Etikettarkiv: Millesgården

Konstminne III: Älskade blommor

I längtan efter prunkande, blommande ängar kan man alltid drömma sig bort i konsten, där blomstertemat är evigt. Detta tog Millesgården fasta på i somras då trädgården flyttade in i konsthallen genom den egenproducerade utställningen Älskade blommor. Den visade sig både vacker och spännande, trots det till synes banala innehållet, alltså variationen inom samma motivkrets.

Blomstertemat turnerades i 60 verk av 20 konstnärer och i skiftande tekniker; det blommade på fotografier, i videoverk, på klassiskt måleri som i sina format skiftade från minimalt till monumentalt samt på experimentella teckningar på papper. Det fanns till och med ett herbarium på en matta.

Maria Sibylla Merians bukett / Olga Milles resp. Ewa-Marie Rundquists vallmo (1890-t./2014) / Gunilla Lagerhem Ullbergs Herbarium-matta (2011) / Heikki Marilas Flowers (2011)

Hängningen var dynamisk och bjöd på tvära kast mellan holländskt 1600-tal, nordiskt sekelskifte, amerikanskt 1960-tal och svensk samtid bland annat. Blomsterspråket var internationellt; blommorna berättade om såväl lust som förgängligheten. Författaren och journalisten Karin Berglund bjöd på initierade tolkningar och avslöjade blommornas välgörande och giftigaste hemligheter.

Roger Andersson

I det varierande urvalet var det lätt att hitta några favoriter. Mina blev Roger Anderssons farliga växter målade med rost som har skrapats från gamla verktyg. På de stora pappersarken återskapade Andersson bolmört, opievallmo och solros bl.a. Det gemensamma för dem är att de ömsom används som läkemedel, ömsom som gift eller som ingredienser i samband med hemliga ritualer. I varje bild förenas den botaniska planschens exakthet med en konstnärlig frihet. Den rödbruna, suggestiva färgen och stora format sätter igång fantasin.

Heikki Marila

Apropå format går det knappt att missa Heikki Marilas maximala blomstermålningar som band utställningens olika delar samman. Med utgångspunkt i den holländska stillebentraditionen från 1600-talet målar Marila sina grandiosa buketter i tjock pålagd färg mot en mörk bakgrund, något som 2011 gav honom den nordiska konstvärldens största pris, Carnegie Art Award. Vackert, gåtfullt, symbolladdat…

Heikki Marila

Rosor, tulpaner, pioner, aklejor och liljor… Skira, sköra buketter – välkända växter blomstrande på nytt!

Gunilla Lagerhem Ullberg t.v. / Elsa Grünewald t.h.

Utställningens konstnärer: Ivan Aguéli, Roger Andersson, Dick Beer, Saara Ekström, Sven Erixson, Elsa Grünewald, Denise Grünstein, Agda Holst, Eugène Jansson, Gunilla Lagerhem Ullberg, Henning Malmström, Heikki Marila, Maria Sibylla Merian, Olga Milles, Emma Mulvad, Jenny Nyström, Ewa-Marie Rundquist, Theodor Schröder, Andy Warhol, Frans Ykens.

Ewa-Marie Rundquists pigmentprints i fonden

Älskade blommor visades på Millesgården under juni-aug.

Namnet är Man, Man Ray – Vernissagemiddagen

Direkt efter vernissagen för Man RayNew York-Paris-Hollywood på Millesgården hade jag förmånen av att vara inbjuden på cocktail där ett par Velvet Jack Chambord (whiskey, hallonlikör, sour mix) berusade.

På det följde en middag (tillagad av Millesgården Lanthandel) i Carl Milles vackra Stora ateljé:

Cocktail på vildfångad fisk och kungskrabba med ekologisk frukt samt avocado
Smörstekt ryggbiff med sakebrässerad shiitake och jordärtskockspuré
Cheesecake med hjortrongelé och rårörda bär samt krispigt pistaschflarn

Viner:
Menard Colombard Sauvignon
2010
Duvernay Côtes-du-Rhône Villages Romain 2009
Muscat de Beaumes-de-Venice 2009

Namnet är Man, Man Ray

Målare, filmare, tecknare, fotograf, skulptör, grafiker, formgivare… Dadaist, surrealist… Man kan applicera en mängd etiketter på konstnären Man Ray som ledigt och lekfullt rörde sig mellan många av modernismens konstnärsriktningar, symboler och idéer. Teknik eller medium spelade mindre roll utan var bara ett medel för att uppnå det eftersträvade uttrycket. Med alkemistens uppfinningsrikedom och gränslösa experimentlusta skapade han – tillsammans med nära vännen och samarbetspartnern Marcel Duchamp – förutsättningar för ett helt nytt sätt att både göra och se på konst. Samtidigt byggde han med stor framgång sin konstnärs­identitet. Han ansåg att en god idé borde åskådliggöras i hur många varianter som helst, bara den var tillräckligt bra. Därav mångfalden av original, kopior och duplicerade verk sida vid sida – alla signerade varumärket Man Ray.

Även om Man Ray inledde sitt konstnärskap som målare är han mest känd för sina svartvita fotografier och filmer. Han skapade formsäkra porträtt, bland annat på sina kvinnor, särskilt musan Lee Miller. Berömda är också Man Rays experiment där han som pionjär laborerade med ljus, filter, solarisering och fotogram (Rayographs), alltså bilder exponerade utan kamera.

I helgen slog Millesgården upp portarna för sin stora vårutställning: Man Ray – New York-Paris-Hollywood. En snyggt presenterad och varierad utställning med ett 90-tal inlånade objekt, som väl speglar bredden av denne mångsidige och mytomspunne konstnärs tankar och produktion; såväl några av hans mest berömda, men även mindre bekanta verk. Se!

