Etikettarkiv: Vinunic

Kluckande klappar med stil

En butelj med gott innehåll som gå-bort-present i jul är alltid uppskattad. Varför inte då välja en flaska vars yttre är minst lika uppseendeväckande som, i bästa fall, dess inre är välsmakande! Låt mig därför få tipsa om några drycker vilkas förpackningar utgör något av en attraktion i sig; designsamarbeten mellan vin- och spritproducenter och konstnärer, modeskapare och formgivare. Utgåvorna är – utom i ett fall – limiterade och finns endast att tillgå under en begränsad tid, vilket skänker dem en karaktär av exklusivitet. Sålunda inget man ställer längst in i barskåpet/vinkylen. Tvärtom är de en även dekorativ inredningsdetalj som inte skäms för sig!

Masi Costasera Amarone är ett av världens mest kända Amarone-viner tillika en stilbildare för denna av många avhållna vintyp från Valpolicella. I förfjol lanserade det italienska vinhuset konstprojektet Costasera Contemporary Art, som går ut på en konstnär från ett land med starka band till Masi vartannat år får skapa ett konstverk som blir etiketten till vinhusets ikonvin.
 Ernst Billgren var den förste utvalde (för årgång 1998). I år gick uppdraget till schweiziska 3D-animatören Maya von Moos, som fått pryda edition 2015 (årgång 1999) med sin konst: en bild av druvor under de fyra årstiderna.

Masi Costasera Amarone Classico Contemporary Art 1999 lanserades 1 dec i en begränsad upplaga i Systemets beställningssortiment. Den kommer i en trälåda och är ingalunda billig: 795 kr. Kanske är den ett framtida samlarobjekt? (art. nr 75319)

Visst, det är ju förvisso varken någon Kelly- eller Birkinväska. Den är dock ett överkomligare vinalternativ än ovanstående Amarone: Vernissage – den klart trendigaste handväskan du hittar på Systemet! 1,5 liter leopardboxad chardonnay- och viognier-blandning med mycken fruktighet. 149 kr (2387)

Champagne är ju en högst aktuell och efterfrågad dryck så här års. En flaska har tillfälligt bytt utseende från hals till botten…

Champagnekooperativet Beaumont des Crayères fyller 60 år. Det firar man med att klä sin Grande Réserve NV i en festlig skrud, i begränsad upplaga. Pusselbitarna illustrerar de olika markbitarna på Beaumonts ägor. Ett friskt äpple/persiko-fruktigt, torr och medelfylligt budgetbubbel (60% pinot meunier/25% chardonnay/15% pinot noir). En flaska Beaumont des Crayères Grande Réserve kostar 199 kr – högst överkomligt för en äkta champagne. (7891)

I en annan (pris)klass är Louis Roederers nya exklusivitet…

Champagne Brut Nature Millesimé elaboré en 2006 par Louis Roederer et Philippe Starck står det på den sobert grå, minimalistiskt utsmyckade etiketten av japaninspirerat papper, där endast Starcks signum, det orangea t:et ger färg. Den världsledande franske designern är medskapare till denna nya champagne från Louis Roederer – den första nya cuvéen på hela 40 år! Vinbranschen skyndar långsamt ned nyheter… Detta är en årgångschampagne av typen brut nature, den produceras följaktligen utan dosage, d.v.s. utan något tillsatt socker. Druvorna (ca ⅔ pinot noir och ⅓ chardonnay) kommer uteslutande från Roederers biodynamiskt odlade, bästa vingårdar och skördades alla samtidigt.

Den nya champagnen är som sagt mycket torr med en distinkt syra och saltanstruken mineralitet. Toner av citrus och äpplen samt en finish som lockar en till ännu en klunk. Det är en stram champagne men alls inte otillgänglig. Den tål, eller kanske vinner på, att ligga till sig några år. Och den umgås gärna med mat.

695 kr får man ge för Louis Roederer Brut Nature 2006, i matchande stilig presentkartong. Om man fortfarande får fatt i en … 288 flaskor släpptes i Sverige vid lanseringen i aug. (99312)

Från bubblande vin till destillerat…

Den amerikanska konstnären Ryan McGinness är känd för sitt utmärkande sätt att använda sig av semiotik i sitt visuella språk; offentliga skyltar, logotyper, kalligrafi, graffitti och ikonografi. Med en bakgrund som designer var han ett högst givet val för 250-årsfirande Hennessy när cognacsproducenten skulle välja kreatör för sitt senaste av konstnärsdrivna samarbeten: att formge den nya VS Limited Edition. McGinnes har bland annat låtit flaskan prydas av sin designsignatur, Radiating Eye-symbolen samt givit etiketten drag av sina arabeskmönstrade Black Holes-konstverk i klara färger.

Bland ”de billigare” cognac:arna tycker jag Hennessy VS är en av de bästa; mjukt, druvig med vaniljtoner och en nötig avrundning. En god avec (och drinkmixer). Hennessy Very Special Limited Edition by Ryan McGinness kostar 369 kr (70 cl). Den kan privatimporteras via Systembolaget.

Den sista kluckande flaskan…

… har fått ny, tillfällig look signerad den italienske modeskaparen Roberto Cavalli som klätt den mandelsmakande likören Disaronno i sin typiska djurmönstrade outfit. Tidigare har Moschino och Versace fått dressa den karakteristiska flaskan, som faktiskt alls inte innehåller någon mandel. Likören tillverkas i stället av aprikoskärnor. Smuttas över is, som en digestivo, eller används som ”mandlig” smaksättare i efterrätter. 169 kr (50 cl/nr 712)

 

Apropå – här ett tidigare exempel på flaskkonst

Ädla bubblor i djupa klunkar

Louis Roederer har haft ett minst sagt framgångsrikt år i Sverige. Det familjeägda champagnehuset har fått Allt om Mats stora vinpris, Det Gyllene Glaset, och korats till Årets Vinhus av Allt om Vin. Samma magasin valde Roederer Brut Premier NV (399 kr) till Årets Champagne, medan konkurrenten Världens Viner utsåg den av många redan tidigare hyllade toppårgången Roederer Brut Vintage 2008 (549 kr) till bäst i test 2015…

Storslam sålunda för Louis Roederer! Och ingalunda oförtjänt – deras Pinot Noir-dominerade champagner håller en hög och jämn kvalitet; från nämnda utmärkta non-vintage till de årgångsspecifika som exempelvis den senaste 08:an. Härtill finns de exklusiva guldetiketterade prestigecuvéerna: Cristal – alla nyrika hip hop-stjärnors (f.d.?) favvo-bubbel!

Cristals historia sträcker sig faktiskt ända tillbaka till 1876. Tsar Alexander II av Ryssland, som förälskat sig i champagnen, yrkade på att vinet till en högtidlig bankett levererades i genomskinliga flaskor i stället för de typiskt mörkgröna. Orsaken till detta var att han fruktade för sitt liv i den rådande instabila politiska situationen. Varken bomb eller sprängmedel kunde döljas i det klara glaset. En flamländsk glaskonstnär fick uppdraget av Louis Roederer att skapa en klar champagneflaska i blyglas med platt botten. Vinets namn och flaskans utseende (men inte kristallen) finns alltjämt kvar i husets prestigevin, Cristal Brut. På Systembolaget finns årgången 2007 för 1 599 kr. Önskas en något större mängd finns en sexlitersflaska av 2004:an för facila 61 875 kr (i Restaurangsortimentet).

Hillenbergs sommelier Magnus Johansson håller och häller snyggt

I beaktande av alla utmärkelser och lovord för Louis Roederer så bjöd dess upprymda svenska importör in till ett bubbligt firande på nya Restaurang Hillenberg. De på is väntande flaskorna var just inga småbuteljer utan imposanta dubbelmagnum-pavor (à 3 liter). Korkarna smällde och champagnen njöts i djupa klunkar.

Stor flaska kräver dito bild!

Av Hillenbergs traktör Karl Ljungs utfästa läckra tilltugg syntes föga; ostron är emellertid alltid gott.

Även kollegerna gör, alltsomoftast, min styling till sin…

Allt om Mat-igheter

I måndags ägde årets Restauranggala rum. Igår delade tidningen Allt om Mat i sin tur ut sina årliga utmärkelser vid en mindre tillställning på Tändstickspalatset i Stockholm.

Allt om Mats Stora matpris

Allt om Mat:s Stora matpris gick till Fredrik Eriksson, krögare på Långbro värdshus och lunchrestaurangen Asplund i Solna. Han belönas för sitt långvariga arbete för svensk gastronomi.

Gyllene Glaset

Andy och Ned från Seghesio tog emot ett av 2015:års Gyllene Glaset

Vinpriset Gyllene Glaset delas ut till en vinmakare eller ett vinhus som har utmärkt sig för hög kvalitet och egen stil. Det prestigefyllda priset fyller 20 år. Därför ärades inte bara en utan två mottagare: den kaliforniska zinfandel-producenten Seghesio och champagnehuset Louis Roederer – två familjeägda vinföretag med välförtjänt renommé.

Louis Roederers ägare Frédéric Rouzaud tog emot det andra av årets Gyllene Glaset av bland andra Jan Holmström, Allt om Mats vinprovargrupps ordförande.

Allt om maten och vinerna på Allt om Mat-pristudelningen

Ett oklanderligt val – bara att instämma i! Viner med glädje att ta i sin mun tillsammans med annat smått och gott som också serverades.

Koreansk krabbsallad med ris / Potatis och cheddarost Royal med varmrökt örret (norsk öring)

Värdinna för kvällen var chefredaktören för Allt om Mat, Mona Johansson. Hon presenterade aftonens pristagare och påminde dessutom om att Sveriges första och största mattidning firar 45 framgångsrika år. 1970, när idén att satsa på en tidskrift som uteslutande skulle handla om matkultur föddes, verkade den inte bara djärv utan rentav våghalsig. Husmanskost dominerade i de svenska köken. Vem skulle vilja läsa om vad som dagligen ställs på ett matbord? Behovet av inspiration och nya trender visade sig dock så stort, att Allt om Mat blev snart inte bara en stor succé utan även en stilbildare inom den snabbväxande nya genren som idag omfattar en mängd olika titlar.

Tidningsomslagen såg något annorlunda ut då jämfört med idag… Allt om Mats chefredaktör, Mona Johansson.

Sommartider – in the box

Hårdrockarna Motörhead, Kiss och AC/DC har gjort det. Likaså Pink Floyd och Rolling Stones. Liksom svenska Kent. Lasse Berghagen gjorde det men det blev inte så lyckat. Folkkära Barbro Svensson, Lill-Babs, har just gjort det, lagom till sin 75-årsdag. För att inte nämna Thomas Ledin, Lasse Stefantz, Robert Gustafsson och Per Morberg. Exemplen blir alltfler på de popartister, rockgrupper, dansband och skådespelande kockar som pressat druvor och framställt sitt eget vin. Eller mer korrekt, som satt sitt namn på vinflaskor. När skivförsäljningen dalar eller karriären har gått i stå så måste väl artisterna ta till nya knep i sitt desperata behov av både uppmärksamhet och pengar, kan tänka…

Kändisvinerna är en av de starkaste trenderna på Systembolagets hyllor på senare år. Det finns väl snart inte ett enda rockband eller kändis som inte har ett eget vin. I USA finns t.o.m. vinproducenter som helt ägnar sig åt Celebrity Wines, dvs. åt att kränga samma eller likartat innehåll om än med olika etiketter. Det stora flertalet av dessa kändisviner kan i princip avfärdas med att antingen vara undermåliga eller överprisade. Eller både och!

PG i vin(d)fånget

Men det finns undantag och ett av dem lanserades i veckan: Per Gessles Sommartider. Tvenne boxviner, ett vitt och en rosé, bägge med namn efter den 20 år gamla Gyllene Tider-sommarplågan. Redan tidigare har den mycket vinintresserade och dito samlande Roxette-musikern, släppt de italienska röda (flask)vinerna Furet och Kurt och Lisa. Framtagna som husvin på det av Gessle delägda Hotell Tylösand. Så det är väl inte så förvånande att även de två nya vinerna i The Per Gessle Selection håller vad de lovar, i pris/prestanda. Av fransk härkomst, producerade av Bordeauxbaserade François Lurton, uppfyller de, i sammanhanget, de tre goda F:en: friska, fruktiga och fräscha! Samt torra, och därmed utmärkta till picknicken eller sommarbuffén.

Den vita Sommartider är en 50/50-blandning av Sauvignon Blanc och Gros Manseng, medan rosén består av 100% Syrah. Förutom att bära popartistens namn är Sommatider-boxarna dekorerade med Per Gessles egna teckningar av blommor och annat ”klotter”. Samt, själva ursprunget: sången, i text och med gitarrackord.

Om Per Gessle själv får råda – och varför skulle han inte få det? – blir nästa Selection-vin en champagne. Eller allra helst två! En standard och en riktig blanc de blancs-préstige.

Till vin äter man med fördel och på Gondolen Gastronomi denna underbara försommareftermiddag stod mumsigheterna stiligt uppdukade…

Sommartider finns i Systembolagets beställningssortiment och kostar 199 kr (3 l).

 

Epipix. Det långt ifrån ovanliga narcissistiska behovet av att lägga ut bilder på sig själv lyser vanligtvis med sin frånvaro på denna blogg. Vanligtvis alltså, hej hej 🙂

Mulderbox

Det är post påsk, sommartid & vårsolen värmer… Snart sitter man där i bersån, på bryggan eller på uteserveringen med ett glas svalkande rosévin. Snart…

Rosén har ju på senare år blivit allt populärare i vårt land, liksom i många andra delar på kontinenten. På fem år, från 2008 till 2012, har den årliga försäljningen av rosévin på Systembolaget mer än dubblerats, från cirka fem miljoner liter till knappt tolv. Idag finns så många som 450 olika roséer att tillgå på monopolet, inklusive beställningssortimentet. 450!

Mulderbosch Rosé

Den mest säljande flaskan av dem alla på den svenska marknaden är sydafrikanska Mulderbosch Rosé, som det ifjol såldes 685 000 buteljer av. Just idag, lanseras den även boxifierad. Exakt samma vin som i flaskan dessutom, vilket faktiskt är ganska ovanligt, normalare är att ett buteljvin anpassas när det kommer på box. Ofta innebär det att man sparar in på kvaliteten för att kunna hålla ett lägre pris. Så dock inte för Mulderbosch Rosé, vars trelitersförpackning följaktligen är gjord på samma Cabernet Sauvignon-druvor, odlade i Kapprovinsens lerskifferjord. Som inte fatlagras, utan får mogna på jästfällningen i ståltankar till 12,5 %, för att sedan skeppas till Danmark, där flask/box-tappningen sker.

 

Rosévinsläckerheter på Adam & Albin Matstudio

För att fira denna in-the-box-tilldragelse bjöd importören till Bocuse d’Or-finalisten Adam Dahlbergs & hans kollega Albin Wessmans matstudio, att prova vinet tillsammans med ett urval läckert tillagade smårätter: Surdegsmacka på kycklingbröst med majonnäs och chilisås / Kokta svenska havskräftor, pepparrotsmajonnäs, tomat / Kolgrillad biffstek, pimientos de padrones / Färska bär, vaniljglass, maräng

En meny som gjorde sig kalas till det bäriga rosévinet för dagen. Och som med sin behagliga, torra karaktär med fördel låter sig drickas såväl med som utan mat. En härlig försmak av sommaren!

 

Mulderbosch Rosé BiB, 219 kr