Etikettarkiv: Stockholm Gallery District

Stockholm Art Week 2018: Stockholm Gallery District

En handfull av de gallerier som ställer ut på Market Art Fair håller till vardags hus i Stockholm Gallery District. Som en programpunkt under Stockholm Art Week höll dessa vernissage denna lördag och jag begav mig följaktligen mot norra Vasastan för en titt…

 

Elisabeth Frieberg / Andréhn-Schiptjenko

Elisabeth Frieberg – Island Highway, Andréhn-Schiptjenko

Abstrakta landskapsmålningar i det större formatet visar Andréhn-Schiptjenko. Island Highway är namnet på utställningen och refererar till kustvägen längs Vancouver Island på Kanadas västkust. Vistelsen i dess prärielandskap med ändlösa fält av vete har inspirerat Elisabeth Frieberg till bildernas minimalism av mönster, rörelser och mjuka kolorit.

Elisabeth Frieberg – Island Highway, Andréhn-SchiptjenkoElisabeth Frieberg – Island Highway, Andréhn-Schiptjenko

Glänsande inramning har Elisabeth Friebergs nya verk, med sina ramar i koppar – influerad av hur indianerna i British Columbia smyckar sig och sin konst.

Elisabeth Frieberg – Island Highway, Andréhn-Schiptjenko

 

Kolla även in Elisabeth Friebergs originella naturen-inomhus-installation Dawn, Naten.

Torsten Andersson / Nordenhake

Torsten Andersson – Ny tyngdkraft, ny epok, Galerie Nordenhake

Kan måleri ses som språk? Det var frågan som Torsten Andersson (1926-2009) envist återkom till. Förhållandet mellan färg, form och text återkommer i hans målningar; tredimensionella former, såväl abstrakta som realistiska.

Torsten Andersson – Ny tyngdkraft, ny epok, Galerie Nordenhake

Ett dussin målningar ur Torsten Anderssons kvarlåtenskap visas på Galerie Nordenhake. De har titlar som Pinnaskulptur, Kansersjuk skulptur och Porträtt av en målning – Bild av skulptur… Utställningens namn är Ny tyngdkraft, ny epok.

Torsten Andersson – Ny tyngdkraft, ny epok, Galerie Nordenhake

Ross Taylor / Christian Larsen

Ross Taylor – A spicy migraine grease, Christian Larsen

Olja, pastell och kolpulver är de bärande elementen i britten Ross Taylors illusoriska collage. Samt tiden. Linnedukarna får hopvikta ligga till sig i hans studio i månader så att vecken och rynkorna etsas in innan Taylor sätter penseln, pennan och målarkniven till.


Ross Taylor – A spicy migraine grease, Christian LarsenRoss Taylor – A spicy migraine grease, Christian Larsen

A spicy migraine grease heter Ross Taylors solodebut på Christian Larsen.

Fredrik Söderberg / Cecilia Hillström

Fredrik Söderberg – Sol och stål – krigarens väg, Cecilia Hillström

Det ockulta och esoteriska är stående temata i Fredrik Söderbergs kulturhistoriskt forskande konstnärskap och utgör även något av en fond för hans verk. I sin nya utställning vänder Söderberg blicken mot Japan och till Gamla Testamentet.

Fredrik Söderberg – Sol och stål – krigarens väg, Cecilia Hillström

Strofer ur Jobs bok har givit titlarna till de två storskaliga, stramt symmetriska oljemålningarna medan den japanske författaren Yukio Mishimas självbiografiska bok Sol och stål har fått ge namn till hela utställningen.

Fredrik Söderberg – Sol och stål – krigarens väg, Cecilia Hillström

Snarlika mangagrotesker på högsta konstnärliga nivå uppenbaras i Fredrik Söderbergs detaljerade, apokalyptiska splatterakvareller med japanska träsnitt som förlagor. Sol och stål – krigarens väg Cecilia Hillström.

Fredrik Söderberg – Sol och stål – krigarens väg, Cecilia Hillström

 

Kolla även in Fredrik Söderbergs Völkisch-utställning.

