Etikettarkiv: Jung Relations

Topp(ad) glass

Trots utebliven värme är Magnum Pleasure StoreNK något av ett försommartecken. Fjolårets populära pop-up-glassbar i Ljusgården repriseras och den kreativt lagda glassugne erbjuds att designa sin egen Magnum. En vaniljpinne doppas i endera smält vit-, mjölk- eller mörkchoklad och därefter är det bara att ohämmat gå loss på mer eller mindre genomtänkta kombinationer av söta, salta och syrliga toppings: rosa kristaller, svarta lakritsflakes, flingsalt, kaksmulor, chili, polkagris, rosenblad, nötter, bär… Valen styrs kanske oftare av ögat än av smaklökarna som måhända får sig en blandad upplevelse när den egna skapelsen väl inmundigas…

Vårens Magnumfärger går i svart och rosa, eller Black och Pink. Den förra med smak av hallon den senare av kaffe.

Lider man av en beslutsvånda eller på minsta sätt misstror sitt eget smakomdöme går det alltid att förlita sig på en auktoritet på sötsaker – konditorn Daniel Roos, som till vardags skapar desserter och bakverk på K-märkt i Garnisonen. Vid gårdagens invigning av Magnum Pleasure Store fick vi både se tillblivelsen av och smaka på de tre glasstolkningar som han kreerat:

Att forcera själva glassemballaget var en större utmaning för Daniel Roos än att ge dess innehåll smak(er)

Mjölkchoklad toppad med Oreokakor, cashews, kokos och flingsalt / Mörk choklad toppad med chili, pistasch, lakrits och spritsad mjölkchoklad / Vit choklad toppad med rosenblad, minimaränger, rosa kristallsocker, spritsad rosa choklad och polkagris

Alla är vi glassfotografer!

Även om den saknar den nyhetens behag som förgyllde förra årets storpremiär, så är min gissning att Magnum Pleasure Store ändå kommer locka en ansenlig skara glassugna att betala 50 kr för att få göra sin egen Magnum opus!

 

Magnum Pleasure Store på Nordiska Kompaniet, t.o.m. 14 juni

 

Så här såg det ut i glassbaren ifjol!

 

Lavendel & Dadlar

Första advent – och julens ankomst kan börja räknas ned. Och glöggen värmas upp. Exempelvis årets årgångs-Blossa, en vit variant där vinbasen och glöggspriten har smaksatts med soltorkad lavendel. Smakinspirationen har hämtats från de violetta lavendelfälten i Provence, som stiliserat även går igen i den karakteristiska flaskans formgivning.

Blossa 14 Lavande

Till skillnad från hemlighetsmakeriet med fjolårets utgåva avslöjades smaksättningen på Blossa 14 Lavande denna gång redan vid lanseringen. Lavendel sålunda. Fast denna är verkligen inte påflugen, tvärtom, knappt förnimbar. Det smakar mest… glögg! En hundralapp för en glögg som inte smakar mycket mer än just glögg? Nä.

Ännu en Blossa-nyhet med violett etikett (4,7%, 49 kr)

Prima Julsnaps 2014

Samtidigt med Blossan presenterades årets Julsnaps från Prima. Precis som tidigare år, en klassisk ekfatslagrad akvavit, som denna gång fått sin finish av cognac, citrus samt den något ovanligare snapsingrediensen: dadlar. Jag är nog litet skeptisk till hur dadel/sherrysötman gör sig med sillarna på julbordet men den parar sig säkert utmärkt med det småvarma och desserterna.

Glögg/Julsnaps-tilltugg av Sébastian Boudet

Bagaren Sébastian Boudet hade för lanseringen av årets Blossa och Prima skapat dessa läckra tilltugg…

Både Blossa Lavande 2014 (15%) och Prima Julsnaps 2014 (38%) finns i Systembolagets beställningssortiment: 97 kr (75 cl) resp. 209 kr (50 cl).

Blossa & Prima

 Somliga jultraditioner är sig mer eller mindre lika från år till år, exempelvis det mesta i mat- och dryckesväg. Men det finns somt som ändå bjuder nyhetens behag bland allt det välbekanta. Som Hotel Birger Jarls designade julgranar. Eller Blossas årgångsglögg och Årets julsnaps från Prima (tidigare Reimersholms), som bägge byter smak varje år. Dessa decemberdrycker presenterades redan en riktigt varm dag i början av september, men först nu är de i säsong.

Årets årgångsglögg (starkvin, 15%) från Blossa, den elfte i ordningen, bär namnet Dalecarlia ­— smakinspirationen sägs ha hämtats från Dalarna. De geografiska koordinaterna till Mora, som ligger vid Siljans strand, är också angivna på den karakteristiska flaskan, som är en del av Blossas identitet. I år är den dessutom härligt, matt klarröd (faluröd?) som en dalahäst och dekorerad med stiliserat kurbitsmönster.

Och årets smak är… Nypon? Lingon? Ketchup? Falukorv? Raggsocka? Tja, säg det! Den stora nyheten med Blossa 13 är dock inte smaken utan hemlighetsmakeriet. Konsumenterna ska tolka, gissa samt berätta för varandra, och framför allt för Blossa, om sina smakintryck. Först på Luciadagen kommer hemligheten om innehållet nämligen att avslöjas. Onekligen ett nytt, konceptuellt marknadsföringsgrepp! Själv kan jag, ännu ovetande, bara konstatera att det faktiskt smakar mycket av… glögg! Nej, denna gång är flaskan godare än sitt innehåll. (Blossas japanska citrus-2012:a var förresten inte så lyckad den heller).

Julsnapsen 2013 från Prima, den 20:e i ordningen, är lättare att beskriva. Kryddmästaren Jonas Odland har i år spetsat en klassisk akvavit med tilltalande toner av citrus (pomerans/apelsinblommor) och harmoniskt avrundat med sherry och russin (38 %). Snapsen är tänkt att passa lika bra till julmaten som till desserterna och gotter. Gillar! Dessutom snygg flaska, även här för övrigt.

Både Blossa Dalecarlia 2013 och Prima Julsnaps 2013 finns i Systembolagets beställningssortiment: 95 kr (75 cl) resp. 206 kr (50 cl).