Lansering av Orrefors Beer glas, The Flying Elk

Öl smakar bättre i goda glas

Att öl är trendigt visar sig på många vis. Nya mikro- och hantverksbryggerier sätts igång, både här hemma och utomlands. Som Nya Carnegiebryggeriet. Nya serveringar med ölet i fokus öppnar, som Printz Ölhall och Bierhaus. En uppsjö nya ölmärken har breddat sortimentet på både systembolag och krogar. Allt detta har även bidragit till en allmän kvalitetshöjning och främjat en allt större nyfikenhet och kunskap om öl, såväl bland krogarnas dryckesansvariga som hos gästerna. Smakrika(re) ales har vunnit mark på ”den stora starka” lagerölens bekostnad, speciellt IPA och APA, många av dem från amerikanska småbryggerier. Dessvärre råder där en likriktning. Typiskt är en viss obalans i deras smak(bombs)profil av pimpad cascadehumlebeska och alkoholhalt.

Med denna uppsjö av nya, spännande öl av olika typer kräver förstås sina glas. Trots att somliga helst(?) häller i sig sin öl direkt ur flaskan. Detta är måhända coolt eller praktiskt, men halsande gör ingen öl rättvisa. Annat än möjligtvis dem som ändå inte har så mycket till smak, men de kan man väl likväl avstå helt. Nä, ett bra glas till en bra öl adderar mersmak. Detta är exempelvis vinvärlden avsevärt mer medveten om. Det är påtagligt hur skilda glas förmår framhäva de olika vindruvornas respektive karaktärer, vilket det österrikiska glasbruket Riedel med framgång visar med sin omfattande repertoar av druvspecifika glas. På ölsidan finns förvisso också många skiftande glas: ölsejdlar, kupor och tulpanglas av varierande modeller och storlekar. Pilsnerglas och pintglas… Fast på krogen får man oftast maskindiskhärdiga glas av standardtyp och hemmavid tar man väl inte sällan samma glas oavsett öltyp.

För tre år sedan tog anrika Orrefors glasbruk fram tre fina munblåsta (och dyra) svenska ölglas, Difference, tänkta för pils, ale och porter. Formgivare var Sveriges främsta designer av servisglas, Erika Lagerbielke (med hjälp av bryggaren Johan Spendrup och vinkännaren(!) Bengt-Göran Kronstam). I dagarna lanserar Orrefors en ny glastrio, Beer, även denna designad av Lagerbielke. Pils, Lager och Taster heter glasen deskriptivt. Tillverkningen sker denna gång i Tyskland för att få ner produktionskostnaden. Tunt gods, lagom stora och sköna att hålla i är mina första intryck. Pilsglaset är dessutom elegant att se på. Att Orrefors logotyp finns inetsad i glasens fot är en snitsig designdetalj.

Priset för en Beer-box med ett glas av vardera slaget är 399 kr medan ett 4-pack kostar 100 kr mer, 499 kr.

Bilderna är från lanseringen, som ägde rum på The Flying Elk i Gamla Stan.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *