Etikettarkiv: Nationalmuseum ℅ Konstakademien

Kyssar i marmor och tankar i brons

Tänkaren, Kyssen, Skuggan, Den gående mannen, Den förlorade sonen… Blott en handfull av Auguste Rodins ikoniska skulpturer. Denne franske konstnär var besatt av människokroppen. I formen förmådde han fånga människans komplexa känsloregister. Auguste Rodin influerades av realismen, men var inte främmande för överdrifter i sitt formspråk. Han återanvände gärna till sina idéer, men kunde samtidigt variera samma motiv i det oändliga, allt i sökandet efter det fulländande uttrycket. Ett 50-tal av hans skulpturer i olika versioner och i olika material kan beskådas i ytterligare ett par veckor på Nationalmuseum.

Samtidigt med Auguste Rodin visas ett 20-tal verk av nordiska skulptörer som influerades av denne, bland andra Carlarna Milles och Eldh.

Rodin, Nationalmuseum ℅ Konstakademien t.o.m. 10 jan. Fri entré råder fr.o.m. årsskiftet.

Hans porträtt

Du har givetvis sett det, fotot av Nelson Mandela med den knutna näven i pannan. En ikonisk bild i svartvitt som nyligen fick förnyad spridning i samband med Mandelas död. Fotografen heter …

Sedan ett drygt halvsekel har han varit en av Sveriges mest betydande fotografer och har porträtterat nästan alla kända svenskar, jämte en del utländska storheter. Inklusive bilden på den sydafrikanske ledaren som har gjort Hans Gedda odödlig. Den sägs förresten vara den enda persons porträtt som fotografen själv bett om att få fotografera.

Hans Gedda, 71, är inte bara en vårt lands mest uppmärksammade fotografer utan en av svensk fotografis stora personligheter. En personlighet som går igen i tolkningarna av dem han porträtterar. Det finns något typiskt Geddaskt över alla dessa porträtt av författare, konstnärer, artister och politiker. Det är lätt att känna igen hans sobra kvadrater med perfekta beskärningar, gjorda i sökaren, inte i mörkrummet.

I Nationalmuseums stora (och första!) retrospektiv visas närmare 140 av Geddas fotografier. Förutom en mängd porträtt, halvdokumentära bilder och stilleben finns här bland annat fina självporträtt.

Parallellt och ”som en historisk kommentar” till Geddas samtida bildvärld visas ett urval av Nationalmusei samling av Caravaggister. Förvisso sevärt barockmåleri dock utan någon självklar koppling till Geddas porträtt.

Eftersom Nationalmuseum är stängt för ombyggnad visar museet sina utställningar i tillfälliga lokaler på Konstakademien, Fredsgatan. Hans Gedda & Mörkrets mästare t.o.m. 30 mars.