Etikettarkiv: LG Lundberg

Skärgårdskonst

Bloggen har, som väl framgått, gått i sommardvala. Dock inte i semestervila, vilket hade varit mer önskvärt. Nej, tystnaden beror tvärtom på jobb, mycket jobb, medan alla andra lögar sig på badstranden, åtminstone av alla inläggen på Facebook att döma… Att producera och programleda 80 timmars LEXsommar håller en sysselsatt, kan jag lova.

Ett par resor (med musikanknytning) har jag visserligen hunnit med. Samt en och annan kortare skärgårdsutflykt. I helgen blev det exempelvis en liten tur till Hålludden på Värmdö och Artipelag. Sommarens stora temautställning heter Ingen människa är en ö konstnärliga strandhugg i Stockholms skärgård.

En skärgårdsutställning i skärgårdens ljusaste och luftigaste (av Johan Nyrén ritade) konsthall med skärgårdsnaturen synlig genom fönsterväggarna känns ju som ett axiom.

Den bärande – och publiktillvända – idén är att visa ett drygt århundrade i bilder som i någon mån kan kopplas till Stockholms skärgård. 26 konstnärer medverkar, från generationen vid det förra sekelskiftets nationalromantiska måleri som Prins Eugen, Anders Zorn, Bruno Liljefors och August Strindberg via Evert Lundquist till några av dagens etablerade konstnärer, som Jan Håfström och LG Lundberg. Gillar Lundberg! Fem konstnärer har också bjudits in för att göra platsspecifika installationer som knyter an till den omgivande naturen (Ebba Bolins flytande öra i Baggensfjärden och Marcus Eeks glasbild i blått i entréhallen bland andra)

Prins Eugen: Molnet (replik)
August Strindberg: ”Vita Märrn IV”, 1901, ”Strandparti, Kymmendö II”, 1873, ”Mysingen”, 1892
Bruno Liljefors: ”Morgonstämning vid havet”, 1896
J.A.G. Acke: Soluppgång & Skymning, 1906
J.A.G Acke ”Östrasalt”, 1906
Vägg med Evert Lundqvist och Ebba Reutercrona
LG Lundberg: ”Från Stockholms skärgård 1-45”, 1993-2014
LG Lundberg: ”Sundet”, 2008 / ”Höst”, 1996
Fotografier av Prins Eugen
I förgrunden Jan Håfström ”Das Eismeer”, 2014 / Markus Eek akrylglas ”Meeter” ,2014
Ebba Bolin: ”Entendre”, 2014

Vad Ernst Billgrens nya svit Mötet har här att hänga kan man dock undra? Dess anknytning till skärgården är bara skrattretande långsökt…

Ernst Billgren ”Möte”, 2014

Konsthallen nöjer sig tydligen inte med att publiken bara ska få gå omkring och förbehållslöst njuta av allt vackert ljusmåleri. Nej, den – ansträngda! – ambitionen är även: ”… med konstens hjälp från slutet av 1800-talet och fram till idag problematisera bilden av skärgården med utgångspunkt i begrepp som klass, kön, identitet”. Jaså, jaha, nähä…

Efter all skärgårdskonst, lite lunch och en promenad

 

Bästa nordiska samtidskonsten

Carnegie Art Award är ett av världens större konstpriser och delas vartannat år ut i Norden. Konstnärerna får bidra med fem verk från de senaste två åren. Syftet med priset är att främja samtida nordiskt måleri. Av de nominerade konstnärerna utses tre pristagare jämte en yngre stipendiat. Förutom äran och en skulptur i diabas belönas de med 1 Mkr, 600 000, 400 000 resp. 100 000 kr.

Till årets upplaga nominerade 113 konstnärer. 17 av dem visas nu på Konstakademien i Stockholm. Presentation är fördelad på två våningsplan och något splittrad. Anledningen är att Nationalmuseum har lagt beslag på de bästa salarna under pågående renovering av sitt klassiska hus på Blasieholmen.

