Kategoriarkiv: Design

Stockholm Art Week 2018: C/O Stockholm

En höskulle i ett gammalt stall anno 1818 på Östermalm visar sig hysa av de vackraste inslagen under Stockholm Art Week. Här har C/O Stockholm flyttat in under ett par dagar. Ett dussin interiörer har iscensatts av arkitekten Nina Kummelstedt i en hybridutställning där konsten, antikviteterna och inredningsdesignen förenas med grace. Allt snyggt belyst och inramat på ett intagande vis av den gamla byggnadens unika atmosfär.

Frida Fjellman / C/O Stockholm 2018, Västra Stallet
Frida Fjellmans imposanta kristallkrona kräver viss takhöjd

C/O Stockholm 2018, Västra Stallet

Alexander Tallén / C/O Stockholm 2018, Västra Stallet
Alexander Talléns rokokoiga självporträttsfiguriner livar upp vilken bordsplateau som helst

C/O Stockholm arrangeras av gallerierna Björkholmen och Stene Projects i samverkan med antikvitetshandlarna Modernity, Stockholmmodern, Skajs och Thunér. Föregående år har ambulerande C/O Stockholm varit en tilldragelse enbart för inbjudna, men denna gång visas den även för en större publik, i f.d. Livgardets lokaler Västra Stallet. Alla (lösa) inventarier, från Vandra Rugs härliga mattor till taklamporna, är till salu. Priserna rör sig mellan 7 500 och 500 000 kr. Missa inte!

C/O Stockholm 2018, Västra StalletC/O Stockholm 2018, Västra StalletC/O Stockholm 2018, Västra Stallet

 

C/O Stockholm i Västra Stallet, Storg. 41, t.o.m. lördag

 

I föregående Stockholm Art Week-inlägg: Market Art Fair, Supermarket och Monopol, i kommande Stockholm Gallery District

 

IKEA visar PS 2017

För andra gången på en vecka är jag på besök i gamla Arkitekturskolans, nuvarande A houses, spartanska tält/annex mot Uggelviksgatan. Denna gång är det IKEA PS 2017 som ska förhandsvisas för pressen, den nionde PS-kollektionen sedan den första lanserades 1995. Ett 50-tal nya produkter skapade av inalles 17 (svenska och utländska) formgivare. Allt från pappersservetter och kuddplädar till sittmöbler och klädbetjänter. Ja, även påsar med fullkornsblandning, kryddmix och pulverdrycker ingår faktiskt i IKEA PS 2017!

ikea_ps_2017-3 | © LEX 2016

Några av mina gillanden: Thomas Sandells gracila sidobord/rullvagn i bok och lackat stål (799 kr), Iina Vuorivirtas unika vaser tillverkade av överblivet glas (99 kr) och självbevattningskruka i stengods och med metallstativ (249 kr), Gustav Carlbergs stapelbara lådor i återvunnet papper (599 kr/set om 5), Marcus Arvonens runda liggungstol (2995 kr) samt den runda, prickmönstrade mattan av Kate & Joel Booy (2995 kr).

ikea_ps_2017-4 | © LEX 2016

Tråkigt nog noteras även denna gång snarlika kopior av redan befintlig design – något som väl stora IKEA borde hålla sig för god för, kan man tycka…

Ola Wihlborgs bords/golvlampor – inte helt olika Foscarinis ”Binic”… Iina Vuorivirtas fina vaser är dock unika…

 

Presentationen inleddes för övrigt med en floskulös betraktelse av A houses konceptutvecklare(?) Jan Åman över den nybrutalistiska betongbyggnadens  ”demokratiska” arkitektur och affiniteten med IKEA:s ”nyskapande” PS 2017. Jaha.

Matta av Kate & Joel Booy
Matta av Kate & Joel Booy

 

Om något lockar ur IKEA PS 2017 så får man ge sig till tåls tills 3 februari, då kollektionen finns till försäljning.