 

Utställningarna ovan i Stockholm Gallery District pågår t.o.m. 19 maj

 

I föregående Stockholm Art Week-inlägg: Market Art Fair, Supermarket, Monopol och ℅ Stockholm

 

Gallerirunda januari I

En större skara konsttörstande trotsade den bitande vinterkylan när gallerierna i Stockholm Gallery District, d.v.s. kvarteren vid Vanadisplan, öppnade för den nya säsongen. Törstande uteslutande på konsten, tål att noteras, efter de omkringboendes klagomål på att galleribesökarna dricker utomhus i tidiga kvällen fått det obligatoriska vernissagevinet att sina…

Eva Hild/Galleri Andersson/Sandström

Eva_Hild-2 | © LEX 2016

Håligheter som lockar en till att nyfiket titta in… och ut…

Eva_Hild-1 | © LEX 2016Eva_Hild-3 | © LEX 2016

Slukhål heter skulptrisen Eva Hilds utställning av organiska kroppar i aluminium respektive stengods på Galleri Andersson/Sandström. Mjukt, lekfullt krumbuktande, abstrakta former som genom sina öppningar alstrar en rörelse mellan ett inre och yttre rum…

Eva_Hild-4 | © LEX 2016

Anna Camner/Christian Larsen Gallery

Anna_Camner-5 | © LEX 2016

Att skönheten kan vara skenbar blir man varse om när man tittar närmare på Anna Camners betagande vackra och detaljerade naturmålningar…

Anna_Camner-2 | © LEX 2016

Det är i detaljerna ormen kan anas. I det paradisiska skönjes förruttnelsen. Och vad är det som egentligen dväljs bland alla levande organismer? Camners bilder är ett avlägset men ändå tydligt eko från det nederländska vanitasmåleriet som påminner oss om förgängligheten.

Anna_Camner-4 | © LEX 2016Anna_Camner-1 | © LEX 2016

Dunkler Frühling, Mörk vår, heter Anna Camners mystiskt eggande utställning på Christian Larsen.

Anna_Camner-3 | © LEX 2016

Galerie Nordenhake

inleder året med en grupputställning, betitlad Background/Foreground

Patricia Treib "Small cuff" t.v. / Ivan Seal "they gins after the compelled sermon" t.h.
Patricia Treib ”Small cuff” t.v. / Ivan Seal ”they gins after the compelled sermon” t.h.

Den bakomliggande idén kring urvalet är alltså bakgrund och förgrund jämte ”glidningen mellan abstraktion och figuration i en flat, grafisk estetik”… Jaså, jaha…

Obetitlad målning av Sam Windett t.v. / Evren Tekinoktays neonrelief "Bunny" t.h.
Obetitlad målning av Sam Windett t.v. / Evren Tekinoktays neonrelief ”Bunny” t.h.

Lieven Hendriks/Galleri Flach

Lieven_Hendriks-2 | © LEX 2016

Utskurna urnor och spruckna speglar är vad man kan se på Galleri Flachs väggar. Eller inte se! För det som vid en första anblick liknar verkligheten är egentligen inget annat än optiska illusioner.

Lieven_Hendriks-1 | © LEX 2016

Den som, något upprepande, gäckar betraktarens blick är den holländske konstnären Lieven Hendriks. Daybreak heter hans enahanda presentation.

Young In Hong/Cecilia Hillström Gallery

Young_In_Hong-3 | © LEX 2016

Textilkonst med politiska förtecken har flyttat in på Cecilia Hillström Gallery. Det är den koreanska konstnären Young In Hong som utifrån fotografier frihandsbroderat sina gobelänger på symaskin.

Young_In_Hong-1 | © LEX 2016

A Fire That Never Dies är namnet på Hongs utställning – vars vävnader gör sig bättre i verkligheten än tillplattade på bild.

Young_In_Hong-2 | © LEX 2016

Cajsa von Zeipel/Andréhn-Schiptjenko

Cajsa_von_Zeipel-1 | © LEX 2016

Cajsa von Zeipel har gjort sig känd för sina monumentala, långsmala, vita gipsskulpturer av tonårstjejer och unga kvinnor. En av dem stöttar Mood-gallerian i hörnet av Regerings- och Mäster Samuelsgatorna. I sina nya verk, Saturn Return, tar denna nu 32-åriga skulptris steget in i vuxenvärlden med allt vad detta innebär… En del har förändrats i livet. Även konsten har blivit mer ”vuxen”. Utmanande poser har tonats ner. Nya funderingar ruvar i gipset.

Cajsa_von_Zeipel-2 | © LEX 2016

Cajsa von Zeipels nya kvinnor möter man på Andréhn-Schiptjenko.

Utställningarna i Stockholm Gallery District pågår t.o.m. 20 feb.

PS. Kan inte undanhålla Ebba Matz ulliga, gulliga hundar Edgar, Albin, Johan, Constantin (2001) som vaktade kontoret hos Cecilia Hillström
PS. Kan inte undanhålla Ebba Matz ulliga, gulliga hundar Edgar, Albin, Johan, Constantin (2001) som vaktade kontoret hos Cecilia Hillström

Hösthängning I

Stockholm Gallery District

Ja, då var den igång igen efter sommaruppehållet: Stockholms gallerisäsong. Förra torsdagen inleddes den med en samfälld säsongsöppning i Stockholm Gallery District, dvs. kvarteren runt Vanadisplan, där ett tiotal gallerier håller till och där en stor skara vernissagesugna samlats för premiären i den milda sensommarkvällen. Perfekta förhållanden sålunda, inte bara för att bese konsten utan i lika hög grad för att stå ute och mingla med glas och flaska i hand – en nog så väsentlig del av vernissageandet!

Kasper Sonne / Christian Larsen

Här ett urval på vad som visas. Först det som jag tycker mest om: dansken Kasper Sonnes utställning Dirty Blonde, på Christian Larsen. Svedda, uppfläkta bilder där den blottade spännramen skymtar likt ett kors. Sonne målar storskaliga monokromer. Därefter bränner han stora hål i sina dukar, täcker den med vulkanisk aska eller häller giftiga lösningsmedel över verken. Färgen vittrar, nya lager skapas och tavlorna får ett eget och ödesmättat uttryck med bokstavligen uppbruten materialitet.

Även den reflekterande ridån av svarta plastremsor mitt i utställningsrummet är ett konstverk, signerat Sonne.

Gabriella Loeb & Martha Ossowska Persson / Cecilia Hillström

Mer av gillande för att inte säga berörande finner jag hos Cecilia Hillström, som bjuder på två yngre konstnärer i symbios: Gabriella Loeb & Martha Ossowska Persson. Loeb ställer ut två textilskulpturer tillverkade av veckad, härdad toile, som är vriden likt huden av en tyngdlös kropp frusen mitt i en rörelse. Skulpturalt och berörande.

Ossowska Persson står i sin tur för väggutsmyckningen med sina sensuellt sublima akvarellmålningar i skärt; storskaliga, hudnära bilder av läppar och sammanflätade fingrar.

Konstnären själv med sin konst

Splendor in the touch kallas Gabriella Loebs & Martha Ossowska Perssons utställning – jo, splendid indeed!

Alyson Shotz / Andersson/Sandström

Den amerikanska konstnären Alyson Shotz säger sig vilja utforska universums lagar genom sina stora, luftiga skulpturer av blank metall och skimrande prismor, glaspärlor och speglar. Ljuset reflekteras och skuggorna kastas här. Light & Shadow kallas också den anslående och sparsmakade utställningen (ett verk per rum) hos Andersson/Sandström.

Helen Mirra / Nordenhake

Desto fler föremål hänger och ligger på Nordenhake, där amerikanskan Helen Mirra fått ge utlopp för sin repetitiva dogma-mani(fest): en serie svartvita fotografier av marken hon går på, kompletterad med fältanteckningar på kartong samt med vävnader tvinnade av ull från tvenne svarta får…

Annika von Hausswolff / Andréhn-Schiptjenko

Andréhn-Schiptjenko visas Annika von Hausswolffs fotografier, Razzia. Digitaliserade analoga utskrifter eller bilder i emalj vilka strävar efter att återskapa fotopapprets materalitet och taktilitet. Foton som Hauswswolff för ovanlighetens skull inte tagit själv utan hämtat ur privata fotoalbum och pressarkiv. Dem har hon scannat in, bearbetat, rastrerat och med screentrycksprocess avslutningsvis emaljerats eller fått lite färg med akryl. Metafotografisk rekonstruktion, förfaret genomfört.

Gustaf Lilliestierna / NAU Gallery

En liten del av naturen har flyttat in på NAU Gallery genom Gustaf Lilliestiernas installation, Below the forest canopy. Människans påverkan på jorden är denne begåvade konstfackselevs utgångspunkt. På väggarna och golvet möts renlav, mögel och jord med de utifrån naturen utvunna färger, plast och rostande järn. Engagerande, inspirerande och snyggt iscensatt.

Corpus I-VIII: Akvarellpapper som varit nedgrävda i åtta olika jordmånar

Camilla Løw / Elastic

Norska Camilla Løw har skapat en platsspecifik utställning, för att inte säga installation, av sina nya verk på Elastic. Nerves and Muscles heter den. De  hängande Alexander Calder-befryndade objekten tar plats mitt i rummen – man får ta vägen runt dessa trådade händer och de spraymålade plexiglasskivorna, med konturer av verktyg. Geometri och starka färger. Estetiska verk, dito grupperade – läckert för ögat.

Patric Larsson / Galleri Flach

Galleri Flach visas Patric Larssons fotorealistiska målningar, Trip, som rör sig kring resandets existentiella dimensioner, likt någon slags kufisk road movie.

Martina Hoogland Ivanow / GunGallery

Avslutningsvis GunGallery, som stängde sitt fotogalleri på Runebergsgatan för två år sedan, och nu gör en välkommen comeback. Denna gång i ny lokal på Vanadisvägen 29. Först ut på dess väggar hänger Martina Hoogland Ivanows dunkla och färgstickiga bilder på tema människan och/i naturen(?). Circular Wait har fotografen döpt den outgrundliga utställningen till.

Flertalet av utställningarna i Stockholm Gallery District pågår t.o.m. 26 sep.
I nästa inlägg: höstöppningen för city- och Östermalmsgallerierna

 

Gallerierna stänger – dags att gå hem

 

Gallerivinter

Årets första galleriutställningar hänger på sista veckan – knappt om tid om du inte hunnit se än. Här kommer några sista-minuten-tips till några i Stockholm Gallery District som du inte vill(e) missa…

Konstkeramik ser man inte ofta på den allmänna galleriscenen, i synnerhet inte bland de mest inflytelserika galleristerna. Ett högst glädjande undantagstillstånd råder emellertid på Andréhn-Schiptjenko där Per B Sundberg har flyttat in med sina pjäser. Jo, jag skrev glädjande, för en kul utställning är det, även om man ofta sätter skrattet i halsen. Det är en mörk vision som Sundberg med sina brända lerföremål visar fram, en värld som både spirar och är stadd i förfall: svampar som växer ur kroppsdelar och nukleära svampmoln som reser sig över en förödd stad.

Från en liten svamp för 20 000 till en By för 180 000 kr

Och så alla dessa kranier, en hel vägg full av grinande dödskallar med hår och peruker som möter en på väg in. Så man kan morsa glatt på den oundgängliga döden!

En annan objektsbaserad utställning finns på Elastic Gallery. Fast här är föremålen inte av keramik utan av diverse strukturer och vardagsföremål i blandade material. Magnus Thierfelder heter han som har skapat dessa, i sin minimalistiska installation betitlad Present tense, sounding like an echo. Det mesta går mig förbi. Men så finns där också ett bord fullt med små ting, till synes utlagda på måfå men vars arrangemang sannolikt är lika genomtänkt som resten av Thierfelders utställning. Skillnaden är att här lockas jag till att titta till, titta närmare och gå runt och titta mer. Each and every, one kallas detta lika obegripliga, men bildpoetiska verk.

Ifjol tilldelades David Molander Beckers konstnärsstipendium och fick i Färgfabrikens spatiala rymd möjlighet att riktigt breda ut sina detaljrika och storslagna fotografiska och filmiska urbana miljö/arkitektur-collager. I sin nya utställning på Cecilia Hillström Gallery, betitlad Rest in Paint, är motiven framför allt hämtade från graffitins New York och Teufelsberg i Berlin. Den tyska huvudstadens offentliga papperskorgar projiceras också. Samt en trio bilder som tar sin utgångspunkt hos August Strindberg och författaren Italo Calvino.

 …

Armeringsjärn växer ur väggarna, har slagit rot i golvet och svävar i taket hos AnnaElleGallery. Armeringsjärn som böjts, bänts och vridits om varandra. Det raka har krökts, det hårda har veknat, det obändiga har kuvats. Nästan. Leontine Arvidssons installation av järnnystan liknar ingenting jag sett! Häftigt!

Järnbetvingaren själv, konstnären Leontine Arvidsson. Skulpturerna kostar 15 000-32 000.

Den spansk-katalanske bokstavsälskande skulptören Jaume Plensas utställning på Galleri Andersson/Sandström stängde redan i helgen. Tyvärr. De stora (och mindre) kvinnohuvudena i brons som befolkade rummen har flyttat vidare. Platta men ändå tredimensionella, snudd på transcendentala sin materialtyngd till trots. Sällsynt finstämt.

Utställningarna i Stockholm Gallery District (förutom Plensa) pågår t.o.m. 28 feb.

Glada gallerister på gång framför Jaume Plensas glasvägg ”Blake in Venice”, som innehåller delar ur William Blakes Proverbs of Hell

 

Konstvimmel I: Stockholm Gallery District

Väntan är över, sommaren är slut och hösten är äntligen här! Nåja, förhoppningsvis inte ännu, men för konstgalleristerna är det i alla fall back to business efter en mer eller mindre lång stängning. Den nya säsongen inleddes härom torsdagen med en stor gemensam öppning i Stockholm Gallery District, som området runt Hudiksvalls-, Hälsinge- och Gävlegatorna kallar sig. Stor kick-off, som sagt, inte bara genom alla tio deltagande gallerierna utan även för alla besökare den lockade till sig denna tidiga och ljumma sensommarafton. Antingen är antalet vänner av/investerare i samtidskonst i rejäl tillväxt eller bjuder vernissagekvällarna en alternativ lockelse (läs vin & mingel), som måhända även stimulerar andra sinnen (minst) lika mycket som de utställda konstverken… Fullt med folk var det i alla fall, både i och utanför gallerierna. Och det här är ett urval på vad som visas:

Till att börja med favoriten: den brittiske skulptören Antony Gormley i Galleri Andersson/Sandströms spatiösa rum. Rumsliga installationer, från tunga, svarta kroppar till en enkel, uppspänd tråd som ”delar av” en av salarna vertikalt och horisontellt. Samt Matrix-buren i armeringsjärn, som man svårligen förmår slita sig från.

Meet, heter Sir Antonys utställning; en stor illusionskapande konstupplevelse ej att missa! (T.o.m. 4 okt)

Från världsnamnet Gormley till en snudd på debutant, åtminstone som solist: Julia SelinGalleri Flach. Nyutexaminerad ifjol från Umeå konsthögskola ställer hon under rubriken Marken sviktar ut en handfull stora expressiva och abstrakta målningar i en mättad, jordisk färgskala med ett fängslande dunkel. Verken påminner om Andreas Erikssons estetik, fast inte i grönt utan åt rött. Julia Selin alltså, ett namn att hålla koll på! (T.o.m. 27 sep)

Vägg i vägg med Flach har Cecilia Hillström sitt galleri. Där visas en glest exponerad samling udda objekt på väggar och golv: skulpturer och collage. Naturen, människan och transcendens tycks vara temat för DitCilinns utställning Carrier Waves. (T.o.m. 27 sep)

Hos Galerie Nordenhake har exiliraniern och bahaiern Sirous Namazi försökt (ur minnet) återskapa sitt barndomshem som det såg ut innan islamisterna plundrade det 1979. Ett handfat, en badrumsspegel, en takkrona… (T.o.m. 27 sep)

Post-Excavation kallas höstens första utställning på Elastic med tre medverkande konstnärer: Dick Hedlund, Lea Porsager och Emanuele Becheri. Den sistnämnda har bl.a. hängt upp en handfull uttjänta vinylskivor på väggen. (T.o.m. 27 sep)

I nästa inlägg: Höstvernissagerna på Östermalm

Galleriglutt II

Efter galleribesöken på Östermalm/City/Kungsholmen till galleriklustret runt Hudiksvallsgatan, Stockholm Gallery District. För att börja hos Christian Larsen där Charlotte Gyllenhammar ställer ut färgfoton på en brinnande kvinna samt ett par stora, vackra objekt i acrystal. En upp-och-nedvänd gestalt (Night Descend) samt dess pendang, en klockad kjol som döljer kroppen och huvudet (Night Ascend). Natt är rubriken på utställningen.

Cecilia Hillström Gallery täcker svenskamerikanen Clay Ketters målningar och (bearbetade) fotografier väggarna. Dockhuscollage samsas med assamblage av vittrande byggnader och dess blottade struktur. Välkomponerade bilder av Urban Exploration. Scope, Not Scape kallas Ketters utställning.

Konstnären själv och hans konst

Ett annan slags blottade strukturer möter en hos Andréhn-Schiptjenko, där mexikanen José León Cerrillo byggt ett spänningsfält av rum i gallerirummet: geometriska rumskonturer att gå in och ut ur. Ur tomma intet uppstår en dynamik som får en att med trevande försiktighet ta steget från ett rum till ett annat, osäker på om väggen dem emellan verkligen bara är av luft. Eller är den kanske av glas? En statisk installation med kul lura-ögat-påverkan.

León Cerrillo är inte den ende mexikanske konstnären som ställer ut i huset. Det gör även hans landsman Iñaki Bonillas, på Nordenhake. Hans morfar var amatörfotograf och lämnade efter sig ett arkiv som Bonillas använder för sin konst, konst som hämtar sin tematik från bildens upplösning och försvinnande. Utställningen bär också titeln La Desaparición (Försvinnandet).

Tvärs över gården, till Galleri Andersson/Sandström, som denna gång hyser utställningen Until tomorrow doesn’t always come med Anneè Olofssons till synes ljusa, somrigt lockande storbildsfotografier samt 3D-utskriftsskulpturer.

Till synes idyllisk har utställningen en mörkare underton: människans ofrivilliga fångenskap och relation till livets slutskede. Man kan ju också nöja sig med att bara ta in atmosfären i de vackra rummen.

Runt hörnet och in på Gävlegatan hos Elastic visar Maria Hedlund sin, under många år, pågående dokumentation av allehanda föremål från sin personliga närmiljö, som hon fotar av. Många objektbilder blir det som rad efter rad täcker väggarna. Titeln på utställningen Om någon sorts kunskap ger förmodligen en idé om vad det hela handlar om…

Galleri, gallera I

Hög tid att ta månadens vända bland gallerierna – flera av utställningarna hängs ned till helgen. Startpunkt Hudiksvallsgatan, Stockholm Gallery District. Galleri Andersson/Sandström visar britten Sean Henrys skulpterade bronshumanoider. Uttrycksfulla och samtidigt uttryckslösa superealistiska avbildningar, som om det inte vore för deras varierande storlekar – antingen förkrympta eller förvuxna – ser högst verkliga ut. Många har nog låtit sig luras av Henrys ”Standing man” utanför Blå porten på Djurgården. Denne har nyligen fått sällskap av en annan herre, som sitter utanför Liljevalchs Konsthall.

Cooper & Gorfer / Christian Larsen

Stora, hänförande fotografier av vackert (upp)klädda unga kvinnor möter en hos Christian Larsen. Den amerikansk-österrikiska duon Sarah Cooper och Nina Gorfer visar sina omsorgsfullt iscensatta, stämningsfulla, modeliknande bilder. De påminner om måleriska collage. Miljöer är hämtade från Argentina (I Know Not These My Hands) och från Grönland, Island & Färöarna (The Weather Diaries).

Elisabeth Frieberg / NAU Gallery

Det gäller att vara uppmärksam var man placerar fötterna på NAU Gallery. På golvet (och på väggarna) i salens hela längd ligger ett femtiotal målade träplattor i olika matta nyanser att navigera emellan. Lätt bågiga, vattenskadade, liksom svävande. Elisabeth Frieberg har med sin installation Dawn, Naten liksom flyttat naturen in i rummet. Annorlunda och kul!