Man RayNew York-Paris-Hollywood på Millesgården, Lidingö t.o.m. 8 juni. Utställningen är producerad av Mjellby Konstmuseum i samarbete med danska Øregaard Museum.

Vernissagemiddagen som följde…

Små bilder med stort uttryck

Jag är alltid en smula avundsjuk på dem som med endast ett ritstift eller litet tusch kan utforma en bild – en talang som jag dessvärre är alldeles utan. Med detta följer min respekt och beundran, när jag på sista dagen omsider ser Millesgårdens sommarutställning Fashion Figures Faces, där modebilder signerade Mats Gustafson pryder konsthallens vita väggar.

Mats-Gustafson1 / © LEX 2013Mats-Gustafson2 / © LEX 2013

Med pensel, penna och krita skapar Mats Gustafson sina teckningar, pasteller och akvareller, från den grafiska silhuetten till färgstarkare, måleriska uttryck. Med (skenbart) enkla linjer och snabba penseldrag fångar han elegant konturerna och rörelsen av modellens kropp, klädd eller oklädd, snitt och mönster i ett couture-plagg eller porträttet av modevärldens celebriteter. Imponerande.

Mats-Gustafson4 / © LEX 2013Mats-Gustafson3 / © LEX 2013Mats-Gustafson7 / © LEX 2013Mats-Gustafson5 / © LEX 2013Mats-Gustafson6 / © LEX 2013Mats-Gustafson9 / ©

 

Mats GustafsonFashion Figures Faces, Millesgården t.o.m. 22 september

Impressioner bland ostron och champagne på Millesgården

Klockan är bara fem på fredagseftermiddagen och det är redan svart som natta. Fast när man närmar sig Millesgården på Lidingö så närmar man sig även ljuset mitt i det kompakta midvintermörkret… Inte enbart för att de stora entréfönstren badar i ljus och liv utan även för att där, bakom väggarna, så exponeras ljuset, i de målade ögonblicksbilder som nu ska till att visas. Det är VIP-förhandsvisning av den nya utställningen Målare i Normandie – Underbara impressionister.

Men innan man når konsten får man mingla sig i genom entrén packad av uppklädda gäster som balanserar sitt champagneglas i ena handen med en (pappers)tallrik med ostron i den andra. Inte helt lätt! Ostronen har förstås samma härstamning som tavlorna som väntar nedan trappan.

Förutom Champagne fanns cider från Normandie. Den destillerade äppelvarianten saknades dock… Dommage.
Fint folk & Fines de Normandie
Théodule Ribots målning Ostron och bägare (ca 1859) verkade kanske som inspiration för kvällens tillställning?

Ja, ljuset faller inte bara på bubblet och blötdjuren utan självfallet framför allt på konsten; en inlånad samling om inalles 60 verk av 33 konstnärer, alla från Normandie, på vars stränder och klippor konstriktningen som skulle bli känd som impressionismen föddes på senare hälften av 1800-talet. Konstnärerna sökte en fristad och med det nya transportmedlet järnvägen kunde de nå kusten relativt enkelt. Hit tog de sig, bort från den industriella miljön som började ta över Paris och andra stora städer. Det var här de kunde uppleva närheten till naturen och utveckla tekniken att måla i det fria. Och motiven fanns mitt framför dem – inte enbart landskapet och havet utan även böndernas och fiskarnas vardagliga liv.

Impressionisterna var ljusets målare. De arbetade med solljus, skuggor och reflexer och framför allt – de lämnade sina ateljéer och flyttade ut sina målardon i naturen. De visade oss hur vi uppfattar och uppskattar verkligheten.

Gustave Courbet: La plage à Trouville (1865)

Tänk, eller hellre, visualisera namn som Renoir, Corot, Courbet, Degas, Bazille, Sisley, Bonnard… Samt Claude Monet, som var denna nya konstriktnings upphov. Rörelsens namn är inspirerat av namnet på och idéerna bakom Monets målning Impression – Soluppgång (1872). Han var impressionismens främste pionjär och det var just i Normandie han började fånga sina ögonblick med pensel och färg. Ofta samma motiv men vid olika tidpunkter på dygnet och i helt skilda ljus- och färgsättningar. Millesgården visar bara en av hans målningar, men desto fler av hans lärare, Eugène Boudin.

3 x Eugène Bodin: Trouville, kajen vid högvatten / Fiskare vid havet / Lågvatten i solnedgång. Ca 1890

Ja, det är inte de mest etablerade namnen som dominerar i denna utställning utan mindre kända konstnärer, verksamma i impressionismens vagga, Normandie, decennierna före och efter förra sekelskiftet, då realismen och de romantiska naturskildringarna gradvis förändras, impressionismens första skissartade målningar som leder fram till 1900-talets begynnande modernism. De här tavlorna betraktades just som skisser, inte färdiga konstverk, men samtidig visar de en ny epok av måleriet. Tavlorna här är signerade Louis-Alexandre Dubourg, Henri Le Sidaner, Robert-Antoine Pinchon, Eduouard Vuillard…

Och däri ligger även den främsta förtjänsten med denna utställning, att möta dessa mindre kända konstnärers verk som en slags förlaga till de mästerverk som vi är så mycket mer bekanta med och samspelet mellan dessa två generationer av konstnärer.

Eduouard Vuillard: Trädgården i Amfreville (1905-1907)
Carl-Axel Dominique bjöd på musikaliska impressionismer
Frankrikes ambassadör Jean-Pierre Lacroix med hustru Müge visas runt av Millesgårdens museichef Onita Wass (som visar fotografen ryggen)

Målare i Normandie – Underbara impressionister på Millesgården visas till 26 maj.