Etikettarkiv: Stockholmsmässan

Några bilder…

… från årets Fotomässan, Nordens största, som liksom de två tidigare mönstrar alla ledande tillverkare av kameror och tillbehör att visa upp alla nyheter av foto/filmutrustningar: från små filter och kompaktkameror, till stora blixtutrustningar och de tyngsta 4K-studiofilmkamerorna. Här finns det mesta för bildamatören, entusiasten och proffset att gå – och shoppa – loss på. Mobilkamerorna är dock portade – här äger den traditionella fotoapparaten!

Årets upplaga av Fotomässan har ”uppgraderats” från B- till A-hallen och fått en större yta, vilket gör trängseln bland montrarna mindre, men som även understryker ödsligheten i mässans utställningsdel, tyvärr. I denna visas dokumentära bilder av den lettiska fotografen Inta Ruka (utställd på Fotografiska för ett år sedan), av fotokollektiven Moment och Kontinent samt en utställning med naturbilder.

Så här såg jag Fotomässan 2013 resp. 2012

Hur unik är en unik mobilkamera?

Från krimskrams till dyrbara juveler…

Precious, den nordiska branschmässan för smycken och klockor äger under denna helg rum för andra året på Stockholmsmässan. Den säger sig vara Nordens viktigaste mötesplats för tillverkare, leverantörer och inköpare av allt tänkbart i prydnadsbranschen. Här möts exklusiva klenoder, ädelstenar och påkostade armbandsur med glaspärlor och plånboksvänliga imitationer. Unik design visas sida vid sida med massproducerad bijouteri.

Get Bli Designs t. v.

Bjørg

Torben Skovs (odlade) pärlor (DK) / Get Bli Designs 3D-printade armband på designerns Alexa Gettings egen arm (SF)/ Björgs elegant exponerade, nya kollektion Hall of Mirrors (IS)

Bland alla klocknyheterna – och de är många! – fastnade min blick på schweiziska Mondaines armbandsur som elegant tar i anspråk typsnittet Helvetica. Klockrent!

Mondaine Helvetica
(denna modell 3 100 kr)

Antikmässan

Att vi lever i ett prylsamhälle råder det föga tvekan om. Det är emellertid inte bara den senaste mobil- och hemelektroniken som väcker habegär utan även vanliga, mer traditionella vardagsföremål vill vi också omge oss med. Om det vittnar det lämmeltåg av både samlare och allmänt prylsugna som i dagarna tar sig ut till Älvsjö och Stockholmsmässan där Antikmässan ännu en gång har inrättat sig. De 250 utställarna står beredda, montrarna är fyllda från golv till tak och allting är till salu!

Antikmässan är förresten långt ifrån ett täckande begrepp för allt som här finns att begapa och shoppa loss på. Vid sidan av de riktiga antikviteterna – som är i minoritet – finns här en växande samling ting av yngre årgångar, vintage och retro. Men även nytillverkat! Konst finns också, såväl äldre som samtida, liksom konsthantverk, textilier samt bruksföremål av allehanda slag. Kuriosa, prydnads­föremål, pryttlar, krimskrams… Om man (mot förmodan) förmår ta sig i genom den stora mässhallens alla montrar hittar envar säkert något av intresse att smycka sitt hem med. Det här är en sakletares mässa, för att inte säga Mäcka! En jätteloppis, helt enkelt. Fast hoppet om att fynda bör man nog tygla, prisnivån är överlag hög – det kostar ju också att ställa ut här… Eller som en pris- och sakkunnig kollega noterade: ”Det som går för tusen kronor på Bukowski Market kostar fem här!”

Om man efter allt handlande ändå skulle ha pengar över kan man likafullt lämna Antikmässan renrakad! Det stiliga stillebenet fick dock varken ätas eller köpas.

 

Några foton…

… från Fotomässan, som ägde rum i helgen (på Stockholmsmässan, Älvsjö). En fotografens välfyllda godisbutik, med alla de stora kamera- och tillbehörstillverkarnas montrar, fotohandlare, programvaruföretag och försäljare av fotoböcker.

Vid sidan om alla ting och kommersen pågick föreläsningar, seminarier och ett antal intressanta utställningar med bilder av såväl fotoklubbar som namnkunnigheter som Matthias Klum, Lauren Greenfield, Anna Clarén, Peter Gerdehag och Per-Anders Pettersson.

Bland utställningarna på Fotomässan, Emma Svenssons fotodokumentation av Kristian Gidlunds liv, I kroppen min.

Så här såg jag Fotomässan ifjol

Fotoinspiration

Förra helgen ägde Fotomässan rum (för första gången i Stockholmsmässans egen regi, efter att tidigare ha drivits av Fotografiskas grundare, bröderna Jan och Per Broman).

Alla fotoleverantörer fanns förstås på plats med späckade produktmontrar fyllda av kameror, optik och studioutrustning, datorprogram för redigering och lagring, fotoböcker samt mängder av tillbehör & accessoarer. Massor att känna, klämma och titta på (/i) för alla besökande fotografer, såväl professionella som amatörer och wannabes eller för dem som liksom (er)känner att iPhone-kamerans praktiska (uppladdnings)förtjänster till trots är rätt begränsad. Knappast förvånande så rådde en viss manlig dominans, såväl bland besökare som utställare; pojkar och boys toys typ.

Ja, många fotoprylar som triggar habegäret fanns det på Fotomässan, både inom rimlighetens kreditlimit eller fastmer som kanske en hägrande lottovinst. Och allt(?) gick att köpa direkt, vilket tillsammans med tidpunkten (jämte en köpstark publik) gör denna mässa följaktligen till en god julklappsmarknad…


Tittut!

Förutom alla exponerade hårdvaror så fanns många föreläsningar och seminarier på Fotomässan för att bli en bättre fotograf, exempelvis av mat eller bröllop. Och sist, men ingalunda minst, så hängde ett tiotal fotografers bilder för beskådan, och i några fall, även beundran. Exempelvis John Hallméns häftiga mikroskopfotograferade och jätteuppförstorade insektsbilder. Grym detaljrikedom!

Stora bilder av små kryp. Foto: John Hallmén

Norska Margaret de Lange, ställde tidigare i år ut på Fotografiska, då med sina mörka, naket (själv)utlämnande bilder i svart/vitt av vänner och obekanta, Surrounded By No One. Här, i Daughters, är det de två döttrarna hon har fotograferat, ett projekt som pågick under tolv år. Och även här vilar något litet förbjudet, olycksbådande över de kontrastrika svartvita bilderna på flickornas obekymrade barfotasomrar.

Fast den allra största bildupplevelsen på Fotomässan fick jag av (mode)fotografen Elisabeth Tolls fina utställning, Maskerad, som utforskar uppfattningar om förfall, död och sårbarhet med en konsekvent sinnlig estetik, i såväl dekorativa stilleben som säreget stiliserade bilder av människor. Suggestivt och mycket vackert!

Gammalt måleri i form av samtidsfotografi. Foto: Elisabeth Toll

 

(Ovanstående megaoptikaliteter till trots, less is often more… Själv använder jag en ny liten kamera, Canon Powershot G15 – liten nog att få plats i min handflata.)