Stockholm Design Week 2015 (III)

Maria Djurkovic på Svenskt Tenn, Stockholm Design Week 2015

De flesta av alla de produktnyheter som presenterades under Möbelmässan/Designveckan fanns bara att beskåda under dessa dagar. Småningom finns förstås det mesta i en inredningsbutik/sajt nära dig.

Tre av de designutställningar som då öppnade är emellertid ännu tillgängliga…

1950-talet: Ett dukat bord i ett modernistiskt hem
I 50-talsrummet hänger den nya taklampan Serpentine, formgiven av designern Oscar Lind (11 000 kr)

Svenskt Tenn på Strandvägen producerar snygga utställningar i sitt galleri. Under Stockholm Design Week bjuder man in internationella storheter att stå för inredningen: ifjol det italienska designföretaget Fornasetti och året dessförinnan, den cypriotiske formgivaren Michael Anastassiades. Så det fanns förväntningar på vem som skulle få den äran i år… Uppdraget gick – något överraskande – till den brittiska scenografen Maria Djurkovic, som skapat de visuella miljöerna i filmer som Mamma Mia!, Tinker Tailor Soldier Spy, The Hours och den bioaktuella The Imitation Game.

En av Maria Djurkovics specialiteter är att återskapa tidstypiska inredningar. Med utgångspunkt i textilier och med möbler och föremål från Svenskt Tenn har hon skapat tre rum som minner om filmscener från 1930-, 50- och 80-talen, i utställningen Three Decades.

1980-talet: Färgstarkt! Memphisbord, Fornasettitallrik, Nobelbestick

Three Decades – Scenographies by Maria DjurkovicSvenskt Tenn t.o.m. 29 mars (gratis).

Frukost i Tesalongen

Subjektiviteter – utvald design

Nationalmuseum, Sveriges största museum, har utöver sin väldiga samling av måleri, skulptur och konst även en betydande mängd konsthantverks- och designföremål i sina magasin. Flertalet av dessa visas sällan fram. Nu finns emellertid en liten men dock del av dessa tillfälligt utställda i Kulturhuset Stadsteatern.

Exempel ur Monica Försters produktion

24 svenska formgivare har fått plocka ut varsitt favoritobjekt ur museets designsamling medan museets intendenter i sin tur har valt ut några föremål ur formgivarens egen produktion. Inalles ett hundratal tingestar, från senaste nytt till äldre designskatter; allt propert presenterat i det ljusa, luftiga galleriet under rubriken Subjektiviteter.

2 x Orrefors: Edward Halds ”Himmelsglob” (1930) / Lena Bergströms ”Planets” (2001-2015)
Lena Bergström själv mellan sina Planeter

Huruvida urvalet av medverkande formgivare är den optimla speglingen av landets bästa samtidsdesign kan ju diskuteras. Det faktum att Nationalmuseum luftar sin designsamling under Stockholm Design Week är ändå gott.

Anna Kraitz står vid sin cykelpollare ”Fogdarp” / Anton Alvarez sitter i sin ”Thread Wrapping Machine Chair”

Anmärkningsvärt är det dock att det kostar 100 kr att se den! Och då är Nationalmuseums utställning ändå sponsrad av ett stort bilföretag. Entréavgiften till Kulturhusets egna utställningar är 40 kr.

 

Vasen ”Blow Away” (för Moooi) och ”Surface Tension Lamp”, en LED-lampa med en efemär skärm av såpa. Två exempel på Fronts smarta, innovativa konceptdesign. Favoriter!

Subjektiviteter – utvald design på Nationalmuseum @ Kulturhuset Stadsteatern t.o.m. 22 mars (100 kr).

Ung Svensk Form på ArkDes

Charlie Styrbjörns stilfulla ”Ladder” i böjträ (för Thonet) / Ida Petterssons optiska textil ”Popup” / Anneli Tegelbergs färgstarka mattor ”Do your practice and all is coming”

Efter att ha visats på Möbelmässan (Greenhouse) går utställningen Ung Svensk Form på turné och första stoppet är ArkDes på Skeppsholmen. Årets juryutvalda 22 bidrag inom möbler, textil, mode, konsthantverk, produktdesign med mera har stuvats in i den tråkiga delen av museibyggnaden där just inget som visas görs rättvisa…

Modebidragen står Erik Bjerkesjö (herr/skor) resp. Isabell Yalda Hellysaz (dam) för. Bra val!

Ung Svensk Form är stiftelsen Svensk Forms nationella designutmärkelse för unga (≤ 36 år) formgivare.

Entréavgiften till ArkDes är 80 kr – vilket denna utställning knappast är värd. Det är däremot arkitekturfotoutställningen Constructing Worlds. Den visas i den stora salen och då kan du ju passa på att se Ung Svensk Form ”på köpet”.

Matilda Dominiques vackert, intrikata jacquardvävda våffelbindning / Hampus Penttinens hybrid ”Snöskolstolen” / Erik Olovssons & Kyuhyung Chos lekfulla furu-Memphis ”ROOM Collection”

 

Ung Svensk Form på Ark(itektur- och)Des(igncentrum) t.o.m. 29 mars (80 kr, entréavgift till hela museet).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *