Klockan är bara fem på fredagseftermiddagen och det är redan svart som natta. Fast när man närmar sig Millesgården på Lidingö så närmar man sig även ljuset mitt i det kompakta midvintermörkret… Inte enbart för att de stora entréfönstren badar i ljus och liv utan även för att där, bakom väggarna, så exponeras ljuset, i de målade ögonblicksbilder som nu ska till att visas. Det är VIP-förhandsvisning av den nya utställningen Målare i Normandie – Underbara impressionister.
Men innan man når konsten får man mingla sig i genom entrén packad av uppklädda gäster som balanserar sitt champagneglas i ena handen med en (pappers)tallrik med ostron i den andra. Inte helt lätt! Ostronen har förstås samma härstamning som tavlorna som väntar nedan trappan.
Ja, ljuset faller inte bara på bubblet och blötdjuren utan självfallet framför allt på konsten; en inlånad samling om inalles 60 verk av 33 konstnärer, alla från Normandie, på vars stränder och klippor konstriktningen som skulle bli känd som impressionismen föddes på senare hälften av 1800-talet. Konstnärerna sökte en fristad och med det nya transportmedlet järnvägen kunde de nå kusten relativt enkelt. Hit tog de sig, bort från den industriella miljön som började ta över Paris och andra stora städer. Det var här de kunde uppleva närheten till naturen och utveckla tekniken att måla i det fria. Och motiven fanns mitt framför dem – inte enbart landskapet och havet utan även böndernas och fiskarnas vardagliga liv.
Impressionisterna var ljusets målare. De arbetade med solljus, skuggor och reflexer och framför allt – de lämnade sina ateljéer och flyttade ut sina målardon i naturen. De visade oss hur vi uppfattar och uppskattar verkligheten.
Tänk, eller hellre, visualisera namn som Renoir, Corot, Courbet, Degas, Bazille, Sisley, Bonnard… Samt Claude Monet, som var denna nya konstriktnings upphov. Rörelsens namn är inspirerat av namnet på och idéerna bakom Monets målning Impression – Soluppgång (1872). Han var impressionismens främste pionjär och det var just i Normandie han började fånga sina ögonblick med pensel och färg. Ofta samma motiv men vid olika tidpunkter på dygnet och i helt skilda ljus- och färgsättningar. Millesgården visar bara en av hans målningar, men desto fler av hans lärare, Eugène Boudin.
Ja, det är inte de mest etablerade namnen som dominerar i denna utställning utan mindre kända konstnärer, verksamma i impressionismens vagga, Normandie, decennierna före och efter förra sekelskiftet, då realismen och de romantiska naturskildringarna gradvis förändras, impressionismens första skissartade målningar som leder fram till 1900-talets begynnande modernism. De här tavlorna betraktades just som skisser, inte färdiga konstverk, men samtidig visar de en ny epok av måleriet. Tavlorna här är signerade Louis-Alexandre Dubourg, Henri Le Sidaner, Robert-Antoine Pinchon, Eduouard Vuillard…
Och däri ligger även den främsta förtjänsten med denna utställning, att möta dessa mindre kända konstnärers verk som en slags förlaga till de mästerverk som vi är så mycket mer bekanta med och samspelet mellan dessa två generationer av konstnärer.
Målare i Normandie – Underbara impressionister på Millesgården visas till 26 maj.