Etikettarkiv: Gone Too Far

Lia ❤ Franz = sant!

Lia Pales just utgivna debutalbum heter Gone Too Far. På konvolutet kan man läsa att musiken på skivan är av ”berT”, arrangerad av ”shoE”, medan texterna är skrivna av en viss ”Will milleR”… Hmm… När jag sedan matar in skivan i laserlådan – jo, jag använder ännu fysiska skivor! – så går det inte många sekunder innan musiken klingar bekant. Fast ändå inte! Första spåret, med titeln You Will Not Hear Me Leaving är ju Gute Nacht, den första sången ur cykeln Winterreise, som österrikaren Franz Schubert komponerade 1827 på den tyske diktaren Wilhelm Müllers 24 dikter. shoE berT, Will milleR… Just det, mycket riktigt, Lia Pales album Gone Too Far är ett jazzigt arrangemang av tolv, således hälften av sångerna ur Winterreise. Inte på originaltyska, utan (internationellt mer gångbar?) engelska, i översättning av Fräulein/Ms Pale själv.

Igår, på Skärtorsdagskvällen, framförde denna 27-åriga österrikiska sångerska på Fasching i Stockholm, sin tolkning av Vinterresan, som en cykel för röst och pianokvartett. Hennes medmusiker är saxofonisten Fabian Rucker, kontrabasisten Hans Strasser, Ingrid Oberkanins på trummor samt den schweiziske pianisten Mathias Ruegg, grundare av Vienna Art Orchestra. Ruegg, alias shoE, är alltså den som så snyggt och med känsla för materialet arrangerat hela ”resan”.

Som en musikalisk resa presenterar Lia Pale inledningsvis även konserten. En resa om liv, glädje, kärlek, besvikelser och död. Det dröjer ända till extranumret innan hon avslöjar vilka som egentligen är upphovet till musiken som hon & bandet framfört under halvannan timme. En upplysning som dock inte syntes vara alltför bekant för den glest besatta, men mycket uppskattande publiken.

För det var en smått betagande och finstämd, fri tolkning av detta Schubertska farväl, som vi fick vara med om. En tidlös vokaljazz i kammarformat. Skivans 12 sånger hade utökats till 17. Lia Pale har en ljus, expressiv röst som hon nyanserar med inlevelse. I kombination med sin livliga gestik och chosefria framtoning är hon dessutom en scenpersonlighet som håller ens blick och uppmärksamhet.

Som sista extranummer begår Lia Pale folkvisan Jag vet en dejlig rosa, på svenska! Det visar sig nämligen att hon studerat på Artisten, Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet, under ett år. Välkommen tillbaka/Willkommen zurück, Lia!