Etikettarkiv: Iryna Hauska – Den varma världen

Vårsalongen 2017

Våren är avgjort inte här om man tittar ut genom fönstret. Konstens vårsäsong har däremot inletts rekordtidigt med den årliga besöksmagneten – Vårsalongen. Reglerna är desamma som varje år: All konst är till salu, prissatta av konstnärerna själva. Många tar bra betalat för sina alster, kan konstateras… I år sökte 2505 förhoppningsfulla och av dessa antogs 127. Inramningen för årets salong – medan Liljevalchs konsthall fortfarande bygger om – är avsevärt mindre lockande, mörkare och trängre än fjolårets luftiga lokaler, fastän adressen är snudd på densamma vid Brunkebergstorg. Förra årets utsikt är det bara att glömma, men det är ju ändå inomhus som det väsentliga utspelar sig.

Germund Lindungers tvärrandiga tröjor visade sig vara i plywood! ”Saknad” (à 5 900)
Angelica Kristensson Aurelius två målningar kostar 35 000/st.
Tre akvareller, ”Allt jag minns är glömda regn”, ”Söndagspoet” och ”Flickan och svanen” signerade Morgan Stenman (20’/35’/20’)
Blyerts är Fredrik Forslinds medium på fem bilder (30’ för den stora/8 500 för de små)
Jimmy Lundin har med blyertspennan i hand tecknat ”Stilleben med dockor, stövel och humla” och ”Game” (15’ resp. 9 500)
Klyvda ben äppelträ, täljda fötter av päronträ – spana in ”Brallan” av Marie Eklund (30’)
Staffan Westerlunds stora olja bär titeln ”Tacksam” (52’)
”Jul”, en av Eva Lindgrens två Stockholmsmålningar i äggoljetempera

 

 Konsten fyller alla vrår och vinklar på de två våningsplanen utan att bjuda på några oförglömliga överraskningar. ”Lågmält” är ordet som Liljevalchs chef Mårten Castenfors (tillika juryns ordförande) använde under förhandsvisningen. Och det är svårt att säga emot honom i detta avseende. Fotografin är förbluffande frånvarande, animationerna är få. En och annan skulptur har överlevt juryns (Ernst Billgrens, Charlotte Gyllenhammars och Magnus Ugglas) granskning. Måleriet (såväl på duk som på papper) dominerar. Ett och annat namn och deras stilar känner man igen från tidigare Liljevalchska salonger.
Ylva Nissens målning ”Jukebox” i fonden, i förgrunden konstnären själv (14 500)
Fadric Ruiz-Lindbergs intarsiacykel ”Närhet” (25’) t.v. / Simon Dahlgren Strååts målning ”Bathers at Asnières” t.h. (27 500)
Två målningar med olika temperament: ”Färgens musik” heter Fredrik Sundquists olja (38’) / ”Mindmap I” kallar Susanne Bonja sin i akryl (35’)
”Backanal” kallar Susanne Larsson sin grupp i glaserad keramik – fritt efter Tizian (50’)
Stefan Larsson AUJIKs dronevideo från Osaka ”Spatial Bodies” drog många blickar till sig, även de smås (30’)
”En bild om public service” resp. ”En bild om samhällsbildens oönskade element” kallar Joel Edlund sina digitala illustrationer (à 4 500)
Ett feministiskt manifest har Ulla Andersson handbroderat (150’)
Maria Skärlund manifesterar sin egen menopaus med livmödrar och äggstockar i glaserad stengods… (2 500-3 500)
Iryna Hauska har virkat ”Den varma världen” (45’). Den vill hon gärna skala upp och ställa ut i stadsbilden.

 

Generellt sett handlar det rätt mycket om igenkänning från andra, redan högst etablerade konstnärskap som nu finner sina efterföljare. Eller är det bara jag och min blick som uppfattar tydligt att bilder föds ur bilder som föds ur bilder…

Knutpunkt – Vinícius dos Santos stora akvarell heter ”Juncture” (40’)
Salongens nakenchock: Julia Sandberg Hanssons fotografier ”Moving” (à 15’)
Josefin Lindskogs självporträtt i blyerts är ett återkommande inslag på Vårsalongen. I år har hon med två: ”150518” och ”Leila” (36’ resp. 38’). Gillar. / Therese Olsson är det som vittjat kylen/skafferiet på inspiration för sina roliga (maskin)stickade tröjor (à 14’)
Avskalad enkelhet – Lars Nybergs torrnålsgravyrer (1 200/st.)
Fint! Hale Güngör Oppenheimers tre tecknade akvareller med collage: ”Tipping point”, ”A room to wash” och ”Underwater” (18’/16’/16’)
Siri Elfhag är konstnären bakom oljorna ”När elmasten föll” 1&2 (à 20’)
”Första Gradens Intentionalitet” heter Erik Sigeruds stora oljemålning (82’)
Konsthumor! Alexander Erixsons fyndiga ”Rättad Magritte”, ”Lagad Fontana” och ”Egen Klein” (5800/4900/5200)

 

Ovan ett urval av Vårsalongens 295 verk som jag och andra tidiga besökare kastade ett öga på.

 

Vårsalongen, Malmskillnadsgatan 32, t.o.m. 5 mars.

Vårsalongen 2016, 2015 resp. 2014