Framskrapat måleri och fastkilat objekt

Håkan Rehnberg, Moderna Museet

”Det är ingen berättelse eller redovisning, utan snarare en prekär situation. För mig står konstverket för en motståndshandling, ingen förståelse, ingen användbarhet, men förundran och ett omskakande ifrågasättande. Något historiskt avgörande hände när målningen lyftes ur sin ram och skulpturen lyftes ned från sin sockel…”

Konstnären framför konsten sin

Så beskriver Håkan Rehnberg själv sin nya utställning Dubbel scenModerna Museet. Tio nya, koloristiska målningar och tre minimalistiska metallskulpturer. Målningarna, obetitlade och i storlek större, är utförda på sandblästrade akrylglasskivor, med oljefärg och målarknivar. Den våta färgen har lagts på fläckvis och fragmentariskt och i flera lager över hela ytan, sedan har partier frilagts med palettkniv ända in i grunden. Ett omvänt och baklänges arbetssätt; målningen skapas följaktligen genom att färgen tas bort och flyttas runt. Allting utförs under en sammanhållen akt för att ”dröja kvar en stund i den egna oenigheten”. Resultatet är en serie intensiva och upplösta bilder som lockar blicken och triggar fantasin.

Måleri värt att titta närmare på

De stora, strama skulpturerna, eller rumsliga objekten kanske är en bättre benämning, har arkitektonisk hållning, med sina sammanfogade aluminiumprofiler som något slags prefabricerade byggelement. Den minsta av de tre, som bär den avväpnande titeln Den ihopvikta paviljongen/Ett övergivet projekt 2006-2014, blev min utställningsfavorit, tack vare den lilla träkilen som håller ihop det hela. Som hämtad ur ett platt paket från Ikea!

Kilbild

Håkan Rehnberg – Dubbel scen på Moderna Museet, Stockholm t.o.m. 12 april

Konstnären och landets samlade (huvudsakligen manliga) kritikerkår, vid pressvisningen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *