Kategoriarkiv: Museum/Konsthall

Konsthelg III: Earth Matters

En av vårens finaste utställningar går mot sin ända. Det är sista dagarna för Earth MattersArtipelag, som denna gång bjudit på en riktig fest för öga och tanke.

Det världsberömda trendoraklet Li Edelkoort och curatorn Philip Fimmano har tillsammans skapat konsthallens första designutställning med ekologi och hållbarhet som två slagord i fokus. Resultatet är en häpnadsväckande vacker presentation där konsthantverk, fotografi och mode får samspela.

Det gemensamma för denna mångfald av små och stora föremål, experimentella bruksobjekt, skulpturer, möbler och andra ting är deras konstnärliga uttryck. Tillsammans påminner de om att resurserna inte är obegränsade och att ”Earth really matters”. Missa inte!

 

Earth Matters – When natural and creative forces meet på Artipelag Konsthall, Hålludden, Värmdö, t.o.m. 3 maj.

Konsthelg II: The Sudden Walk

Gatukonsten har flyttat in i Kulturhusets Galleri 5 genom den (Berlin-baserade) sydafrikanske konstnären Robin Rhode. Det är inte så att han har fått gå loss på väggarna med graffitti och sprayburkar. Rhodes konst tar sig i stället annat uttryck. Hans enkla teckningar i kol och krita på stadens fasader och asfalt utgör endast fonden för den performance som han (ofta) själv gör och som han fotar eller filmar. Det är just resultatet av denna arbetsprocess, dvs. bilderna och videoanimationerna, som är Rhodes konstverk och det är också dessa som presenteras i utställningen The Sudden Walk.

 

”Jag omtolkar och filtrerar min konst genom konsthistorien på samma sätt som en DJ gör remixer av befintliga spår”, säger Robin Rhode själv om sin illusoriska variant av gatukonst. Rätt fyndigt, rätt kul.

Den dynamiske konstnären gjorde pressvisningen till snudd på en performance! 

Robin RhodeThe Sudden WalkKulturhuset Stadsteatern t.o.m. 3 maj.

Mörkrumsfotografi I

För att föreviga sig själv poserandes i badrumsspegeln eller dagens bricklunch behöver man en kamera, exempelvis den i mobilen. Motivet fångas på ett ljuskänsligt medium, numera vanligen en bildsensor, fordom på en fotografisk film. Om man ingen kamera har till hands kan man ändå skapa fotografiska bilder med ljus, kemikalier och ting, fast då får man hålla sig i mörkrummet. Fotogram och kemigram är två sätt att få fram bilder på ett ljuskänsligt material som fotopapper utan att använda en kamera.

Vid ett kemigram exponeras och framkallas det ljuskänsliga fotopapperet i framkallningsvätska på samma gång, antingen genom att exempelvis använda en pensel och måla på pappret eller, som i exemplen längre ned, direkt bara sänka ned pappret i framkallare. Ett fotogram skapas i sin tur när olika föremål placeras direkt på fotopappret som belyses för att skapa färger och mönster för att sedan framkallas. Bilderna växer fram i dialog med slumpen, beroende på hur kemikalier och föremål reagerar på ljuset, något minnande om alkemi. Kemi- och fotogram är åldriga, ursprungliga och skäligen odigitala tekniker, som likväl används av entusiastiska fotografer än i dag.

En av dessa är Ewa Stackelberg, som är aktuell med en utställning med färgstarka fotogram på Fotografiska. Med material som jord, tistlar, lera, mossa och slaktavfall som hästhuvuden och tarmar har hon skapat sina brokiga, dekorativt abstrakta batikbilder i storformat.

Den snygga inramningen i samstämmig mörkrumssvart och med sittplatser mitt i rummen, har utformats av Ulla Kassius. Missa inte Maud Nycanders film som är en utmärkt introduktion till Ewa Stackelbergs utställning.

Ewa Stackelberg – Fotogram, Fotografiska t.o.m. 5 april.