En hälsosam frukost serverades till inredningsnyheterna
En hälsosam frukost serverades till inredningsnyheterna

 

 

Skapligt Stockholmsboende till salu

Continental Apartments

Finnes: Nyproducerad våning om fyra rum och kök på Norrmalm. Tre sovrum med lika många badrum, golvvärme, infälld belysning, fönsterpartier från golv till tak, solgardiner med mera. 131 kvm + takterrass jämte vinterträdgård. Våning 16 av 18. Avgift 11 244 kr/månad. (Utbuds)pris 30 MKr (eller 29 985 000 för att vara exakt, vilket ger ett kvadratmeterpris på 229 000).

the_danish_home-7 | © LEX 2016

Pulsar genom snön ovan Vasagatan och Centralen mot adressen Klara västra kyrkogata 17. En byggarbetsplats visar det sig. Eskorterad uppåt genom en snabb men något skakig transport i en inte helt färdig hiss. Av med snöskorna och in genom dörren till det allra heligaste ovan där…

the_danish_home-2 | © LEX 2016

En exklusiv förhandstitt på en, med svenska mått mätt, ovanligt påkostad våning, ett penthouse av internationellt snitt. En av inalles 19 Continental Apartments på Scandic Continentals baksida, som även tillhandahåller hotellservice 24/7. Citybanans nya pendeltågsstation finns längst ner i huset. Högt ovan snömodden och granne med Klara kyrka erbjuds ett unikt boende som inkluderar ett vidunderligt panorama över Stockholm (mot öst/syd).

the_danish_home-4 | © LEX 2016the_danish_home-6 | © LEX 2016the_danish_home-8 | © LEX 2016the_danish_home-9 | © LEX 2016

Bostaden har inför försäljningen inretts av Pella Hedeby med stilren, dansk design: Erik Jørgensen, Montana, Georg Jensen, Kähler, Louis Poulsen och Kay Bojesen… Kvällen till ära härtill utrustad med cocktailbar, där bartendern Andreas Näslund rörde till Elyx Martinis (själv föredrar jag gin i mina drajjor, men ändå).

the_danish_home-1 | © LEX 2016

Visst, lyxen, höjden och utsikten väcker bobegär. Cityläget vid Centralen gör det emellertid knappast… Som Nils Ferlin, som står staty i närheten, skaldade för snart ett sekel sedan i En valsmelodi:

Dagen är släckt, mörkret har väckt,
stjärnor och kattor och slinkor,
fyllda av skarn, slödder och flarn,
sova polishus och finkor.

the_danish_home-5 | © LEX 2016

 

En annan snygg bostad till försäljning…

 

Konstminne I: Bertil Vallien

Det handlar om glasmassan gjuten i sand. Nej! Glasmassan gjuten i magi. Bertil Vallien har sedan 60-talet varit verksam vid Kosta glasbruk. Sedan dess har han skapat ett universum förseglat i glas och utvecklat ett eget karakteristiskt formspråk som många har försökt, men ingen riktigt lyckas härma.

När Edsvik Konsthall i Sollentuna presenterade ett tvärsnitt genom Valliens skapande, Core, återkom konstnärens favoritmotiv som staven, båten, ansiktet och hus. Bertil Vallien fångar ljus och mörker, färger och skuggor i en glödande massa, som är nyckfull och svår att arbeta med, men som till slut kapitulerar för konstnärens vilja. Råa, sandgjutna ytor – där motiven kapslas in i lager efter lager av smält glas – spelar mot en slipad kristall. Kontrasterna är så stora som mellan drömmens och verklighetens arkitektur. Fantasin är här på safari efter en omdefinierad skönhet. Så vackert att det stundom gör ont. Glasmästerligt!

 

Bertil Vallien – Core visades på Edsvik Konsthall under oktober

 

Mer av glaskonst

 

Kluckande klappar med stil

En butelj med gott innehåll som gå-bort-present i jul är alltid uppskattad. Varför inte då välja en flaska vars yttre är minst lika uppseendeväckande som, i bästa fall, dess inre är välsmakande! Låt mig därför få tipsa om några drycker vilkas förpackningar utgör något av en attraktion i sig; designsamarbeten mellan vin- och spritproducenter och konstnärer, modeskapare och formgivare. Utgåvorna är – utom i ett fall – limiterade och finns endast att tillgå under en begränsad tid, vilket skänker dem en karaktär av exklusivitet. Sålunda inget man ställer längst in i barskåpet/vinkylen. Tvärtom är de en även dekorativ inredningsdetalj som inte skäms för sig!