Sonja Larsson / Cecilia Hillström

Cecilia Hillström Gallery visar Sonja Larsson nya målningar. Nya, men lätt igenkännbara i konstnärens typiska stil: stora geometriska filigransarbeten, målade lager på lager. Några av dem ingick i den stora soloutställningen på Sven-Harrys Konstmuseum i fjol.

Alfred Boman / Nordenhake

Galerie Nordenhake, som ofta(st) brukar visa konst med pretentioner, ställer denna gång ut anmärkningsvärt ”konventionella” verk: målningar, video och stora skulpturer av kanadensiskan Tamara Hendersson och expressionistiskt färgstarka målningar av Alfred Boman (bilden). Sleep Walk.

Brad Kahlhamer / Andréhn-Schiptjenko

Som en amerikansk road trip i bilder kan man kanske karakterisera Brad Kahlhamers exposé på Andréhn-Schiptjenko. Från den traditionella indianska kulturen till den urbana gatukonstens uttryck, i mixade media.

Elastic

F.d. Malmögalleriet Elastic har just flyttat till huvudstan och installerat sig i Anna Thulins tidigare lokal (Gävleg. 10B). Först ut är en grupputställning med flera av galleriets konstnärer. Per Mårtenssons Hissmålning och Camilla Løws runda plexicirkel At Once fångade mitt intresse.

 

Från Hudik till den nya konsten i centralare delar av stan… i nästa inlägg!

 

Origami, Marilyns klänning och totempålar…

Bland gallerierna i Stockholm Gallery District, d.v.s. klustret på och runt Hudiksvallsgatan, förnekar sig som vanligt Gallerie Nordenhake inte utan presenterar ännu en gång en svårt konceptuell utställning, 35/22/35/36D, som framstår som rätt och slätt bara besynnerligt. Försåvitt man inte noggrant och välvilligt läser på vad det hela handlar om… Denna gång har den cypriotiske konstnären Christodoulos Panayiotou snöat in på ett fotografi av en klänning som en gång burits av Marilyn Monroe och utifrån det ställt ut sin kostym, sina skor samt en röd matta…

Marilyn Monroes klänning av Christodoulos Panayiotou – 35/22/35/36D / Gallerie Nordenhake

Tero Nurminen / S.P.G

I klustret på och runt Hudiksvallsgatan visar S.P.G (Susanne Pettersson Gallery) den finske konstnären Tero Nurminens sparsamt kolorerade målningar. Framförallt serien Origamis hopskrynklade vita pappersark mot djup svärta fångar blicken med sin superrealistiska, koncentrerade form.

Martin Erik Andersen / Riis

Från yttre Vasastan till centrala Norrmalm och Konstakademien på Fredsgatan som ju även huserar tre gallerier på gatuplanet. Norska Galleri Riis gör denna gång Nordenhake rangen stridig om månadens mesta prettoutställning genom dansken Martin Erik Andersens installation Endless Promises.

Eller bör man kanske säga inredning? För utställningen består av diverse ting som en växt, snäckor, en bit ryamatta, delar av en discoboll, några tygsjok på väggen samt lite rökelse… Det dominerande elementet är golvet, ett betonggolv lagt i mosaik och det är riktigt snyggt!

Charlie Roberts / Magnus Karlsson

Gladare blir man runt hörnet, på Galleri Magnus Karlsson. Där förenas nämligen nyslöjdade totempålar med primitiva, snidade trähuvuden och naivistiska målningar i en kul exposé, Hex – en avväpnande pendang till allt det pretentiösa. Charlie Roberts heter den amerikanske konstnären som vågar överraska och bjuda på en smula förnöjelse.

Sista stoppet blir hos grannen Galleri Gunnar Olsson där några stora, surrealistiska collage lyser upp; fantasifullt intrikata motiv signerade Åsa Larsson. Hennes Nya stilleben kan man titta länge på. Om livet inte vore så kort. Ars longa, vida brevis, som sagt.

 

Den inledande östermalmsdelen av denna gallerirond finns i föregående inlägg