Etikettarkiv: Margaret de Lange – Daughters

Fotoinspiration

Förra helgen ägde Fotomässan rum (för första gången i Stockholmsmässans egen regi, efter att tidigare ha drivits av Fotografiskas grundare, bröderna Jan och Per Broman).

Alla fotoleverantörer fanns förstås på plats med späckade produktmontrar fyllda av kameror, optik och studioutrustning, datorprogram för redigering och lagring, fotoböcker samt mängder av tillbehör & accessoarer. Massor att känna, klämma och titta på (/i) för alla besökande fotografer, såväl professionella som amatörer och wannabes eller för dem som liksom (er)känner att iPhone-kamerans praktiska (uppladdnings)förtjänster till trots är rätt begränsad. Knappast förvånande så rådde en viss manlig dominans, såväl bland besökare som utställare; pojkar och boys toys typ.

Ja, många fotoprylar som triggar habegäret fanns det på Fotomässan, både inom rimlighetens kreditlimit eller fastmer som kanske en hägrande lottovinst. Och allt(?) gick att köpa direkt, vilket tillsammans med tidpunkten (jämte en köpstark publik) gör denna mässa följaktligen till en god julklappsmarknad…


Tittut!

Förutom alla exponerade hårdvaror så fanns många föreläsningar och seminarier på Fotomässan för att bli en bättre fotograf, exempelvis av mat eller bröllop. Och sist, men ingalunda minst, så hängde ett tiotal fotografers bilder för beskådan, och i några fall, även beundran. Exempelvis John Hallméns häftiga mikroskopfotograferade och jätteuppförstorade insektsbilder. Grym detaljrikedom!

Stora bilder av små kryp. Foto: John Hallmén

Norska Margaret de Lange, ställde tidigare i år ut på Fotografiska, då med sina mörka, naket (själv)utlämnande bilder i svart/vitt av vänner och obekanta, Surrounded By No One. Här, i Daughters, är det de två döttrarna hon har fotograferat, ett projekt som pågick under tolv år. Och även här vilar något litet förbjudet, olycksbådande över de kontrastrika svartvita bilderna på flickornas obekymrade barfotasomrar.

Fast den allra största bildupplevelsen på Fotomässan fick jag av (mode)fotografen Elisabeth Tolls fina utställning, Maskerad, som utforskar uppfattningar om förfall, död och sårbarhet med en konsekvent sinnlig estetik, i såväl dekorativa stilleben som säreget stiliserade bilder av människor. Suggestivt och mycket vackert!

Gammalt måleri i form av samtidsfotografi. Foto: Elisabeth Toll

 

(Ovanstående megaoptikaliteter till trots, less is often more… Själv använder jag en ny liten kamera, Canon Powershot G15 – liten nog att få plats i min handflata.)