På Carnegie Art Award 2014 får man en minst sagt blandad provkarta över samtida nordisk konst, med betoning på måleri. Här ställs konceptuella verk mot figurativa, jättebilder mot små kvadrater, det avskalat minimala mot vild kolorism, originalitet mot konventionellt.

En hel vägg täcks av förstapristagaren, norrmannen Dag Erik Elgins omfattande verk, Balance of Painters. 48 målningar med betygssiffror efter ett system för att bedöma konst som konstruerades av den franske konstnären och kritikern Roger de Piles (1635-1709). RdP skapade fyra kategorier, komposition, teckning, färg och uttryck, och satte betyg i en skala från 0 till 18 på verk av de mest betydande konstnärerna under renässansen och barocken.

Sophie Tottie & Dag Erik Elgin

Svenska Sophie Tottie, belönas med årets andrapris för sitt projekt White Lines. 2×4 vertikala målningar, vid första anblick monokromt gråa, men som mångfacetterat reflekterar ljuset helt olika beroende på betraktarens rörelse i rummet. 50 nyanser av grått… Läcker lek med ljus!

A Kassen: ”Kayak”
A Kassen: ”Chair”, ”Cactus”

Tredjepristagaren, den danska konstnärsgruppen A Kassen arbetar såväl konceptuellt som konkret. Deras bilder, The Colour of Things, tar sin början i hur man en gång tillverkade färg, med material från naturen. Här är dock färgen framställd av material från kulturen. Varje verk består av ett fotografi som presenterar ett ordinärt vardagsföremål. Ett föremål som sedan malts ned och sedan målats upp på väggen bredvid fotografiet. Avväpnande absurt!

Davið Örn Halldórsson

Islänningen Davið Örn Halldórsson, 37 år ung(?), heter årets stipendiat. Hans färgglada lager-på-lager-expressionism rör sig mellan psykedelika, folk- och gatukonst.

De fyra vinnarna således. Men ytterligare 13 konstnärer finns representerade på Konstakademiens väggar, nedan ett urval…

Högst upp norrmannen Børre Sæthres skimrande scenografiska lamellinstallation mot speglande vägg. / Danska Mette Winckelmanns framför sina geometrisk uppbyggda höga collage, med referenser till olika kulturers hantverkstraditioner. / LG Lundberg utforskar existensens grunder med landskap i sepia och ett staffli med tom duk. / En av mina favoriter: Marika Mäkeläs vackert ornamentfyllda, glimrande målningar på varsamt bearbetad träyta. Intagande originellt. (Rafflande skuggbild längst till höger!)

Max Book

Först dansken Ib Monrad Hansen med händerna lyfta mot moder jord, som ett landskapsmåleri sedd ur ett kosmiskt perspektiv./ Alexander Tovborg, även han från Danmark, är omgiven av några av sina inalles 21 små målningar med ram, Teenage Jesus, där han visualiserar sin föreställning om den tonårige Guds son, med inspiration från persiska och indiska miniatyrmålningar. / Riiko Sakkinens presenterar en vägg av kvadrater i 57 nyanser av rött. Titeln 57 Varieties, refererar till Heinz ketchups klassiska slogan. / Längst ned i denna bildrad, en annan favorit: Max Book. Stora dukar med suggestivt dunkla naturmotiv. Och där naturen bokstavligen är en del av målningen. Spännande!

Bilderna tagna vid pressvisningen, då flera av konstnärerna var närvarande. Nu är utställningen inne på sin sista helg i Stockholm, den visas t.o.m. söndag. Se! (om du inte redan gjort det)

Dag Erik Elgin: ”Balance of Painters”

Carnegie Art Awards instiftades 1998 av investmentbanken Carnegie. Syftet är att stödja framstående konstnärer i Norden och samtida måleri. Bland tidigare pristagare finns Karin Mamma Andersson, Torsten Andersson, Tal R, Clay Ketter, Kristján Guðmundsson, Jan Håfström och Lena Cronqvist.