Masi Costasera Amarone är ett av världens mest kända Amarone-viner tillika en stilbildare för denna av många avhållna vintyp från Valpolicella. I förfjol lanserade det italienska vinhuset konstprojektet Costasera Contemporary Art, som går ut på en konstnär från ett land med starka band till Masi vartannat år får skapa ett konstverk som blir etiketten till vinhusets ikonvin.
 Ernst Billgren var den förste utvalde (för årgång 1998). I år gick uppdraget till schweiziska 3D-animatören Maya von Moos, som fått pryda edition 2015 (årgång 1999) med sin konst: en bild av druvor under de fyra årstiderna.

Masi Costasera Amarone Classico Contemporary Art 1999 lanserades 1 dec i en begränsad upplaga i Systemets beställningssortiment. Den kommer i en trälåda och är ingalunda billig: 795 kr. Kanske är den ett framtida samlarobjekt? (art. nr 75319)

Visst, det är ju förvisso varken någon Kelly- eller Birkinväska. Den är dock ett överkomligare vinalternativ än ovanstående Amarone: Vernissage – den klart trendigaste handväskan du hittar på Systemet! 1,5 liter leopardboxad chardonnay- och viognier-blandning med mycken fruktighet. 149 kr (2387)

Champagne är ju en högst aktuell och efterfrågad dryck så här års. En flaska har tillfälligt bytt utseende från hals till botten…

Champagnekooperativet Beaumont des Crayères fyller 60 år. Det firar man med att klä sin Grande Réserve NV i en festlig skrud, i begränsad upplaga. Pusselbitarna illustrerar de olika markbitarna på Beaumonts ägor. Ett friskt äpple/persiko-fruktigt, torr och medelfylligt budgetbubbel (60% pinot meunier/25% chardonnay/15% pinot noir). En flaska Beaumont des Crayères Grande Réserve kostar 199 kr – högst överkomligt för en äkta champagne. (7891)

I en annan (pris)klass är Louis Roederers nya exklusivitet…

Champagne Brut Nature Millesimé elaboré en 2006 par Louis Roederer et Philippe Starck står det på den sobert grå, minimalistiskt utsmyckade etiketten av japaninspirerat papper, där endast Starcks signum, det orangea t:et ger färg. Den världsledande franske designern är medskapare till denna nya champagne från Louis Roederer – den första nya cuvéen på hela 40 år! Vinbranschen skyndar långsamt ned nyheter… Detta är en årgångschampagne av typen brut nature, den produceras följaktligen utan dosage, d.v.s. utan något tillsatt socker. Druvorna (ca ⅔ pinot noir och ⅓ chardonnay) kommer uteslutande från Roederers biodynamiskt odlade, bästa vingårdar och skördades alla samtidigt.

Den nya champagnen är som sagt mycket torr med en distinkt syra och saltanstruken mineralitet. Toner av citrus och äpplen samt en finish som lockar en till ännu en klunk. Det är en stram champagne men alls inte otillgänglig. Den tål, eller kanske vinner på, att ligga till sig några år. Och den umgås gärna med mat.

695 kr får man ge för Louis Roederer Brut Nature 2006, i matchande stilig presentkartong. Om man fortfarande får fatt i en … 288 flaskor släpptes i Sverige vid lanseringen i aug. (99312)

Från bubblande vin till destillerat…

Den amerikanska konstnären Ryan McGinness är känd för sitt utmärkande sätt att använda sig av semiotik i sitt visuella språk; offentliga skyltar, logotyper, kalligrafi, graffitti och ikonografi. Med en bakgrund som designer var han ett högst givet val för 250-årsfirande Hennessy när cognacsproducenten skulle välja kreatör för sitt senaste av konstnärsdrivna samarbeten: att formge den nya VS Limited Edition. McGinnes har bland annat låtit flaskan prydas av sin designsignatur, Radiating Eye-symbolen samt givit etiketten drag av sina arabeskmönstrade Black Holes-konstverk i klara färger.

Bland ”de billigare” cognac:arna tycker jag Hennessy VS är en av de bästa; mjukt, druvig med vaniljtoner och en nötig avrundning. En god avec (och drinkmixer). Hennessy Very Special Limited Edition by Ryan McGinness kostar 369 kr (70 cl). Den kan privatimporteras via Systembolaget.

Den sista kluckande flaskan…

… har fått ny, tillfällig look signerad den italienske modeskaparen Roberto Cavalli som klätt den mandelsmakande likören Disaronno i sin typiska djurmönstrade outfit. Tidigare har Moschino och Versace fått dressa den karakteristiska flaskan, som faktiskt alls inte innehåller någon mandel. Likören tillverkas i stället av aprikoskärnor. Smuttas över is, som en digestivo, eller används som ”mandlig” smaksättare i efterrätter. 169 kr (50 cl/nr 712)

 

Apropå – här ett tidigare exempel på flaskkonst

Glas i glashus

Glas är inte bara till för att hälla vin, öl och andra goda drycker i utan finns också till för ögat. Konstglas. Tänk vaser, ljusstakar och lampor, skålar och fat samt andra objekt. På Kulturhuset visar Nationalmuseum i sommar en turnerande utställning med glasföremål, Glass is Tomorrow, skapade på workshops i glashyttor över hela Europa. Ambitionen är att åskådliggöra glasets potential. Med nyskapande design utvecklas traditionella hantverkstekniker och på så sätt återuppfinns glaskonsten. Ett vällovligt EU-finansierat projekt blåser nytt liv i ett konsthantverk med gamla anor som har det svårt i vår tid när de klassiska hyttorna tvingas slå igen.

Bilderna t.h. visar glas från det franska glasbruket Saint-Just. Bla. den gröna XXL-dildon, formgiven av Gwladys Alonzo. Högst upp på sidan: Frida Fjellmans härligt glassiga kristallkrona “Chandelier de la Glace Pastel”
.

 

Många glas visas, tätt uppställda på (lång)bord. Väl tätt, inte mycket utrymme för att se enskildheterna i mängden, vilket är synd. Än mer otillfredsställande är bristen på information; skyltar, som upplyser vem som formgivit de utställda föremålen eller vad som är tanken och bakgrunden till dessa, saknas.

 

Stockholmsglas

T.v: Fredrik Nielsens billackade ”Purple Pitcher” 2011 / Gunilla Kihlgrens massiva vas ”Öga II” (tillverkad hos Pino Signoretto, Murano/Venedig) väger 80 kg / T.h: Simon Klenells ”Bordsspegel” i försilvrat glas
”Glaset vill inte lämna mig. Men det händer att jag vill lämna glaset” kallar Emsé Alexander sina tuffa boxningshandskar och -boll i diamantslipat glas!
”Spy på alltihop” är titeln på Matilda Kästels karinstallation av glas, elektronik och slime (blåst av Simon Klenell och Reino Björk)
De två kristallkronorna med LEDljus: den transparenta ”Bling Bling” och den lila ”Crown Jewels of Småland” är av Anna Berglund (Orrefors/Kosta)

Mer utrymme – jämte kortfattad info! – ges dessbättre åt objekten av de tio glasformgivare med Stockholms-anknytning som kompletterar Glass is Tomorrow. Stockholmsglas kallas denna skulpturala sidoutställning.

Flavie Aud heter formgivaren bakom det smaragdgröna, ugnsgjutna kaklet ”Submerged Pigments”

 

Glass is Tomorrow & Stockholmsglas, Nationalmuseum Design @Kulturhuset t.o.m. 23 aug. Entréavgift 80 kr.

 

Begapa även denne glasmästare!

