Kategoriarkiv: Galleri

Stockholm Art Week 2018: Stockholm Gallery District

En handfull av de gallerier som ställer ut på Market Art Fair håller till vardags hus i Stockholm Gallery District. Som en programpunkt under Stockholm Art Week höll dessa vernissage denna lördag och jag begav mig följaktligen mot norra Vasastan för en titt…

 

Elisabeth Frieberg / Andréhn-Schiptjenko

Elisabeth Frieberg – Island Highway, Andréhn-Schiptjenko

Abstrakta landskapsmålningar i det större formatet visar Andréhn-Schiptjenko. Island Highway är namnet på utställningen och refererar till kustvägen längs Vancouver Island på Kanadas västkust. Vistelsen i dess prärielandskap med ändlösa fält av vete har inspirerat Elisabeth Frieberg till bildernas minimalism av mönster, rörelser och mjuka kolorit.

Elisabeth Frieberg – Island Highway, Andréhn-SchiptjenkoElisabeth Frieberg – Island Highway, Andréhn-Schiptjenko

Glänsande inramning har Elisabeth Friebergs nya verk, med sina ramar i koppar – influerad av hur indianerna i British Columbia smyckar sig och sin konst.

Elisabeth Frieberg – Island Highway, Andréhn-Schiptjenko

 

Kolla även in Elisabeth Friebergs originella naturen-inomhus-installation Dawn, Naten.

Torsten Andersson / Nordenhake

Torsten Andersson – Ny tyngdkraft, ny epok, Galerie Nordenhake

Kan måleri ses som språk? Det var frågan som Torsten Andersson (1926-2009) envist återkom till. Förhållandet mellan färg, form och text återkommer i hans målningar; tredimensionella former, såväl abstrakta som realistiska.

Torsten Andersson – Ny tyngdkraft, ny epok, Galerie Nordenhake

Ett dussin målningar ur Torsten Anderssons kvarlåtenskap visas på Galerie Nordenhake. De har titlar som Pinnaskulptur, Kansersjuk skulptur och Porträtt av en målning – Bild av skulptur… Utställningens namn är Ny tyngdkraft, ny epok.

Torsten Andersson – Ny tyngdkraft, ny epok, Galerie Nordenhake

Ross Taylor / Christian Larsen

Ross Taylor – A spicy migraine grease, Christian Larsen

Olja, pastell och kolpulver är de bärande elementen i britten Ross Taylors illusoriska collage. Samt tiden. Linnedukarna får hopvikta ligga till sig i hans studio i månader så att vecken och rynkorna etsas in innan Taylor sätter penseln, pennan och målarkniven till.


Ross Taylor – A spicy migraine grease, Christian LarsenRoss Taylor – A spicy migraine grease, Christian Larsen

A spicy migraine grease heter Ross Taylors solodebut på Christian Larsen.

Fredrik Söderberg / Cecilia Hillström

Fredrik Söderberg – Sol och stål – krigarens väg, Cecilia Hillström

Det ockulta och esoteriska är stående temata i Fredrik Söderbergs kulturhistoriskt forskande konstnärskap och utgör även något av en fond för hans verk. I sin nya utställning vänder Söderberg blicken mot Japan och till Gamla Testamentet.

Fredrik Söderberg – Sol och stål – krigarens väg, Cecilia Hillström

Strofer ur Jobs bok har givit titlarna till de två storskaliga, stramt symmetriska oljemålningarna medan den japanske författaren Yukio Mishimas självbiografiska bok Sol och stål har fått ge namn till hela utställningen.

Fredrik Söderberg – Sol och stål – krigarens väg, Cecilia Hillström

Snarlika mangagrotesker på högsta konstnärliga nivå uppenbaras i Fredrik Söderbergs detaljerade, apokalyptiska splatterakvareller med japanska träsnitt som förlagor. Sol och stål – krigarens väg Cecilia Hillström.

Fredrik Söderberg – Sol och stål – krigarens väg, Cecilia Hillström

 

Kolla även in Fredrik Söderbergs Völkisch-utställning.

 

Utställningarna ovan i Stockholm Gallery District pågår t.o.m. 19 maj

 

I föregående Stockholm Art Week-inlägg: Market Art Fair, Supermarket, Monopol och ℅ Stockholm

 

Stockholm Art Week 2018: Monopol

Under Stockholm Art Week i fjol anordnade Östermalmsgallerierna Belenius och Elastic en grupputställning betitlad Biotop i det numera igenbommade Biologiska Museet. En rätt misslyckad idé med att knö in konsten bland dioramor och prång, tyckte jag då. Nu återkommer dessa båda gallerier jämte ett tredje, Johan Berggren, med en ny gemensam grupputställning, denna gång på Spritmuseum. Monopol är namnet och den är glädjande nog en avsevärt mer väldisponerad presentation än fjolårets.

Catrin Andersson, Elastic Gallery / Monopol 2018, Spritmuseum

Andreas Mangione / Catrin Andersson, Elastic Gallery / Johanna Gustafsson Fürst, Belenius / Monopol 2018, Spritmuseum
Tre av konstnärerna på Monopol: Andreas Mangiones poetiska installation av funna objekt, Elastic / Catrin Anderssons kol- och guldpastellkrita på papper, Elastic / Johanna Gustafsson Fürsts hästskor och värjklingor, Belenius
Seth Price – SooZee, Johan Berggren Gallery / Monopol 2018, Spritmuseum
En kroppsdel eller två? SooZee av Seth Price, Johan Berggren Gallery
Inez Jönsson / Johanna Gustafsson Fürst, Belenius / Monopol 2018, Spritmuseum
Skulptur av Johanna Gustafsson Fürst och textilkonst, Pictorial Weaving, av Inez Jönsson, Belenius

Rodolfo Diaz Cervantes, Elastic Gallery / Monopol 2018, Spritmuseum

Rodolfo Diaz Cervantes, Elastic Gallery / Monopol 2018, Spritmuseum
Teckningar och objekt av mexikanen Rodolfo Diaz Cervantes, Elastic
Willem Andersson, Belenius / Monopol 2018, Spritmuseum
En av Willem Anderssons smarta ”cut up”-porträtt, Belenius

Ett dussintal svenska och internationella konstnärers verk delar utrymmet i Spritmuseums stora, öppna utställningshall, och de umgås väl med varandra. All konst är till salu och entrén är gratis. Vid sidan av Market Art Fair på Liljevalchs, blott ett stenkast bort, är Monopol en av konstveckans mer givande besök!

Öyvind Fahlström, Belenius
Utställningens dyrgrip: Öyvind Fahlströms intensiva temperamålning I sista timmen (1959) – din för 1,3 Mkr, Belenius

 

Monopol på Spritmuseum, t.o.m. söndag

Camilla Løw, Elastic Gallery / Monopol 2018, Spritmuseum
Monopol 2018 på Spritmuseum sedd genom Camilla Løws Time and Again, Elastic // På bilden högst upp på sidan – konst på golvet, väggen och på piedestal: Julia Bondessons trägubbe och tyskorna Charline von Heyls akrylmålning respektive Rosemarie Trockels skulptur, Johan Berggren Gallery

 

I föregående Stockholm Art Week-inlägg: Market Art Fair och Supermarket, i kommande: ℅ Stockholm och Stockholm Gallery District

 

Art Watching fjolårets upplaga av Biotop

 

Stockholm Art Week 2018: Supermarket

Liksom Market Art Fair har Supermarket för årets mässa bytt lokal. Efter tre år i Svarta Huset vid Telefonplan har man nu flyttat in ett utrangerat slakthus vid Globen. 53 gallerier från 23 länder finns representerade i år, flertalet från Sverige/Norden och Öst-/Centraleuropa. Eljest är det mesta sig likt från tidigare upplagor av denna konstnärsdrivna konstmässa, dvs. det är experimentellt och alternativt. Gott så. Dessvärre är det även rörigt, hafsigt och trångt. En labyrint av små montrar där konsten, som i sanning är av skiftande natur och kvalitet, alltför ofta presenteras på ett sätt som näppeligen underlättar för besökaren att tillgodogöra sig den. Kan det vara så att Supermarket är viktigare som en mötesplats för konstnärerna själva och deras nätverkande än som engagerande konstutställning? En något professionellare, för att inte säga kommersiellare, inställning skulle i alla fall inte skada…

Christopher Landin, Land404 / Supermarket – Stockholm Independent Art Fair 2018, Slakthus 5
Svävande stenar i luften… Christopher Landins finurligt gravitationstrotsande installation Line Describing Change – bäst på årets Supermarket! Land404 (Jämjö, Blekinge)
Steinunn Gunnlaugsdottír / Freyja Eilíf, Ekkicens Art Space / Supermarket – Stockholm Independent Art Fair 2018, Slakthus 5
Luktkonst! En omisskännlig doft (nåja) av ketchup och senap omger isländskan Steinunn Gunnlaugsdottírs al fresco Democracy is a hot dog – Rainbow of choices. En installation som måhända anknyter till mässlokalens förflutna som slakthus? Ours heter Freyja Eilífs draperade textilverk. Ekkicens Art Space (IS)
Marius Engan Johansen & Semen Platonov, Terminal B / Supermarket – Stockholm Independent Art Fair 2018, Slakthus 5
I lera kan man skulptera… I Terminal B:s (N) monter pågår en skulpturduell med Marius Engan Johansen & Semen Platonov
Ida Karlsson, Galleri Lokomotiv / Supermarket – Stockholm Independent Art Fair 2018, Slakthus 5
… Medan keramikern Ida Karlsson visar sitt examensarbete från Konstfack, videoverket Creating Oneself, Galleri Lokomotiv (Örnsköldsvik)

Supermarket – Stockholm Independent Art Fair på Slakthus 5, Slakthusområdet, t.o.m. söndag. 150 kr i entré.

