Kategoriarkiv: Vintage

Det våras för vintage, igen

Med våren kommer Stockholms Auktionsverks och Bukowskis vintageauktioner, Fashion, som de båda kallar sig denna gång. Auktionsverket har 600 objekt till salu, med ett totalt utrop om 3 Mkr, medan Bukowskis begränsar sig till 400 och 2 Mkr i utropsvärde. Det satta genomsnittsvärdet är således ca 5 000 kr per föremål och det är de många (Hermès/Chanel/…)väskorna som drar upp värdet.

Bukowskis

Fashion_Bukowskis_Vår_2016-3 | © LEX 2016

Presentationerna av plaggen hos auktionshusen skiljde sig märkbart åt. Bukowskis hade fyndigt omstylat sina lokaler till något som var tänkt att påminna om en modevisning, med sminkspeglar backstage, mörklagd catwalk och effektfull belysning. En rökmaskin bidrog också till den iscensatta klubbatmosfären.

Fashion_Bukowskis_Vår_2016-1 / © LEX 2016

 

Stockholms Auktionsverk

Auktionsverkets presentation i sin tur var desto tråkigare och tyvärr sig lik från tidigare visningar (minus väggtexterna). Att de många plaggen hänger fritt gör dem avsevärt åskådligare än konkurrentens packade klädhästar. Att man inte förmår belysa dem bättre är faktiskt anmärkningsvärt. Synd på en sådan fin exponeringsyta som den flotta lokalen vid Östermalmstorg utgör. Och synd på kläderna, som inte kommer till sin rätt.

Fashion_Auktionsverket_Vår_2016-1 / © LEX 2016

Både Buckan och Verket visade en hel del fina och välgjorda kläder och accessoarer som obetingat torde ge glans och lyckliggöra sina nya ägare. Som exempelvis den prickiga Dior-haute-couture-blåsan anno 1954 – en rosig sällsynthet! (Bukowskis, utrop 5 000 kr). Oscar de la Rentas pärlemoskimrande brudklänning tål onekligen att gifta sig. (Auktionsv. 25 000 kr)

Fashion_Bukowskis/Auktionsverket_Vår_2016-1 | © LEX 2016

Damplaggen var som vanligt legio medan männen får ekipera sig på annat håll. Åtminstone hos Bukowskis. Auktionsverket hade faktiskt en liten herravdelning på nedre planet, fast verkligen inget jag skulle vilja ta på mig.

Fashion_Auktionsverket_Vår_2016-3 | © LEX 2016

Visningarna pågår t.o.m. 13 mars (Bukowskis) resp. 21 mars (Auktionsverket). Online-auktionerna inleds 4/ resp. 22/.

Fashion_Auktionsverket_Vår_2016-3 / © LEX 2016

 

Kolla in Fashion-auktionerna i höstas här!

Det höstas för vintage

Säsongen hos de två stora auktionshusen i Stockholm inleds sedan några år tillbaka med bättre begagnade kläder, vintage sålunda. Bukowskis, som har släppt diamanterna och numera heter Define Fashion, bjuder ut 400 objekt, medan Stockholms Auktionsverk, som kallar sin auktion för Fashion kort och gott, erbjuder 200 fler. Fast antalet utrop säger ju inte allt – kvaliteten är överlag högre hos auktionshuset vid Berzelii park. Detta förstärks också av Buckans hängning/visning som är så mycket mer tilldragande stylad och ljussatt än Verkets, som verkar rakt av ha kopierat vårens succé, fast i en budgetvariant. Det krävs mer än att skriva på väggarna…

Det obligatoriska bubblet på Auktionsverkets ”V.I.P.-visning” var utbytt mot ”husets” rosé, Château Vigne­laure. Paret Bernt & Mette Sundström, som äger nätauktionshuset Lauritz.com och Stockholms Auktionsverk, äger också ­detta provençalska vinhus. Ett tillfälle att göra sig av med ett eftersäsongligt restparti…? Bukowskis bjöd på cava, Freixenet.

Annars är väl allt som vanligt, även om kläderna och accessoarerna är nya. Fast gamla. En del plagg och väskor tror jag mig faktiskt känna igen. Kanske bärs de bara en gång på en fest för att sedan lämnas in till försäljning igen?

Visningarna pågår t.o.m. 21 sep. (Auktionsverket) resp. 27 sep. (Bukowskis). Online-auktionerna inleds 22/ resp. 28/.

Pumps med röda sulor av ingen annan än Christian Louboutin

 

Kolla in Fashion-auktionerna i våras här!

Det våras för vintage

Hängande Hermès-sidensjalar som mobila konstverk. Rader av den lilla svarta, såväl av Chanel som med andra etiketter. Cocktailklänningar och hellånga varianter. Kavajer, kjolar, dräkter, toppar, kappor… Accessoarer, inklusive dem som visar tidens gång. Samt de glänsande till att smycka armar, fingrar, öron och hals med… Mängder av skor förstås: pumps och flats, sandaletter, stiletter och stövletter… Och väskor, väskor, väskor: hand-, afton-, kuvert-, Kelly-, axelband-, weekendbags, koffertar… Dyr, dyrare, dyrast!

Vintage Fashion

Koftan i rosa av Chanel
Skor från Bukowskis flankerar Auktionsverkets Lanvin-pumps i mitten
Hermès-hängningar: Verkets ovan, Buckans nedan
Bukowskis t.v / Auktionsverket t.h.
Fashion på en pinne: Alberta Ferreti t.v., Chloé t.h.
Lacroix-kappa över Nicole Miller-klänning / Mjölktetra signerad Chanel

Prada, Balmain, Balenciaga, Céline, Dior, Gaultier, YSL, Gucci och Pucci, Valentino, Mugler, Cavalli, Fendi, Ferreti, Westwood, Vuitton, Montana, Chloé, Charles Jourdan, Mulberry, Bottega Veneta, Laboutin, Cartier, Patek Phillipe, Rolex, Tiffany & Co…

Fönsterplats för väskorna på Buckan
Klädhästar hos Buckan (vä/hö), fritt hängande hos Verket: Guldlamékavaj Gucci/gul Dior-klänning

Väskor kan man aldrig ha för många av!
Hund i väska hos Bukowskis t.v. / Väskor utan hund hos Auktionsverket t.h.

Kelly-väska i plast (Hermès)

Ja, våren är här och med den vintage-auktionerna. Bukowskis har drygt 700 objekt till salu på sin Fashion & Diamonds, Stockholms Auktionsverk har hundra färre på sin Fashion. Det mesta är sig likt från tidigare auktioner, exempelvis är herrplaggen få.

Oj! Ko(fläckig)klänning av Bob Mackie toppad med en coiffe signerad Malinda Damgaard. Nina Ricci har skapat blårävspälsen t.h.

Något som emellertid är nytt är Auktionsverkets presentation. Världens äldsta auktionsföretag fick i höstas nya ägare i Nordens största nätauktionshus Lauritz.com. Den första synliga påföljden av denna förändring syns just nu i den rymliga visningslokalen vid Östermalmstorg. Den har givits en ny attityd i en lyckad makeover av stylisten Fredrik Robertsson, som engagerats som utställningscurator. Han har klätt de iögonenfallande skyltdockorna i entrén, skrivit klämmiga deviser (varför på engelska?) på väggarna och färgkoordinerat hängningen av plaggen. Snyggt!

Under rävboan en tartan-jacka av Vivienne Westwood samt jodhpurs från Hermès. Utropet på de av Gaultier-designade ridbyxorna är 200′! För det får man en hel ponny… (t.h.)
Långklänning från Alaïa och bikerjacka från Moschino (t.h.)

Fredrik Robertsson har inte bara pimpat Fashion-utställningen utan hans byrå Pretto PR fick också uppdraget att administrera inbjudningarna till förhandsvisningsminglet… Det vanligen förekommande, typiska östermalmsklientelet hade ersatts till förmån för en avsevärt hippare och föryngrad gästlista. Mer glamour och mindre pengar typ. Fast det kanske ändå inte spelar så stor roll för försäljningen i slutändan?

För mycket fashion gör en trött

Visningarna pågår t.o.m. 8 mars (Bukowskis) resp. 9 mars (Auktionsverket). Online-auktionerna inleds 9/ resp. 10/.

 

Valentino-pumps

Antikmässan

Att vi lever i ett prylsamhälle råder det föga tvekan om. Det är emellertid inte bara den senaste mobil- och hemelektroniken som väcker habegär utan även vanliga, mer traditionella vardagsföremål vill vi också omge oss med. Om det vittnar det lämmeltåg av både samlare och allmänt prylsugna som i dagarna tar sig ut till Älvsjö och Stockholmsmässan där Antikmässan ännu en gång har inrättat sig. De 250 utställarna står beredda, montrarna är fyllda från golv till tak och allting är till salu!

Antikmässan är förresten långt ifrån ett täckande begrepp för allt som här finns att begapa och shoppa loss på. Vid sidan av de riktiga antikviteterna – som är i minoritet – finns här en växande samling ting av yngre årgångar, vintage och retro. Men även nytillverkat! Konst finns också, såväl äldre som samtida, liksom konsthantverk, textilier samt bruksföremål av allehanda slag. Kuriosa, prydnads­föremål, pryttlar, krimskrams… Om man (mot förmodan) förmår ta sig i genom den stora mässhallens alla montrar hittar envar säkert något av intresse att smycka sitt hem med. Det här är en sakletares mässa, för att inte säga Mäcka! En jätteloppis, helt enkelt. Fast hoppet om att fynda bör man nog tygla, prisnivån är överlag hög – det kostar ju också att ställa ut här… Eller som en pris- och sakkunnig kollega noterade: ”Det som går för tusen kronor på Bukowski Market kostar fem här!”

Om man efter allt handlande ändå skulle ha pengar över kan man likafullt lämna Antikmässan renrakad! Det stiliga stillebenet fick dock varken ätas eller köpas.

 

Modevecka Vår/Sommar 2014

Ja, då har det varit modevecka i Stockholm. Igen. Denna gång under rubriken Mercedes Benz Fashion Week. Inte att förväxla med Svenska Moderådets Stockholm Fashion Week för ett par veckor sedan. Synd att dessa parter inte tycks kunna samsas under en och samma modevecka. Stockholm måste vara den enda staden med hela fyra modeveckor per år (sex om man räknar de sk. Retailers’ Week). MBFW varar i dagarna tre och är fullmatad med visningar, såväl catwalk-promenader som mer statiska utställningar. De förra endera på Berns eller i jättetältet i Kungsträdgården, medan de senare äger rum i den nya arenan för året, Bukowskis.

S/S 14, dvs. vår/sommarkollektionerna 2014, är vad som gäller denna gång. Bråda dagar för alla kallade: bransch, media, bloggare, fashionistas och hangarounds. Mycket att se. För att inte tala om att bli sedd! För även om själva visningarna äger rum inomhus/tälts så är väntan inför insläppen, snudd på lika spännande. Här hänger många som ägnat hela förmiddagen åt att styla sig för att visa upp sina mer eller mindre iögonenfallande outfits för alla fotografer, antingen de nu har professionellt långa teleobjektiv eller mer modesta iPhones, som gjorda för selfies. Vimmel-/blogg-/instagrambilderna väger tungt.

Själv hade jag planerat att fokusera på herrvisningarna, som denna gång var fler än på länge och dessutom med ett par nya designernamn. Tyvärr hann jag inte med dem alla. Å andra sidan fick jag syn på somt jag alls inte hade planerat att se. Sånt händer ju inte sällan (mig) under fullspäckade temaveckor som mode- & pressveckorna eller Möbelmässan/Designveckan.

En summering av det bästa. Först och främst: Bea Szenfelds oemotståndligt förtrollande haute papier couture-visning. Fantasifull, kreativ modeKONST! Förvisso inte särdeles bärbart, i alla fall inte i traditionell klädesplaggsbetydelse, men en vacker och ovanligt nog humoristisk syn för ögat. Samt kanske även en känga åt modebranschen. ”Make love not fashion”, som det stod på det vita inbjudningskortet, där en (pappers)snopp överraskande tittade fram när man öppnade det!

Det är inte ofta (den blaserade) publiken skrattar på en modevisning, men Bea Szenfelds papperskreationer och styling väckte ohöljd förtjusning.

Ingmar Bergmans karga Fårönatur och den holländske arkitekten Rem Koolhaas urbana arkitektur har inspirerat Roland Hjorth (dam) och Jonas Bladmo (herr) till Whyreds nya kollektion. Naturnära, luftigt, lätta material med mycket vitt. Också svart och beige. Flödande röd brokad, laxrosa samt en flirt med 60-talsretro i grönt stack ut i damkollektionen. Gillar!

Mer Bergman-påverkan… Även det förhållandevis nya och med stort intresse emotsedda namnet Erik Bjerkesjö (utbildad skodesigner och av Moderådet nominerad till Årets Rookie 2011) säger sig ha hämtat inspirationen till sin andra herrkollektion från regissörens och sitt eget Fårö. Skarpskurna silhuetter och välskräddat, i vitt, grått och bläck. Allt uppsytt i Italien, där han även är utbildad och bor. Notera det lila skomakarförklädet, denne skomakare förblir vid sin läst!

I en utställning (installation är kanske en bättre benämning?) på Gallery So Stockholm i Kungsan, visade kläddesignern Naim Josefi sin exklusiva damkollektion CHAOS Sensitive för Ljungbergs Factory. Det gamla textilföretaget har nyligen fått nya ägare som önskar bredda sortimentet från inredningstextil till konfektion. Designduon NyströmPersia har tagit fram det geometriska mönstret Salmiak, inspirerade av Sven Markelius’ mönster Pythagoras från 1950-talet. Med denna textil har den tidigare vinnaren av Project Runaway Sverige Josefi skapat sina storartade kreationer, en av veckans vackraste! Joe-Yves Asmar heter han som fixat läckra frisyrerna.

Den nätta klänningen ovan väger 30 kg, om du undrar

Ännu en presentation som stack ut på ett annorlunda, finfint vis var Cornelia Webbs exklusiva smyckeskollektion Made by the sea, beneath the surface, som visades i fyra akvarier med fiskar simmande omkring! En riktig havsskatt på Bukowskis Juvelsalong för dagen.

Cornelia själv i akvariet!

På Bukowskis visades också en liten utställning ur två privatsamlares garderob med modehuset Maison Martin Margiela-kollektion, huvudsakligen från 90-talet. Inramade, typiskt dekonstruerade plagg, printade replicas samt kläder på avigan kunde beskådas. Litet urval, snygg presentation.

I samband med pressvisningen halkade jag även in på en liten presentation av Margielas tre dofter ur serien Replica. Näsan fick stifta intim bekantskap med ett gäng doftstickor preparerade med bas- & toppnoter, som bulgarisk ros, lavendel, bergamott, rosépeppar… Bedövande!

Vad såg jag mer, värt att nämnas? Jo, just inte bara såg, utan fastmer hörde på Hunkydorys visning, gjorde jag den i Australien födda sångerskan Tiaan Williams som gav extra glans på catwalken med sin sång. Snyggt!

Tiaan Williams

Motsatsen, dvs. klart sämsta musiken ackompanjerade Cheap Mondays visning på Halwyllska Palatset. En kitschigt svulstig mix av syntoratorium och cembalo på latin-soundalike, och med en wailande baryton(?) vid sångmiken. Det hela avslutades med ett mord på drottning Didos vanligtvis så rörande klagan ur Henry Purcells opera Dido och Aeneas. Usch! Det vanligtvis förekommande, typiska för att inte säga standardiserade, electrobeatiga visningssoundtracket, som således mer eller mindre låter likadant överallt är självfallet inte värt att alls orda om.

Ytterligare två namn värda att nämna. Debutanten Edwin Trieu presenterade sin damkollektion med (en något för lång) visning på So Stockholm. Vitt, svart och grått, mönstrad chiffong, och med orange som accentfärg. Gillar särskilt hur han lekfullt mönsterpassat sina initialer i flertalet av plaggen. Elegant branding!

Sist, men egentligen först ut, var Jenny Grettve, som tjuvstartade Mercedes Benz Fashion Week S/S 14 med en gerillavisning jämte en pop-up-butik på Story Hotels Bar redan i söndags kväll. Grettve, som gärna hämtar inspiration från starka, fritänkande kvinnor ur historien, har för denna kollektion sporrats av den engelska sjuksköterskan Florence Nightingale – legendarisk för sin insats under Krimkriget på 1850-talet – samt hennes uggla med namnet Athena, som hon brukade bära omkring i sin kjolsficka. Fjäderskrudar, i fuskläder och pärlor, gick igen i såväl i tryckta t-shirts, axelok som kjolar. Mycket denim.

