Etikettarkiv: Östasiatiska museet

Mellandagskonst V: Afrikanska Mästerverk

Om man känner för att byta det höstliga midvintermörkret mot en annan slags frånvaro av dagsljus kan man med fördel bege sig ned i underjorden, närmare bestämt till Bergrummet på Skeppsholmen, där mörkret åtminstone lättas upp i cerise.

Efter den kinesiska terrakottaarmén och Inkarikets guld är det en del av Västafrikas länge okända förflutna, som pedagogiskt presenteras i de suggestivt ljussatta glasmontrarna i de långsmala tunnlarna. Afrikanska Mästerverk heter utställningen som genom en mängd skulpturer, statyer, smycken och andra föremål av metall, sten och terrakotta från 1100- till 1400-talen får berätta historien om det medeltida kungadömets Ifes världsbild, ritualer och religion och om ett samhälle som var ett av de mest avancerade för sin tid.

Onekligen en förbluffande kulturskatt, sett såväl till det konstnärliga uttrycket som det tekniska utförandet. Inte minst imponerande är de verklighetstrogna kungliga huvudena, gjutna i koppar(legering).

Flott färgmatchat och livat dansant på invigningen

Afrikanska Mästerverk (– Dynasty and Divinity: Ife Art in Ancient Nigeria, som vandringsutställningens originalnamn är), i Bergrummet t.o.m. 23 feb.

Östasiatiska museet firar jubileum i brons och rulltårta

Med en ansenlig mängd ärgade bronsföremål från Kinas Hunan (/Henan)-provins inledde Östasiatiska museet igår sitt 50-årsjubileum. Öppningen förrättades av kungaparet, exakt ett halvsekel efter det att landets nuvarande regents farfar, Gustaf VI Adolf, invigde museet 1963 i flottans gamla Tyghus på Skeppsholmen.

Jubileumsåret börjar med två nya utställningar: Krigardrottningen och Kinas bronsålder respektive Kungens gåva.

Krigardrottningen i fråga hette Fu Hao och var den kinesiska historiens kanske mäktigaste kvinna, med t.o.m. större makt än Mao Zedongs änka Jiang Qing! Hon levde runt 1200 f.v.t. Likt den samtida egyptiska faraon Tutankhamon fick även Fu Hao en överdådigt inredd gravkrypta, som även den förblev orörd, läs oplundrad, och upptäcktes så sent som 1976. Fyra av de från kinesiska museer inlånade 140 bronserna som visas kommer från hennes grav.

Den andra utställningen, Kungens gåva, med underrubriken Gustaf VI Adolfs gåva till svenska folket, berättar om den gamle kungen som passionerad amatörarkeolog, samlare och kännare av östasiatisk konst och ostindiskt porslin samt hans betydelse för Östasiatiska museets tillkomst. Han var en pådrivande kraft för museets tillkomst till vilken han även donerade sin omfattande samling. Här visas praktföremål ur monarkens samlingar: kinesiska lacker, emaljer, broderier, jade samt keramikpjäser från Songdynastin.

Alltid välklädd, den snitsige Gustaf (VI) Adolf. Måhända föremål för ett framtida Stil i P1?!

I minglet efter den högtidliga invigningen deltog inte kungen och drottningen (klädd i ljusblå dräkt och tvåradig pärlcollier). Eller deras gäst, prins Henrik av Danmark, som passade på att titta på kineserier när han ändå var i stan för att förgylla helgens Danmarksturismsatsning i Kungsträdgården. Missa för övrigt inte att kolla in det vackra, danska kungaskeppet Dannebrogen, där hon ligger vid Strand Hotel, Nybrokajen.

Kungligheterna förutan fick vi inbjudna gemene män och kvinnor nöja oss med att dricka te/kaffe med en trio excellenser; ambassadörerna från Kina, Japan och Sydkorea. Blickfånget utgjordes av den pyramid bestående av 150 japanska pastelliga, handrullade rulltårtor, skapad av Yukiko Krigh från patisseriet Bisou Bisou. Minst lika dekorativa som ett 4 000 år gammalt ceremoniellt bronskärl från Erlitoukulturen, åtminstone för en i ämnet bronsåldern obevandrad gottegris!

Glada fötter/förtjusande skor har hon också, Yukiko!