 

I nästa inlägg: Åke E:son Lindmans kemigram

Innan tåget har gått

Stora, expressiva, abstrakta landskap med mycket och tjockt anlagd färg. Den brittisk-amerikanske konstnären Frank Bowlings skimrande verk i akryl på duk är ingalunda diskreta utan tar plats. En vacker och fantasieggande plats på Spritmuseums väggar.

Ton-i-ton

Engelsmannen William Turners romantiska landskapsmålningar möter den amerikanska 60-tals-expressionismen i Frank Bowlings målningar från 80-90-talen som visas på Spritmuseum. Ett mindre urval om ett tiotal verk, som är den första presentationen av konstnären i Skandinavien. Tack för det!

I väntan på tåget… som redan har gått. Utställningens titelmålning ”Traingone” (1996) i centrum.

Traingone, som är titeln på utställningen, har sitt ursprung i ett järnvägsstationsminne från Bowlings uppväxt i Brittiska Guyana tillika en hyllning till favoritmusikern, jazzsaxofonisten John Coltrane, Trane kallad.Detta är Spritmuseums andra separatutställning med de konstnärer som ingår i The Absolut Art Collection och som museet har till uppgift att förvalta. Den första var fransyskan Béatrice Cussol.

Frank Bowling – TraingoneSpritmuseum t.o.m. 5 april.

Frank Bowling, 80 år

……

Lunchen som följde i nästa inlägg

 

Vårsalongen 2015

Ett av de första – och välkomna – vårtecknen brukar vara att Vårsalongen på Liljevalchs öppnar i slutet av januari. När den sedan stänger ett par månader senare brukar – i bästa fall – våren ha hunnit i kapp. I år var ju våren extra tidig och nu är det också bara en vecka kvar innan Salongen slår igen för denna gång.

Två verk med frigolit som gemensam nämnare: Simon Anunds ”Fragile”, en stad av 430 betongskulpturer gjutet av kasserade förpackningar. Din för 430′ kr. Tungt. / Niki Lindroth von Bahrs ”Ghost Cat” får du för 18′. Lätt.
Metalliskt: Elisabeth Perssons häftiga bilskrotskonst ”Recycled Sfär 1&2” (6 500 resp. 5′) / Ossian Gustavssons vertikala stålskulptur kostar 35′ kr / Nycklar gjutna i tenn som överfallskydd – en påminnelse om kvinnors utsatthet. Anna Bergmark Lodins ”Amoliri” har ett styckepris på 3′ kr.

Trähantverk x 2: Bakom kvinnan i hatten, Fredrik Anderssons bord #Au 79″ (50′) / Medan paret ägnar sin uppmärksamhet åt Thomas Temptes fina intarisatavla ”Lejonet från Münster”. 104′ kr kostar den.
Världen är upp-och-ned, särskilt generalers huvuden, menar Charlotte Sachs med sina akrylmålningar ”För fäderneslandet”. 8′ per skalle.
Simon Anunds ”Fragile” / Erik Söderholms fyra akvareller, ca 22′-/st. / Josefin Lindskogs blyertstriptyk ”Selfie”, styckepris 10′ / För 45′ kr blir man ägare till Bengt Jahnsson-Wennbergs kul perspektivvridna oljemålning ”Ödehuset”

Att bilder säger mer än ord är väl Vårsalongen ett bra bevis på. Den låter sig knappast beskrivas, annat än möjligtvis med smörgåsbordsklichén, i sitt mångskiftande utbud av material, teknik, uttryck och kvalitet jämte åldrar och ambitioner hos utställarna…

Bänkade ben: Marie Eklunds. 27′ kr för dem alla
Joel Danielssons skulptur ”Portal”, skapad av gamla lastpallar. Köp den för 50′ kr / Henrik Eriksson målar hus: ”California Beach Houses” med vattenfärg (à 4 500) och hans 12 tidigare bostäder i olja (36′ kr)
Nina Lindgren och hennes spektakulära kartongskulptur ”Floating City”. 45′ kr vill hon ha för den (konstnären själv ingår ej)
Anders Edsbergers grafitteckningar t.v. ca 3′-/st. / Ingela Sand Arenanders underfundiga hundbilder i blyerts t.h. Även dessa betingar 3′ kr vardera.
Stefan Bennedahls skulpturgrupp ”Kung Ubus hov” är onekligen iögonenfallande. Stengods, trä och tyg. 75′ kr. Konstnären själv med på ett hörn.

Om inte ord förmår beskriva Vårsalongen kan lite statistik åtminstone ge en ram: 2 335 personer kände sig kallade till att söka, 119 av dessa antogs av juryn och de visar sammanlagt 230 verk.

Alla är till salu, från 500 kr (en 3 min:s-video) till 600 000 (en gigantisk oljemålning). Entréavgiften är dock bara 10 kr.

Njuta Malin Erixons 12 min. långa animation ”But You Are a Dog” måste man bara göra!
Ur Malin Erixons ”But You Are a Dog”
Elektriska stolen? Joakim Allgulanders neonupplysta solstol ”Burned”. 45′ kr / Motsatsen t.h.: Vit och mjuk är Alena Törnbergs ulliga (ljud)skulptur ”Dimman” för 20′ kr. Swarovskikristaller inkluderade.

Vårsalongen på Liljevalchs Konsthall t.o.m. 29 mars.

 

Vårsalongen ifjol? Här!

Ta i trä

För en månad sedan, under Designveckan, fick jag tillfälle att upptäcka och beundra det bosniska möbelsnickeriets Zanats snidade trähantverk. Ett helt annat slags formande i trä ägnar sig skulptören och performancekonstnären Julia Bondesson åt. I hennes händer skapas människoliknande ledade figurer. Hon hugger, skär och snidar fram sina marionetter, och likt dockmakaren Geppetto i Carlo Collodis saga om trädockan Pinocchio som börjar leva, ger hon dem också liv (i en öm, filmad performance).

”The Animal Spirit”
”Eternal Gestures” & ”Nevermind”
”The Young Poet”
”Väktare”
”Väktare”

Julia Bondessons små och stora träskulpturer, anatomiskt detaljrika och sårbart uttrycksfulla, sitter och ligger på golvet i Färgfabrikens stora sal. Eller flyger som en drake med röd cape under dess höga takvalv. Kreativt ljussatta i en suggestiv scenografi, i den mörka, väldiga lokalen – som måste sägas vara stans kanske häftigaste utställningsrum. En perfekt miljö för dessa trähumanoider som sätter fantasin i rörelse. En sagovärld att förundras över utan att näsan växer.

”Over My Head”
”Over My Head”
”Over My Head”
”Väktare”
”Eternal Gestures” & ”Nevermind”
”The Animal Spirit”
”The Young Poet”
”The Young Poet”

Julia Bondesson, född 1983, och med examen från Kgl. Konsthögskolan, är mottagare av Beckers konstnärsstipendium 2015. ”För hur hon med exakt lyhördhet väcker trä till liv och hur hon i detta utvecklat en unik kombination av skulptur, stillad rörelse, performance, film och dans”, som juryn motiverar det. Förutom 150 000 kr fick Julia Bondesson också denna separatutställning på Färgfabriken.

Kontnärsstipendiaten själv bakom sin Väktare

Julia Bondesson Training Camp for the Animal Spirit på Färgfabriken t.o.m. 8 mars.

2014-års stipendiatutställning med David Molander såg ut så här.
2013-års stipendiatutställning med Sara Möller såg ut så här.

Framskrapat måleri och fastkilat objekt

”Det är ingen berättelse eller redovisning, utan snarare en prekär situation. För mig står konstverket för en motståndshandling, ingen förståelse, ingen användbarhet, men förundran och ett omskakande ifrågasättande. Något historiskt avgörande hände när målningen lyftes ur sin ram och skulpturen lyftes ned från sin sockel…”

Konstnären framför konsten sin

Så beskriver Håkan Rehnberg själv sin nya utställning Dubbel scenModerna Museet. Tio nya, koloristiska målningar och tre minimalistiska metallskulpturer. Målningarna, obetitlade och i storlek större, är utförda på sandblästrade akrylglasskivor, med oljefärg och målarknivar. Den våta färgen har lagts på fläckvis och fragmentariskt och i flera lager över hela ytan, sedan har partier frilagts med palettkniv ända in i grunden. Ett omvänt och baklänges arbetssätt; målningen skapas följaktligen genom att färgen tas bort och flyttas runt. Allting utförs under en sammanhållen akt för att ”dröja kvar en stund i den egna oenigheten”. Resultatet är en serie intensiva och upplösta bilder som lockar blicken och triggar fantasin.

Måleri värt att titta närmare på

De stora, strama skulpturerna, eller rumsliga objekten kanske är en bättre benämning, har arkitektonisk hållning, med sina sammanfogade aluminiumprofiler som något slags prefabricerade byggelement. Den minsta av de tre, som bär den avväpnande titeln Den ihopvikta paviljongen/Ett övergivet projekt 2006-2014, blev min utställningsfavorit, tack vare den lilla träkilen som håller ihop det hela. Som hämtad ur ett platt paket från Ikea!

Kilbild

Håkan Rehnberg – Dubbel scen på Moderna Museet, Stockholm t.o.m. 12 april

Konstnären och landets samlade (huvudsakligen manliga) kritikerkår, vid pressvisningen

Ögonfransifierad konst

En i alla avseenden färgstark installation med 6 gigantiska bollar, som förstärker upplevelsen av stadsmiljön, vilar just nu och bara fram till på söndag på Raoul Wallenbergs Torg/Nybroplan. Besynnerligt dock att konstverket inte belyses efter att mörkret faller över den välbesökta, offentliga platsen i huvudstadens mitt.

wizz eyelashes – Katharina Große på Nybroplan och Magasin III

Från och med den 25 september kommer verket av den tyska konstnären Katharina Große att flyttas till Frihamnen. Magasin III (som ändrat sin arabiska 3:a till en romersk dito samt – officiellt – ändrat sin status, från konsthall till museum) introducerar därmed sin höstutställning, kryptiskt betitlad wizz eyelashes, där Großes storskaliga verk möter de amerikanska minimalisterna Sol LeWitt och Walter De Maria.

på golvet: Walter De Marias ”Large Rod Series: Circle/Rectangle 13 / på väggen: Katharina Grosses färgtryck

Måleri och skulptur överskrider här sina gränser. Sparsmakade former lever upp i stora format. Batikliknande färgexplosioner hos Große kontrasterar vackert med LeWitts och De Marias monokromer.

Sol LeWitts ”4 Cubes Horizontal (Series)
Katharina Grosse t.v. /  Sol LeWitts ”Wall Drawing #253” t.h.

wizz eyelashes på Magasin III t.o.m. juni 2015. På Nybroplan 18-21 sep.

Museirulltårta på höjden

Skapelseberättelsen genom kameran

En av Fotografiskas mest monumentala utställningar är på utandning denna helg. Skynda följaktligen dit om du inte sett den brasilianske mästerfotografen Sebastião Salgados grandiosa projekt Genesis (Skapelsen) än. Som titeln signalerar är anspråken himmelshöga. Under åtta år besökte Sebastião Salgado ett 30-tal länder och sökte sig till de platser, som fortfarande fast sannolikt inte så länge till, är opåverkade av den moderna civilisationen.

Vacker att titta på är denna omfattande fotosvit förbluffande tunn i jämförelse med Salgados tidigare reportage om massmigrationer, folkmord och gruvarbetares vardag. Se den bör man helt visst likafullt!

Fotografen själv, i centrum för sin utställning

Sebastião Salgado berättar inte enbart i  bilder utan emellanåt även i ord, som här vid pressvisningen.

Sebastião Salgado – Genesis på Fotografiska t.o.m. 14 sep.