Kategoriarkiv: Mode

Allt ljus på en t-shirt

När Claes Berkes (en av grundarna bakom Nakkna) presenterar sitt designsamarbete med Ellos gör han det med en visning som definitivt sticker ut i mängden under modeveckan (MBFW). En suggestiv, koreograferad ljus/lasershow med egenkomponerad musik i ett nedsläckt Wetterling Gallery i Kungsträdgården.

Claes Berkes asymmetriskt skurna unisex-T-shirt med diagonal nederkant finns i svart med vitt tryck och vice versa. Trycket liknar Rorschachtestets nonfigurativa bläckplumpar, fast utan dess symmetri. Tishan levereras i ett LP-fodral och kostar 499 kr på Ellos.

First Row & First Window

Finklädda, fulklädda och oklädda granar

Första advent. Julen är i antågande och traditionsenligt har Hotel Birger Jarls öppna lobby förtätats av en liten granplantering, med ”modeprägel”. Denna fyndiga och uppskattade julgrans­utställning, som för många, inklusive mig, blivit en säsongs­traditionell självklarhet, fyller tio i år. Sedan 2003 har således 100 modeskapare, -stylister & -redaktörer fått sätta sin karaktär på lika många granar. På mer eller mindre originellt vis, får man säga.

Årets jubileumsupplaga tillhör inte till de mest kreativt spännande eller minnesvärda. Tyvärr. Måhända inte så lätt att finna nya begåvningar, när så många i modesvängen redan deltagit. Man kan emellertid åtminstone begära att de som blir utvalda för detta hedersuppdrag borde uppfatta att den bärande idén går ut på att klä en gran med sin design. Att bara visa upp ett klädesplagg ur sin kollektion utan en endaste grankvist som julig dekoration duger inte. En skyltdocka väcker inte några juliga känslor, klänningens röda färg till trots. Ida Lantos tjusiga bröllopstårta till klänning ”Vinterromans” saknar visserligen doften av kåda men har i alla fall formen av en gran. Att uppmuntra till utbildningsstöd för barn genom Unicef är ju en god tanke i juletid. En tanke mindre god utförd, av en (f.d.) stylist, är att blott förmå sig till att hänga upp vikta papperssvalor och pennor i granens grenar.

Rent genant dåligt är dock att bara lägga fram eller ställa upp helt oklädda granar i olika stadier av förbarrande, med anspråksfullt krystad motivering. Det är inte bara fantasilöst, utan borde vara skäl för diskvalificering. En smula får man allt anstränga sig! Utställningens absoluta bottennapp står, eller snarare, ligger mycket riktigt också i skamvrån vid fönstret.

Dessbättre finns det ju också några goda exempel på personligt, fantasifullt och kreativt uttryck i konsten att klä en julgran. Hovfloristen Claes Carlsson bländar med sin av silkespappers­rosor blommande skapelse. Extravagant romantisk!

Den begåvade modeskaparen och skräddaren Naim Josefis ”Bespoke”-gran är fiffigt pyntad av hans yrkesredskap och mycket dekorativ.

Annorlunda tänkt har smyckesdesignern Krista Kretzschmar, vars gran ”Grisfesten” glittrar så grannt och som vid närmare påseende visar sig vara garnerad med ett överflöd av julens mesta djur, grisen. I pepparkaks-, marsipan-, polkaform samt – korvar. Fyndigt!

Granutställningen i Hotel Birger Jarls reception står t.o.m. den 22 dec. Tuleg. 8.

Ränderna går aldrig ur

Bred eller tunn. Rak eller sned. Monokrom eller färgmättad. Som relief eller mer diskret. På tvären eller längden. Eller på höjden! Ja, vad vore väl livet utan ränder?  Mindre långrandigt, måhända men faktum är att vi är omgivna av ränder, vare sig vi tänker på det eller inte.

Tänkt just på det har Nordiska museet gjort i närmare fyra år och runt ränder både som mönster och koncept nu skapat utställningen Ränder, rytm, riktning. Ur museisamlingarnas 1,5 miljoner föremål jämte bl.a. haute couture-inlån visas 400 randiga tingestar i valvmontrar och galleriet i stora hallen. Här finns allt från pyjamasränder till kritstreckskostymen, pinnstolen till streckkoden, grafisk design till åkrarnas parallella plogfåror samt i skuggspelen som uppstår.

Ränder som även är så användbara för att påverka upplevelsen av ett rums dimensioner är ett tidlöst, klassiskt och modernt mönster, som går att variera i det oändliga. Ursprungligen var ränderna ett uppseendeväckande avsteg från normen, alltså det enfärgade plagget. På grund av vävstolarnas begränsningar blev ränderna det allra första mönstret.

I samband med utställningen utkommer även en randfördjupande och kompletterande bok med 18 essäer, under Susanne Helgesons redaktörskap. Här fogas ränderna in i ett större, kulturhistoriskt sammanhang och dess visuella signalspråk, från struktur till dekoration.

Initiativtagare till Ränder, rytm, riktning är Tom Hedqvist och Synnöve Mork m.fl. Utställningen visas ända till 31 aug. 2014, så det finns gott om tid att se den. Gör det!

”Zebran är ett randigt djur, ränderna går aldrig ur”, som Falstaff Fakir skaldade.

Urexklusivt

I veckan samlades alla älskare och samlare av klockor, armbandsursfetischister och urofiler i Spegelsalen på Grand Hôtel för att begå, begapa och beundra Sveriges största klockevenemang, Watchout Event. Med Pol Roger-champagne i glasen (endast det bästa är gott nog vid en tilldragelse som denna!) minglades det bland ypperliga, dyrbara schweiziska ur(hant)verk som prålade lockande innanför pansarglasmontrarna. Såväl klassiker som de senaste modellerna, från tunnaste eleganta skelletur till machoblaffiga boetter med extra allt vad funktioner beträffar. Rostfritt, guld i diverse färgnyanser eller titan. Tourbillon, Guilloche, QP är några av facktermerna som avgör prislappen. Samt mängden bling-bling förstås. Även om de har ett oprytt yttre har dock klockorna på denna kvalitetsnivå nämligen gott om juveler i urverkets lager.

Favoriten min är nog ändå den tidlöst(!) eleganta och vändbara Art Deco-klassikern, Jaeger-LeCoultre Reverso. Gärna i sitt grundutförande: i stål med rektangulär, ljus tavla och blånerade visare samt strutsarmband. Just en sådan som jag har 🙂

Förutom ögonfägnaden av alla enastående tidmätare fick vi även njuta av Kungliga Baletten i Timmarnas dans. Tåspets, tyll & Haute Horlogerie i skön förening.

Initiativtagare till Watchout Event är Nymans Ur 1851 och Krons Ur.

Herrekipering med stil

Häromdagen fick Sturegallerian ett nytillskott genom John Henric som öppnade sin nya (flaggskepps)butik. En ändamålsenligt formgiven yta i avskalat vitt, där kollektionerna av skjortor, tröjor och framför allt de olika accessoarerna lyfts fram och ger färg.

Bakom John Henric står de unga malmöiterna John Henrik Ekström och Nicklas Norbergh. Designen och tillverkningen sker huvudsakligen i Italien, där även tygerna hämtas från. Serierna är små, mönstervariationerna många och kollektionerna förnyas så ofta som upp till sex gånger per år.

John Henric erbjuder ett attraktivt koncept för den urbane mannen; vardagsdressat till ett bra pris.

På måndag är det försent!

Helmut Newton

”Det perfekta modefotot liknar inte ett modefoto, utan en filmscen eller ett porträtt. Vad som helst, bara inte ett modefoto.” Sagt av Helmut Newton, som under 70- & 80-talen var världens högst betalde modefotograf. Som provocateur extraordinaire utmanade the King of Kink, som han kallades, den goda smaken med sina glamorösa nakenstudier i jätteformat. Nakna tvåmetersamazoner i pumps, androgyna gestalter i läderrock och med schäfer, manslukerskor i uppslitsade ålskinn… Erotiskt, sadomasochistiskt, dekadent, kittlande. Men inte utan glimten i det voyeuristiska ögat! Newton må ha karaktäriserat sig själv som pornograf men han omformulerade även idén om vad modefotografi var.

Allt är förvisso inte naket bland de knappt 200 bilderna i Fotografiskas omfattande Helmut Newton-retrospektiv. Här finns fräckt nyskapande reklambilder, uppseendeväckande juvelpimpade röntgenfotografier samt både riktigt bra porträtt och svartvita akter av celebriteter. Exempelvis den fenomenalt avslöjande studien av den fåfängliga, åldriga Leni Riefenstahl, Nazitysklands propagandafilmare. Porträttet av henne är utställningens kanske bästa bild. Viljans nederlag 😉

Visst, han var långt ifrån sin tids bästa fotograf, inte minst ur teknisk synpunkt. Att sätta (studio)ljus var knappast hans styrka. Han valde helst det naturliga ljuset och verkliga miljöer i stället för iscensatta. Likafullt är Helmut Newton en av modevärldens mest stilbildande, inflytelserika och inte minst riktigt utmanande fotografer! Ett bevis så gott som något är att så många av hans nu 30-35 år gamla modebilder ännu känns moderna och fascinerar.

Tar mig friheten att framhäva HN:s nagellacksläppstiftiga ”Rouge à lèvres étalé” (1983)

 

Skynda, skynda! Helmut Newton-utställningen på Fotografiska visas t.o.m. i morgon, söndag 29 sep.

 

Små bilder med stort uttryck

Jag är alltid en smula avundsjuk på dem som med endast ett ritstift eller litet tusch kan utforma en bild – en talang som jag dessvärre är alldeles utan. Med detta följer min respekt och beundran, när jag på sista dagen omsider ser Millesgårdens sommarutställning Fashion Figures Faces, där modebilder signerade Mats Gustafson pryder konsthallens vita väggar.

Mats-Gustafson1 / © LEX 2013Mats-Gustafson2 / © LEX 2013

Med pensel, penna och krita skapar Mats Gustafson sina teckningar, pasteller och akvareller, från den grafiska silhuetten till färgstarkare, måleriska uttryck. Med (skenbart) enkla linjer och snabba penseldrag fångar han elegant konturerna och rörelsen av modellens kropp, klädd eller oklädd, snitt och mönster i ett couture-plagg eller porträttet av modevärldens celebriteter. Imponerande.

Mats-Gustafson4 / © LEX 2013Mats-Gustafson3 / © LEX 2013Mats-Gustafson7 / © LEX 2013Mats-Gustafson5 / © LEX 2013Mats-Gustafson6 / © LEX 2013Mats-Gustafson9 / ©

 

Mats GustafsonFashion Figures Faces, Millesgården t.o.m. 22 september

Bågar & naglar

Dessa Parismotivlackade naglar (jämte Kama Sutra-kaméringen) sitter på glasögondesignern Patty Perreira. På väg till den stora optikmässan, Silmo, i Frankrikes huvudstad gjorde hon ett stopp i Stockholm för att hos optikern Bågar & Glas lansera sin nya kollektion sol/glasögon. Barton Perreira, som det står på skalmarnas insida, är redigt hypat bland celebriteterna hemma i L.A. Där, vid strandpromenaden i Venice, får de också sin form, medan tillverkningen fullbordas för hand i Japan.

Patty Perreira var tidigare chefsdesigner på det mycket framgångsrika glasögonmärket Oliver Peoples, innan hon 2007 etablerade sitt eget märke, Barton Perreira.

PattyPerreira1 / © LEX 2013

Mode som skön konst

Bråttom, bråttom! Sista dagarna för sommarens kanske största utställningsupplevelse i Stockholm: den anslående Jean Paul Gaultier-salongen på Centrum för Arkitektur och Design (fd. Arkitekturmuseet) på Skeppsholmen.

En unik möjlighet att se, begrunda och beundra mode, inte bara som mode, utan även som enastående hantverk – och konst! Fler än hundra av den franske modeskaparens makalösa, fantasifulla och vackra originalkreationer går igen i denna praktfulla installation. Här samsas den 61-årige legendarens couture- och konfektionskollektioner med scen- och filmplagg, som exempelvis Madonnas ikoniska korsett och strutbehå. En fascinerande och rolig historik över de senaste tre decenniernas catwalk och rue signerad modevärldens före detta l’enfant terrible. Allra mest imponerad blir man vid en riktig närtitt på haute couturen och (in)ser vilket enastående detaljarbete som ligger bakom varje plagg. Tyger, mönster, snitt och sömnad… Mode som skön konst alltså!

Jean Paul Gaultier lui-même

Elegans, humor, lekfullhet, feminin maskulinitet och vice versa, sjömansrandigt, sex, cowboys & punkigt, korsettvarianter, bondage, underkläder som överkläder, maskerad…

The World of Jean Paul Gaultier – From the Sidewalk to the Catwalk t.o.m. söndag 22 sep.