Kategoriarkiv: Mode

Torsdagsfläng I: Lumas Gallery

Denna torsdag inleddes med frukost på nya Lumas, en internationell fotogallerikedja som nu öppnar sin första (franchise)butik i Skandinavien, i en nyrenoverad lokal vid Humlegården på Stureg. 16 (som tidigare hyste Marockos turistbyrå).

Lumas grundades av konstsamlarna Stefanie Harig Marc och Alexander Ullrich. Deras första galleributik öppnade i Berlin 2004. I dag finns Lumas i 16 länder och består sammantaget av drygt 35 butiker. Just det – butiker! Konceptet handlar nämligen i högsta grad om försäljning av ”prisvärd” konstfotografi av nya printar i mindre serier, oftast en upplaga om 50-150. I Lumas portfölj finns idag ungefärligen 2000 verk av ca 200 fotografer. I motsats till den exklusiva gallerimarknaden, där eventuella köpare huvudsakligen är museer eller penningstarka samlare, vänder sig Lumas till en bredare kundkrets. Fotokonsten som säljs här är snarare tänkt som dekorativ inredningsdetalj än som unika samlarobjekt. Verken är glasade, ramade och redo att hängas på den nya ägarens vägg. Hög kvalitet utan alltför höga pretentioner, skulle man kunna sammanfatta hela idén.

Red Parasol – Louise Dahl-Wolfe / What’s new – Horst P. Horst / Red Stripes – Joseph Leombruno & Jack Bodi / Audrey Triptych – Cecil Beaton / Bathers I – George Hoyningen-Huene / Twiggy – Bert Stern / Downtown – Rene & Radka / Cross – Erwin Blumenfeld / Gloria Swanson (1924) – Edward Steichen / The Women – Horst P. Horst / Anouk Aimée (1965) – Bert Stern / The Look – Erwin Blumenfeld / Dry Martini – Karen Radkai

Masterpieces of Fashion Photography är titeln på invigningsutställningen, som är vad den heter: ett urval om tjoget av de mest frapperande modebilder hämtade ur Vogues och Condé Nasts omfattande arkiv. Curatorn och doktorn i fotografi Niclas Östlind introducerade…

… och gav en bakgrund till modefotografin som en avgörande del av modehistorien. Ett slags porträtt där det inte är människan utan själva plagget, en accessoar eller en livsstil som står i centrum. De första modebilderna togs i slutet på 1800-talet. Sedan dess har sättet att fotografera kläderna på skiftat i takt med modetidningarnas framväxt. De renodlade modetidningar som Vogue och Harper’s Bazaar och deras fotografer har varit stilbildande. Ibland har man eftersträvat maximal detaljåtergivning av tyg och tillskärning. Ibland har bilderna betonat en trend, en look eller en livsstil i en särskild miljö. Många fotografer har utvecklat en egen stil och deras foton har överlevt längre än de plagg de fotograferat. Till pionjärerna inom modefotografin hör Edward Steichen, Cecil Beaton, Erwin Blumenfeld och Horst P. Horst.

På kvällen minglade premiärgästerna/kunderna med Anouk Aimée, Audrey Hepburn, Twiggy, Kate Moss och Gloria Swanson…

Atmosfären i Lumas lokaler påminner mer om en tillställning i ett privat hem – ett kök, ett vardags- eller arbetsrum – än om ett besök i den vita kuben, alltså ett renodlat galleri. Konstverken på Lumas är inlemmade i själva inredningen. Konstfotografin presenteras här således som en del av en vackrare vardag än ett musealt objekt – en affärsidé som av framgången att döma många tar till sig. Lumas är också ytterligare ett bevis på den ofantliga marknad som fotografi utgör idag.

Vernissageglada miner på andra sidan fönstret: fotodoktorn Niclas Östlind, en för mig obekant kvinna samt konsthandlaren Joakim Geiger, en av svenska Lumas två delägare

Det våras för vintage

Hängande Hermès-sidensjalar som mobila konstverk. Rader av den lilla svarta, såväl av Chanel som med andra etiketter. Cocktailklänningar och hellånga varianter. Kavajer, kjolar, dräkter, toppar, kappor… Accessoarer, inklusive dem som visar tidens gång. Samt de glänsande till att smycka armar, fingrar, öron och hals med… Mängder av skor förstås: pumps och flats, sandaletter, stiletter och stövletter… Och väskor, väskor, väskor: hand-, afton-, kuvert-, Kelly-, axelband-, weekendbags, koffertar… Dyr, dyrare, dyrast!

Vintage Fashion

Koftan i rosa av Chanel
Skor från Bukowskis flankerar Auktionsverkets Lanvin-pumps i mitten
Hermès-hängningar: Verkets ovan, Buckans nedan
Bukowskis t.v / Auktionsverket t.h.
Fashion på en pinne: Alberta Ferreti t.v., Chloé t.h.
Lacroix-kappa över Nicole Miller-klänning / Mjölktetra signerad Chanel

Prada, Balmain, Balenciaga, Céline, Dior, Gaultier, YSL, Gucci och Pucci, Valentino, Mugler, Cavalli, Fendi, Ferreti, Westwood, Vuitton, Montana, Chloé, Charles Jourdan, Mulberry, Bottega Veneta, Laboutin, Cartier, Patek Phillipe, Rolex, Tiffany & Co…

Fönsterplats för väskorna på Buckan
Klädhästar hos Buckan (vä/hö), fritt hängande hos Verket: Guldlamékavaj Gucci/gul Dior-klänning

Väskor kan man aldrig ha för många av!
Hund i väska hos Bukowskis t.v. / Väskor utan hund hos Auktionsverket t.h.

Kelly-väska i plast (Hermès)

Ja, våren är här och med den vintage-auktionerna. Bukowskis har drygt 700 objekt till salu på sin Fashion & Diamonds, Stockholms Auktionsverk har hundra färre på sin Fashion. Det mesta är sig likt från tidigare auktioner, exempelvis är herrplaggen få.

Oj! Ko(fläckig)klänning av Bob Mackie toppad med en coiffe signerad Malinda Damgaard. Nina Ricci har skapat blårävspälsen t.h.

Något som emellertid är nytt är Auktionsverkets presentation. Världens äldsta auktionsföretag fick i höstas nya ägare i Nordens största nätauktionshus Lauritz.com. Den första synliga påföljden av denna förändring syns just nu i den rymliga visningslokalen vid Östermalmstorg. Den har givits en ny attityd i en lyckad makeover av stylisten Fredrik Robertsson, som engagerats som utställningscurator. Han har klätt de iögonenfallande skyltdockorna i entrén, skrivit klämmiga deviser (varför på engelska?) på väggarna och färgkoordinerat hängningen av plaggen. Snyggt!

Under rävboan en tartan-jacka av Vivienne Westwood samt jodhpurs från Hermès. Utropet på de av Gaultier-designade ridbyxorna är 200′! För det får man en hel ponny… (t.h.)
Långklänning från Alaïa och bikerjacka från Moschino (t.h.)

Fredrik Robertsson har inte bara pimpat Fashion-utställningen utan hans byrå Pretto PR fick också uppdraget att administrera inbjudningarna till förhandsvisningsminglet… Det vanligen förekommande, typiska östermalmsklientelet hade ersatts till förmån för en avsevärt hippare och föryngrad gästlista. Mer glamour och mindre pengar typ. Fast det kanske ändå inte spelar så stor roll för försäljningen i slutändan?

För mycket fashion gör en trött

Visningarna pågår t.o.m. 8 mars (Bukowskis) resp. 9 mars (Auktionsverket). Online-auktionerna inleds 9/ resp. 10/.

 

Valentino-pumps

Fransk förtjänstorden förlänad fashionista för föredömligt fullödig förrättning

I över 30 år har Cay Bond varit verksam inom modevärlden. Som journalist och redaktör för magasinet Clic och tv-programmet Modemaffian, som hon startade parallellt. Som trendanalytiker för Promostyl i Paris. Samt som föreläsare och författare. Frankrike löper som en röd tråd genom Cays långa, modeinriktade yrkesverksamhet. Hon har inte bara gjort dess exklusiva skrädderi- och sömnadskonst, haute couture, och den färdigsydda konfektionen, prêt-à-porter, jämte dess kreatörer bekanta för en svensk publik. Härtill har hon spridit den franska synen på mode: att mode är kultur, kunskap och personligt uttryck.

Som ett erkännande och tack för sin mångåriga gärning har Cay Bond utnämnts till Officier de l’ordre national du Mérite, Nationalförtjänstorden, enligt ett beslut av republikens president François Hollande. Denna hedersbetygelse delades ut igår av Frankrikes ambassadör i Sverige, Jacques Lapouge, vid en ceremoni på Frankrikes residens.

”Vi vill med denna utmärkelse hedra Cay Bond för hennes framstående insatser för Frankrike som inspirationskälla, besöksmål och modenation. Med sina gedigna kunskaper har hon fört fram franska modeskapare och företag, men också bidragit till värdefulla fransk-svenska kontakter.” Detta bland annat uttryckte ambassadör Lapouge innan han dekorerade aftonens huvudperson.

Som följdes av tacktal – på välartikulerad franska förstås – av den nyförtjänta…

Och så avrundades ceremonin med ett uppsluppet mingel med champagne i glasen och kanapéer på faten.

Mes félicitations, Mme Officier Bond!

