Montrarna är byggda, säljarna är på plats och seminarierna sätter igång. Synd bara att årets Optikmässa i Kista – den andra i ordningen – håller sin pressdag samtidigt som Modeveckan pågår för fullt (i innerstan). Även (sol)glasögon(bågar) följer dock modet! Förutom det uppenbara att jag fick prova oräkneliga modeller på min egen näsa var ett besöket på Optikmässan ett utmärkt sätt att få ett hum om de senaste trenderna för syn(barlig)korrektion.
Funktion är det nya svarta, är en av de sloganer som gäller i år. En annan tydlig riktning är att branschens kunder lägger mer pengar på glas än på länge. Optikerna kliver dock ur sina vita rockar och för att kunna möta kundens behov även måste agera som stylister. Målgrupperna skiftar och tanken är att vi har lika många par solglasögon som skor i garderoben. Inte använder vi samma skodon under en joggingrunda som när vi tittar på tv. Unika glajjor vid dito behov må förstås vara ett försäljningsknep, fast det finns en poäng med det förstås.
Optikmässan handlar både om att se, men också (vilket för somliga nog är det viktigaste) om att se ut!
Optiktrender på Optikmässan
Enligt inspiratören, entreprenören och kreatören Lotta Ahlvar (som var en av dem som höll trendseminarier på Optikmässan) handlar den kommande säsongen om huvudsakligen tre linjer. Enduring är det stilfulla manéret i en klassisk garderob, där hattar, handskar och just glasögon utgör den yttersta markören för elegansen. Tänk sneda kattögon och runda 40-talsbågar, sköldpadda och pärlemor som material samt guld, kamel, brunt och olika nyanser av rosa som det stilsäkra färgvalet. I Hipstervilles kreativa miljö gäller funktionell, praktiskt slimmad och lite rå look. Färgerna är jordens (senap, buteljgrönt, tegel), formerna är både fyrkantiga och runda och en touch av humor mjukar upp den lite nördiga framtoningen. Au naturel är, som själva namnet säger, en hyllning till enkelheten och naturen. Trä som material är givet och förekommer antingen ensamt eller kombineras med horn, ben och matt guld. Färgskalan stiftar, men djurmönster är starkt förknippat med denna naturnära stil.
Bland ögongodiset fanns både påkostade klassiker från Prada, Moschino, Fendi och Jimmy Choo, men även bågar med vänligare prislappar och med överraskande detaljer.
Anrika Oliver Goldsmith visade bland annat de legendariska bågarna Manhattan, som Audrey Hepburn gömde sitt berömda ansikte bakom i filmklassikern Frukost på Tiffany’s.
Bland retrotrenderna dominerar runda former. De yngre stolta glasögonbärarna med känsla för stil väljer gärna trettiotalets runda metallbågar.
Min personliga favorit på Optikmässan hittade jag hos det danska märket Fleye, som fortsätter att etablera sig i Sverige och imponerar med spännande material och annorlunda detaljer. Som denna, klädsam eller hur?
Intrycken från fjolårets Optikmässa finns här.