 

I nästa inlägg: Monopol,  ℅ Stockholm och Stockholm Gallery District, i föregående inlägg: Market Art Fair

 

Art Watching fjolårets upplaga av Supermarket Art Fair

 

Stockholm Art Week 2018: Market Art Fair

I veckan intar konsten på bred front huvudstaden igen då Stockholm Art Week proklameras. För sjätte gången förevisas konsten ymnigt bland gallerier, museer, konsthallar, auktionshus och andra institutioner. Men ingalunda endast i dessa rum, utan konsten poppar även upp i för konstsammanhang mer otippade platser: som i en ruffig lokal i restaurangen Hillenbergs inre köksregioner, utplacerad bland alla uppkopplade laptops i det nya ”digitala innovationshuset” Epicenter i city eller sobert iscensatt på en höskulle i ett gammalt stall på Östermalm. Jo, konsten är ju gränslös!

Bella Rune, Galleri Magnus Karlsson / Market Art Fair 2018
Bella Runes eteriska – och hopfällbara – skulpturer i färgat mohairgarn, Vertical Network Performance, fångar ögat där de svävar invid entrén i Liljevalchs stora utställningssal, Galleri Magnus Karlsson
Amalie Jakobsen & Zane Lewis, Gether Contemporary (DK) / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Gul/grön målning av Amalie Jakobsen och blå skulpturer av Zane Lewis, Gether Contemporary (DK)

De givna konstanterna under Stockholms konstvecka är de stora konstmässorna: den städade ”finmässan” Market och den mer ostyriga ”fulmässan” Supermarket.

Förvisso inte lätt att hinna med att se allt ur det digra utbudet av konst, men jag snodde runt efter bästa förmåga bland utställningarnas vernissager och specialvisningar jämte ett och annat evenemang. Följaktligen kommer de nästkommande inläggen bli en samling Art Watching-bilder från mina nedslag under Stockholm Art Week. Inledningsvis:

Market Art Fair

James Aldridge, David Risley Gallery / Katja Larsson, Cecilia Hillström Gallery / Alvar Gullichsen, Galleria Heino / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Tre konstnärer representerade av tre av gallerierna på årets Market Art Fair: Målning av James Aldridge, David Risley Gallery (DK) / Silikonskulptur av Katja Larsson, Cecilia Hillström Gallery / Målning av Alvar Gullichsen, Galleria Heino (SF)

Efter två års utflykt till Brunkebergstorg och Färgfabriken har Market Art Fair hittat tillbaka till Djurgården och nyrenoverade Liljevalchs för ändamålet perfekta, stiliga salar. Högt i tak, ljust och luftigt – som gjorda för att visa god konst i. Och den goda konst som visas på Market är handplockad av ett trettiotal av Nordens (*) mest inflytelserika gallerier. En alternativt två konstnärer, såväl nordiska som internationella, ställs ut per galleri vilket koncentrerar uppmärksamheten.

Lena Johansson, Andréhn-Schiptjenko / Market Art Fair 2018

Lena Johansson, Andréhn-Schiptjenko / Market Art Fair 2018
Lena Johansson målar i olja, på såväl plywood som t-shirts (à 45’ kr). Här är hon själv (i svart) med The Red Dress, Andréhn-Schiptjenko.
Matt Saunders, Martin Asbæk Gallery (DK) / Market Art Fair 2018
Martin Asbæk Gallery (DK) ställer ut Matt Saunders stora målning/foto-hybridporträtt
va Mag, Galleri Riis / Market Art Fair 2018
Kroppslig textilkonst signerad Éva Mag: skulpturen On all four och förlagan Embossment, Galleri Riis (N)
Andreas Eriksson / Kirsten Ortwed, Galleri Susanne Ottesen / Market Art Fair 2018
Andreas Erikssons abstrakta naturmålningar och danskan Kirsten Ortseds okynniga skulpturer samsas på Galleri Susanne Ottesen (DK)
Black Folds – Alyson Shotz, Galleri Andersson/Sandström / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Black Folds – handvikt, svartmålad aluminiumplåt av Alyson Shotz (US), Galleri Andersson/Sandström
Kristina Matousch, Cecilia Hillström Gallery / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Sex uppåt väggarna! Sex kallar Kristina Matousch sina bilor i stål, som Cecilia Hillström Gallery visar.

John E Franzén, Stene Projects / Market Art Fair 2018, Liljevalchs

John E Franzén, Stene Projects / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Drygt ett halvsekel av John E Franzéns verk i papper är vad Stene Projects presenterar på Market, inklusive ett självporträtt i akvarell från 1974.
Pauliina Pietilä, Galleri Flach / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Pauliina Pietiläs målningar på Galleri Flach
Anton Alvarez, Christian Larsen / Market Art Fair 2018
Christian Larsen ställer ut Anton Alvarez originella keramik

Johan Nobell, AnnaElleGallery / Market Art Fair 2018 / Ellen Frie

Johan Nobell, AnnaElleGallery / Market Art Fair 2018
Inte bara en hel vägg av Johan Nobells akvareller visar AnnaElleGallery utan även ett par av hans oljor samt en liten, liten skulptur
Alvar Gullichsen, Galleria Heino (SF) / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Iögonfallande är Alvar Gullichsens stora geometriska akrylmålningar, Galleria Heino (SF)

Det tål att upprepas att ett besök på Market Art Fair ger ett bra tillfälle att vidga perspektivet från det (bekanta) stockholmska galleriutbudet till att få bekanta sig med somt av den mest betydande samtidskonsten bland våra nordiska nabor. All konst på Market är till salu (fast det kostar!). Att bara titta kostar dock inget… förutom 145 kr i entréavgift.

Eva Beierheimer, Galleri Fagerstedt / Iñaki Bonillas, Galerie Nordenhake / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Eva Beierheimers imposanta, gyllene målning missar man inte, Galleri Fagerstedt t.v. / Mexikanen Iñaki Bonillas konceptuella fotografier och andra verk fyller väggarna och golvet på Galerie Nordenhake t.h.
Eva Steen Christensen, Galleri SPECTA / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Songs for PenelopeEva Steen Christensen har inspirerats av den grekiska mytologin i sina pappersverk med vävda guldtrådar, Galleri SPECTA (DK)

Riitta Eerola, Helsinki Contemporary / Market Art Fair 2018, Liljevalchs

Eeva-Riitta Eerola, Helsinki Contemporary / Market Art Fair 2018, Liljevalchs / Mikaela Lostedt
Helsinki Contemporary (SF) presenterar två namn: Sanna Kannistos pregnanta fågelfotografier och Eeva-Riitta Eerolas sparsmakade målningar
Elis Eriksson / Bohman-Knäpper / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Typiska typografiska text- och bildcollage av modernisten Elis Eriksson visas på Bohman-Knäpper
Emma Bernhard, Erik Nordenhake / Elina Merenmies, Galerie Anhava (SF) / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Två konstnärer med varsitt uttryck: Elina Merenmies, Galerie Anhava (SF) t.h. / Emma Bernhard, Erik Nordenhake t.v., som även skapat diptyken högst upp på sidan
Anders Knutsson, Knight Webb Gallery / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
(*) Det enda utomnordiska galleriet på Market, Knight Webb Gallery (UK) visar Anders Knutssons monokromer (konstnären själv, 80 år, t.v.)
Tal R, Galleri Bo Bjerggaard / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Galleri Bo Bjerggaards (DK) monter går i blått och bär namnet svensk matematik och är en dansks kärleksfulla(?) betraktelse på landet på andra sidan Sundet. Montern är inredd av konstnären Tal R(osenzweig) vars stora verk på kartong täcker väggarna. Den stora, handmålade, inbjudande soffan går inte bara att sitta skönt i utan är även den till salu (DKK 230’).
Thomas Campbell / Richard Colman, V1 Gallery / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Thomas Campbells skulpturer frontar V1 Gallerys (DK) monter. Fonden utgörs av Richard Colmans målningar.
James Aldridge, David Risley Gallery / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
James Aldridge målar storskaligt naturalistiskt, David Risley Gallery (DK)

Market Art Fair på Liljevalchs t.o.m. söndag

Carolina Falkholt, Galleri Thomassen / Market Art Fair 2018Carolina Falkholt, Galleri Thomassen / Market Art Fair 2018

Carolina Falkholt, Galleri Thomassen / Market Art Fair 2018, Liljevalchs
Inte bara en blå jättesnopp på en husgavel på Kungsholmen utan Carolina Falkholt ställer även ut i det mindre formatet: häftiga, högglanslackerade, anatomiska collage som eggar besökarna i Galleri Thomassens monter.

 

I kommande Stockholm Art Week-inlägg: Supermarket, Monopol, C/O Stockholm och Stockholm Gallery District

 

Art Watching fjolårets upplaga av Market Art Fair

 

Fotografi på modet

Fashion ­­– det är exakt detta det handlar om. Den amerikanske mästerfotografen Irving Penn (1917–2009) blev känd för inåtvända, fenomenala porträtt av konstnärer, artister, författare och andra världskända ansikten (Grace Kelly, Miles Davis, Truman Capote, Marcel Duchamp, Igor Stravinsky, …) som han med sina verk gjorde ännu mer berömda. Samma dignitet gav han åt anonyma gestalter från de ursprungsbefolkningar som han fotograferade i sin portabla ateljé i Peru, Nya Guinea och Marocko bl.a. Irving Penn kunde till och med göra cigarettfimpar vackra när hans kamera riktades mot dem. 1985 fick han Hasselbladspriset.

Modebilder på utställningen ”Irving Penn – Fashion” på ÅmellsModebilder på utställningen ”Irving Penn – Fashion” på Åmells

Det är dock den stilbildande modefotografin som han skrev fotohistorien med. Hans bilder från haute couturens Paris (för magasinet Vogue) blev en genre i sig. Sagolikt vacker design fångade han i ikoniska bilder som i sin tur hjälpte modehusen att etableras världen över. Penns bilder förändrade synen på fotografi som ett konstnärligt medium. På Åmells sparsmakade utställning är det lätt att förstå varför. Hans känsla för stil och elegans är absolut enastående och lyser från varje bild som visas här. Kläderna blir inte bara exklusiva tygplagg utan förvandlas till ett av människans möjliga uttryckssätt. Mode och konst följs åt. Den direkta kopplingen till modevärlden hade Penn genom sin svenskfödda hustru modellen Lisa Fonssagrives-Penn (1911–92). Hon återkommer självfallet i ett flertal av hans bilder.

Modebilder på utställningen ”Irving Penn – Fashion” på ÅmellsModebilder på utställningen ”Irving Penn – Fashion” på Åmells

Fotografierna här är exempel på Penns resa från de tidlöst mondäna modereportagen på 40–50-talen till senare decenniers mer ystra kompositioner, inte minst i samarbetet med Issey Miyake. Han fångade bl.a. eleganta, skulpturala kreationer från de klassiska modehusen Vionnet, Callot och Balenciaga. Alla bilderna bär Penns omisskännliga signum.

Modebilder på utställningen ”Irving Penn – Fashion” på ÅmellsVionnet-klänning med fjädrar samt hund på Irving Penn – Fashion på Åmells

I år är det således 100 år sedan mäster Penn föddes. Har man vägarna förbi New York City i vår så visar The Metropolitan Museum of Art en bred retrospektiv med drygt 200 av jubilarens fotografier. Åmells utställning, med ett 40-tal (mode)bilder är något modestare, men likväl tilltalande presenterad. Urvalet kommer från Irving Penns egen studio genom The Irving Penn Foundation i NY. Bilderna är till salu – men billigt är det inte. Priserna är sexsiffriga!

Modebilder på utställningen ”Irving Penn – Fashion” på ÅmellsVionnet-klänning med fjädrar samt hund på Irving Penn – Fashion på Åmells

 

Irving Penn – Fashion, Åmells Konsthandel t.o.m. 7 april

Utställningen Irving Penn – Fashion på Åmells

 

 

Kolla även in Sir Cecil Beatons förnämliga societetsporträtt

 

Solrospallar, silkesdrakar, porslinsmeloner och självporträtt i Lego

Lars Bohman Gallery har bommat igen för att i stället ägna sig åt ren konsthandel. I dess lokaler på Karlavägen har det anrika Helsingfors-galleriet Forsblom flyttat in efter en omfattande renovering, där bland annat betonggolvet bytts ut mot ett i trä. Med sina 600 kvm har den stockholmska Forsblom-filialen blivit en av Sveriges största gallerier.

Ai Weiwei på Galerie Forsblom

Ai Weiwei – Tyre på Galerie Forsblom

Stort, för att inte säga storstilat, inleder man också själva utställningsprogrammet. Allra först visar man en omfattande (vi pratar fortfarande om ett gallerisammanhang) utställning med en av samtidskonstens absolut främsta superstjärnor: den (Berlin-baserade) kinesiske aktivisten och konstnären Ai Weiwei. Det är ett tjugotal verk från det senaste decenniet som står i centrum. Kinesisk historia blandas med internationell samtid.

Ai Weiwei – Tyre på Galerie Forsblom: Ci Dun & Brain Inflation

Ai Weiwei – Tyre på Galerie Forsblom: Ci Dun & Brain Plates
”Ci Dun” (2014) – pallar täckta av solrosfrön / ”Brain Inflation” (2009) & porslinsfaten ”CT Plates” (2012) – röntgenbilder av konstnären efter polismisshandel

 

Som arkitekt var Ai Weiwei inför OS 2008 delaktig i skapandet av Pekings/Beijings nationalstadion. Efter jordbävningskatastrofen i Sichuan samma år kritiserade han myndigheterna i texter som han publicerade på internet. Han väckte enormt uppseende 2010 med installationen Sunflower Seeds på Tate Modern i London. Med en matta av solrosfrön i porslin kommenterade han såväl kulturrevolutionen som dagens massproduktion. Året därpå greps Ai Weiwei misstänkt för ”ekonomisk brottslighet” och satt fängslad några månader, vilket väckte protester världen över.

Ai Weiwei – Tyre på Galerie Forsblom: Study of Perspective (2014)
Weiwei ger fingret åt allt och alla i ”Study of Perspective” (2014)

Mycket att ta in på utställingen Ai Weiwei – Tyre på Galerie Forsblom

Ai Weiwei – Tyre på Galerie Forsblom: Men Shen Kite & Watermelon
Väktardraken ”Men Shen Kite” (2014) / Porslinsskulpturerna ”Watermelon” (2006)
Ai Weiwei – Tyre på Galerie Forsblom: Ruyi
Talismanen ”Ruyi” (2012) i kvittenmonter
Ai Weiwei – Tyre på Galerie Forsblom: Marble Stool
Samling vid ”Marble Stool” (2016)

Urvalet av verken till utställningen på Forsblom är Ai Weiweis eget. Utställningstiteln Tyre kommer från en skulptur i marmor som föreställer staplade livbojar – en kommentar till flyktingtragedin på Medelhavet.

Ai Weiwei – Tyre på Galerie ForsblomAi Weiwei – Tyre på Galerie Forsblom

På Galerie Forsblom visas även (och förstås!) vaserna från Han-dynastin. Några är övermålade med metallicfärger, andra har ”förskönats” med Coca-Cola-logotyp. Dessa kärl har blivit ett slags signum för Ai Weiwei efter det att han 1995 släppte en tvåtusen år gammal urna i golvet och avsiktligt lät den gå i kras. Detta performanceverk, Dropping a Han Dynasty Urn, förevigades på en fotografisk triptyk, som blivit konstnärens mest ikoniska verk och bidrog även till hans internationella genombrott. Triptyken, parafraserad i Legobitar, utgör en spektakulär fondvägg i Forsbloms största utställningsrum.

 

Ai Weiwei – Tyre på Galerie Forsblom: Dropping a Han Dynasty Urn (Lego)

Ai Weiweis politiska konst har naturligtvis sin kraft. De verk som jag mest tar till mig utgår från den kinesiska historien och hantverkstraditionen. De starkaste intrycken lämnar de skira, flygande drakarna av silke och bambu. I verken tolkar Ai Weiwei mytologiska varelser och monster från bilderböckerna i sin barndom.

Ai Weiwei – Tyre på Galerie Forsblom: draken Quiyuan

Trälådan Treasure Box (2014) i kinesisk kvitten är ytterligare en på alla sätt imponerande pjäs med sitt detaljerade snickeri av sammanfogade hexagoner. Även här handlar det om ett symboliskt möte mellan det massproducerade och det traditionella hantverket. Hyllor och dolda fack i kuben symboliserar det förflutna och minnen. Med ett pris på drygt 90 Mkr är det utställningens dyrbaraste verk.

Ai Weiwei – Tyre på Galerie Forsblom: Treasure BoxAi Weiwei – Tyre på Galerie Forsblom: Treasure Box

 

Kaj Forsblom, Anna Persson och Ebba Bozorgnia – galleristerna på Galerie Forsblom Stockholm
Helsingforsgalleristen Kaj Forsblom och hans medarbetare på nya galleriet i Stockholm, Anna Persson och Ebba Bozorgnia

 

Ai Weiwei – Tyre, Galerie Forsblom t.o.m. 26 mars

 

Ai Weiwei – Tyre på Galerie Forsblom

 

Gallerirond februari III

När man ändå tittar in på CFHill kan man ju passa på att ta trappan upp en våning där Ulf Rollof visar sina Cinema Paintings. Har man tur blir man också insläppt… CFHill är nämligen inget vanligt galleri, utan ett så kallat Art Space, ett Private Sales/showroom med, vad det verkar, något godtyckliga besökstider – de angivna öppettiderna till trots. Är oturen framme blir man inte insläppt (fastän personalen kan ses och ser genom glasdörren)…

Cinema Paintings av Ulf Rollof på CFHill

Traditionellt oljemåleri på duk med en två meter hög LED-ljuslåda i aluminium som spännram. Bakgrundsbelysningen ger motiven en lyskraft påminnande om kyrkfönster. Ulf Rollofs Cinema Paintings; skapade i mörker men som får liv av ljuset. Häftigt och atmosfäriskt!

Cinema Painting av Ulf Rollof på CFHill

(280 000 kr/st.)

 

Ulf Rollof – Cinema Paintings (Pinocchio, Pirates & Other Female Creatures), CFHill Art Space t.o.m. 10 mars

Gallerirond februari II

Modeillustrationer från förr och nu, dokumentärfotografi, geometriska collage, jättelika vegetabiliska sköldar… Samt heltäckningsmattor – fast inte som golvbeläggning utan limmade på plywood. Allt detta visas i utställningen Utopins arkeologi CFHill, där den Tel Aviv-baserade curatorn Sandra Weil har fört samman sex konstnärer från skilda delar av världen och med olika uttryckssätt.

