Kategoriarkiv: Optik

Att se och se ut

Montrarna är byggda, säljarna är på plats och seminarierna sätter igång. Synd bara att årets Optikmässa i Kista – den andra i ordningen – håller sin pressdag samtidigt som Modeveckan pågår för fullt (i innerstan). Även (sol)glasögon(bågar) följer dock modet! Förutom det uppenbara att jag fick prova oräkneliga modeller på min egen näsa var ett besöket på Optikmässan ett utmärkt sätt att få ett hum om de senaste trenderna för syn(barlig)korrektion.

Sobra ”Näckros” ur svenska E&E:s nya kollektion

Funktion är det nya svarta, är en av de sloganer som gäller i år. En annan tydlig riktning är att branschens kunder lägger mer pengar på glas än på länge. Optikerna kliver dock ur sina vita rockar och för att kunna möta kundens behov även måste agera som stylister. Målgrupperna skiftar och tanken är att vi har lika många par solglasögon som skor i garderoben. Inte använder vi samma skodon under en joggingrunda som när vi tittar på tv. Unika glajjor vid dito behov må förstås vara ett försäljningsknep, fast det finns en poäng med det förstås.

Optikmässan handlar både om att se, men också (vilket för somliga nog är det viktigaste) om att se ut!

Spegel spegel…
Fendi
Ordertecknande

Optiktrender på Optikmässan

Enligt inspiratören, entreprenören och kreatören Lotta Ahlvar (som var en av dem som höll trendseminarier på Optikmässan) handlar den kommande säsongen om huvudsakligen tre linjer. Enduring är det stilfulla manéret i en klassisk garderob, där hattar, handskar och just glasögon utgör den yttersta markören för elegansen. Tänk sneda kattögon och runda 40-talsbågar, sköldpadda och pärlemor som material samt guld, kamel, brunt och olika nyanser av rosa som det stilsäkra färgvalet. I Hipstervilles kreativa miljö gäller funktionell, praktiskt slimmad och lite rå look. Färgerna är jordens (senap, buteljgrönt, tegel), formerna är både fyrkantiga och runda och en touch av humor mjukar upp den lite nördiga framtoningen. Au naturel är, som själva namnet säger, en hyllning till enkelheten och naturen. Trä som material är givet och förekommer antingen ensamt eller kombineras med horn, ben och matt guld. Färgskalan stiftar, men djurmönster är starkt förknippat med denna naturnära stil.

Laserutskurna nya VW

Bland ögongodiset fanns både påkostade klassiker från Prada, Moschino, Fendi och Jimmy Choo, men även bågar med vänligare prislappar och med överraskande detaljer.

Lekfullt och färgglatt hos O.O.Design
Roligaste montern, Eva Gyllenbriders O.O.Design, full av färg och 60-talets design.

Anrika Oliver Goldsmith visade bland annat de legendariska bågarna Manhattan, som Audrey Hepburn gömde sitt berömda ansikte bakom i filmklassikern Frukost på Tiffany’s.

Klassiker från Oliver Goldsmith

Bland retrotrenderna dominerar runda former. De yngre stolta glasögonbärarna med känsla för stil väljer gärna trettiotalets runda metallbågar.

Saville Rows rundretro

Min personliga favorit på Optikmässan hittade jag hos det danska märket Fleye, som fortsätter att etablera sig i Sverige och imponerar med spännande material och annorlunda detaljer. Som denna, klädsam eller hur?

En av flera snyggingar ur Fleyes nya kollektion

 

Intrycken från fjolårets Optikmässa finns här.

Bågar & naglar

Dessa Parismotivlackade naglar (jämte Kama Sutra-kaméringen) sitter på glasögondesignern Patty Perreira. På väg till den stora optikmässan, Silmo, i Frankrikes huvudstad gjorde hon ett stopp i Stockholm för att hos optikern Bågar & Glas lansera sin nya kollektion sol/glasögon. Barton Perreira, som det står på skalmarnas insida, är redigt hypat bland celebriteterna hemma i L.A. Där, vid strandpromenaden i Venice, får de också sin form, medan tillverkningen fullbordas för hand i Japan.

