Stoff

Den fyra dagar långa scenfestivalen Stoff, Stockholm Fringe Fest, tog för tredje året över hela Kulturhuset (och) Stadsteatern. I en ambitiös och omfattande mixad repertoar samsades teater, dans, musik och performance med mer experimentell installationskonst. Att hinna ta del av allt låter sig inte göras – bara att bläddra igenom det hundra sidor tjocka programmet tar typ en dag! Men somt, som dessa ögonblicksbilder vittnar om, hann jag i alla fall både njuta och roas av!

Högspänningsakustisk folklore från Tatrabergen! På Kulturhusets tak spelade den polska stråkkvintetten Vołosi så taglet glödde. Likt lössläppta karusellhästar bjöd den australiensiska duon One Trick Pony på en lustiger och akrobatisk (ny)cirkus för två: Carousel.

Fyra hemmafruar och en man i ett amerikanskt 50-tals kök, där tillredningen av Thanksgiving-kalkonen ackompanjeras av radions reklamspotsklichéer samt sång- och dansinslag, sex, slapstick. Och ett blodigt mord. Israeliskan Emanuella Amichais The neighbours’ grief is always greener är makaber och humoristisk. I en verkligt snygg iscensättning.

Än mer bestialiska mord och svart komedi bjöds det på Stockholms Stadsteaters stora scen, då festivalens mest emotsedda och utsålda föreställning gavs: John Malkovich i huvudrollen som den österrikiske seriemördaren Jack Unterweger i pjäsen The Infernal Comedy, i regi av Martin Haselböck. Malkovich delar scen med sopranerna Bernarda Bobro och Marie Arnet och Orchester Wiener Akademie. Insprängt i monologen sjungs det nämligen konsertarior om kärlek, hat och åtrå. Malkovich är förstås fängslande, kanske är han mer fängslande än själva pjäsens splittrade dramaturgi? En virtuos scenupplevelse var det avgjort!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *