som inte kommer till sin rätt.

Fashion_Auktionsverket_Vår_2016-1 / © LEX 2016

Både Buckan och Verket visade en hel del fina och välgjorda kläder och accessoarer som obetingat torde ge glans och lyckliggöra sina nya ägare. Som exempelvis den prickiga Dior-haute-couture-blåsan anno 1954 – en rosig sällsynthet! (Bukowskis, utrop 5 000 kr). Oscar de la Rentas pärlemoskimrande brudklänning tål onekligen att gifta sig. (Auktionsv. 25 000 kr)

Fashion_Bukowskis/Auktionsverket_Vår_2016-1 | © LEX 2016

Damplaggen var som vanligt legio medan männen får ekipera sig på annat håll. Åtminstone hos Bukowskis. Auktionsverket hade faktiskt en liten herravdelning på nedre planet, fast verkligen inget jag skulle vilja ta på mig.

Fashion_Auktionsverket_Vår_2016-3 | © LEX 2016

Visningarna pågår t.o.m. 13 mars (Bukowskis) resp. 21 mars (Auktionsverket). Online-auktionerna inleds 4/ resp. 22/.

Fashion_Auktionsverket_Vår_2016-3 / © LEX 2016

 

Kolla in Fashion-auktionerna i höstas här!

Glenn Strömbergs nya kläder

I dagarna lanserar KappAhl sin tredje herrkollektion tillsammans med fotbollsprofilen Glenn Strömberg som frontfigur. Han, den framgångsrike mittfältaren som fortsatte bollkarriären genom att vara den bäste expertkommentatorn på tv. Hans nuna pryder också de ostar, skinkor, pasta och andra italienska livsmedel som han exporterar till sitt gamla hemland.

Strömberg by Glenn Strömberg & KappAhl S/S 16

StrömbergKappAhl_SS16-2 | © LEX 2016

Jag fick mig en liten förhandstitt på den nya kollektionen med signore Strömberg själv, som lämnat hemmet i Bergamo för att tillsammans med KappAhls chefsdesigner Paul Laing presentera vårens och sommarens nya plagg.

StrömbergKappAhl_SS16-3 | © LEX 2016

En kollektion som hämtat inspiration från Italien och Amalfikustens vilda blommor och azurblå hav – blått är för övrigt även Strömbergs egen favoritfärg. Linne(blandningar) i ljusa toner och i en homogen stil samt med en del dekorativa detaljer, ovanliga för denna prisnivå (skjortor/tröjor 400-500 kr, kavajer runt tusenlappen).

Tre av de nya plaggen finns numera även i min vårgarderob:

StrömbergKappAhl_SS16-4 | © LEX 2016

 

Mexikanskt på Coba

Inramningen för den trivsamma presentationen av Strömberg by Glenn Strömberg & KappAhl S/S 16 (långt namn!) var inte italiensk, som man kanske skulle tro, utan mexikansk, närmare bestämt baren/restaurangen Coba (Birger Jarlsg. 44).

Coba-1 | © LEX 2016

Det serverades guacamole med salsan pico de gallo och majschips samt en liten chiligryta. Till det en Beergarita, dvs. en Margarita med en flaska Corona nedkörd i. Flashigt, men de är godare var för sig.

Beergarita
Beergarita

Klädsam konst

De som uppskattade modeutställningen Utopian Bodies på Liljevalchs och speciellt dess mer spektakulära kreationer, måste bara kolla in utställningen Crafted Couture by Wilhja i Handarbetets Vänners galleri.

Crafted_Couture_by_Wilhja-7 | © LEX 2016

Veckad chiffong, virkad velour och plisserad galon, satin som virkats till pärlor, kappa i renskinn med ett grafiskt mönster inklippt i pälsen… Samt tyll, famnar av omfångsrik tyll! Experimentella och anmärkningsvärda, bärbara konstverk i okonventionella material.

Kostym till Musik på Slottets uppsättning av W.A. Mozarts opera Lucio Silla (2015) t.h.
Kostym till Musik på Slottets uppsättning av W.A. Mozarts opera Lucio Silla (2015) t.h.

Crafted_Couture_by_Wilhja-4 | © LEX 2016

Huvudbonad med ansiktsmask av virkad satin/Överdel och pennkjol i virkad velour t.v. / Klänning i tyll med ett grafiskt mönster av virkat satin t.h.
Huvudbonad med ansiktsmask av virkad satin/Överdel och pennkjol i virkad velour t.v. / Klänning i tyll med ett grafiskt mönster av virkat satin t.h.

Bakom varumärket Wilhja döljer sig Carolina Rönnberg, hemmahörande i Vilhelmina. Från sitt lappländska vinterlandskap har denna 30-åriga självlärda designer tagit med sig såväl sina resliga, kostymerade nomader som snöripor till Stockholm och Djurgården. Hon ser sig inte som sömmerska, utan arbetar snarare som en skulptör. Med det långsamma hantverket i fokus manipuleras material till ”skulpturala siluetter och detaljerade strukturer”.

Mitt bland alla sina kreationer, Wilhjan själv: Carolina Rönnberg
Mitt bland alla sina kreationer, Wilhjan själv: Carolina Rönnberg

Alla Wilhjas iögonfallande skapelser är handsydda (i Vilhelmina) och unika; plaggen sys upp i beställarens egen storlek. Couture sålunda. Denna utställning visar ett urval av både tidigare och nya kreationer som alla bär Carolina Rönnbergs djärvt omisskännliga signum.

Kjolen "Gogmagog" med släp av 140 m tyll som klippts och veckats för hand!
Kjolen ”Gogmagog” med släp av 140 m tyll som klippts och veckats för hand!

Crafted Couture by Wilhja på Handarbetets Vänner, Djurgårdsslätten 82-84, t.o.m. 5 mars.

Crafted_Couture_by_Wilhja-2 | © LEX 2016

Fashion här och där och everywhere

Idag inleds ännu en, eller för att vara exakt, två(!) parallella modeveckor i huvudstaden: Stockholm Fashion Week respektive Fashion Week Stockholm. Den svenska branschen presenterar sina kollektioner för kommande höst/vinter. Detta innebär för den intresserade – och inbjudna! – fashionistan (av bägge könen) mycket spring från en visningslokal till nästa samt, inte minst, ett evinnerligt upprepat köande, trängande och väntande för att slutligen i bästa fall få slå sig ned och mer eller mindre skymd bese några få minuter av catwalkande. Själv har jag ledsnat på den rutinen; för mycket tidsspillan och alldeles för lite action. Det känns dessutom något otidsenligt när visningarna nu för tiden live-streamas och där datorn erbjuder bekvämaste och bästa front row-vy, härtill med ofördröjlig möjlighet till både reprisering jämte detaljerade närbilder. Teknikens under! Även om jag visst kan sakna något av atmosfären av närvarons förväntan i luften.

Utopian_Bodies-2 | © LEX 2016

I stället för att slösa tid på ovanstående stafett kan man ju besöka Liljevalchs där den ambitiösa och påkostat extravaganta modeexposén Utopian Bodies visas sista veckan. Gör det! (Om du inte redan gjort det.) OBS! Oanständigt njutbart även för en måttligt klädroad.

Utopian_Bodies-4 | © LEX 2016

Vackraste rummet, Solidaritet, där väggarna blommar i träflis
Vackraste rummet, Solidaritet, där väggarna blommar i träflis

Utställningen Utopian Bodies tar fasta på modets inneboende kraft och möjligheter samt strävar även efter att sia om hur man klär sig i framtiden. Liljevalchs elva olika gallerier är inredda efter teman: Hållbarhet, Förändring, Teknologi, Hantverk & Form, Hantverk & Färg, Solidaritet, Motstånd & Samhälle, Motstånd & Skönhet, Minnen, Genusidentitet och Kärlek. De utställda plaggen och accessoarerna är i huvudsak från de senaste 25 åren. Vid sidan av alla inlånade objekt från några av världens främsta modeskapare har Liljevalchs specialbeställt kreationer från 16 svenska designers.

Utopian_Bodies-15 / © LEX 2016Utopian_Bodies-6 | © LEX 2016Utopian_Bodies-3 / © LEX 2016Utopian_Bodies-9 | © LEX 2016Utopian_Bodies-7 / © LEX 2016Utopian_Bodies-12 | © LEX 2016Utopian_Bodies-8 / © LEX 2015

Väggtexternas truismer kan man nog ha en och annan synpunkt på, men strunt i det – ge dig hän och låt ögonen förföras av all konstnärlig, kreativ fägring som här undfägnas. Vilket även inkluderar den (på platsbyggda) scenografin. Mode som konst och kulturyttring. Bara att applådera Liljevalchs samt Sofia Hedman & Serge Martynov, som kurerat utställningen!

Utopian_Bodies-11 | © LEX 2016

Utopian Bodies – Fashion looks forward på Liljevalchs konsthall t.o.m. 7 feb. (Sedan stängs Liljevalchs för om/tillbyggnad under något eller ett par år.)

Elden är lös!

Det råder en atmosfär av skräckromantik när Brand-Fyr lanserar sin premiärkollektion av bondageflirtande skinnaccessoarer i butiken JUS. I det dunkla skenet av stearinljus klingar stämningsfull körsång à cappella. John Erik Elebys Kammarkör, iförd masker, mässar (nä, inte messar!) Veni, Veni Emmanuel och Deus in Absentia medan vi i publiken andlöst styrker oss med svart öl, champagne och oblater!

David Mortimer-Hawkins skålar med sitt och Frequencys svarta öl

Brand-Fyr (”eld” på tyska och skånska) heter alltså detta nya varumärke. Inalles nio accessoarer – väska, plånbok, bälte, armband och nyckelring – alla i garvat italienskt skinn med antikbehandlade mässingsdetaljer och tillverkade för hand i Vasastan. Inspirationen har hämtats från skandinaviska folksagor, från musikalisk romantik och magi.

Johan Renck i mitten

Bakom Brand-Fyr står bröderna Johan och Martin Renck. Lädret finns till försäljning på JUS och i webbshopen.

Det höstas för vintage

Säsongen hos de två stora auktionshusen i Stockholm inleds sedan några år tillbaka med bättre begagnade kläder, vintage sålunda. Bukowskis, som har släppt diamanterna och numera heter Define Fashion, bjuder ut 400 objekt, medan Stockholms Auktionsverk, som kallar sin auktion för Fashion kort och gott, erbjuder 200 fler. Fast antalet utrop säger ju inte allt – kvaliteten är överlag högre hos auktionshuset vid Berzelii park. Detta förstärks också av Buckans hängning/visning som är så mycket mer tilldragande stylad och ljussatt än Verkets, som verkar rakt av ha kopierat vårens succé, fast i en budgetvariant. Det krävs mer än att skriva på väggarna…

Det obligatoriska bubblet på Auktionsverkets ”V.I.P.-visning” var utbytt mot ”husets” rosé, Château Vigne­laure. Paret Bernt & Mette Sundström, som äger nätauktionshuset Lauritz.com och Stockholms Auktionsverk, äger också ­detta provençalska vinhus. Ett tillfälle att göra sig av med ett eftersäsongligt restparti…? Bukowskis bjöd på cava, Freixenet.

Annars är väl allt som vanligt, även om kläderna och accessoarerna är nya. Fast gamla. En del plagg och väskor tror jag mig faktiskt känna igen. Kanske bärs de bara en gång på en fest för att sedan lämnas in till försäljning igen?

Visningarna pågår t.o.m. 21 sep. (Auktionsverket) resp. 27 sep. (Bukowskis). Online-auktionerna inleds 22/ resp. 28/.

Pumps med röda sulor av ingen annan än Christian Louboutin

 

Kolla in Fashion-auktionerna i våras här!

En fotograf med stil och hans porträtt med klass

Osminkade porträtt på den (bioaktuella) Ingrid Bergman, poserande Greta Garbo, en avväpnande Marilyn Monroe, en karismatisk Maria Callas, den stilfulla Audrey Hepburn uppklädd till tänderna… Bilder på den brittiska aristokratin och kungligheter, som kröningsporträttet på Elizabeth II och andra berömdheter av alla dess slag: filmstjärnor och estradörer, konstnärer, författare och filosofer, poeter och politiker, modespersonligheter, såväl skapare- som bärare, förmögna trendsättare… Grace Kelly, Jean-Paul Sartre, Truman Capote, Twiggy, Cary Grant, Jacqueline Kennedy Onassis née Bouvier tillsammans med sin enligt fotografen själv ”oändligt vackrare syster” Lee, Hertigparet av Windsor, David Hockney, Elsa Schiaparelli, Julie Andrews, T.S. Eliot, Picasso, Coco Chanel, Winston Churchill, The Rolling Stones, Barbara Hutton… För att nämna bara några av de kändisporträtt som pryder Sven-Harrys konstmuseums väggar i sommar.

Sir Cecil Beaton

Audrey Hepburn som Eliza ur filmatiseringen av My Fair Lady (1956). Stylad och fotad av Sir Cecil.
Audrey Hepburn som Eliza ur filmatiseringen av My Fair Lady (1956). Stylad och fotad av Sir Cecil.
Det magnifika porträttet på Dame Edith Sitwell, brittisk poet och kritiker och den intagande MM, 30 år (1962 resp. 1956)
Det magnifika porträttet på Dame Edith Sitwell, brittisk poet och kritiker och den intagande MM, 30 år (1962 resp. 1956)
En Maria Callas (1957) och två Julie Andrews (1959)
En Maria Callas (1957) och två Julie Andrews (1959)
Ingrid Bergman, 100 år i år. Här var hon 43. Och naturligt vacker.
Ingrid Bergman, 100 år i år. Här var hon 43. Och naturligt vacker.

CecilBeaton18 / © LEX 2015

Ett handplockat urval med fotografier på såväl bekanta som – kanske idag? – mindre kända celebriteter. Samlingen påminner i själva verket om ett halvt århundrade av ”Who’s Who bland the Rich and Famous”. Alla är de fångade av engelsmannen Cecil Beatons kamera. Sir Cecil (1904-1980), verksam från slutet på 1920-talet fram till 1970-talet var en av sin tids mest anlitade och stilbildande porträttörer. Hans namn kan räknas till samma skara mästerfotografer som Irving Penn, Richard Avedon och Yousuf Karsh. Beaton fotograferade alla som var av betydelse i kultur- och nöjesvärlden och blev bland annat berömd för sina uppdrag för Vogue och Vanity Fair.

”Soapsuds Group”-reproduktion i fonden – påklädda av Sir Cecil (1930)
”Soapsuds Group”-reproduktion i fonden – påklädda av Sir Cecil (1930)

Cecil_Beaton-2 / © LEX 2015

En glimrande Paula Gellibrand (1928) t.v.
En glimrande Paula Gellibrand (1928) t.v.

Cecil_Beaton-3 / © LEX 2015

Hertigparet av Windsor i fönstret på Château de Candé (1937) / Sir Cecils favvo Greta Garbo (1946) / Johnny ”Tarzan” Weismuller (1932)
Hertigparet av Windsor i fönstret på Château de Candé (1937) / Sir Cecils favvo Greta Garbo (1946) / Johnny ”Tarzan” Weismuller (1932)

Ett utmärkande drag i Beatons arbetssätt var att han kunde gå hur långt som helst för att fånga en viss look. Hans modeller fick ligga ner, klättra i träd eller hänga i en stege för att han skulle kunna ta sina nyskapande fotografier. Tidigt i sin karriär använde han sig av fotomontage för att förmedla många olika uttryck på samma bildyta. Cecil Beaton hade en ovärderlig förmåga att locka fram hos varje person just de unika egenskaper som förvandlade hans modeller till stilikoner. Hans kamera såg betydligt mycket mer än det mänskliga ögat och kunde ge skönheten ett evigt liv. Många av hans porträtt är idealiserande. De krävde ibland en konstfull retuschering av modellens ansikte. Det grannlaga arbetet utfördes av en utbildad retuschör som visste hur man skulle betona ögon och läppar, släta ut rynkor och mjuka upp formerna enligt fotografens noggranna instruktioner.

Cecil_Beaton-15 | © LEX 2015

Gwili Andrés skönhet tål att tittas på (1932) t.v.
Gwili Andrés skönhet tål att tittas på (1932) t.v.

Cecil_Beaton-4 | © LEX 2015

Cecil Beaton arbetade också med scen- och kostymdesign, på Broadway och i film. Han erhöll bland annat två Oscars för filmmusikalerna Gigi och My Fair Lady.

Utställningen är producerad i samarbete med Sotheby´s, som sedan 1977 har förvaltat Beatons privata arkiv, The Cecil Beaton Studio Archive om 100 000 negativ, 9 000 original och 42 anteckningsböcker. Ett 70-tal av dessa bilder – de flesta original och några nya kopior – är Sven-Harrys urval. Varje bild beledsagas med en liten informativ presentation. Utmärkt! Berömmelserna vi möter får därmed ett sammanhang.

Cecil_Beaton-6 | © LEX 2015Cecil_Beaton-7 | © LEX 2015

… Lucian Freud (1956), Dame Edith Sitwell (1962), Picasso (1944), Alberto Giacometti (1956)
… Lucian Freud (1956), Dame Edith Sitwell (1962), Picasso (1944), Alberto Giacometti (1956)

Cecil_Beaton-21 | © LEX 2015

Det är en njutning att följa Cecil Beatons blick och inte minst få ta del av den veritabla modeexposé som hans kamera skapar. Utställningen fyller alla krav på det utlovade huvudtemat – societetsporträtt. Mersmak uppkommer dock i form av ett önskemål: det skulle vara spännande att få se Beatons berömda dokumentära fotografier som han på uppdrag av det brittiska informationsministeriet tog under andra världskriget. Tips för en uppföljare!

Sir Cecil-selfie nr 2 (1937)
Sir Cecil-selfie nr 2 (1937)

CecilBeaton19 / © LEX 2015

 

Cecil Beaton – MästerfotografenSven-Harrys konstmuseum t.o.m. 30 aug.

 

Kolla även in Irving Penns suveräna modebilder