Etikettarkiv: José León Cerrillo / Andréhn-Schiptjenko

Galleriglutt II

Efter galleribesöken på Östermalm/City/Kungsholmen till galleriklustret runt Hudiksvallsgatan, Stockholm Gallery District. För att börja hos Christian Larsen där Charlotte Gyllenhammar ställer ut färgfoton på en brinnande kvinna samt ett par stora, vackra objekt i acrystal. En upp-och-nedvänd gestalt (Night Descend) samt dess pendang, en klockad kjol som döljer kroppen och huvudet (Night Ascend). Natt är rubriken på utställningen.

Cecilia Hillström Gallery täcker svenskamerikanen Clay Ketters målningar och (bearbetade) fotografier väggarna. Dockhuscollage samsas med assamblage av vittrande byggnader och dess blottade struktur. Välkomponerade bilder av Urban Exploration. Scope, Not Scape kallas Ketters utställning.

Konstnären själv och hans konst

Ett annan slags blottade strukturer möter en hos Andréhn-Schiptjenko, där mexikanen José León Cerrillo byggt ett spänningsfält av rum i gallerirummet: geometriska rumskonturer att gå in och ut ur. Ur tomma intet uppstår en dynamik som får en att med trevande försiktighet ta steget från ett rum till ett annat, osäker på om väggen dem emellan verkligen bara är av luft. Eller är den kanske av glas? En statisk installation med kul lura-ögat-påverkan.

León Cerrillo är inte den ende mexikanske konstnären som ställer ut i huset. Det gör även hans landsman Iñaki Bonillas, på Nordenhake. Hans morfar var amatörfotograf och lämnade efter sig ett arkiv som Bonillas använder för sin konst, konst som hämtar sin tematik från bildens upplösning och försvinnande. Utställningen bär också titeln La Desaparición (Försvinnandet).

Tvärs över gården, till Galleri Andersson/Sandström, som denna gång hyser utställningen Until tomorrow doesn’t always come med Anneè Olofssons till synes ljusa, somrigt lockande storbildsfotografier samt 3D-utskriftsskulpturer.

Till synes idyllisk har utställningen en mörkare underton: människans ofrivilliga fångenskap och relation till livets slutskede. Man kan ju också nöja sig med att bara ta in atmosfären i de vackra rummen.

Runt hörnet och in på Gävlegatan hos Elastic visar Maria Hedlund sin, under många år, pågående dokumentation av allehanda föremål från sin personliga närmiljö, som hon fotar av. Många objektbilder blir det som rad efter rad täcker väggarna. Titeln på utställningen Om någon sorts kunskap ger förmodligen en idé om vad det hela handlar om…