Lars Bohman Gallery har bommat igen för att i stället ägna sig åt ren konsthandel. I dess lokaler på Karlavägen har det anrika Helsingfors-galleriet Forsblom flyttat in efter en omfattande renovering, där bland annat betonggolvet bytts ut mot ett i trä. Med sina 600 kvm har den stockholmska Forsblom-filialen blivit en av Sveriges största gallerier.
Ai Weiwei på Galerie Forsblom
Stort, för att inte säga storstilat, inleder man också själva utställningsprogrammet. Allra först visar man en omfattande (vi pratar fortfarande om ett gallerisammanhang) utställning med en av samtidskonstens absolut främsta superstjärnor: den (Berlin-baserade) kinesiske aktivisten och konstnären Ai Weiwei. Det är ett tjugotal verk från det senaste decenniet som står i centrum. Kinesisk historia blandas med internationell samtid.
Som arkitekt var Ai Weiwei inför OS 2008 delaktig i skapandet av Pekings/Beijings nationalstadion. Efter jordbävningskatastrofen i Sichuan samma år kritiserade han myndigheterna i texter som han publicerade på internet. Han väckte enormt uppseende 2010 med installationen Sunflower Seeds på Tate Modern i London. Med en matta av solrosfrön i porslin kommenterade han såväl kulturrevolutionen som dagens massproduktion. Året därpå greps Ai Weiwei misstänkt för ”ekonomisk brottslighet” och satt fängslad några månader, vilket väckte protester världen över.
Urvalet av verken till utställningen på Forsblom är Ai Weiweis eget. Utställningstiteln Tyre kommer från en skulptur i marmor som föreställer staplade livbojar – en kommentar till flyktingtragedin på Medelhavet.
På Galerie Forsblom visas även (och förstås!) vaserna från Han-dynastin. Några är övermålade med metallicfärger, andra har ”förskönats” med Coca-Cola-logotyp. Dessa kärl har blivit ett slags signum för Ai Weiwei efter det att han 1995 släppte en tvåtusen år gammal urna i golvet och avsiktligt lät den gå i kras. Detta performanceverk, Dropping a Han Dynasty Urn, förevigades på en fotografisk triptyk, som blivit konstnärens mest ikoniska verk och bidrog även till hans internationella genombrott. Triptyken, parafraserad i Legobitar, utgör en spektakulär fondvägg i Forsbloms största utställningsrum.
Ai Weiweis politiska konst har naturligtvis sin kraft. De verk som jag mest tar till mig utgår från den kinesiska historien och hantverkstraditionen. De starkaste intrycken lämnar de skira, flygande drakarna av silke och bambu. I verken tolkar Ai Weiwei mytologiska varelser och monster från bilderböckerna i sin barndom.
Trälådan Treasure Box (2014) i kinesisk kvitten är ytterligare en på alla sätt imponerande pjäs med sitt detaljerade snickeri av sammanfogade hexagoner. Även här handlar det om ett symboliskt möte mellan det massproducerade och det traditionella hantverket. Hyllor och dolda fack i kuben symboliserar det förflutna och minnen. Med ett pris på drygt 90 Mkr är det utställningens dyrbaraste verk.
Ai Weiwei – Tyre, Galerie Forsblom t.o.m. 26 mars