Kategoriarkiv: Konsthantverk

Glas i glashus

Glas är inte bara till för att hälla vin, öl och andra goda drycker i utan finns också till för ögat. Konstglas. Tänk vaser, ljusstakar och lampor, skålar och fat samt andra objekt. På Kulturhuset visar Nationalmuseum i sommar en turnerande utställning med glasföremål, Glass is Tomorrow, skapade på workshops i glashyttor över hela Europa. Ambitionen är att åskådliggöra glasets potential. Med nyskapande design utvecklas traditionella hantverkstekniker och på så sätt återuppfinns glaskonsten. Ett vällovligt EU-finansierat projekt blåser nytt liv i ett konsthantverk med gamla anor som har det svårt i vår tid när de klassiska hyttorna tvingas slå igen.

Bilderna t.h. visar glas från det franska glasbruket Saint-Just. Bla. den gröna XXL-dildon, formgiven av Gwladys Alonzo. Högst upp på sidan: Frida Fjellmans härligt glassiga kristallkrona “Chandelier de la Glace Pastel”
.

 

Många glas visas, tätt uppställda på (lång)bord. Väl tätt, inte mycket utrymme för att se enskildheterna i mängden, vilket är synd. Än mer otillfredsställande är bristen på information; skyltar, som upplyser vem som formgivit de utställda föremålen eller vad som är tanken och bakgrunden till dessa, saknas.

 

Stockholmsglas

T.v: Fredrik Nielsens billackade ”Purple Pitcher” 2011 / Gunilla Kihlgrens massiva vas ”Öga II” (tillverkad hos Pino Signoretto, Murano/Venedig) väger 80 kg / T.h: Simon Klenells ”Bordsspegel” i försilvrat glas
”Glaset vill inte lämna mig. Men det händer att jag vill lämna glaset” kallar Emsé Alexander sina tuffa boxningshandskar och -boll i diamantslipat glas!
”Spy på alltihop” är titeln på Matilda Kästels karinstallation av glas, elektronik och slime (blåst av Simon Klenell och Reino Björk)
De två kristallkronorna med LEDljus: den transparenta ”Bling Bling” och den lila ”Crown Jewels of Småland” är av Anna Berglund (Orrefors/Kosta)

Mer utrymme – jämte kortfattad info! – ges dessbättre åt objekten av de tio glasformgivare med Stockholms-anknytning som kompletterar Glass is Tomorrow. Stockholmsglas kallas denna skulpturala sidoutställning.

Flavie Aud heter formgivaren bakom det smaragdgröna, ugnsgjutna kaklet ”Submerged Pigments”

 

Glass is Tomorrow & Stockholmsglas, Nationalmuseum Design @Kulturhuset t.o.m. 23 aug. Entréavgift 80 kr.

 

Begapa även denne glasmästare!

Skynda, skynda!

Oj! I morgon, söndag 2 juni, är det den sista dagen för att se stans kanske vackraste utställning: Sara MöllerFärgfabriken i Liljeholmen.

Sara Möller skapar här en keramisk konstnärlig upptäcktsfärd, med hjälp av utställningsarkitekterna Katarina Bukowska och Alexandra Mohlin. Ett atmosfäriskt rum i rummet där objekten i lera samspelar med andra material, som metall, trä och textil. Fantasifulla objekt, några hängande andra stående, somliga oformliga andra barnsligt gulliga, har med kreativ ljussättning och speglingar arrangerats i en sällsamt intagande symbios.

Sara Möller, född 1982 och med examen från Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg, är mottagare av Beckers konstnärsstipendium 2013. Enligt juryn är hon en konstnär som med intuitiv begåvning spränger keramikens gränser. Just precis! Förutom 150 000 kr fick hon också denna separatutställning på Färgfabriken, så ändra dina eventuella planer för morgondagen – det ska ändå regna – och ta dig till närförorten Liljeholmen för att se något anmärkningsvärt!

Ps. Om du, mot förmodan, väl där inte tycker att det var värt resan så bjuder jag på ett samtal om jämförande intryck över en espresso vid tillfälle!