Nyskodd

Bondelid-tröjorna – minns du dem? En långärmad tisha i mjuk bomullstrikå med namnet broderad i skrivstil tvärs över bringan. Under några år på 90-talet blev den en förbluffande inhemsk succé som sålde i bortåt en miljon exemplar. Det var då det. Nu, ett par decennier senare, gör den som satte sitt efternamn på var och varannans bröst comeback. Denna gång har dock fokus flyttats från bålen till fötterna. Och efternamnet har han bytt mot sitt förnamn, Claes Göran.

claes_goran-3 | © LEX 2014

Skor är således den svenske designern Claes Göran Bondelids senaste projekt, närmare bestämt sneakers. Gympaskor för gatan i 15 modeller och fem färger. Brogues, Chelseaboots, Converse och vandringskängor utgör synbarligen inspirationskällorna för kollektionen. Flertalet i vaxad canvas och tyg, några få i läder. Alla med en egen, distinkt look. Matchande accessoarer som strumpor, väskor m.m. tillhandahålls också.

claes_goran-2 | © LEX 2014

Kär designer har många namn
Kär designer har många namn

claes_goran-6 | © LEX 2014

I somras öppnade Claes Bondelid sin nya skoaffär Claes Göran på Odengatan 62 i Stockholm. En butik som mer liknar ett eklektiskt ombonat vardagsrum med stadiga fåtöljer i stället för de gängse pallarna. Stilfullt med de snygga, enhetliga skokartongerna som klättrar upp för väggen.

claes_goran-7 | © LEX 2014

Igår bjöds det till en litet mingel i butiken och då passade jag på att sko mig med ett par nya, coola korallröda Claes Göran! (999 kr)

claes_goran-1 | © LEX 2014

Att se och se ut

Montrarna är byggda, säljarna är på plats och seminarierna sätter igång. Synd bara att årets Optikmässa i Kista – den andra i ordningen – håller sin pressdag samtidigt som Modeveckan pågår för fullt (i innerstan). Även (sol)glasögon(bågar) följer dock modet! Förutom det uppenbara att jag fick prova oräkneliga modeller på min egen näsa var ett besöket på Optikmässan ett utmärkt sätt att få ett hum om de senaste trenderna för syn(barlig)korrektion.

Sobra ”Näckros” ur svenska E&E:s nya kollektion

Funktion är det nya svarta, är en av de sloganer som gäller i år. En annan tydlig riktning är att branschens kunder lägger mer pengar på glas än på länge. Optikerna kliver dock ur sina vita rockar och för att kunna möta kundens behov även måste agera som stylister. Målgrupperna skiftar och tanken är att vi har lika många par solglasögon som skor i garderoben. Inte använder vi samma skodon under en joggingrunda som när vi tittar på tv. Unika glajjor vid dito behov må förstås vara ett försäljningsknep, fast det finns en poäng med det förstås.

Optikmässan handlar både om att se, men också (vilket för somliga nog är det viktigaste) om att se ut!

Spegel spegel…
Fendi
Ordertecknande

Optiktrender på Optikmässan

Enligt inspiratören, entreprenören och kreatören Lotta Ahlvar (som var en av dem som höll trendseminarier på Optikmässan) handlar den kommande säsongen om huvudsakligen tre linjer. Enduring är det stilfulla manéret i en klassisk garderob, där hattar, handskar och just glasögon utgör den yttersta markören för elegansen. Tänk sneda kattögon och runda 40-talsbågar, sköldpadda och pärlemor som material samt guld, kamel, brunt och olika nyanser av rosa som det stilsäkra färgvalet. I Hipstervilles kreativa miljö gäller funktionell, praktiskt slimmad och lite rå look. Färgerna är jordens (senap, buteljgrönt, tegel), formerna är både fyrkantiga och runda och en touch av humor mjukar upp den lite nördiga framtoningen. Au naturel är, som själva namnet säger, en hyllning till enkelheten och naturen. Trä som material är givet och förekommer antingen ensamt eller kombineras med horn, ben och matt guld. Färgskalan stiftar, men djurmönster är starkt förknippat med denna naturnära stil.

Laserutskurna nya VW

Bland ögongodiset fanns både påkostade klassiker från Prada, Moschino, Fendi och Jimmy Choo, men även bågar med vänligare prislappar och med överraskande detaljer.

Lekfullt och färgglatt hos O.O.Design
Roligaste montern, Eva Gyllenbriders O.O.Design, full av färg och 60-talets design.

Anrika Oliver Goldsmith visade bland annat de legendariska bågarna Manhattan, som Audrey Hepburn gömde sitt berömda ansikte bakom i filmklassikern Frukost på Tiffany’s.

Klassiker från Oliver Goldsmith

Bland retrotrenderna dominerar runda former. De yngre stolta glasögonbärarna med känsla för stil väljer gärna trettiotalets runda metallbågar.

Saville Rows rundretro

Min personliga favorit på Optikmässan hittade jag hos det danska märket Fleye, som fortsätter att etablera sig i Sverige och imponerar med spännande material och annorlunda detaljer. Som denna, klädsam eller hur?

En av flera snyggingar ur Fleyes nya kollektion

 

Intrycken från fjolårets Optikmässa finns här.

Konst som kostar skjortan

Den svenska skjorttillverkaren Eton tar ett nytt modegrepp och har skapat en liten kollektion i samarbete med den brittiske konstnären John Clark.

Kollektionen består av två skjortmodeller i lätt flanell. Den ena är svartvitmönstrad och baseras på Clarks målning Veil. Den andra är ljusblå och har Clarks Everyone Works Hard tryckt på ryggen. Bilden föreställer en fallande affärsman. Till Veil-skjortan finns en handfull accessoarer som slips, scarf och näsduk. Skjortorna kostar 1 595 kr.

Sebastian Dollinger i hatt, John Clark utan

Skjortkonsten lanserades ståndsmässigt i går av Etons designchef Sebastian Dollinger och John Clark med ett konst-möter-mode(mingel) i Konstnärshusets stora galleri. Ramen utgjordes av en utställning med Clarks bilder, The Sleep of Reason (£1296-£5760).

Lanseringen/utställningen fortsätter härnäst till New York och London.

Från krimskrams till dyrbara juveler…

Precious, den nordiska branschmässan för smycken och klockor äger under denna helg rum för andra året på Stockholmsmässan. Den säger sig vara Nordens viktigaste mötesplats för tillverkare, leverantörer och inköpare av allt tänkbart i prydnadsbranschen. Här möts exklusiva klenoder, ädelstenar och påkostade armbandsur med glaspärlor och plånboksvänliga imitationer. Unik design visas sida vid sida med massproducerad bijouteri.

Get Bli Designs t. v.

Bjørg

Torben Skovs (odlade) pärlor (DK) / Get Bli Designs 3D-printade armband på designerns Alexa Gettings egen arm (SF)/ Björgs elegant exponerade, nya kollektion Hall of Mirrors (IS)

Bland alla klocknyheterna – och de är många! – fastnade min blick på schweiziska Mondaines armbandsur som elegant tar i anspråk typsnittet Helvetica. Klockrent!

Mondaine Helvetica
(denna modell 3 100 kr)

Rustad för fest

Kolla in denna anslående långklänning! Ett originellt exempel på couture signerad Tonje Halvorsen, som för egna händer och på fritiden, vid sidan av studierna i grafisk design på Berghs reklamskola, satt samman exakt 100 000 säkerhetsnålar till denna festliga kreation. 500 arbetstimmar nedlagda (samt en påtaglig risk för att utveckla nickelallergi).

100 000 Pieces of Me kallar Tonje Halvorsen (bilden nedan) sitt gnistrande och bärbara, om än kanske något tunga (35 kg) konstverk till examensarbete. Passa på att begapa den på reklamskolan Berghs examensutställning (Berghs Grad Show 2014) i helgen.

 

PS. Tonje Halvorsen skänkte sin klänning till SR/SVT:s insamlingsevent Musikhjälpen i dec 2014, där den såldes för 20 500 kr.

 

Antikmässan

Att vi lever i ett prylsamhälle råder det föga tvekan om. Det är emellertid inte bara den senaste mobil- och hemelektroniken som väcker habegär utan även vanliga, mer traditionella vardagsföremål vill vi också omge oss med. Om det vittnar det lämmeltåg av både samlare och allmänt prylsugna som i dagarna tar sig ut till Älvsjö och Stockholmsmässan där Antikmässan ännu en gång har inrättat sig. De 250 utställarna står beredda, montrarna är fyllda från golv till tak och allting är till salu!

Antikmässan är förresten långt ifrån ett täckande begrepp för allt som här finns att begapa och shoppa loss på. Vid sidan av de riktiga antikviteterna – som är i minoritet – finns här en växande samling ting av yngre årgångar, vintage och retro. Men även nytillverkat! Konst finns också, såväl äldre som samtida, liksom konsthantverk, textilier samt bruksföremål av allehanda slag. Kuriosa, prydnads­föremål, pryttlar, krimskrams… Om man (mot förmodan) förmår ta sig i genom den stora mässhallens alla montrar hittar envar säkert något av intresse att smycka sitt hem med. Det här är en sakletares mässa, för att inte säga Mäcka! En jätteloppis, helt enkelt. Fast hoppet om att fynda bör man nog tygla, prisnivån är överlag hög – det kostar ju också att ställa ut här… Eller som en pris- och sakkunnig kollega noterade: ”Det som går för tusen kronor på Bukowski Market kostar fem här!”

Om man efter allt handlande ändå skulle ha pengar över kan man likafullt lämna Antikmässan renrakad! Det stiliga stillebenet fick dock varken ätas eller köpas.