Etikettarkiv: Torsdagsfläng

Torsdagsfläng VII: Appartamento III

Postludiet för denna galet aktivitetsrågade torsdag tilldrog sig högst upp i Konstnärshuset med veckans tredje och avslutande c/o Appartamento III, en återkommande pop-up-mötes/mingelplats för mode, konst, musik, design med mera: installationer, utställningar och uppträdanden…

Denna kväll premiärvisades Daniel Wirtbergs senaste videoverk under rubriken ºıı˙∞˚ ‡^˚ ’^^˚; ett samarbete med den elektroniska trion The Acid, modeskaparen Henrik Vibskov och produktionsdesignern Anna Natalia Siemonsen. Cecilia Ömalm är det som har utformat utställningsrummet. I glasen: ölcocktails! – italienaren Peroni är sponsor av Appartamento.

Torsdagsfläng VI: Nick Brandt på Fotografiska

Fotografiska fyller 5 år och firar i dagarna fem! Först och främst: ett välförtjänt grattis! Ferdinand Bobergs jugendbyggnad på Stadsgårdskajen kunde inte ha fått en bättre hyresgäst än bröderna Jan & Per Broman och deras medarbetare. De har berikat Stockholm med alla fotografer och utställningar som man annars inte fått se. Tack!

Fast visst hade väl dessa pyramidala framgångsår förtjänat en mer episk jubileumsutställning än Nick Brandts i och för sig storslagna bilder från Östafrikas djur- och naturliv – ännu en gång. Men icke, för det var denne engelsmans sepiatonade porträtt av elefanter, zebror och lejon på savannen som hade vernissage på årsdagen. Hm, (publik)favorit i repris så att säga…?

 

Nick Brandt – On This Earth A Shadow Falls Across The Ravaged Land på Fotografiska t.o.m. 13 sep.

Torsdagsfläng V: TID Watches No.2

Efter Absolut Arts ”folkliga konst” till tidens gång… En elegant installation av armbandsuret TID Watches No.2 placerad i ett arkitektoniskt landskap av vitlaserade furukuber, prismor, trianglar och pyloner…

Den framgångsrika svenska designstudion FUWL, Form Us With Love, numera designduon Jonas Pettersson och John Löfgren, förlade lanseringen av sitt nya (kvarts)armbandsur till Folkoperans foajé. TID Watches No.2 förfinar den avskalade formen från den ett par år gamla No.1, med boett, index och visare i monokromt, borstat stål. Kommer i två storlekar och med nylon- eller läderband. Priser från 2500 till 3000 kr.

I glasen, grogg på Mackmyra whisky.

Torsdagsfläng IV: Absolut Art

Lite grann i samma affärsanda som Lumas fungerar Absolut Art. Inte den välkända konstsamlingen med den ikoniska buteljen som inspirationskälla, Absolut Art Collection, utan ett nytt internationellt projekt som vodkamärket står bakom tillsammans med utvalda konstnärer och gallerier som Andersson/Sandström, Andréhn-Schiptjenko, Charlotte Lund m.fl. Syftet är att bredda tillgången till samtidskonsten från hela världen. ”Mer konst för folket”, med andra ord. Konsten ska befrias från elit-stämpeln och spridas på liknande sätt som musik, mode och mat. Absolut Art erbjuder således färdigkonfektionerad samtidskonst till försäljning på nätet. Tryckta bilder och grafik (prints) i begränsade upplagor av såväl etablerade som mindre kända konstnärer säljs till överkomliga priser.

Stockholm är den första staden, där konceptet lanseras. Projektet planeras dock fortsätta vidare världen över. Förhandsvisningen ägde rum på Absolut Atelier, där inbjudna gäster serverades vodkacocktails i glasburk bland annat. Hur konsumtionen påverkade försäljningen finns inga siffror på…

Torsdagsfläng III: Fabian Edelstams fotomontage

Alexander Roslins Damen med slöjan, den unga Grace Kelly, den kända Scarlett Johansson m.fl. är ansikten på Fabian Edelstams porträtt. Konstnären Nils von Dardel, som var hans mormorsfar, finns också avporträtterad. Edelstam skapar fotomontage som förenar den antika mosaiken med en modern pixelelteknik. Som en länk mellan olika tidsåldrar låter det dock mer spännande i teorin än i praktiken. Bilderna bygger nämligen på redan existerande ikoniska verk och originalen överträffar de konstlade alstren. Alla fotomontagen är till salu, till saftiga priser får man tillägga. Utställningen Hazy Amber Days visas en trappa upp på Hotel Diplomat.

”The Supremes” / ”Begum Aga Khan, Dali & Lear” (46′ resp. 36′ kr)
Grace Kelly / Damen med slöjan (46 000-/st)

Fabian Edelstam – Hazy Amber DaysHotel Diplomat t.o.m. 14 juni.

Torsdagsfläng II: PET Lamp

PET-flaskan kan återvinnas på mer än ett sätt… Den behöver alls inte bli ett nytt läskfodral utan kan med fördel födas på nytt – som en lampa! Åtminstone om PET Lamp får råda. Det spanska belysningsföretagets mission är att med lokal och rättvisetryggad tillverkning ta itu med ett globalt problem och kombinera kreativ design med nedärvd hantverkstradition. Idén har förverkligats i en serieproduktion av lampor som inte liknar några andra. Varje lampskärm bär sin egen prägel och har fått sina varierande former och färger av hantverkare i Chile, Colombia och Etiopien – för att sedan färdigställas i Madrid. Alla med samma enkla förutsättning: en återanvänd PET-flaska. Inte bara beaktansvärt utan dessutom betraktansvärd!

Idag tändes dessa pendlar hos Dahl Agenturer i samband med Sverige-lanseringen av PET Lamp (DahlbyDahl, Östra Järnvägsg. 23).

Torsdagsfläng I: Lumas Gallery

Denna torsdag inleddes med frukost på nya Lumas, en internationell fotogallerikedja som nu öppnar sin första (franchise)butik i Skandinavien, i en nyrenoverad lokal vid Humlegården på Stureg. 16 (som tidigare hyste Marockos turistbyrå).

Lumas grundades av konstsamlarna Stefanie Harig Marc och Alexander Ullrich. Deras första galleributik öppnade i Berlin 2004. I dag finns Lumas i 16 länder och består sammantaget av drygt 35 butiker. Just det – butiker! Konceptet handlar nämligen i högsta grad om försäljning av ”prisvärd” konstfotografi av nya printar i mindre serier, oftast en upplaga om 50-150. I Lumas portfölj finns idag ungefärligen 2000 verk av ca 200 fotografer. I motsats till den exklusiva gallerimarknaden, där eventuella köpare huvudsakligen är museer eller penningstarka samlare, vänder sig Lumas till en bredare kundkrets. Fotokonsten som säljs här är snarare tänkt som dekorativ inredningsdetalj än som unika samlarobjekt. Verken är glasade, ramade och redo att hängas på den nya ägarens vägg. Hög kvalitet utan alltför höga pretentioner, skulle man kunna sammanfatta hela idén.

Red Parasol – Louise Dahl-Wolfe / What’s new – Horst P. Horst / Red Stripes – Joseph Leombruno & Jack Bodi / Audrey Triptych – Cecil Beaton / Bathers I – George Hoyningen-Huene / Twiggy – Bert Stern / Downtown – Rene & Radka / Cross – Erwin Blumenfeld / Gloria Swanson (1924) – Edward Steichen / The Women – Horst P. Horst / Anouk Aimée (1965) – Bert Stern / The Look – Erwin Blumenfeld / Dry Martini – Karen Radkai

Masterpieces of Fashion Photography är titeln på invigningsutställningen, som är vad den heter: ett urval om tjoget av de mest frapperande modebilder hämtade ur Vogues och Condé Nasts omfattande arkiv. Curatorn och doktorn i fotografi Niclas Östlind introducerade…

… och gav en bakgrund till modefotografin som en avgörande del av modehistorien. Ett slags porträtt där det inte är människan utan själva plagget, en accessoar eller en livsstil som står i centrum. De första modebilderna togs i slutet på 1800-talet. Sedan dess har sättet att fotografera kläderna på skiftat i takt med modetidningarnas framväxt. De renodlade modetidningar som Vogue och Harper’s Bazaar och deras fotografer har varit stilbildande. Ibland har man eftersträvat maximal detaljåtergivning av tyg och tillskärning. Ibland har bilderna betonat en trend, en look eller en livsstil i en särskild miljö. Många fotografer har utvecklat en egen stil och deras foton har överlevt längre än de plagg de fotograferat. Till pionjärerna inom modefotografin hör Edward Steichen, Cecil Beaton, Erwin Blumenfeld och Horst P. Horst.

På kvällen minglade premiärgästerna/kunderna med Anouk Aimée, Audrey Hepburn, Twiggy, Kate Moss och Gloria Swanson…

Atmosfären i Lumas lokaler påminner mer om en tillställning i ett privat hem – ett kök, ett vardags- eller arbetsrum – än om ett besök i den vita kuben, alltså ett renodlat galleri. Konstverken på Lumas är inlemmade i själva inredningen. Konstfotografin presenteras här således som en del av en vackrare vardag än ett musealt objekt – en affärsidé som av framgången att döma många tar till sig. Lumas är också ytterligare ett bevis på den ofantliga marknad som fotografi utgör idag.

Vernissageglada miner på andra sidan fönstret: fotodoktorn Niclas Östlind, en för mig obekant kvinna samt konsthandlaren Joakim Geiger, en av svenska Lumas två delägare

Torsdagsfläng

Torsdagarna är ohotat veckans mest aktivitetsfyllda: konsthallar och museer visar gärna sina nya utställningar för pressen på förmiddagarna för att sedan bjuda in sina vänner till förhandsvisning senare på kvällen. Torsdag är också vernissagedag för gallerierna. Denna dag väljs ofta till att förevisa det mesta, från nya design- och modekollektioner till lanseringar av nya restauranger och spritmärken. En och annan större eller mindre fest förläggs med fördel till veckans näst sista vardag, innan – den mer privata – helgen vidtar.

Vissa torsdagar är mer maxade än andra. Ta exempelvis igår då evenemangen överlappade varandra och man önskade sig ha en klon som kunde täcka upp bland allt intressant och kul som borde bevistats:

08.30 Pressfrukost hos Galleri Lumas
12.00 Presslunch för Berghs slututställning
13.00 Pressvisning av Beckmans Designhögskolas examensutställning
13.00 Pressvisning av Nick Brandt-utställningen på Fotografiska
15.00-21.00 PET Lamp – belysningsnyheter hos Dahl Agenturer
17.00-20.00 Vernissage för Fabian Edelstams utställning Hazy Amber Days på Hotel Diplomat
17.00-20.00 Invigning av Galleri Lumas
17.00-21.00 Absolut Art Vernissage
17.00-22.00 Vernissage för Berghs Grad Show 15
18.00-00.00 Fotografiska 5 års-fest och vernissage för Nick Brandt-utställningen
19.30-22.00 Lansering av TID Watches No.2 på Folkoperan
20.00-00.00 ºıı˙∞˚ ‡^˚ ’^^˚ c/o Appartamento III

Hinna med!