Swing Jam, installation av Kyung-Jin Cho, SEART 2017

SEART 2017

För sjätte gången gör samtidskonsten några dagars tillfälligt nedslag på Östermalm när SEART (Sweden’s Emerging Art) presenterar årets grupputställning. 19 yngre och – än så länge! – mindre etablerade konstnärer med examen från de olika konsthögskolorna i landet visar sina verk i industridesignbyrån No Picnics lokaler. Några av konstnärerna har deltagit vid tidigare upplagor av SEART men återkommer nu med nya verk. Som vanligt varierar såväl materialen som tekniken: textil, trä, keramik, glas(fiber), plast och diverse metaller, collage och assemblage, skulpturer, installation, foto och video samt, självfallet, en och annan oljemålning. Alla de utställda verken är som vanligt till salu; billigast är ett litet huvud i frigolit för 500 kr (Johan Berglund), kostsammast är Kyung-Jin Chos ljudande installation (ovan) för 250 000 kr.

Högt och lågt – konsten fyller No Picnic från golv till tak. Theodor Anders knutna skulptur Gigi t.v. och Cecilia Rinertz hängande Tripping t.h.
Emma Brålander, SEART 2017
Illusion, färg och komposition är vad inredningsarkitekten Emma Brålander vill fånga betraktarens uppmärksamhet med.
Martina Skyttberg ”Över isen” / Kasper Nordenström Jung ”Paynes Gray” / Gabriella Loeb / SEART 2017
Martina Skyttberg använder sig av färgade textilier, skärmdumpar och broderi i sin polyptik Över isen / Paynes Gray heter Kasper Nordenström Jungs målning / Gabriella Loeb har denna gång övergivit de skulpturala tygkropparna för att i stället skulptera i glasfiber och polyester.

Alvina Jakobsson "The Sick", SEART 2017

Alvina Jakobsson "Organ", SEART 2017
Skulptrisen Alvina Jakobsson bidrar med två mjuka verk i hård lera: Organ och The Sick. Den senare ligger på golvet.
Swing Jam, installation av Kyung-Jin Cho, SEART 2017
Upplevelsen av en jordbävning i Seoul ifjol är uppkomsten till Kyung-Jin Chos klangfulla skapelse Swing Jam – årets centralverk på SEART. En poetisk installation om människans och naturens förbundenhet.
Sara Nielsen Bonde "Transition", SEART 2017
Canvas i upplösningstillstånd… Sara Nielsen Bondes installation Transition leker finurligt med målardukens själva beskaffenhet.

Sara Nielsen Bonde "Transition", SEART 2017

Susanna Jablonski, SEART 2017
En trädstam i vinterlandskap står centrum för Susanna Jablonskis videoinstallation.
Camilo Matiz, SEART 2017
Med hjälp av en spegel, ett rött penseldrag som prisma och med betraktaren i centrum framkallar Camilo Matiz konkav reflektion genom sin Strokes.
Målningar av Ludmila Hrachovinová, SEART 2017
Två av tre av Ludmila Hrachovinovás stora oljor (varav en repriseras från SEART ifjol).
J o b "Sfumato", SEART 2017
Ett foto av en obestämd urban skyline visar J o b. Den bär namnet Sfumato (efter renässanstekniken där man låter formerna framträda ”som sedda genom rök”).
Johan Berglund "Deus Ex Machina" & "Heads", SEART 2017
Som en ond kraftmätning mellan historia och modern design, karakteriserar Johan Berglund sin målning/digitala print Deus Ex Machina, omgiven av skallar i frigolit.

 

På vernissagen för SEART 2017 minglade konstnärerna med närmaste anhöriga och vänner, allmänt konstintresserade jämte en och annan gallerist på jakt efter talang att ställa ut i framtiden.

SEART 2017

 

SEART på No Picnic, Storgatan 23 C. Fre-sö kl. 12-18. (Fri entré)

 

Nyfiken på tidigare års SEART?

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *