Hösthängning I

Ja, då var den igång igen efter sommaruppehållet: Stockholms gallerisäsong. Förra torsdagen inleddes den med en samfälld säsongsöppning i Stockholm Gallery District, dvs. kvarteren runt Vanadisplan, där ett tiotal gallerier håller till och där en stor skara vernissagesugna samlats för premiären i den milda sensommarkvällen. Perfekta förhållanden sålunda, inte bara för att bese konsten utan i lika hög grad för att stå ute och mingla med glas och flaska i hand – en nog så väsentlig del av vernissageandet!

Kasper Sonne / Christian Larsen

Här ett urval på vad som visas. Först det som jag tycker mest om: dansken Kasper Sonnes utställning Dirty Blonde, på Christian Larsen. Svedda, uppfläkta bilder där den blottade spännramen skymtar likt ett kors. Sonne målar storskaliga monokromer. Därefter bränner han stora hål i sina dukar, täcker den med vulkanisk aska eller häller giftiga lösningsmedel över verken. Färgen vittrar, nya lager skapas och tavlorna får ett eget och ödesmättat uttryck med bokstavligen uppbruten materialitet.

Även den reflekterande ridån av svarta plastremsor mitt i utställningsrummet är ett konstverk, signerat Sonne.

Gabriella Loeb & Martha Ossowska Persson / Cecilia Hillström

Mer av gillande för att inte säga berörande finner jag hos Cecilia Hillström, som bjuder på två yngre konstnärer i symbios: Gabriella Loeb & Martha Ossowska Persson. Loeb ställer ut två textilskulpturer tillverkade av veckad, härdad toile, som är vriden likt huden av en tyngdlös kropp frusen mitt i en rörelse. Skulpturalt och berörande.

Ossowska Persson står i sin tur för väggutsmyckningen med sina sensuellt sublima akvarellmålningar i skärt; storskaliga, hudnära bilder av läppar och sammanflätade fingrar.

Konstnären själv med sin konst

Splendor in the touch kallas Gabriella Loebs & Martha Ossowska Perssons utställning – jo, splendid indeed!

Alyson Shotz / Andersson/Sandström

Den amerikanska konstnären Alyson Shotz säger sig vilja utforska universums lagar genom sina stora, luftiga skulpturer av blank metall och skimrande prismor, glaspärlor och speglar. Ljuset reflekteras och skuggorna kastas här. Light & Shadow kallas också den anslående och sparsmakade utställningen (ett verk per rum) hos Andersson/Sandström.

Helen Mirra / Nordenhake

Desto fler föremål hänger och ligger på Nordenhake, där amerikanskan Helen Mirra fått ge utlopp för sin repetitiva dogma-mani(fest): en serie svartvita fotografier av marken hon går på, kompletterad med fältanteckningar på kartong samt med vävnader tvinnade av ull från tvenne svarta får…

Annika von Hausswolff / Andréhn-Schiptjenko

Andréhn-Schiptjenko visas Annika von Hausswolffs fotografier, Razzia. Digitaliserade analoga utskrifter eller bilder i emalj vilka strävar efter att återskapa fotopapprets materalitet och taktilitet. Foton som Hauswswolff för ovanlighetens skull inte tagit själv utan hämtat ur privata fotoalbum och pressarkiv. Dem har hon scannat in, bearbetat, rastrerat och med screentrycksprocess avslutningsvis emaljerats eller fått lite färg med akryl. Metafotografisk rekonstruktion, förfaret genomfört.

Gustaf Lilliestierna / NAU Gallery

En liten del av naturen har flyttat in på NAU Gallery genom Gustaf Lilliestiernas installation, Below the forest canopy. Människans påverkan på jorden är denne begåvade konstfackselevs utgångspunkt. På väggarna och golvet möts renlav, mögel och jord med de utifrån naturen utvunna färger, plast och rostande järn. Engagerande, inspirerande och snyggt iscensatt.

Corpus I-VIII: Akvarellpapper som varit nedgrävda i åtta olika jordmånar

Camilla Løw / Elastic

Norska Camilla Løw har skapat en platsspecifik utställning, för att inte säga installation, av sina nya verk på Elastic. Nerves and Muscles heter den. De  hängande Alexander Calder-befryndade objekten tar plats mitt i rummen – man får ta vägen runt dessa trådade händer och de spraymålade plexiglasskivorna, med konturer av verktyg. Geometri och starka färger. Estetiska verk, dito grupperade – läckert för ögat.

Patric Larsson / Galleri Flach

Galleri Flach visas Patric Larssons fotorealistiska målningar, Trip, som rör sig kring resandets existentiella dimensioner, likt någon slags kufisk road movie.

Martina Hoogland Ivanow / GunGallery

Avslutningsvis GunGallery, som stängde sitt fotogalleri på Runebergsgatan för två år sedan, och nu gör en välkommen comeback. Denna gång i ny lokal på Vanadisvägen 29. Först ut på dess väggar hänger Martina Hoogland Ivanows dunkla och färgstickiga bilder på tema människan och/i naturen(?). Circular Wait har fotografen döpt den outgrundliga utställningen till.

Flertalet av utställningarna pågår t.o.m. 26 sep.
I nästa inlägg: höstöppningen för city- och Östermalmsgallerierna

 

Gallerierna stänger – dags att gå hem

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *