Sommartider – in the box

Per Gessle skålar i sitt nya boxvin Sommartider

Hårdrockarna Motörhead, Kiss och AC/DC har gjort det. Likaså Pink Floyd och Rolling Stones. Liksom svenska Kent. Lasse Berghagen gjorde det men det blev inte så lyckat. Folkkära Barbro Svensson, Lill-Babs, har just gjort det, lagom till sin 75-årsdag. För att inte nämna Thomas Ledin, Lasse Stefantz, Robert Gustafsson och Per Morberg. Exemplen blir alltfler på de popartister, rockgrupper, dansband och skådespelande kockar som pressat druvor och framställt sitt eget vin. Eller mer korrekt, som satt sitt namn på vinflaskor. När skivförsäljningen dalar eller karriären har gått i stå så måste väl artisterna ta till nya knep i sitt desperata behov av både uppmärksamhet och pengar, kan tänka…

Kändisvinerna är en av de starkaste trenderna på Systembolagets hyllor på senare år. Det finns väl snart inte ett enda rockband eller kändis som inte har ett eget vin. I USA finns t.o.m. vinproducenter som helt ägnar sig åt Celebrity Wines, dvs. åt att kränga samma eller likartat innehåll om än med olika etiketter. Det stora flertalet av dessa kändisviner kan i princip avfärdas med att antingen vara undermåliga eller överprisade. Eller både och!

PG i vin(d)fånget

Men det finns undantag och ett av dem lanserades i veckan: Per Gessles Sommartider. Tvenne boxviner, ett vitt och en rosé, bägge med namn efter den 20 år gamla Gyllene Tider-sommarplågan. Redan tidigare har den mycket vinintresserade och dito samlande Roxette-musikern, släppt de italienska röda (flask)vinerna Furet och Kurt och Lisa. Framtagna som husvin på det av Gessle delägda Hotell Tylösand. Så det är väl inte så förvånande att även de två nya vinerna i The Per Gessle Selection håller vad de lovar, i pris/prestanda. Av fransk härkomst, producerade av Bordeauxbaserade François Lurton, uppfyller de, i sammanhanget, de tre goda F:en: friska, fruktiga och fräscha! Samt torra, och därmed utmärkta till picknicken eller sommarbuffén.

Den vita Sommartider är en 50/50-blandning av Sauvignon Blanc och Gros Manseng, medan rosén består av 100% Syrah. Förutom att bära popartistens namn är Sommatider-boxarna dekorerade med Per Gessles egna teckningar av blommor och annat ”klotter”. Samt, själva ursprunget: sången, i text och med gitarrackord.

Om Per Gessle själv får råda – och varför skulle han inte få det? – blir nästa Selection-vin en champagne. Eller allra helst två! En standard och en riktig blanc de blancs-préstige.

Till vin äter man med fördel och på Gondolen Gastronomi denna underbara försommareftermiddag stod mumsigheterna stiligt uppdukade…

Sommartider finns i Systembolagets beställningssortiment och kostar 199 kr (3 l).

 

Epipix. Det långt ifrån ovanliga narcissistiska behovet av att lägga ut bilder på sig själv lyser vanligtvis med sin frånvaro på denna blogg. Vanligtvis alltså, hej hej 🙂

3 reaktioner på ”Sommartider – in the box

  1. Ojoj. Nu är jag riktigt avis på dig. Roxette är mina gamla ungdomsidoler. Vill också dricka vin med Per Gessle 🙂 fina bilder och buffén ser helt fantastisk ut!!

    1. 🙂 nästa gång det bjuds till PG-mingel så lägger jag ut mitt deltagande till högstbjudande på Ebay, Pernilla 😉 Sympatisk man f.ö., begåvad & vinintresserad – bra egenskaper. Tack, smakade lika bra som den ser ut!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *