Etikettarkiv: Stockholm Art Week 2018

Stockholm Art Week 2018: Stockholm Gallery District

En handfull av de gallerier som ställer ut på Market Art Fair håller till vardags hus i Stockholm Gallery District. Som en programpunkt under Stockholm Art Week höll dessa vernissage denna lördag och jag begav mig följaktligen mot norra Vasastan för en titt…

 

Elisabeth Frieberg / Andréhn-Schiptjenko

Elisabeth Frieberg – Island Highway, Andréhn-Schiptjenko

Abstrakta landskapsmålningar i det större formatet visar Andréhn-Schiptjenko. Island Highway är namnet på utställningen och refererar till kustvägen längs Vancouver Island på Kanadas västkust. Vistelsen i dess prärielandskap med ändlösa fält av vete har inspirerat Elisabeth Frieberg till bildernas minimalism av mönster, rörelser och mjuka kolorit.

Elisabeth Frieberg – Island Highway, Andréhn-SchiptjenkoElisabeth Frieberg – Island Highway, Andréhn-Schiptjenko

Glänsande inramning har Elisabeth Friebergs nya verk, med sina ramar i koppar – influerad av hur indianerna i British Columbia smyckar sig och sin konst.

Elisabeth Frieberg – Island Highway, Andréhn-Schiptjenko

 

Kolla även in Elisabeth Friebergs originella naturen-inomhus-installation Dawn, Naten.

Torsten Andersson / Nordenhake

Torsten Andersson – Ny tyngdkraft, ny epok, Galerie Nordenhake

Kan måleri ses som språk? Det var frågan som Torsten Andersson (1926-2009) envist återkom till. Förhållandet mellan färg, form och text återkommer i hans målningar; tredimensionella former, såväl abstrakta som realistiska.

Torsten Andersson – Ny tyngdkraft, ny epok, Galerie Nordenhake

Ett dussin målningar ur Torsten Anderssons kvarlåtenskap visas på Galerie Nordenhake. De har titlar som Pinnaskulptur, Kansersjuk skulptur och Porträtt av en målning – Bild av skulptur… Utställningens namn är Ny tyngdkraft, ny epok.

Torsten Andersson – Ny tyngdkraft, ny epok, Galerie Nordenhake

Ross Taylor / Christian Larsen

Ross Taylor – A spicy migraine grease, Christian Larsen

Olja, pastell och kolpulver är de bärande elementen i britten Ross Taylors illusoriska collage. Samt tiden. Linnedukarna får hopvikta ligga till sig i hans studio i månader så att vecken och rynkorna etsas in innan Taylor sätter penseln, pennan och målarkniven till.


Ross Taylor – A spicy migraine grease, Christian LarsenRoss Taylor – A spicy migraine grease, Christian Larsen

A spicy migraine grease heter Ross Taylors solodebut på Christian Larsen.

Fredrik Söderberg / Cecilia Hillström

Fredrik Söderberg – Sol och stål – krigarens väg, Cecilia Hillström

Det ockulta och esoteriska är stående temata i Fredrik Söderbergs kulturhistoriskt forskande konstnärskap och utgör även något av en fond för hans verk. I sin nya utställning vänder Söderberg blicken mot Japan och till Gamla Testamentet.

Fredrik Söderberg – Sol och stål – krigarens väg, Cecilia Hillström

Strofer ur Jobs bok har givit titlarna till de två storskaliga, stramt symmetriska oljemålningarna medan den japanske författaren Yukio Mishimas självbiografiska bok Sol och stål har fått ge namn till hela utställningen.

Fredrik Söderberg – Sol och stål – krigarens väg, Cecilia Hillström

Snarlika mangagrotesker på högsta konstnärliga nivå uppenbaras i Fredrik Söderbergs detaljerade, apokalyptiska splatterakvareller med japanska träsnitt som förlagor. Sol och stål – krigarens väg Cecilia Hillström.

Fredrik Söderberg – Sol och stål – krigarens väg, Cecilia Hillström

 

Kolla även in Fredrik Söderbergs Völkisch-utställning.

 

Utställningarna ovan i Stockholm Gallery District pågår t.o.m. 19 maj

 

I föregående Stockholm Art Week-inlägg: Market Art Fair, Supermarket, Monopol och ℅ Stockholm

 

Stockholm Art Week 2018: C/O Stockholm

En höskulle i ett gammalt stall anno 1818 på Östermalm visar sig hysa av de vackraste inslagen under Stockholm Art Week. Här har C/O Stockholm flyttat in under ett par dagar. Ett dussin interiörer har iscensatts av arkitekten Nina Kummelstedt i en hybridutställning där konsten, antikviteterna och inredningsdesignen förenas med grace. Allt snyggt belyst och inramat på ett intagande vis av den gamla byggnadens unika atmosfär.

Frida Fjellman / C/O Stockholm 2018, Västra Stallet
Frida Fjellmans imposanta kristallkrona kräver viss takhöjd

C/O Stockholm 2018, Västra Stallet

Alexander Tallén / C/O Stockholm 2018, Västra Stallet
Alexander Talléns rokokoiga självporträttsfiguriner livar upp vilken bordsplateau som helst

C/O Stockholm arrangeras av gallerierna Björkholmen och Stene Projects i samverkan med antikvitetshandlarna Modernity, Stockholmmodern, Skajs och Thunér. Föregående år har ambulerande C/O Stockholm varit en tilldragelse enbart för inbjudna, men denna gång visas den även för en större publik, i f.d. Livgardets lokaler Västra Stallet. Alla (lösa) inventarier, från Vandra Rugs härliga mattor till taklamporna, är till salu. Priserna rör sig mellan 7 500 och 500 000 kr. Missa inte!

C/O Stockholm 2018, Västra StalletC/O Stockholm 2018, Västra StalletC/O Stockholm 2018, Västra Stallet

 

C/O Stockholm i Västra Stallet, Storg. 41, t.o.m. lördag

 

I föregående Stockholm Art Week-inlägg: Market Art Fair, Supermarket och Monopol, i kommande Stockholm Gallery District

 

Stockholm Art Week 2018: Monopol

Under Stockholm Art Week i fjol anordnade Östermalmsgallerierna Belenius och Elastic en grupputställning betitlad Biotop i det numera igenbommade Biologiska Museet. En rätt misslyckad idé med att knö in konsten bland dioramor och prång, tyckte jag då. Nu återkommer dessa båda gallerier jämte ett tredje, Johan Berggren, med en ny gemensam grupputställning, denna gång på Spritmuseum. Monopol är namnet och den är glädjande nog en avsevärt mer väldisponerad presentation än fjolårets.

Catrin Andersson, Elastic Gallery / Monopol 2018, Spritmuseum

Andreas Mangione / Catrin Andersson, Elastic Gallery / Johanna Gustafsson Fürst, Belenius / Monopol 2018, Spritmuseum
Tre av konstnärerna på Monopol: Andreas Mangiones poetiska installation av funna objekt, Elastic / Catrin Anderssons kol- och guldpastellkrita på papper, Elastic / Johanna Gustafsson Fürsts hästskor och värjklingor, Belenius
Seth Price – SooZee, Johan Berggren Gallery / Monopol 2018, Spritmuseum
En kroppsdel eller två? SooZee av Seth Price, Johan Berggren Gallery
Inez Jönsson / Johanna Gustafsson Fürst, Belenius / Monopol 2018, Spritmuseum
Skulptur av Johanna Gustafsson Fürst och textilkonst, Pictorial Weaving, av Inez Jönsson, Belenius

Rodolfo Diaz Cervantes, Elastic Gallery / Monopol 2018, Spritmuseum

Rodolfo Diaz Cervantes, Elastic Gallery / Monopol 2018, Spritmuseum
Teckningar och objekt av mexikanen Rodolfo Diaz Cervantes, Elastic
Willem Andersson, Belenius / Monopol 2018, Spritmuseum
En av Willem Anderssons smarta ”cut up”-porträtt, Belenius

Ett dussintal svenska och internationella konstnärers verk delar utrymmet i Spritmuseums stora, öppna utställningshall, och de umgås väl med varandra. All konst är till salu och entrén är gratis. Vid sidan av Market Art Fair på Liljevalchs, blott ett stenkast bort, är Monopol en av konstveckans mer givande besök!

Öyvind Fahlström, Belenius
Utställningens dyrgrip: Öyvind Fahlströms intensiva temperamålning I sista timmen (1959) – din för 1,3 Mkr, Belenius

 

Monopol på Spritmuseum, t.o.m. söndag

Camilla Løw, Elastic Gallery / Monopol 2018, Spritmuseum
Monopol 2018 på Spritmuseum sedd genom Camilla Løws Time and Again, Elastic // På bilden högst upp på sidan – konst på golvet, väggen och på piedestal: Julia Bondessons trägubbe och tyskorna Charline von Heyls akrylmålning respektive Rosemarie Trockels skulptur, Johan Berggren Gallery

 

I föregående Stockholm Art Week-inlägg: Market Art Fair och Supermarket, i kommande: ℅ Stockholm och Stockholm Gallery District

 

Art Watching fjolårets upplaga av Biotop

 

Stockholm Art Week 2018: Supermarket

Liksom Market Art Fair har Supermarket för årets mässa bytt lokal. Efter tre år i Svarta Huset vid Telefonplan har man nu flyttat in ett utrangerat slakthus vid Globen. 53 gallerier från 23 länder finns representerade i år, flertalet från Sverige/Norden och Öst-/Centraleuropa. Eljest är det mesta sig likt från tidigare upplagor av denna konstnärsdrivna konstmässa, dvs. det är experimentellt och alternativt. Gott så. Dessvärre är det även rörigt, hafsigt och trångt. En labyrint av små montrar där konsten, som i sanning är av skiftande natur och kvalitet, alltför ofta presenteras på ett sätt som näppeligen underlättar för besökaren att tillgodogöra sig den. Kan det vara så att Supermarket är viktigare som en mötesplats för konstnärerna själva och deras nätverkande än som engagerande konstutställning? En något professionellare, för att inte säga kommersiellare, inställning skulle i alla fall inte skada…

Christopher Landin, Land404 / Supermarket – Stockholm Independent Art Fair 2018, Slakthus 5
Svävande stenar i luften… Christopher Landins finurligt gravitationstrotsande installation Line Describing Change – bäst på årets Supermarket! Land404 (Jämjö, Blekinge)
Steinunn Gunnlaugsdottír / Freyja Eilíf, Ekkicens Art Space / Supermarket – Stockholm Independent Art Fair 2018, Slakthus 5
Luktkonst! En omisskännlig doft (nåja) av ketchup och senap omger isländskan Steinunn Gunnlaugsdottírs al fresco Democracy is a hot dog – Rainbow of choices. En installation som måhända anknyter till mässlokalens förflutna som slakthus? Ours heter Freyja Eilífs draperade textilverk. Ekkicens Art Space (IS)
Marius Engan Johansen & Semen Platonov, Terminal B / Supermarket – Stockholm Independent Art Fair 2018, Slakthus 5
I lera kan man skulptera… I Terminal B:s (N) monter pågår en skulpturduell med Marius Engan Johansen & Semen Platonov
Ida Karlsson, Galleri Lokomotiv / Supermarket – Stockholm Independent Art Fair 2018, Slakthus 5
… Medan keramikern Ida Karlsson visar sitt examensarbete från Konstfack, videoverket Creating Oneself, Galleri Lokomotiv (Örnsköldsvik)

Supermarket – Stockholm Independent Art Fair på Slakthus 5, Slakthusområdet, t.o.m. söndag. 150 kr i entré.

 

I nästa inlägg: Monopol,  ℅ Stockholm och Stockholm Gallery District, i föregående inlägg: Market Art Fair

 

Art Watching fjolårets upplaga av Supermarket Art Fair

 

Stockholm Art Week 2018: Market Art Fair

I veckan intar konsten på bred front huvudstaden igen då Stockholm Art Week proklameras. För sjätte gången förevisas konsten ymnigt bland gallerier, museer, konsthallar, auktionshus och andra institutioner. Men ingalunda endast i dessa rum, utan konsten poppar även upp i för konstsammanhang mer otippade platser: som i en ruffig lokal i restaurangen Hillenbergs inre köksregioner, utplacerad bland alla uppkopplade laptops i det nya ”digitala innovationshuset” Epicenter i city eller sobert iscensatt på en höskulle i ett gammalt stall på Östermalm. Jo, konsten är ju gränslös!

Bella Rune, Galleri Magnus Karlsson / Market Art Fair 2018
Bella Runes eteriska – och hopfällbara – skulpturer i färgat mohairgarn, Vertical Network Performance, fångar ögat där de svävar invid entrén i Liljevalchs stora utställningssal, Galleri Magnus Karlsson
Amalie Jakobsen & Zane Lewis, Gether Contemporary (DK) / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Gul/grön målning av Amalie Jakobsen och blå skulpturer av Zane Lewis, Gether Contemporary (DK)

De givna konstanterna under Stockholms konstvecka är de stora konstmässorna: den städade ”finmässan” Market och den mer ostyriga ”fulmässan” Supermarket.

Förvisso inte lätt att hinna med att se allt ur det digra utbudet av konst, men jag snodde runt efter bästa förmåga bland utställningarnas vernissager och specialvisningar jämte ett och annat evenemang. Följaktligen kommer de nästkommande inläggen bli en samling Art Watching-bilder från mina nedslag under Stockholm Art Week. Inledningsvis:

Market Art Fair

James Aldridge, David Risley Gallery / Katja Larsson, Cecilia Hillström Gallery / Alvar Gullichsen, Galleria Heino / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Tre konstnärer representerade av tre av gallerierna på årets Market Art Fair: Målning av James Aldridge, David Risley Gallery (DK) / Silikonskulptur av Katja Larsson, Cecilia Hillström Gallery / Målning av Alvar Gullichsen, Galleria Heino (SF)

Efter två års utflykt till Brunkebergstorg och Färgfabriken har Market Art Fair hittat tillbaka till Djurgården och nyrenoverade Liljevalchs för ändamålet perfekta, stiliga salar. Högt i tak, ljust och luftigt – som gjorda för att visa god konst i. Och den goda konst som visas på Market är handplockad av ett trettiotal av Nordens (*) mest inflytelserika gallerier. En alternativt två konstnärer, såväl nordiska som internationella, ställs ut per galleri vilket koncentrerar uppmärksamheten.

Lena Johansson, Andréhn-Schiptjenko / Market Art Fair 2018

Lena Johansson, Andréhn-Schiptjenko / Market Art Fair 2018
Lena Johansson målar i olja, på såväl plywood som t-shirts (à 45’ kr). Här är hon själv (i svart) med The Red Dress, Andréhn-Schiptjenko.
Matt Saunders, Martin Asbæk Gallery (DK) / Market Art Fair 2018
Martin Asbæk Gallery (DK) ställer ut Matt Saunders stora målning/foto-hybridporträtt
va Mag, Galleri Riis / Market Art Fair 2018
Kroppslig textilkonst signerad Éva Mag: skulpturen On all four och förlagan Embossment, Galleri Riis (N)
Andreas Eriksson / Kirsten Ortwed, Galleri Susanne Ottesen / Market Art Fair 2018
Andreas Erikssons abstrakta naturmålningar och danskan Kirsten Ortseds okynniga skulpturer samsas på Galleri Susanne Ottesen (DK)
Black Folds – Alyson Shotz, Galleri Andersson/Sandström / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Black Folds – handvikt, svartmålad aluminiumplåt av Alyson Shotz (US), Galleri Andersson/Sandström
Kristina Matousch, Cecilia Hillström Gallery / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Sex uppåt väggarna! Sex kallar Kristina Matousch sina bilor i stål, som Cecilia Hillström Gallery visar.