Patty Perreira var tidigare chefsdesigner på det mycket framgångsrika glasögonmärket Oliver Peoples, innan hon 2007 etablerade sitt eget märke, Barton Perreira.

PattyPerreira1 / © LEX 2013

Optikmässan

Efter fyra års uppehåll har fackmässan för ögat och det synrelaterade, Optikmässan, återuppstått i Stockholm. Till glädje och gagn för i första hand optikerna som nu slipper ta sig till mässorna i Köpenhamn, Paris eller Milano för att möta tillverkare, agenturer och importörer av sol-/sport-/skydds-/glasögon och bågar, kontaktlinser, maskiner samt övrigt som ryms inom det optiska. Ett drygt 70-tal inhemska och internationella utställare var representerade på Kistamässan. Ingen liten business är det. Svenskarnas synfel jämte solförmörkande/coolhetsförhöjande attribut omsätter hela 7 mdr kr/år.

Läckra solglasögon för den som vågar och vill synas! Ett Malmöitiskt amarbete mellan den spännande modedesignduon Natalia Altewai & Randa Saome och KunoQvist Eyewear.

Själv är jag ju ingen optiker, men förvisso en ivrig glasögonbärare! En förträfflig accessoar mitt i fejjan, som kan färg-, stil- och humörkombineras på en mängd kreativa vis. Ombyte förnöjer. Jag har väl ett knappt tiotal ”aktiva” glajjor f.n. Fast plats på näsan finns det alltid för fler.

De duktiga glasögonskaparna från Umeå, E&E, dvs. Erik Johansson och Emilia Lindmark inspireras av den norrländska kulturen och deras kollektion bär också namn efter orter som Abisko, Vindeln och Jukkasjärvi. Kattögonen Burträsk är snart mitt nya svarta!

Svenska Moderådets chef Lotta Ahlvar inledde med ett optiskt trendseminarium som mynnade ut i fyra huvudlinjer. Futuristic: en urbant cool stilblandning/krock med inslag av etniska tryck och djurmönster samt spegelglas. Golden Age: där det nya är det gamla, med inspiration så långt tillbaka som till renässansen. Guld, silver, gravyrer och kitsch! Romantica: sneglandes på efterkrigstidens stilideal, med lekfulla bågar i pastelliga färger och roliga mönster som ställs mot pärlemorskimmer och imiterad sköldpadda. Samt Retroella: klassiska modeller som piloten och runda nostalgibågar i dova retrokulörer som rosa, orange, brunt, gult och grönt. Något för den preppyklädde.

Två av Jean François Reys allt annat än diskreta bågar: BOZ galna kitsch resp. den innovativt, fotoetsade Lace. fotoetsade Lace.
Till vänster holländska De Stiljs väldesignade, stilrena Martijn. Till höger ett par korkklädda bågar av Mad in Italy.

Både av allmän- & egenintresse tog jag mig en överblick(!) över bågar och glas av alla dess slag. Några av de mer utmärkande nyheterna, i mitt urval, syns här på bilderna. Ett tråkigt, återkommande faktum är dock att bara för att brillorna ser grymma ut där de ligger eller hänger så är det ingalunda någon garanti för att de klär just dig. Eller mig. Tyvärr. En konsekvens av detta är att många, anmärkningsvärt många, väljer helt fel och missklädsamma bågar.

Ray-Ban – sedan 15 år ägd av världens största glasögonföretag, italienska Luxottica – lyckas gång på gång att förnya sina älskade, gamla klassiker med den äran. Här två av årets nyheter: Wayfarer i läder resp. Clubmaster i borstad aluminium. Vill ha!

 

Det mest iögonfallande resultatet av detta Optikmässebesök blir att jag inom kort lär se världen med ett par, ja kanske tre par nya ögon. Glasögon. Och hur du ser på mig med dessa får du, efter att de infärgats och glasats, begapa här på bloggen småningom.  🙂

 

Elegant visir av Moschino