För sjätte gången gör samtidskonsten några dagars tillfälligt nedslag på Östermalm när SEART (Sweden’s Emerging Art) presenterar årets grupputställning. 19 yngre och – än så länge! – mindre etablerade konstnärer med examen från de olika konsthögskolorna i landet visar sina verk i industridesignbyrån No Picnics lokaler. Några av konstnärerna har deltagit vid tidigare upplagor av SEART men återkommer nu med nya verk. Som vanligt varierar såväl materialen som tekniken: textil, trä, keramik, glas(fiber), plast och diverse metaller, collage och assemblage, skulpturer, installation, foto och video samt, självfallet, en och annan oljemålning. Alla de utställda verken är som vanligt till salu; billigast är ett litet huvud i frigolit för 500 kr (Johan Berglund), kostsammast är Kyung-Jin Chos ljudande installation (ovan) för 250 000 kr.
Högt och lågt – konsten fyller No Picnic från golv till tak. Theodor Anders knutna skulptur Gigi t.v. och Cecilia Rinertz hängande Tripping t.h.Illusion, färg och komposition är vad inredningsarkitekten Emma Brålander vill fånga betraktarens uppmärksamhet med.Martina Skyttberg använder sig av färgade textilier, skärmdumpar och broderi i sin polyptik Över isen / Paynes Gray heter Kasper Nordenström Jungs målning / Gabriella Loeb har denna gång övergivit de skulpturala tygkropparna för att i stället skulptera i glasfiber och polyester.
Skulptrisen Alvina Jakobsson bidrar med två mjuka verk i hård lera: Organ och The Sick. Den senare ligger på golvet.Upplevelsen av en jordbävning i Seoul ifjol är uppkomsten till Kyung-Jin Chos klangfulla skapelse Swing Jam – årets centralverk på SEART. En poetisk installation om människans och naturens förbundenhet.Canvas i upplösningstillstånd… Sara Nielsen Bondes installation Transition leker finurligt med målardukens själva beskaffenhet.
En trädstam i vinterlandskap står centrum för Susanna Jablonskis videoinstallation.Med hjälp av en spegel, ett rött penseldrag som prisma och med betraktaren i centrum framkallar Camilo Matiz konkav reflektion genom sin Strokes.Två av tre av Ludmila Hrachovinovás stora oljor (varav en repriseras från SEART ifjol).Ett foto av en obestämd urban skyline visar J o b. Den bär namnet Sfumato (efter renässanstekniken där man låter formerna framträda ”som sedda genom rök”).Som en ond kraftmätning mellan historia och modern design, karakteriserar Johan Berglund sin målning/digitala print Deus Ex Machina, omgiven av skallar i frigolit.
På vernissagen för SEART 2017 minglade konstnärerna med närmaste anhöriga och vänner, allmänt konstintresserade jämte en och annan gallerist på jakt efter talang att ställa ut i framtiden.
SEART på No Picnic, Storgatan 23 C. Fre-sö kl. 12-18. (Fri entré)