Mats Gustafson och Siri Derkert

Hundra år i tid skiljer Mats Gustafsons eteriskt betagande och Siri Derkerts aningens mer betonade modeillustrationer. Desto mer förenar, inte bara vattenfärgen.

(60 000 (MG) resp. 80 000 (SD) kr/st.)

Ohad Meromi

Lekfulla, färggranna geometriska former är genomgående tema i israelen Ohad Meromis collage. Skapade i en nostalgisk återblickande, modernistisk estetik med påtagligt släktskap med konstruktivismen. Politisk konst, inte utan dekorativa värden.

(Priser: 40 000–60 000 kr)

Malin Fezehai

Dokumentärfotografi är vad den eritreanska-svenska fotografen Malin Fezehai framgångsrikt ägnar sig åt. Ett halvdussin av hennes bilder från bl.a. Afrika och Sri Lanka presenteras här. Bilden ovan föreställer ett eritreanskt bröllop i Haifa, Israel. (Priser: 12 000–18 000 kr)

Christine Ödlund

Växter är något som Christine Ödlund återkommande använder i sin konst, som installationer med levande växter eller utforskandet av brännässlors kommunikation. Här visas hennes nya två meter höga, ståtliga diptyk, Plant Armour, som hon målat med växtpigment! Sköldarna består av brännässla, jordgubbe, älggräs, johannesört, getapel, krapprot, mahogny och indigo. (400 000 kr)

 

Utopins arkeologi, CFHill t.o.m. 10 mars

 

Gallerirond februari I

En del gallerier inledde sin nya säsong något senare, närmare bestämt runt månadsskiftet januari/februari. Några vernissager hann jag förbi…

Josefin Lindskog / YA!

För att inleda i blyerts… På Young Art, som har flyttat från Hudik-distriktet till Karlavägen, visas ett halvdussin teckningar i stora format av Josefin Lindskog. Av i bokstavlig betydelse, eftersom Lindskog använder sin egen kropp som redskap och motiv för sina uttrycksfulla bilder.

Kroppens komplexitet, förmåga, oförmåga, skönhet och fulhet vill Josefin Lindskog förmedla med sina talande blyertsteckningar. Om du tycker känna igen hennes ansikte/kropp i grafit har du kanske, precis som jag, lagt märke till dem på de tre senaste Vårsalongerna. Detta är Josefins första separatutställning. Priser: 14 000-40 000 kr. (T.o.m. 25 feb.)

Konstnären själv i konsten och i verkligheten

Stephen Lichty / Erik Nordenhake

Mitt i det nedsläckta rummet står en stor skål på golvet, Bowl heter den, rakt på sak. En traditionell japansk skål i svart urushilack, fast i XXL-format. En skimrande vacker solitär. Vi besökare bildar ring runt den, studerar den, rör oss runt den, både ett och två varv. Vi ser våra egna och de andras konturer speglas i den. Eljest förblir den dock sig lik; en stor svart, högblank bunke som står mitt på golvet.

Stephen Lichty heter konstnären som skapat detta minimalistiska verk som är det enda som Erik Nordenhake visar i sitt nya galleri, på Lill-Jans plan. För 200 000 kr är den din. (T.o.m. 24 feb.)

Stephen Lichty / Erik Nordenhake

Erik Nordenhakes före detta partner Niklas Belenius (Nordenhake/Belenius) har även han gått vidare, eller kanske snarare, återgått till det egna galleriet, Belenius, på den gamla adressen, Ulrikagatan. För denna utställning framstår galleriet något mer som en konsthandel…

På uppdrag av Millesgården (som delfinansierar sin verksamhet med nya avgjutningar till försäljning) visar och säljer Belenius en handfull bronsskulpturer av Carl Milles (à 200 000 – 3 Mkr).

Torso (1916) / Europa och Tjuren (1926) – bekant för alla Halmstadianer / Venus (1919-26) / Serpentindansös (1901)

(T.o.m. 5 mars)

Martin Mlecko / Grundemark Nilsson

Fotografiska monokromer, sammanfogade bilder på överlastade bokhyllor, porträtt på en boxare, ett rutnät tecknat med kol samt en 40 minuter lång video med två papegojor… Det är vad som visas på Grundemark Nilsson Gallery.

On the Lookout for Beauty heter presentationen av den tyske konceptionskonstnären Martin Mlecko, som gick bort i fjol. Jo, skönheten får man leta efter.

Priser: 20-95 000 kr. (T.o.m. 11 mars)

Jonathan Lasker / Bohman-Knäpper

Galleri Forsblom har tagit över Galleri Lars Bohmans lokaler. Galleri Lars Bohman har döpt om sig till Bohman & Knäpper och flyttat några hundra meter österut till Sturegatan 36. Där visas den amerikanske konstnären Jonathan Laskers målningar.

Fantasifulla former, figurer och mönster i klara, rätt tjockt pålagda färger – Jonathan Laskers måleri har sin egen karaktär. På kontoret visas också några små studier till de stora verken. (T.o.m. 18 mars)

Timothy Greenfield-Sanders / Wetterling

Avslutningsvis till Wetterling Gallery som upplåter sina väggar till porträtt, fotografiska och tecknade. I de stora rummen visas den amerikanske fotografen Timothy Greenfield-Sanders porträtt (à $10 000) på elva amerikanska transpersoner, The Trans List.

Väggarna i det lilla inre utställningsrummet täcks av drygt 200 tecknade porträtt av människor som den amerikansk/svenska konstnären Amy Simon har mött. En del ansikten i den svenska konstbranschen känner man igen… (almost) Everybody I say Hello to.

Båda utställningarna på Wetterling t.o.m. 25 mars.

 

Följ med på januaris gallerironder, I resp. II

 

Gallerirond januari II

Efter det att gallerierna i övre Vasastan slog upp sina portar för konståret 2017 gjorde fyra av galleristerna i city ett par dagar senare detsamma…

Den svenska filialen av Oslogalleriet Riis håller vernissage för sista gången. Efter fem års verksamhet stängs tyvärr galleriet i Stockholm p.g.a. olönsamhet. Sofia Ekströms Shut the light är den sista utställningen här. En sämre avslutning kunde man tänka sig!

Relationen mellan fotografi och måleri genomsyrar Sofia Ekströms svärmiska ljusdunkelmåleri måleri – hennes föräldrar drev en fotostudio. Den vita kuben har i detta fall förvandlats till ett mörkrum. Ett rött/vitt sken ruvar i målningarna. Bilderna är abstrakta och påminner om molnformationer i upplösning eller kanske avtryck i natten? Fint.

Sofia Ekström håller handen högt framför utställningens största målning, Darkroom. (T.o.m. 11 feb.)
(Priser 45 000-90 000 kr)

 

Vidare runt hörnet till Galleri Gunnar Olsson där Joakim Lager ställer ut. Teckning – tio målningar heter utställningen något (medvetet?) begreppsförvirrande. Samtliga målningarna, utförda med klisterfärg på pannå, har nämligen samma titel: Teckning. Härtill visas tvenne (blyerts)teckningar också, som saknar titel. Nåja, verken talar väl för sig själva.

Naturen utgör förlagan till Joakim Lagers teckningar. Grenverk och rotvältor har abstraherats till igenkännbar oigenkännbarhet.

Joakim Lager – Teckning – tio målningar på Galleri Olsson. Priser: 7 500-40 000 kr.
(T.o.m. 8 feb.)

 

Galleri Magnus Karlsson är mörklagt. Ett svart draperi hänger för ingången. Inne i galleriets största rum reser sig ett torn i mörkt trä. På tornets avsatser häckar allsköns märkvärdiga keramikskulpturer.

Djur, människor, gåtfulla gestalter med djurhuvuden, sovande kaniner i byxor, blommor med ansikten… Det finns mycket att betrakta och beakta i Klara Kristalovas absurda och antropomorfa menageri. Huruvida verken vinner på att presenteras i denna platsspecifika installation är jag inte lika övertygad om.

Slottet heter Klara Kristalovas av många emotsedda utställning på Magnus Karlsson. Dock inte i Kafkansk mening, skulle jag tro. (T.o.m. 12 feb.)

 

Är det förresten en tillfällighet att tre profilerade konstgallerier för närvarande ställer ut keramik? Något som konstvärlden tidigare rynkat på näsan åt som konsthantverk? Eller ligger det materialvalet kanske i tiden och därmed även mer kommersiellt intressant? (Susanne Larssons konsthistoriska skulpturparafraser från förra inlägget)

 

Lämnar Konstakademins hus för sista stoppet på årets första gallerirundas del 2: Nosh and Chows townhouse (Norrlandsg. 24) där konstförmedlaren CFHILL diskret håller till på andra våningen. I dess ”artspace” visas för närvarande Tomas Lundgrens måleri, ett måleri i många valörer av grått.

Tomas Lundgren målar uteslutande i gråskala och olja utifrån sekelgamla fotografier, vissa av dem tagna i vetenskapligt syfte. Målningar ser ut som om de vore tecknade i blyerts. Lundgren jobbar inte med färger utan med toner: elfenbenssvart och titanvitt blandas till fler nyanser av grått än E.L. James. Motiven hämtas aldrig ur fantasin utan ur fotografiska förlagor. Och härtill med ett strikt ålagt regelverk: bara en viss pensel och en särskild typ av duk. Visst är det skickligt reproducerat. Och måhända något blodfattigt enahanda. (T.o.m. 10 feb.)

Konstnären själv i närkontakt med sin Modell

 

En del av stadens mer bemärkta gallerier startar det nya konståret sent… så en får ge sig till tåls… till nästa inlägg!