Torsdagsfläng V: TID Watches No.2

Efter Absolut Arts ”folkliga konst” till tidens gång… En elegant installation av armbandsuret TID Watches No.2 placerad i ett arkitektoniskt landskap av vitlaserade furukuber, prismor, trianglar och pyloner…

Den framgångsrika svenska designstudion FUWL, Form Us With Love, numera designduon Jonas Pettersson och John Löfgren, förlade lanseringen av sitt nya (kvarts)armbandsur till Folkoperans foajé. TID Watches No.2 förfinar den avskalade formen från den ett par år gamla No.1, med boett, index och visare i monokromt, borstat stål. Kommer i två storlekar och med nylon- eller läderband. Priser från 2500 till 3000 kr.

I glasen, grogg på Mackmyra whisky.

Torsdagsfläng II: PET Lamp

PET-flaskan kan återvinnas på mer än ett sätt… Den behöver alls inte bli ett nytt läskfodral utan kan med fördel födas på nytt – som en lampa! Åtminstone om PET Lamp får råda. Det spanska belysningsföretagets mission är att med lokal och rättvisetryggad tillverkning ta itu med ett globalt problem och kombinera kreativ design med nedärvd hantverkstradition. Idén har förverkligats i en serieproduktion av lampor som inte liknar några andra. Varje lampskärm bär sin egen prägel och har fått sina varierande former och färger av hantverkare i Chile, Colombia och Etiopien – för att sedan färdigställas i Madrid. Alla med samma enkla förutsättning: en återanvänd PET-flaska. Inte bara beaktansvärt utan dessutom betraktansvärd!

Idag tändes dessa pendlar hos Dahl Agenturer i samband med Sverige-lanseringen av PET Lamp (DahlbyDahl, Östra Järnvägsg. 23).

Torsdagsfläng

Torsdagarna är ohotat veckans mest aktivitetsfyllda: konsthallar och museer visar gärna sina nya utställningar för pressen på förmiddagarna för att sedan bjuda in sina vänner till förhandsvisning senare på kvällen. Torsdag är också vernissagedag för gallerierna. Denna dag väljs ofta till att förevisa det mesta, från nya design- och modekollektioner till lanseringar av nya restauranger och spritmärken. En och annan större eller mindre fest förläggs med fördel till veckans näst sista vardag, innan – den mer privata – helgen vidtar.

Vissa torsdagar är mer maxade än andra. Ta exempelvis igår då evenemangen överlappade varandra och man önskade sig ha en klon som kunde täcka upp bland allt intressant och kul som borde bevistats:

08.30 Pressfrukost hos Galleri Lumas
12.00 Presslunch för Berghs slututställning
13.00 Pressvisning av Beckmans Designhögskolas examensutställning
13.00 Pressvisning av Nick Brandt-utställningen på Fotografiska
15.00-21.00 PET Lamp – belysningsnyheter hos Dahl Agenturer
17.00-20.00 Vernissage för Fabian Edelstams utställning Hazy Amber Days på Hotel Diplomat
17.00-20.00 Invigning av Galleri Lumas
17.00-21.00 Absolut Art Vernissage
17.00-22.00 Vernissage för Berghs Grad Show 15
18.00-00.00 Fotografiska 5 års-fest och vernissage för Nick Brandt-utställningen
19.30-22.00 Lansering av TID Watches No.2 på Folkoperan
20.00-00.00 ºıı˙∞˚ ‡^˚ ’^^˚ c/o Appartamento III

Hinna med!

Konsthelg III: Earth Matters

En av vårens finaste utställningar går mot sin ända. Det är sista dagarna för Earth MattersArtipelag, som denna gång bjudit på en riktig fest för öga och tanke.

Det världsberömda trendoraklet Li Edelkoort och curatorn Philip Fimmano har tillsammans skapat konsthallens första designutställning med ekologi och hållbarhet som två slagord i fokus. Resultatet är en häpnadsväckande vacker presentation där konsthantverk, fotografi och mode får samspela.

Det gemensamma för denna mångfald av små och stora föremål, experimentella bruksobjekt, skulpturer, möbler och andra ting är deras konstnärliga uttryck. Tillsammans påminner de om att resurserna inte är obegränsade och att ”Earth really matters”. Missa inte!

 

Earth Matters – When natural and creative forces meet på Artipelag Konsthall, Hålludden, Värmdö, t.o.m. 3 maj.