Efter dagens visningar vidtog efterfestandet

Årets Rookie 2013här!

Konsten att gilla I

Eftersom våren låter vänta på sig och med den det mesta av sociala utomhusaktiviteter så anpassade jag mig till rådande klimat och tog mig en liten galleri- & konsthallsvända häromdagen. Och dessa fick mig att ta fram kameran av gillande…

Leena Nio / AnnaElleGallery

Inledde hemmavid på det rätt nya AnnaElleGallery (Riddarg. 41) som visar den finska konstnären Leena Nios första soloutställning i Sverige, Casual Orders.

Meterstora målningar på kvinnohuvuden och -ansikten där fokus ligger på håret. Och det som (eventuellt) döljs därunder och som bara antyds bakom hårflätornas nästan taktilt, glansiga yta. Leena Nio målar i olja men tankarna går till någon slags blandteknik av fet oljekrita och realism. Snyggt. (t.o.m. 21 april)

……

Jan Liljeqvist / Strand Hotel

Vidare till Strand Hotel, Nybrokajen, där ett gäng målningar smyckar lobbyn och matsalen och där engagerande möten uppstår konst och människor emellan jämfört med galleriernas/konsthallarnas kliniska miljöer. Expressionistiska bilder i stark kolorit. Stiliserade bilar och bensinmackar i natten, en ensam man i en telefonkiosk. Ödsliga, urbana samtidsmiljöer, där hemligheterna ruvar i skuggorna och där människan är på undantag. Tänker på amerikanen Edward Hoppers bilder av ensamhetens USA.

Konstnären heter Jan Liljeqvist (1932–2003). Han ägnade hela sitt liv åt teckning och måleri men förblev trots det okänd under sin livstid. Postum uppmärksamhet är i alla fall bättre än ingen alls! (t.o.m. 20 juni)

……

Hallwylska Museet

I Hallwylska Museet på andra sidan Berzelii Park är det intimaste som visas upp – de hudnära plagg som bärs närmast kroppen. De onämnbara som underkläderna kallades fordom, speciellt då kvinnornas. Förstås. Utställningen Under ytan… om det onämnbara vid sekelskiftet 1900 är vad den heter; den visar underkläderna som formar kroppen, synen på skönhet och (o)hälsa samt inte minst, moral och sexualitet.
Vackra vintageunderställ finns för beskådan (toppbilden!), men även ett par fina exempel på samtidscouture. Informativa och underhållande utställningstexter, av bland andra Lotta Lewenhaupt, sätter plaggen i sina intressanta, historiska sammanhang.

Två anslående onämnbara från vår egen tid: Katarina Nymans vackert hudnära i spets och Lisa Laurell Amandonicos tuffa korsett i läder och meshtyg.
Ett manligt exempel på det onämnbara?

Ett passa-på-tillfälle att även få sig en husesyn av Hallwylskas sov- och gästrumsvåning, som mer sällan ges tillträde till. (t.o.m. 25 augusti).

……

Finlandsinstitutet

Sasha Hubers ”Trophy II”

Finlandsinstitutet (Snickarg. 4) pågår en utställning med den långa titeln Efter arken en ö: rapporter från Team B och som är inspirerad av den sydafrikanska författaren J. M. Coetzees bok Djurens liv. En grupputställning och en blandad kompott… Som om inte annat är värd ett snabbesök tack vare Sasha Hubers Antiloper, Trophy II, skapad av häftklamrar på björkträ!

……

Wetterling Gallery

Sista besöket i city blir på Wetterling Gallery (Kungsträdgården), där grupputställningen Now! visar verk av internationella konstnärskändisar som Ai Weiwei, Jeff Koons och Barbara Kruger mfl. Prisnivån är i paritet med deras status. Mycket hög. Francesco Vezzolis miniatyr (18x14x2 cm) nedan, en laserprint på duk, metalliskt broderi, akvareller och papper, i konstnärens egen ram kostar USD 42 000. Ex moms. Ex kvinnan i förgrunden.

 

Galleri- och konsthallsvändan fortsätter till Vasastan