John E Franzén, Stene Projects / Market Art Fair 2018, Liljevalchs

John E Franzén, Stene Projects / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Drygt ett halvsekel av John E Franzéns verk i papper är vad Stene Projects presenterar på Market, inklusive ett självporträtt i akvarell från 1974.
Pauliina Pietilä, Galleri Flach / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Pauliina Pietiläs målningar på Galleri Flach
Anton Alvarez, Christian Larsen / Market Art Fair 2018
Christian Larsen ställer ut Anton Alvarez originella keramik

Johan Nobell, AnnaElleGallery / Market Art Fair 2018 / Ellen Frie

Johan Nobell, AnnaElleGallery / Market Art Fair 2018
Inte bara en hel vägg av Johan Nobells akvareller visar AnnaElleGallery utan även ett par av hans oljor samt en liten, liten skulptur
Alvar Gullichsen, Galleria Heino (SF) / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Iögonfallande är Alvar Gullichsens stora geometriska akrylmålningar, Galleria Heino (SF)

Det tål att upprepas att ett besök på Market Art Fair ger ett bra tillfälle att vidga perspektivet från det (bekanta) stockholmska galleriutbudet till att få bekanta sig med somt av den mest betydande samtidskonsten bland våra nordiska nabor. All konst på Market är till salu (fast det kostar!). Att bara titta kostar dock inget… förutom 145 kr i entréavgift.

Eva Beierheimer, Galleri Fagerstedt / Iñaki Bonillas, Galerie Nordenhake / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Eva Beierheimers imposanta, gyllene målning missar man inte, Galleri Fagerstedt t.v. / Mexikanen Iñaki Bonillas konceptuella fotografier och andra verk fyller väggarna och golvet på Galerie Nordenhake t.h.
Eva Steen Christensen, Galleri SPECTA / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Songs for PenelopeEva Steen Christensen har inspirerats av den grekiska mytologin i sina pappersverk med vävda guldtrådar, Galleri SPECTA (DK)

Riitta Eerola, Helsinki Contemporary / Market Art Fair 2018, Liljevalchs

Eeva-Riitta Eerola, Helsinki Contemporary / Market Art Fair 2018, Liljevalchs / Mikaela Lostedt
Helsinki Contemporary (SF) presenterar två namn: Sanna Kannistos pregnanta fågelfotografier och Eeva-Riitta Eerolas sparsmakade målningar
Elis Eriksson / Bohman-Knäpper / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Typiska typografiska text- och bildcollage av modernisten Elis Eriksson visas på Bohman-Knäpper
Emma Bernhard, Erik Nordenhake / Elina Merenmies, Galerie Anhava (SF) / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Två konstnärer med varsitt uttryck: Elina Merenmies, Galerie Anhava (SF) t.h. / Emma Bernhard, Erik Nordenhake t.v., som även skapat diptyken högst upp på sidan
Anders Knutsson, Knight Webb Gallery / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
(*) Det enda utomnordiska galleriet på Market, Knight Webb Gallery (UK) visar Anders Knutssons monokromer (konstnären själv, 80 år, t.v.)
Tal R, Galleri Bo Bjerggaard / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Galleri Bo Bjerggaards (DK) monter går i blått och bär namnet svensk matematik och är en dansks kärleksfulla(?) betraktelse på landet på andra sidan Sundet. Montern är inredd av konstnären Tal R(osenzweig) vars stora verk på kartong täcker väggarna. Den stora, handmålade, inbjudande soffan går inte bara att sitta skönt i utan är även den till salu (DKK 230’).
Thomas Campbell / Richard Colman, V1 Gallery / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Thomas Campbells skulpturer frontar V1 Gallerys (DK) monter. Fonden utgörs av Richard Colmans målningar.
James Aldridge, David Risley Gallery / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
James Aldridge målar storskaligt naturalistiskt, David Risley Gallery (DK)

Market Art Fair på Liljevalchs t.o.m. söndag

Carolina Falkholt, Galleri Thomassen / Market Art Fair 2018Carolina Falkholt, Galleri Thomassen / Market Art Fair 2018

Carolina Falkholt, Galleri Thomassen / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Inte bara en blå jättesnopp på en husgavel på Kungsholmen utan Carolina Falkholt ställer även ut i det mindre formatet: häftiga, högglanslackerade, anatomiska collage som eggar besökarna i Galleri Thomassens monter.

 

I kommande Stockholm Art Week-inlägg: Supermarket, Monopol, C/O Stockholm och Stockholm Gallery District

 

Art Watching fjolårets upplaga av Market Art Fair