Optikmässan

Efter fyra års uppehåll har fackmässan för ögat och det synrelaterade, Optikmässan, återuppstått i Stockholm. Till glädje och gagn för i första hand optikerna som nu slipper ta sig till mässorna i Köpenhamn, Paris eller Milano för att möta tillverkare, agenturer och importörer av sol-/sport-/skydds-/glasögon och bågar, kontaktlinser, maskiner samt övrigt som ryms inom det optiska. Ett drygt 70-tal inhemska och internationella utställare var representerade på Kistamässan. Ingen liten business är det. Svenskarnas synfel jämte solförmörkande/coolhetsförhöjande attribut omsätter hela 7 mdr kr/år.

Läckra solglasögon för den som vågar och vill synas! Ett Malmöitiskt amarbete mellan den spännande modedesignduon Natalia Altewai & Randa Saome och KunoQvist Eyewear.

Själv är jag ju ingen optiker, men förvisso en ivrig glasögonbärare! En förträfflig accessoar mitt i fejjan, som kan färg-, stil- och humörkombineras på en mängd kreativa vis. Ombyte förnöjer. Jag har väl ett knappt tiotal ”aktiva” glajjor f.n. Fast plats på näsan finns det alltid för fler.

De duktiga glasögonskaparna från Umeå, E&E, dvs. Erik Johansson och Emilia Lindmark inspireras av den norrländska kulturen och deras kollektion bär också namn efter orter som Abisko, Vindeln och Jukkasjärvi. Kattögonen Burträsk är snart mitt nya svarta!

Svenska Moderådets chef Lotta Ahlvar inledde med ett optiskt trendseminarium som mynnade ut i fyra huvudlinjer. Futuristic: en urbant cool stilblandning/krock med inslag av etniska tryck och djurmönster samt spegelglas. Golden Age: där det nya är det gamla, med inspiration så långt tillbaka som till renässansen. Guld, silver, gravyrer och kitsch! Romantica: sneglandes på efterkrigstidens stilideal, med lekfulla bågar i pastelliga färger och roliga mönster som ställs mot pärlemorskimmer och imiterad sköldpadda. Samt Retroella: klassiska modeller som piloten och runda nostalgibågar i dova retrokulörer som rosa, orange, brunt, gult och grönt. Något för den preppyklädde.

Två av Jean François Reys allt annat än diskreta bågar: BOZ galna kitsch resp. den innovativt, fotoetsade Lace. fotoetsade Lace.
Till vänster holländska De Stiljs väldesignade, stilrena Martijn. Till höger ett par korkklädda bågar av Mad in Italy.

Både av allmän- & egenintresse tog jag mig en överblick(!) över bågar och glas av alla dess slag. Några av de mer utmärkande nyheterna, i mitt urval, syns här på bilderna. Ett tråkigt, återkommande faktum är dock att bara för att brillorna ser grymma ut där de ligger eller hänger så är det ingalunda någon garanti för att de klär just dig. Eller mig. Tyvärr. En konsekvens av detta är att många, anmärkningsvärt många, väljer helt fel och missklädsamma bågar.

Ray-Ban – sedan 15 år ägd av världens största glasögonföretag, italienska Luxottica – lyckas gång på gång att förnya sina älskade, gamla klassiker med den äran. Här två av årets nyheter: Wayfarer i läder resp. Clubmaster i borstad aluminium. Vill ha!

 

Det mest iögonfallande resultatet av detta Optikmässebesök blir att jag inom kort lär se världen med ett par, ja kanske tre par nya ögon. Glasögon. Och hur du ser på mig med dessa får du, efter att de infärgats och glasats, begapa här på bloggen småningom.  🙂

 

Elegant visir av Moschino

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *